פרשת תצוה – שבת זכור

השבת שלפני חג פורים נקראת 'שבת זכור', זאת בשל העובדה שבשבת זו קוראים ונזכרים במעשה עמלק ובציווי מחייתו. ההתייחסות לעם העמלקי, בשונה אפילו משבעת העמים היושבים בארץ, היא חמורה ביותר: "תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח". לציווי הזה יש שני היבטים: פיזי ורוחני, מעשי ורעיוני. הציווי למחות את זכרו של עמלק אינו רק בהיבט המלחמתי, אלא גם ואולי בעיקר – בהיבט התודעתי.

שינוי הטבע ומלחמת עמלק

היכן מופיע מקור החיכוך עם האומה העמלקית? מיד לאחר צאת בני ישראל מארץ מצרים, רגעים ספורים לאחר קריעת ים סוף, זמן מועט ביותר לאחר שבירת כוחות הטבע והמעצמה המצרית. לכל התופעות הללו הייתה השפעה קוסמית אדירה: "אָז נִבְהֲלוּ אַלּוּפֵי אֱדוֹם אֵילֵי מוֹאָב יֹאחֲזֵמוֹ רָעַד נָמֹגוּ כֹּל יֹשְׁבֵי כְנָעַן" (שמות טו). גם רחב עתידה להעיד על כך למרגלים, טרם הכניסה לארץ ישראל: "כִי נָפְלָה אֵימַתְכֶם עָלֵינוּ וְכִי נָמֹגוּ כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם" (יהושע ב). אומות העולם מתוועדים למציאות של שבירת חוקי הטבע הסגורים והקבועים.

והנה, בעוד מי ים-סוף טרם התאוששו מבקיעתם, מגיע עמלק ומבקש לקרר את הפליאה של אומות העולם, כדברי רש"י: "והפשירך מרתיחתך, שהיו כל האומות יראים להלחם בכם ובא זה והתחיל והראה מקום לאחרים". עמלק מבקש לטעון כלפי האומות טענה פשוטה – היציאה מחוקי הטבע אליה התוודעתם לאחרונה, לא הייתה אלא אשליה, מקרה, הסתברות מדעית אפשרית. למען האמת, טוען עמלק, חוקי הטבע נעולים במסגרת קבועה שלעתים גם מופיעה באופן שונה כחלק מהתבנית המובנת שלהם, אך וודאי שאין רצון עליון מאחוריהם.

הנס שמעל הטבע

כנגד תפיסה זו כותב הרב קוק זצ"ל:

"עמלק מחזיק בהטבע, בעיקר בעבור אהבתו להרע שנמצא גבול בשמרי הטבע, והוא קשור בו ואינו יכול לסבול ניסים בעולם, ולא שינוי טבע במוסר האדם" (שמונה קבצים, קובץ ו, רנא).

ביציאת מצרים חידש עם ישראל את החידוש הגדול ביותר בהיסטוריה – האדם מסוגל במעשיו ומחשבותיו לגבור על טבעו הבהמי, הוא מסוגל להשתנות ולהתעלות מעגל החוקים הנפשיים הקפואים. הניסים שהתרחשו לעם ישראל נועדו לעורר את האנושות כולה לכך שכשם שהמציאות הפיזית מסוגלת להשתנות ולצאת מגדרה – כך נפש האדם מסוגלת לצאת מהמוגבלות שלה, מהעצלות ומהחסמים המעיבים עליה.

את התפיסה הזו בא עמלק לסתור ולצנן, וכנגדה אנו מצווים להתייצב ולזכור שהנשמה שייכת למקור גבוה יותר ממה שהטבע משדר. ההבנה שיש ביד האדם להתעלות מעל המציאות המוגבלת, היא עצמה חלק מקיום מצוות זיכרון עמלק ומחייתו ומתוך זיכרון זה להיכנס לימי הפורים, ימים בהם ניצחנו את עמלק דווקא בדרכו שלו, דרך הטבע.