איראן מודה בהפלת המטוס האוקראיני: "טעות אנוש" - סרוגים

איראן מודה בהפלת המטוס האוקראיני: "טעות אנוש"

נשיא איראן הודה כי ארצו הפילה את המטוס האוקראיני בעקבות "טעות אנוש", כשטיל נ"מ שוגרו לעבר המטוס בעקבות זיהוי שגוי של מערך ההגנה האווירי. נשיא אוקראינה תקף: "מצפה שהאחראים יעמדו לדין"

איראן מודה בהפלת המטוס האוקראיני: "טעות אנוש"

אחרי שהכחישה את הדיווחים מארה"ב ומהעולם, באיראן הודו הבוקר (שבת) כי הצבא האיראני היה אחראי להפלת המטוס האוקראיני, לאחר שטילי נ"מ שוגרו לעבר המטוס זמן קצר אחרי שהמריא מטהרן. בדבריהם טענו כי המטוס הופל "בגלל טעות אנוש".

"בתום חקירת כוחות הביטחון, עלה כי המטוס נפגע מטילי נ"מ, שנורו בגלל טעות אנוש וגרמו למותם של 176 נוסעים חפים מפשע" אמר הנשיא חסן רוחאני. עוד אמר כי החוקרים ימשיכו לבדוק את נסיבות "הטעות הבלתי-נסלחת", כדבריו, והבהיר כי "מחשבותיי ותפילותיי עם משפחות הנספים". שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף בחר להאשים את ארה"ב באחריות לאסון, וטען כי "מדובר בטעות אנוש בעת משבר, שנגרמה בגלל ההרפתקנות האמריקנית".

מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה באיראן, אמיר עלי חאג'יזאדה, קיבל את האחריות על הפלת המטוס האוקראיני – אך בניגוד לטענות של הממשל בטהרן, שהתעקשה כי מדובר בתקלה טכנית עד הבוקר, חאג'יזאדה הודה שדיווח על שיגור מוטעה של טיל לעבר המטוס כבר ביום רביעי. לדבריו, המטוס זוהה בטעות כטיל שיוט, וכתוצאה מערך ההגנה האווירי שיגר לעברו טיל נ"מ לטווח קצר.

"אחד הלוחמים טעה. מאחר שהוא משרת אצלנו, ולכן אנחנו מקבלים את האחריות על הטרגדיה. הייתי מעדיף למות – ולא לחזות בתאונה שכזאת" טען חאג'יזאדה. עוד הגן על אנשי רשות התעופה האיראנית שדחו את הטענות על הנסיבות של התאונה: "הם פעלו על בסיס מה שהם ידעו, הם לא אשמים. האשמה היא עלינו".

עוד באותו נושא

איראן לא תעביר את שרידי המטוס האוקראיני שהתרסק

בעקבות ההודאה האיראנית, נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי שוחח בטלפון עם רוחאני ותקף בחריפות את הממשל האיראני על התנהלותו. בהצהרה שפורסמה מטעמו כתב כי "הודאה באחריות להפלת המטוס היא צעד בכיוון הנכון, אבל אנחנו עדיין מצפים לחקירה שקופה מצידה של איראן, וכן להעמדת האחראים להפלת המטוס לדין. מלאכת זיהוי הגופות והחזרתן לאוקראינה צריכה להיעשות באופן מיידי". עוד אמר כי צוות של 45 מומחים אוקראינים עדיין נמצא בטהרן כדי לחקור את האירוע: "אני מצפה שהרשויות יעניקו לאנשינו גישה מלאה וישתפו אותם בהתקדמות החקירה".

כזכור, התאונה הקטלנית התרחשה ביום רביעי לפנות בוקר, זמן קצר לאחר המתקפה האיראנית כנגד שגרירות ארה"ב בעיראק – שנועדה לנקום על חיסולו של קאסם סולימאני. כל 180 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו בהתרסקות המטוס, שהיה בדרכו מטהרן לקייב. ההערכה הראשונית הייתה שהמטוס התרסק בגלל סיבות טכניות, ובאיראן טענו כי כשל במנוע היה הגורם העיקרי לתקלה – אך גורמים בארה"ב טענו כי המטוס הופל לאחר שטיל נ"מ מתוצרת רוסית נורה לעברו.

בהמשך איראן סירבה להעביר את שתי הקופסאות השחורות של המטוס האוקראיני שהתרסק לידי חברת "בואינג", שביקשה לקבל את השרידים מזירת ההתרסקות – אך נענתה בסירוב, בטענה ש"לא נמסור את הקופסאות השחורות, כי אחרת נביא אותם לא רק ליצרנית המטוס – אלא גם לאמריקנים". הדבר העלה חשד שהמטוס הופל בכוונה על ידי האיראנים כחלק ממתקפת הנקמה לחיסולו של קאסם סולימאני.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו