אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

המעלות של התפילה היחידאית

תפילת הציבור היא אפוא העדיפה והחיונית. אולם כשתסתיים עת הצרה הזו – אפשר יהיה להביא מפירות התפילה היחידאית הזו אל הציבור, ולהתברך ממנה

המעלות של התפילה היחידאית
  (צילום: נעם רבקין פנטון\ פלאש90)

בימים כתיקונם – ישנה חשיבה גדולה לציבור המתפלל.

ציבור – הוא תפילת רבים; תפילת ציבור מתקיימת לרוב בבית הכנסת, ושם "אבא בנימין אומר אין תפלה של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת שנאמר לשמוע אל הרינה ואל התפלה במקום רנה שם תהא תפילה (ברכות ו ע"א)ץ אין דבר שבקדושה בפחות מעשרה, ובציבור אומרים קדושה; ועוד.

ובכלל, עם החורבן, על התפילה הוטלה משימה נוספת, והיא קורבנות הציבור, והיא משמשת גם עבודת ה' ציבורית. ועתה – נפתח בפנינו גם הצוהר ללמוד את מהותה של התפילה היחידאית – זו שאורכה תלוי בעולמו של המתפלל, ואפשר לא לקצר אותה אלא להפך, להאריך בה.

זו שמאפשרת התכנסות וריכוז עמוקים יותר; זו שאינה יכולה להיסמך על הציבור ועל האווירה מסביב, אלא מחויבת ליצור אותה לבדה; זו שמאפשרת תפילה משפחתית משותפת; זו שקל בה יותר להוסיף את התפילות הפרטיות שלנו; זו שקרובה יותר לתפילת תחנונים, ושפע אפשרויות נמצאות גם בה.

תפילת הציבור היא אפוא העדיפה והחיונית. אולם כשתסתיים עת הצרה הזו – אפשר יהיה להביא מפירות התפילה היחידאית הזו אל הציבור, ולהתברך ממנה.

=======

המאמר הקצר פורסם בקבוצות 'זיקים' בהן מפרסם הרב יובל שרלו מאמר קצר מדי יום בענייני השעה

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
לעניות דעתי ההסתכלות צריכה להיות מטלטלת.
משה אהרון עו"ד | 15-03-2020 22:35
ויש והתפילה בציבור מאבדת את מלוא משמעותה. משל הפרטים של הציבור כבר לא מוסיפים את התרומה החיובית והייחודית של כל פרט ופרט .ואזי התפילה בציבור כאילו לא מתרוממת. ואפילו מקרטעת .לפיכך יש והיחידים יחידי הציבור נשלחים לפסק זמן להיטען שוב באנרגיה זכה ונטולת כל השפעה של יחידים אחרים בבחינת תפילה לעני כי יעטוף. והכל כדי לשוב אחר כך ולהתפלל קצת אחרת עם הציבור.
תשובה לאורח
ר. | 18-03-2020 2:12
יש מצוה מהתורה לכל אדם להתפלל - תעשה גוגל מצוות תפילה. ותראה גם ביציאת מצרים ה' שמע את נאקת בני ישראל.
לאזרח - השלמה . לא די בתפילה
משה אהרון עו"ד | 17-03-2020 12:53
בסד. למה בלשון הקודש החיים הם מלשון רבים מאותה הסיבה שהמושג אלוהים . גם הוא ברבים. משל שאין האדם יכול לחיות יחידי וחייו לעולם תלויים בחיי האחרים כמותו לפיכך יש חיים אך בלשון רבים . באותו האופן בתפיסתנו שלנו : אין אלוהים בלי צלמו שהם כלל בני האדם כאלוהים קטנים משל הוא נעלם למעלה וממשותו מומחשת על ידי יצרי כפיו למטה מכאן שלהגיע אל האלוהיםהגדול שבשמיים צריך אך את הסולם הגבוהה של סך האלוהים הקטנים - בני אדם.. כלומר ככל שאתם נאחזים .תורמים ונרתמים למען החיים של אחרים . ומתייחסים בכבוד וכיאות לבני אדם אחרים. משל כל בן אדם שווה כביכול לאלוהים ממש במושגים של התייחסות דהיינו יוצקים את התוכן הנכון במושג : צלם אלוהים שאלוהים נעלם ורק צילום שלו [הזולת] מתהלך בינינו ואל מולנו . הוא גם מה שאומר משורר תהילים : שִׁוִּיתִי יְהוָה לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט. כשאני משווה את האלוהים באלה שמתהלכים נגדי תמיד - שאר בני האדם כי אז מובטח לי שהאלוהים לימיני ולא אמוט הנה כי כן אדם שעושה אך טוב לאנשים ומתפלל תפילתו תמיד נענית . נענית במושגים אלוקיים כמובן שיש והתשובה מעבר להשגתינו המידית.
תשובה למגיב "האזרח" התפילה קולה של הנשמה -כל
משה אהרון עו"ד | 17-03-2020 11:46
התפילה היא קולה של הנשמה - כל נשמה ואפילו של אטיאיסט. אלה האיטאיסטים,נשמתם מתפללת אך אין להם הזכות לחוש בכך . התפילה היא אושייה טבעית ומחוייבת מעין היסוד המוסד של הבריאה. מגדר היות האלוהים - אלוהים. והצלם שלו - אדם. הרי לא ייתכן שהקבה בבריאת האדם התכוון שלא להותיר כל ערוץ תקשורת בינו לבין יציר כפיו - האדם. לכתחילה האופציה הייתה האופציה של גן העדן . אותה האפשרות לקיום שיחה אינטימית ובכל עת. משגורש אדם מגן העדן והקרבה כבר לא הייתה כה אינטימית. נותר אך הערוץ הסלקטיבי החד צדדי של התפילה . שהתפילה היא קולה של הנשמה התפי - לה - לנשמה. והנשמה לעולם חשה מחוברת ומקושרת למקורה. והיא כמו מגנט לשמיים . אלא שכח הכבידה של הגוף וכדור הארץ מושך אותה תמיד למטה. והנה בשעה של מצוקה שהגוף חש בכאב והוא מרים ידיים הוא מאותת לה לנשמה : כנסי לתמונה ועשי כמיטב יכולתך והיא כבר אמרנו רק תפילה שהתפי - לה ולעניין האסמכתאות מהתורה שביקשת יש כאלה ואולי בהזדמנות אחרת.
תגובה
אזרח | 16-03-2020 15:09
למשה אהרון שליטא איפה בתורה מבקש בורא עולם להתפלל? המילה להתפלל נדרשת מבורא עולם אל אבימלך .שם נאמר לך תבקש סליחה מאברהם ויתפלל עליך . והעיקר שם נאמר כי נביא הוא . וזה עיקר כי נביא הוא ..בתורה כולה רק נביא מתפלל וזה מצליח כל השאר אין מניעה שישלחו פיס .התוצאה ידוע מראש .חבל על הטרחה . אשמח ללמוד מכבודו
2
תפילה ביחיד או רבים מה עדיף ?
שרגא | 16-03-2020 15:14
תגובה בילדותי הייתי מתפלל ביחיד .לימים אמרו לי שלהתפלל ברבים עדיף .החלטתי לשמוע לחכמים הייתי בא לבית הכנסת שם את הראש ונרדם .עד שהתפילה נגמרת . הולך הביתה .מה עדיף .תפילה ביחיד או רבים ?
ייי
יייי | 16-03-2020 16:55
ידידי תפילה בציבור הינה 'רק' סניף מצוה ולא חיוב הלכתי. ולפיז כתוב 'ישתדל' אדם להתפלל בביהכנסעם הציבור.ברם אולם אם המניין רעשני ואט שאינו איכותי וכדו'. ולעומת זאת מרווין טוב יותר ביחידות. הלכה למעשה תפילת יחיד עדיף. וראה נהח ביחידות עפ תפילה בציבור לאחר מכן. ושום מינה ואוקי באתרי.
3
ישר כח
שמעון | 16-03-2020 22:27
תפילות טובות ושמים פתוחים בעזרת השם .אין כמו התפילה ליהודי.