בלוף מטה הציונות הדתית למען יהדות התורה | סיכום פוליטי

בלוף מטה הציונות הדתית למען יהדות התורה | סיכום פוליטי

ביהדות התורה שורר בלבול: מצד אחד לא הקימו רשמית מטה ציונות דתית אבל מקדמים זאת גורמים אחרים; למה הליכוד מנסה לגמור את ימינה, ששינתה גישה כלפי הריבונות? והקריאה לפוליטיקאים

בלוף מטה הציונות הדתית למען יהדות התורה
  (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)

"מטה הציונות הדתית למען יהדות התורה", זעקו הכותרות בשבוע האחרון – אז אם עסקנו פה בפנייה החדה ימינה של ש"ס, היום תור הבת דודה, יהדות התורה, לענות על איך טובת ציבור המתיישבים והימין נמצא בראש מעייניה. ביהדות התורה שורר בלבול, מצד אחד לא הקימו רשמית במפלגה מטה ציונות דתית, לא נוח להם שיגידו כי המפלגה הליטאית חרדית משתפת פעולה עם ציוני דתי שיכול להצביע לה ועד ידי כך לעצבן את החלקים הסגורים והאדוקים, מצד  שני היא יורדת לקרקע ומבינה שיש לה שם תשתית לעבוד איתו כשלכל אחת מהמפלגות המרכיבות את הרשימות נמצא סמן ימני, באגודת ישראל הוא סגן השר מאיר פרוש ובדגל התורה חבר הכנסת לשעבר יצחק פינדרוס, מזכ"ל המפלגה.

כאמור, זה לא שגפני, ליצמן או מקלב החליטו על פנייה נקודתית לקהל הסרוג, אך בפועל הפנו בשבוע האחרון מאמצים כלפי המגזר הדתי לאומי, מתוך הבנה שיש קבוצה גדולה של אנשים המוערכת בכ- 100 אלף איש במקסימום שמגדירים עצמם תורניים ונמצאים בהתלבטות מהותית ובמצוקה גדולה למי להצביע. המטה שצץ השבוע נמצא בקשר ישיר עם חברי המפלגה החרדים, אך מתנהל בראשות עצמו כשהמפלגה מכירה ומודעת למעשים ומהלכים שהם מבצעים, הם מייעצים מהצד וגם מברכים שמישהו אחר עושה את עבודת הגיוס השחורה.

ביהדות התורה מבקשים לנצל את הפלונטר שנקלע אליו החרד"ל הקלאסי, לפיו האם ההתיישבות בארץ וממשלת ימין זו הנקודה הקריטית במערכת הבחירות הקרובה בצל תכנית טראמפ והחשש ממדינה פלסטינית או שמא מאבק על דמותה היהודית של המדינה תוך התמקדות בסוגיות נפיצות בישראל? דווקא את משבר הזהות מבקשים החרדים לנצל אצל החרד"ל שמתקשה מול בנט ושקד בימינה מצד אחד ואחוז החסימה שמאיים על בן גביר מצד שני, אז למי הוא יצביע? בשיחה עם פינדרוס הוא שם את הדגש על הנושאים שעומדים על הפרק: מעמד הכשרות, מעמד הרבנות הראשית, מעמד הגיור, מעמד השבת ואפילו מעמד החייל הדתי בצבא. "יהדות התורה בנושאים הללו קרובה הרבה יותר לציבור התורני מכל מפלגה אחרת שקיימת היום במפה בקילומטרים משמעותיים", הוא טוען.

את הקונפליקט מיישב לכאורה פרוש שמכניס את ארץ ישראל בתוך יחסי דת ומדינה "אתה מדבר עם יהודי שרוצה לשמור על כל התורה כולה", אמר בראיון השבוע בכאן מורשת לאיש התקשורת מענדי גרוזמן. "בתורה לא קשור איזה שטח הוא A או B כל שטח הוא ארץ ישראל שהקב"ה נתן ליהודים. ארץ ישראל שלנו בלי A ו- B, אני לא מסתכל עליה ככה. על פי התורה הקדושה ארץ ישראל שייכת לעם היהודי. זהו. אנחנו אין לנו זכות לוותר על זה. היהודים לא יכולים להיות במצב שהם מוותרים על חלק מארץ ישראל ויהי מה", הוא מבהיר.

מעשית, פינדרוס חורש את מפת היישובים הדתיים בחוגי בית, השבוע התארח בנחליאל, קרית ארבע ועפרה, כשבמקביל הוא בודק מקומות בהתיישבות לשהות בהם בשבת, נפגש עם אנשים ומתראיין לאתרים המגזריים. עם זאת אני מקשה עליו, לאחר שבליל הבחירות האחרונות הודה באוזניי אחד מהיועצים הבכירים בדגל התורה כי מדובר בצעד אלקטורלי בלבד. פינדרוס מוחה: "אני מדבר על מבחן המעשה, ישפטו אותנו על ה- 30 שנה האחרונות, מצחיק להגיד שזה אלקטורלי, יהדות התורה לא משנה את עמדותיה בגלל שיקולים אלקטורליים, זה הדנ"א. אנחנו לא קמים ומצהירים הצהרות לפי סקר שיצא באותו בוקר. המלחמה שלנו על ארץ ישראל היא אמתית המלחמה שלנו על יהדות היא אמתית, לא משיקולי בחירות כאלו ואחרים. אני לא אשלח את הבן שלי לצבא, אשלח אותו לישיבה ושיקבל דיחוי. אני לא הולך להשתנות ביהדות התורה בשום נושא מהערכים שאנחנו מאמינים בהם בגלל שיקולי בחירות".

1000 פתקים לבנים

אבל צריך גם לשים את הדברים במסגרת המתאימה, 1000 אנשים רשמו בבחירות האחרונות על פתק לבן את האותיות 'נעם' והצביעו למפלגה החרד"לית, למרות שהרשימה לא התמודדה לכנסת זאת כצעד מחאתי על כך שאין להם למי להצביע. גם את הכותרות על תמיכת הרב הדתי לאומי, הרב דוד חי הכהן מבת ים שקהילתו מונה 500 משפחות ועוד כמה עשרות תלמידים הפזורים ברחבי הארץ צריך לקחת בפרופורציות. אין להקל ראש במצוקה המפלגתית בה הם נמצאים, אבל הציבור החרד"לי שעומד על 25% מהמגזר הדתי לא יצביעו בהמוניהם ליהדות התורה. מכאן ועד לייצר סחף המרחק רב, לא מדובר בנהירה דתית לאומית. לדוגמה, בסקר מקור ראשון שנערך בקיץ, נשאלו המשיבים על הצבעה לכל מפלגת אפשרית, מיותר לציין שש"ס ויהדות התורה קיבלו פחות מ- 2.0 אחוזים, הרחק ממפלגות הימין הקלסיות. בהבדלים בין בחירות 21 ל-22 מבדיקה ביישובים נחליאל, טלמון, אפרת ובית אל בכולם יהדות התורה עלתה בעשרות אחוזים, אך בקולות זה לא מתבטא בהרבה.

ירי כוחותינו על כוחותינו

ירי דו-צדדי (דו"צ), הוא המונח המתאר את המצב שנקלע אליו בלוק הימין שלושה שבועת לפני הבחירות כשהליכוד מנסה לגרור את ימינה לעימות. ביום ראשון נגמר עוצר הראיונות בליכוד ומאז נפתח הסכר של השרים והח"כים שיצאו בצורה אגרסיבית נגד ימינה ויו"ר הרשימה נפתלי בנט, למעשה השבוע ראינו איך הליכוד מנסה לגמור את ימינה שמבחינתה מגיבה באד הוק לשרים ספציפיים ובמקביל מקפידה ונזהרת לא להיכנס לעימות נגד הליכוד כולו.

המתקפה על בנט מחזירה את המלכוד של ימינה סביב נתניהו: אי אפשר איתו ואי אפשר בלעדיו. הקו האסטרטגי אומר שנתניהו ראש ממשלת הימין והמטרה היא להגיע – 61, לכן לא נכנסים לירי בתוך הנגמ"ש ולא תוקפים את המפלגות בתוך הגוש, למרות שש"ס וגם יהדות התורה הולכים להם על הראש. במסגרת זאת, אנחנו רואים גם שינוי מגמה במסרי הריבונות מטעם ימינה, אם הטון היה מאד חריף עד יום שלישי האחרון, בימינה הפנימו שהריבונות לא תתקיים לפני הבחירות וההחלטה שנפלה באמריקה משפיע ישירות לישראל, כשבמפלגה  הימנית לא רוצים שהעימות עם הליכוד יחריף, לא מעוניינים לדחוק את נתניהו לפינה שלהבנתם זה הגורם לליכוד להחריף את הטון נגדם ולכן מדברים על כך שמי שרוצה להימנע מהסכנות של תכנית טראמפ שכוללות הקמת מדינה פלסטינית לאחר הבחירות – חייב ימינה חזקה. התפיסה הזאת אומרת שלא נכון לגוש הימין להיכנס לעימות תוך גושי שבוע לפני הבחירות ושקמפיין לחץ על הריבונות לעולם לא יביא אותם ל-61. בפועל, לשים בצד את הריבונות לטובת בלוק הימין כדי שיוכלו לפעול לשם כך ביום שאחרי הבחירות.

גם במועצת יש"ע מבינים שריבונות באופן כללי לא תתקיים לפני בחירות, אבל מקווים שיצליחו בכל זאת לקבל משהו ולהסתפק בהחלטת ריבונות ספציפית "אם הוא הבטיח – שיקיים", אומר לי גורם בכיר במועצת יש"ע. "נתניהו מעדיף שיניחו לו, לא להתעסק עם ריבונות. אבל אם היינו חושבים שלא היה שום דבר לפני הבחירות, לא היינו ממשיכים להפעיל את הלחץ. לא היו משקיעים כל כך הרבה כסף, מאמץ וזמן אם לא הייתה נראית ריבונות קטנה בדרך". עם זאת הוא מודה כי "בסוף כשיגיע מומנטום הבחירות – זה עלול לפגע בימין. זה לא משחק סכום 0, יש בחירות עוד שבועיים, גם ליש"ע יש מה להפסיד בסוף".

פוליטיקאים, הגיע זמנכם

נפתלי בנט, יולי אדלשטיין, בני גנץ, רפי פרץ: תצליחו לגלות מה הקשר בין הארבעה? במערכת הבחירות הנוכחית הם טרם התראיינו בתקשורת, לא השיבו לשאלות ולא התמודדו מול עיתונאים כאלו ואחרים, ראש הממשלה לעומת זאת התחיל במתקפה הצבאית אצל השדרים המוכרים. אז 20 יום לפני מועד הבחירות יוצאת בת קול ואומרת בכירים, הגיע זמנכם להתחיל להתראיין.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
ימינה זה לא יונות דתית זה חבורת רפורמים.
יוסף | 14-02-2020 10:57
רק עוצמה יהודית! כי רק הם ימין אמיתי. נץ בקלפי!!!
תעשו מפקד
הצעה | 17-02-2020 7:06
תעשו מפקד בוחרים לראות אם אתם עוברים. אין לכם מה להפסיד - רק להרוויח. (אם תוכיחו שאתם עוברים - הרבה מתנדנדים יוכלו לעבור אליכם)
2
לפי כיפה
אני | 14-02-2020 11:40
גפני וליצמן לא פוסלים ישיבה עם כחול לבן. מי שעוזב את ימינה לטובתם מפקיר את גב ולות המדינה ותכניה היהודיים!
3
אסביר לכם, לא מסובך...ביבי משתמש וזורק.
מופתע סדרתי | 14-02-2020 13:41
כמידי בחירות, ביבי מנהל איך יראו המפלגות מימין לליכוד. אחרי שזה נסגר והקולות ממוקסמים. הוא פועל להרחיב את הליכוד למקסימום על חשבון אותן המפלגות. חשבתי שכבר הבנתם אחרי כל כך הרבה פעמים. מה שמפתיע זה שאתם כל פעם מופתעים מחדש. או שאתם טיפשים או שאתם תמימים סדרתיים שזה גם סוג של טפשים.
4
מי שמצביע לימינה הוא הזוי חסר ערכים.
שמואל | 14-02-2020 14:03
בשביל כסא ימינה ילכו אם גנץ. רק עוצמה יהודית! כי רק הם ימין אתי. נץ בקלפי!
5
אנחנו החרדלים בוחרים רק מפלגה חרדית
יח | 14-02-2020 14:10
אנחנו הסרוגים בוחרים רק מפלגה חרדית למען בטחון המדינה או בן גביר.הוא גבר.
6
המארוקאקות מחלות
גויים ממרוקו | 14-02-2020 14:36
מפלגת חרמינה צריכה לשווק את המארוקאקיות הברבריות שבקרבה כדי להלהיט את הברברים ימש רודפי הכבוד שיצביעו לברברי.
7
ביבי "תמות נפשי עם פלישתים" או פלשתינאים
אוחנה | 14-02-2020 14:48
ביבי היה ידוע כאחד שלא מתראיין...היום הוא מוכן לדבר בכל מקום וגם להשמיץ...אין לו מה להפסיד או הכל או לא כלום . להם כנראה יש מה להפסיד!!
8
ספינים עליך ישראל
אברהם רוזנברג | 14-02-2020 15:28
בתכלס כל הפוליטיקאים מוכרים לציבור ספינים חלולים! אני חרדל רק ביבי גנץ טיפש אף אחד לא מדבר על עמדה אידאולוגית! למה?! כי אין להם שום אידאולוגיה, הכל זה משחק כיסאות ורצון בשליטה. יש רק אדם אחד מצד ימין של המפה הפוליטית שרוצה להיכנס למגרש,אבל לחבורה שרוצה להמשיך להתל בציבור. זה ממש לא מתאים! הוא ידרוש מהם באמת לעשות ריבונות במעלה אדומים. הוא ידרוש מהם באמת לטפל בחמאס. הוא ידרוש מהם לתת גב לחיילים שיורים במחבלים. הוא ידרוש מהם להוריד את שכר הלימוד באולפנות והישיבות. למה הם צריכים את כל הדרישות שלו, כשאפשר לעבוד על הציבור בנאומים דמגוגים שעובדים על התאים האפורים במוח. מי שיש לו שכל בקודקוד, מצביע עוצמה יהודית.
9
רגשי נחיתות של הדת"ל מול החשיכה החרדית הרקובה
ה' ירחם | 14-02-2020 16:08
ה' ירחם
חשיכה אחותך.
צ | 14-02-2020 21:22
ואני לא חרדי.
10
ולמה אנחנו צריכים את הפיגוע פרץ שיתראיין????!
אתר להרס הימין | 14-02-2020 21:20
לא הבנתי???
11
מלאא חרדלים מצביעים ימינה.. סתם שתדעו
חרדלניק | 15-02-2020 20:37
אני חרדלניק טיפוסי, כיפה יחסית גדולה, פיאות, לומד בישיבה של חרדלניקים, הדרכתי באריאל, המשפחה שלי חרדלניקים.. ואני מצביע ימינה. מצביע לסטרוק וסמוטריץ' ואופיר סופר. וגם ליהודים הטובים האחרים שחברו אליהם.. הם לא מידי רחוקים מאיתנו בשאיפות הפוליטיות שלהם (כן, תתעלו שניה מעל הקטע הזה של מראה חיצוני)