שאלה
שלום לכבוד הרה"ג שרלו שליט"א
כתוב בתורה הקדושה ועשית ככל אשר יורוך. המפלגה שלך אומרת שהיא לא תצית לגדולי התורה ואז היא עוברת על דברי תורה אז למה כבודכם לא כותב פסק שהיא צריכה לשמוע למה שיגידו החכמים אפילו על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין.
בחור ישיבה
תשובה
שלום וברכה,
הרבה דברים יש לכתוב על הרבה הנחות המופיעות בשאלה. אענה בקיצור, ואם תרצה להרחיב – אשמח.
ברם, ראשית צריך לעשות סדר בשאלה. את התואר "הגאון" יש לשמור לגאונים אמיתיים; המפלגה לא שלי, ובכלל אני סובר שרבנים לא צריכים לתת הוראות פוליטיות אלא רוחניות בלבד, כפי שתראה בהמשך; כתיבת פסק על ידי רב כלשהו לא תביא לתוצאות מבורכות משום סוג.
ועתה לעצם העניין.
חברי הכנסת הם שלוחי ציבור. הם קיבלו את הכוח שלהם מהציבור. הם לא עצמאיים, ולא רשאים להחליט מה שהם רוצים, או לציית למי שהם חושבים שצריך לציית. הם חייבים לעשות אך ורק דבר אחד – למלא את השליחות שהציבור הטיל עליהם. זה גם הבסיס המוסרי, זו ההלכה ביחסי שליח ומשלח, ואלו חייבים להיות גם כללי הדמוקרטיה. חבר כנסת שאינו עושה את מה שהוא התחייב לעשות (כמובן במגבלות הכוח, יכולת התמרון, ההסכמות והפשרות) אינו ממלא את חובתו, והוא גזלן.
זה מה שאנחנו טענו כל הזמן כלפי שרון, ביחס להתנתקות; זה מה שטענו ביחס לרבין ביחס לרמת הגולן; זה מה שאנחנו עצמנו צריכים לתבוע מאתנו ומחברי הכנסת אותם שלחנו. אם חברי הכנסת של "יהדות התורה" או "ש"ס" לא יצייתו לגדולי התורה העומדים בראשם – הם גזלנים ! הם התחייבו לעשות כך בפני הבוחרים שלהם, והם חייבים לעשות זאת.
לעומת זאת, יש לבחון מבחינה הלכתית למה התחייבות חברי ה"בית היהודי", ולתבוע מהם למלא את התחייבותם. בראש ובראשונה, מבחינה התהליך, הם התחייבו כי ההחלטות תתקבלנה על ידי מוסדות המפלגה (אני לא כל כך בקיא בשאלה מהם המוסדות). כיוון שכך, הם חייבים לעשות זאת. אפילו אם הם היו באים אלי ומבקשים ממני להיות הפוסק של המפלגה הייתי אומר להם שאסור להם לעשות זאת, גם אם זה היה מוביל להחלטות שאני סובר שהן שגויות.
מובן מאליו שטוב מאוד שהם יתייעצו עם גדולי התורה, עם החכמים, ובכלל טוב לו לאדם לקבל החלטות מתוך דיאלוג ולא מתוך תחושה שהוא יודע הכל ומבין הכל. לא זו בלבד, אלא שהעולם הרוחני יכול להנחות אותם מהם הכיוונים הרוחניים הראויים – זה תפקידו, והוא חייב לעשות זאת. אולם הציות חייב להיות לבוחר. זו ההלכה!
כפי שהבוחרים של ה"בית היהודי" התחייבו הם צריכים לעשות שלושה דברים במציאות הקיימת: הם התחייבו לשמור על עולם התורה; הם התחייבו לפעול להכלת חובת התרומה למדינה ולחברה על כולם; הם התחייבו להיות נציגים גם של החילוניים שבחרו בהם. לא מדובר במשימה קשה מידי, ואפשר (בהקשר הזה) לעמוד בה ולמלא במידה האופטימלית את שלוש ההתחייבויות האלה. ועל כן, לו הם היו שואלים אותי מה עליהם לעשות – זו הייתה תשובתי.
כל טוב ויישר כוח על הרצון לבירור.
==
הרב יובל שרלו הוא ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה. התשובה פורסמה באתר הישיבה.
מה דעתך בנושא?
40 תגובות
0 דיונים
תלמיד
יש רבנים שכבר שנים עוסקים בענייני ציבור! מי אמר שהח"כים החדשים בבית היהודי מבינים יותר מהם???
21:07 16.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הבסיס לדיני שליחות הוא שאם אדם ממנה את חברו כשליח בדבר שעשייתו כרוכה בעבירה-'אין שליח לדבר עבירה'!וממילא כאשר אדם פועל בניגוד להלכה בכל תחום שלא יהיה,לא משנה מי שלח אותו...
הבסיס לדיני שליחות הוא שאם אדם ממנה את חברו כשליח בדבר שעשייתו כרוכה בעבירה-'אין שליח לדבר עבירה'!וממילא כאשר אדם פועל בניגוד להלכה בכל תחום שלא יהיה,לא משנה מי שלח אותו וכמה שלחו אותו ואם זו חובת ה'דמוקרטיה' או לא,אין שליחותו תקפה כלל וכלל. לכן,בפשטות נשמט הבסיס לדבריך שהחכי"ם מחוייבים לשולחיהם-הציבור.כל זה נכון כשזה לא עומד בסתירה לדעת הפוסק-הרב. אשמח לתגובתך.
המשך 16:03 10.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהונתן
כמובן שרבנים אין מקומם בכנסת. לכן הצבעתי למפלגה דתית שתקשיב לקול רבנים חשובים ולא תתנהג כמו מפלגה יהודית רפורמית. בעזרת השם נעשה ונצליח
17:49 07.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועה
13:23 07.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סרוג מזועזע
"אני סובר שרבנים לא צריכים לתת הוראות פוליטיות אלא רוחניות בלבד". עם שמתנתק מרבותיו - אין לו שום עתיד !
19:55 06.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוניו, פ"ת
מה ? אני לא הרב שרלו, אבל תמיד אפשר לשלוח לו שאלות באתר מורשת (ואתה יכול גם לבקש ממנו מקורות)
14:49 06.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רוזנצוויג
אם כן, יש לי כמה שאלות אליך
12:19 06.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
זאת בדיוק השאלה. איך זה שציבור דתי לאומי לא רוצה בנהיגות רוחנית שתדריך אותו. האם התורה לא אמורם להיות נר לרגלנו? אני מסכים שזה צריך להיות מתוך הדברות והבנה הדדית ולא מתוך כפיה. אבל...
זאת בדיוק השאלה. איך זה שציבור דתי לאומי לא רוצה בנהיגות רוחנית שתדריך אותו. האם התורה לא אמורם להיות נר לרגלנו? אני מסכים שזה צריך להיות מתוך הדברות והבנה הדדית ולא מתוך כפיה. אבל לצאת בהצהרה שלא מחוייבים לרבנים זה כמו לצאת בהצהרה שלא מחויבים לתורה. זה לא נשמע יהודי ולא מתאים למפלגה שרוצה לקרא לעצמה "הבית היהודי". אני לא בה לתקוף. זה רק מצער. ואת זה אני אומר כאחד שהצביע עבורם.
המשך 12:10 06.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוניו, פ"ת
3, 5, 20, 25: הוא אמר פעמים רבות שאפשר וראוי להתייעץ בנושאים הלכתיים אבל בנושאים שאין בהם וודאות (האם חוק x שמזיק לאוכלוסייה א' ומועיל לאוכלוסייה ב', לדוג') אין לרב...
3, 5, 20, 25: הוא אמר פעמים רבות שאפשר וראוי להתייעץ בנושאים הלכתיים אבל בנושאים שאין בהם וודאות (האם חוק x שמזיק לאוכלוסייה א' ומועיל לאוכלוסייה ב', לדוג') אין לרב נבואה יותר מנבחרי הציבור. 7: שקרים שלא לעניין רק מראים שאין מה לענות. לא מוסיף לך כבוד. 15: יכולת להתקשר לישיבה או להגיע פיזית לישיבה או לביתו. מנין לך שהוא תומך או לא תומך ? הוא לא מביע עמדות פוליטיות בשביל שאנשים יחשבו קצת בעצמם (לא כמו עדר, כפי שחלק המגיבים מבקשים להיות). נדמה לי שזה שהוא מתנחל יכול לרמוז משהו על דעותיו... 22: מי שלא תומך בש"ס כבר לא רב ?! אני מוחה ! 27: דיני משלח ושלוח, הוא לא דיבר בשם הבית היהודי.
המשך 10:27 06.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
10:10 06.02.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר