פרשת תצוה – שבת זכור
השבת שלפני חג פורים נקראת 'שבת זכור', זאת בשל העובדה שבשבת זו קוראים ונזכרים במעשה עמלק ובציווי מחייתו. ההתייחסות לעם העמלקי, בשונה אפילו משבעת העמים היושבים בארץ, היא חמורה ביותר: "תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח". לציווי הזה יש שני היבטים: פיזי ורוחני, מעשי ורעיוני. הציווי למחות את זכרו של עמלק אינו רק בהיבט המלחמתי, אלא גם ואולי בעיקר – בהיבט התודעתי.
שינוי הטבע ומלחמת עמלק
היכן מופיע מקור החיכוך עם האומה העמלקית? מיד לאחר צאת בני ישראל מארץ מצרים, רגעים ספורים לאחר קריעת ים סוף, זמן מועט ביותר לאחר שבירת כוחות הטבע והמעצמה המצרית. לכל התופעות הללו הייתה השפעה קוסמית אדירה: "אָז נִבְהֲלוּ אַלּוּפֵי אֱדוֹם אֵילֵי מוֹאָב יֹאחֲזֵמוֹ רָעַד נָמֹגוּ כֹּל יֹשְׁבֵי כְנָעַן" (שמות טו). גם רחב עתידה להעיד על כך למרגלים, טרם הכניסה לארץ ישראל: "כִי נָפְלָה אֵימַתְכֶם עָלֵינוּ וְכִי נָמֹגוּ כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם" (יהושע ב). אומות העולם מתוועדים למציאות של שבירת חוקי הטבע הסגורים והקבועים.
והנה, בעוד מי ים-סוף טרם התאוששו מבקיעתם, מגיע עמלק ומבקש לקרר את הפליאה של אומות העולם, כדברי רש"י: "והפשירך מרתיחתך, שהיו כל האומות יראים להלחם בכם ובא זה והתחיל והראה מקום לאחרים". עמלק מבקש לטעון כלפי האומות טענה פשוטה – היציאה מחוקי הטבע אליה התוודעתם לאחרונה, לא הייתה אלא אשליה, מקרה, הסתברות מדעית אפשרית. למען האמת, טוען עמלק, חוקי הטבע נעולים במסגרת קבועה שלעתים גם מופיעה באופן שונה כחלק מהתבנית המובנת שלהם, אך וודאי שאין רצון עליון מאחוריהם.
הנס שמעל הטבע
כנגד תפיסה זו כותב הרב קוק זצ"ל:
"עמלק מחזיק בהטבע, בעיקר בעבור אהבתו להרע שנמצא גבול בשמרי הטבע, והוא קשור בו ואינו יכול לסבול ניסים בעולם, ולא שינוי טבע במוסר האדם" (שמונה קבצים, קובץ ו, רנא).
ביציאת מצרים חידש עם ישראל את החידוש הגדול ביותר בהיסטוריה – האדם מסוגל במעשיו ומחשבותיו לגבור על טבעו הבהמי, הוא מסוגל להשתנות ולהתעלות מעגל החוקים הנפשיים הקפואים. הניסים שהתרחשו לעם ישראל נועדו לעורר את האנושות כולה לכך שכשם שהמציאות הפיזית מסוגלת להשתנות ולצאת מגדרה – כך נפש האדם מסוגלת לצאת מהמוגבלות שלה, מהעצלות ומהחסמים המעיבים עליה.
את התפיסה הזו בא עמלק לסתור ולצנן, וכנגדה אנו מצווים להתייצב ולזכור שהנשמה שייכת למקור גבוה יותר ממה שהטבע משדר. ההבנה שיש ביד האדם להתעלות מעל המציאות המוגבלת, היא עצמה חלק מקיום מצוות זיכרון עמלק ומחייתו ומתוך זיכרון זה להיכנס לימי הפורים, ימים בהם ניצחנו את עמלק דווקא בדרכו שלו, דרך הטבע.
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
0 דיונים
משה אהרון עו"ד
בס"ד. לאמיתו של דבר כל עניינו של עמלק עם ישראל היה לעכב את החיבור שבין עם ישראל לארץ ישראל משל ארץ ישראל כיסא ה' בעולם וכשה' מנהל את עמו לילך...
בס"ד. לאמיתו של דבר כל עניינו של עמלק עם ישראל היה לעכב את החיבור שבין עם ישראל לארץ ישראל משל ארץ ישראל כיסא ה' בעולם וכשה' מנהל את עמו לילך לארץ ישראל לישב על הכיסא ולהנחיל לעמו את הארץ עמלק הושיט את ידו ל חבל במסע הזה לארץ ישראל . מכאן שעמלק מופיע תמיד כשיש באויר עניין לחבר שוב את העם והארץ . כך גם היה עם המעשה הנורא - השואה של המלק הגרמני. הנה כי כן שיטתו הטרור מין "מקריות" . "קרך" מלשון מקריות" ממקרה למקרה היה פושט כל סוף השיירה ומזנב........................
המשך 04:07 08.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
מהבלוג : כי זה כל האדם 2 : לשבת זכור - האם אנו מקיימים באמת את מצוות זכור - לא!!! 29/02/2020 22:40:47 המקרא ============= 1. ד וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר, וְשִׂים, בְּאָזְנֵי...
מהבלוג : כי זה כל האדם 2 : לשבת זכור - האם אנו מקיימים באמת את מצוות זכור - לא!!! 29/02/2020 22:40:47 המקרא ============= 1. ד וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר, וְשִׂים, בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ: כִּי-מָחֹה אֶמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם. טו וַיִּבֶן מֹשֶׁה, מִזְבֵּחַ; וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, יְהוָה נִסִּי. טז וַיֹּאמֶר, כִּי-יָד עַל-כֵּס יָהּ, מִלְחָמָה לַיהוָה, בַּעֲמָלֵק--מִדֹּר, דֹּר. {פ} 2. זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. יח אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ, וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל-הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ--וְאַתָּה, עָיֵף וְיָגֵעַ; וְלֹא יָרֵא, אֱלֹהִים. יט וְהָיָה בְּהָנִיחַ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל-אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה-אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ--תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם; לֹא, תִּשְׁכָּח. {פ} הדברים: ========= מדוע לבורא העולם היה עניין שלא לחסל על הסף ומיד את עמלק. מדוע בחר הקב"ה באופציה המתמשכת כדי מלחמה "מדור דור". ודחיית מחייתו של עמלק לזמן עתיד בלתי ידוע אלא שברור היה כי בימי יציאת מצרים המפגש עם עמלק היה מן התחלה מן סגה מתמשכת שיהא לה המשך לדורות. מכאן כי עיקר המצווה לדורות : לזכור את אשר עשה לנו עמלק חלה למעשה על כל מפגש שכזה בין עם ישראל לזרעו של עמלק . וודאי "מפגש" טראומטי שאין דומה לו ואכן המפגש האחרון והטרי ביותר היה בזמן השואה האיומה , עת עלה בידו של עמלק לכלות בנו כמעט כמחצית . והנה איך בכלל אפשר לזכור את אשר עשה עמלק לישראל ביציאת מצרים כשאז אך זינב בנחשלים ולא לזכור את הצלחתו להשמיד בנו זה מכבר בשואה . בצאתנו שוב מהגלות לקומם את מכורתנו והוא במדבר הזה שבין : התעוררות והתקומה [הקמת המדינה] המיט עלינו את השואה הנוראה שאין לה כל אח וריע. ועתה צאו וראו איזה מגוחך זה לקיים מצוות זכור למעשה ההיסטורי של עמלק של "זינוב" בימי ציאת מצרים שבכלל לא להצילח. ולא להדגיש בזכירה את העיקר : את מעשהו הנפשע זה מכבר כשכילה בנו כדי כמעט מחצית מעמינו. אז אולי ייחסו לי מגלומניה של מי המנפץ ושובר מיתוסים. אך כיום ללא ייחוס הזכירה של עמלק לשואה לא ניתן לקיים את מצוות זכור אשר עשה לך עמלק דגש על : "אשר עשה לך עמלק"
המשך 21:03 07.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורלי
גיאתמיד מפתיע, ישר כח
12:46 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלדד ימיני
מעניין מאוד
12:26 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לייטנר יעקב
מאמר מחכים ואקטואלי להיום יישר כח
11:31 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ד"ר פרוכטר
מרתק
11:09 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכל
אשריך גיא שלום
10:53 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר