"קורונה – גימטריה של 'אכל אבר מן החי'" (לא בדקתי), זהו משפט נפוץ מאוד בימים האחרונים. אגב, במעט מאמץ ניתן להרכיב מהנגיף הנ"ל כמעט איזו תוצאה שתרצו. בהתאם לרוח הדרשות הללו ניתן למצוא "ראיות" מהזוהר, מפירוש רש"י, מדילוגי אותיות בפרשות השבוע ומשאר מקורות, על ה"מגפה" של אחרית הימים, שלפעמים תוסבר כנובעת מחטא לשון הרע/פריצות/ביטול תורה וכן על זה הדרך.
אין ספק כי המתריעים על עבירות אלו באים לעורר את הצורך בדקדוק הפרטים ובקנאות לשמירת ההלכה, אך נדמה שהעמדה הנפשית דרכה קוראים את מקורות חז"ל השונים עשויה להשפיע רבות על ההתבוננות הרחבה בענייני דיומא. ברוח מעט שונה, אבקש להציג בפניכם קריאה אחרת לדברים.
העולם צועד לשלמותו
בפרשת כי-תשא אנו קוראים על שמן המשחה והקטורת. בפתח הציווי מבקש ה' ממשה: "וְאַתָּה קַח לְךָ בְּשָׂמִים רֹאשׁ", לפי המדרש הבשמים הללו נקראים כך מפני "שאין למעלה הימנו". לאחר הכנת שמן המשחה עוברת התורה לעסוק בהכנת הקטורת שריחה היה מבשם את כל מרחב ירושלים. עם זאת, מי שיתבונן היטב, ישים לב לכך שאחד ממרכיבי הקטורת הוא החלבנה שריחה היה רע וחזק מאוד. למרבה הפלא, השילוב שלה יחד עם שאר מרכיבי הקטורת הנעימים העלה ריח ניחוח לה', כך שגם החלבנה שירתה את אותה מטרה של בישום המקדש.
לא רק הקטורת בזמן המקדש העלתה ריח מבשם נהדר, אלא לפי המקובלים ה"בישום" שייך לתכונה עולמית-שורשית. לדבריהם, העולם עצמו נמצא תמיד במגמה של צמיחה, פיתוח והתקדמות. המושג 'התעלות העולם' הוא יסוד בדברי הרמח"ל, כלשונו:
"כל יום שעובר העולם קרב יותר לשלימותו" (דעת תבונות, מח), "שאע"פ שיש כמה דברים בעוה"ז שנראה שהעדרם היה טוב…כשתדקדק בהם תמצא תועלת בכולם" (שם, לח), "אפילו התוכחות והיסורין לא היו אלא הזמנות לטובה והכנה ממש לברכה" (שם, קנד), "וזה בנה אב, שלכל עילוי שרוצה הקב"ה לתת לאדם או לעולם וכו' יקרה קודם לו הצער" (שם, קמו).
בהמשך לקו זה, חזר הראי"ה קוק זצ"ל רבות על יסוד זה: "מגמת ההויה כולה…עצה עמוקה של התעלות והוספה נצחית" (אוה"ק ח"ב, תקל), "בפנימיותו הולך העולם ומתבסם" (אגרות ג, נא), "ההוויה כולה שואפת לקידמה, לטוב" (שמונ"ק א, אפב).
המשותף למקורות אלה הוא, שאין בהם לוח-זמנים, לא גימטריות ישירות על מיני מחלות, וגם לא על חטאים ספציפיים שבעטיין באות צרות שונות. במקום זה, יש בהם אמירה עקרונית – הבישום של העולם, בהיבט רוחבי ולא נקודתי, מגלה כי האנושות הולכת ומתפתחת בכל אספק קיומי: ברפואה, בתרבות, בטכנולוגיה, בכישרונות החיים ובעוד כהנה וכהנה תחומים רבים.
הטוב שמבעד לסערה
כאמור, הקטורת העלתה ריח שלא היה כמוהו מעולם, אך אנו נוטים לשכוח שהיא הכילה גם את החלבנה, מרכיב חזק בעל ריח רע במיוחד. המבט הפרטני מתמקד בחלבנה ומשתומם להבין מה מקומה בקטורת. אך המתבונן בעל המבט המקיף מסתכל על הדברים מלמעלה ומבין שהיא נחוצה לתהליך הבישום של הקטורת.
המתבונן על משברים לאומיים ועולמיים באופן נקודתי, עלול להגיע לפחד, חרדה והסתגרות. אך המתבונן על המגמה הכללית של העולם, ובייחוד של עם ישראל, עלול לקבל מבט חיובי הרבה יותר. האתגר שעומד כיום בפני האנושות להתמודד מול הנגיף העולמי, ידרוש מכל חלקי החברה להוציא מעצמם את המיטב; בתחום המדע יתעסקו במציאת פתרון למציאות הקיימת וממילא ישכללו את יכולותיהם, בתחום הכלכלה יתמודדו מול קריסה כלכלית וילמדו ממנה להבא, ואף הנאלצים להישאר בביתם יוכלו לנצל את הזמן לחשיבה עצמית.
מכל ההתמודדויות הללו החברה הכללית תצא חזקה יותר, חכמה יותר, סבלנית יותר ועוצמתית יותר. דווקא בזכות ה"חלבנה" שקיימת במציאות העולם זוכה להתבשם ולהתעלות, להתפתח ולהתפקח. אגב, 'קורונה' בגימטרייה עולה למניין "אני מאמין בסוף טוב", בדקתי.

מה דעתך בנושא?
11 תגובות
0 דיונים
יוסף בן אליה
פר' השבוע , כי תשא: ונתנו איש כופר נפשו להשם ( למשכן , היום למכון המקדש!?) ,מחצית השקל (10גרם כסף)...ולא יהיה בהם נגף..בהמשך כתיב ..ויגוף השם את העם על אשר...
פר' השבוע , כי תשא: ונתנו איש כופר נפשו להשם ( למשכן , היום למכון המקדש!?) ,מחצית השקל (10גרם כסף)...ולא יהיה בהם נגף..בהמשך כתיב ..ויגוף השם את העם על אשר עשו את העגל : פרקי אבות (5,8): דבר בא על מיתות האמורות בתורה שלא נמסרו לבית דין , על פירות שביעית ומתרבה בגלל מעשר עני שבשלישית ובשישית ומתנות עניים שבכל חג דברים פר' עקב : והיה עקב תישמעון את המשפטים האלה ושמרתם ועשיתם אותם....והסיר השם ממך כל חלי....ונתנם בכל שונאיך. בין תבוסה במלחמה , רעב ודבר בחר דוד המלך בדבר , כדכתיב , נפלה נא ביד השם כי רבים רחמיו . בלי גמטריות , ובלי נבואות שקר בסגנון רפואה , כלכלה ומדע כמו במצרים העתיקה וסדום , אצלנו הקידמה זה את השם תיראה ואת מצוותיו שמור כי נכון בסוף יהיה טוב , למי שיבחר בחיים , חמושים יצאו בני ישראל ממצרים וגם מאירופה , ויכול להיות גם מגוג ומגוג , תחשוב טוב ותעשה טוב יהיה טוב , תחשוב טוב ותהיה חלבנה ,(עושה רע) יהיה רע , ובחרתם בחיים
המשך 19:09 15.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל גוטליב
כל מילה בסלע. יישר כוחך עלם צעיר
18:30 15.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתיאל
אשריך. כתיבה נפלאה במיוחד בתקופה זו.
23:42 14.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
מחזק מאוד
15:40 13.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
הקשר בין הפרשה למציאות העכשווית מדהים. יישר כח
15:24 13.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ד"ר פרוכטר
אני נהנה כל הזמן לקרא את סגנון כתיבתך. עלה והצלח
15:22 13.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חניאל נהרי
יישא כח על החשיבה הישרה והעמוקה. נפלא
14:36 13.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לייטנר יעקב
מאמר מחכים ומעודד את הזקוקים לכך בשעה קשה זו יישר כח
14:27 13.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מילים כדורבנות
ה ישלח לעמי רפואש
14:08 13.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכל
הקישורים שעשית לפרשה מדהימים
14:02 13.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר