הרבנות הראשית: בורקס גבינה שאינו משולש עלול לסכן חיים - סרוגים

הרבנות הראשית: בורקס גבינה שאינו משולש עלול לסכן חיים

דיון שהתקיים השבוע במחלקת הכשרות של הרבנות, דן בצורך בהבחנה בין מאפים חלביים לפרווה. מסתבר שחוץ משאלת הכשרות, הצורך בסימון ייחודי למוצרים חלביים הכרחי כדי למנוע פגיעה מאנשים הרגישים לחלב ולמוצריו. מסקנות הדיון מאפיים חלביים יהיו רק בצורת משולש.

הרבנות הראשית: בורקס גבינה שאינו משולש עלול לסכן חיים
  חלבי זה רק משולש (פלאש90)

רבני אגף הכשרות ברבנות הראשית התכנסו השבוע לדיון מיוחד בנושא לא שיגרתי: שינוי צורתם של דברי מאפה שונים והדרך להבחין בין מאפה חלבי לעמיתיו הפרווה או הבשרי. לישיבה הוזמנו בעלי מפעלים וקונדיטוריות לצד הרבנים המעניקים להם תעודות כשרות. המוזמנים ישבו יחד סביב שולחן עמוס בדברי מאפה, שאגב, נותרו לתצוגה בלבד.

רגעי השיא בדיון נרשמו כשהרב חגי בר גיורא האחראי על הכשרות בתעשייה, נטל בורקסים בצורות שונות משולחנו והציג אותם לראווה תוך שהוא מדבר ברצינות תהומית על ההבדל בין צורות המאפים השונות: "אצבעות" "נחש" "פילו" או "פילאס".

בפנותו לקהל היצרנים הסביר הרב בר גיורא כי הדרישה לשנות את צורות המאפים נובעת מתלונות שהגיעו מהציבור ומטעויות שנעשו במפעלים במשך השנים והכשילו רבים. בהתייחסו לאבחנה הנדרשת בין מאפה חלבי לפרווה ציין הרב כי "חמירא סכנתא מאיסורא" וסיפר על אנשים הרגישים לחלב שנפגעו מהבלבול בין המוצרים.

בין היתר נמתחה בדיון ביקורת על בעלי אולמות שמגישים בורקס במילוי תפו"א בצורת משולש, צורה שמקובלת על פי רוב לבורקסים חלביים. עוד הוצע בדיון לשנות את צורת הגלגול של הבורקס הטורקי.

במצגת מיוחדת שהוכנה לרגל האירוע הוגשו הצעות נוספות: בורקס אצבעות פרווה יהיה סגור ואילו החלבי יהיה פתוח באופן שניתן יהיה לראות את המילוי. או למשל: סיגר במילוי פרווה יהיה ארוך בצורה ניכרת מהסיגר החלבי בורקס פילו פרווה יהיה עגול ואילו חברו החלבי יהיה משולש.

בעלי המפעלים טענו בדיון כי לא את כל ההצעות לבידול ניתן ליישם בפועל, הן בשל הליך האפייה והן בשל חשש לפגיעה במוצר הסופי. עוד דרשו בעלי המפעלים כי האכיפה בנושא תהיה שיוויונית כלפי כל המפעלים והקונדיטוריות בארץ.

בתום הדיון הממושך גובשו החלטות בסיוע בעלי המפעלים ובקרוב תוציא הרבנות הראשית נהלים חדשים שיסייעו לציבור להבחין בין מאפים חלביים או פרווה ואולי גם ימנעו מכשול משומרי הכשרות.

==

דבורה גינזבורג היא כתבת 'רדיו קול חי'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו