הרב חיים נבון תוקף הבוקר את התנהלותו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר פרופסור אהרון ברק.

בפוסט שכתב בפייסבוק מסביר הרב נבון: " פרופ' אהרן ברק הכריז אתמול שלאט לאט התגבשה אצלו ההכרה בדבר מעמדה המשפטי של מגילת העצמאות. כלומר: שאפשר לפסול חוקים, אולי אפילו חוקי יסוד, על סמך ערכיה של מגילת העצמאות. אני מנחש שכאשר ידברו השופטים בהקשר הזה על ערכי המגילה לא ידברו על המשפט הפותח: "בארץ ישראל קם העם היהודי", או על 19 הפעמים האחרות שבהן מוזכרת במגילה המילה "יהודי" להטיותיה, אלא על ערכים אחרים.

ההכרה הזו של ברק, שהתגבשה לאטה, הגיעה בדרך פלא לבשלות בדיוק ברגע שבו הימין חוקק חוק יסוד המעגן ערכים לאומיים; אז נוצר צורך למצוא בסיס חוקתי אחר לערכי הציבור הנאור. מה שאומר, שסתם כעסנו על חברי הכנסת שאישרו בבלי דעת את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ולא העלו על דעתם מה יכול שופט אקטיביסט לחולל בעזרתו".

הרב נבון מסביר כי גישתו של אהרון ברק "אינה בלתי דומה לתפישתו של אפלטון, בדבר שלטונם הרצוי של המלכים-הפילוסופים, תפישה שקרל פופר כבר הראה את סכנותיה. היא אומרת למעשה שלשופטים צריך להיות כוח בלתי מוגבל, כי הם מייצגים את כוח התבונה, להבדיל מכוח ההמון. יאיר לפיד שאל בשבוע שעבר: "ואם העם יחליט לתלות את כל הצ'רקסים?" והתעלם מהשאלה הנגדית, המתבקשת מאליה: ואם השופטים יחליטו לתלות את כל הצ'רקסים?"

"נחוצה לנו מאוד רשות שיפוטית חזקה", מסביר הרב נבון, "אך כזו שתעסוק במה שקרא ברק בזלזול 'טכנאות משפטית', ולא בהנהגת היקום. ההנחה שהשופטים מבטאים מוסריות טהורה יותר מזו של בני העם היא חסרת בסיס עובדתי. אין שום דבר בהכשרת השופטים או בכישוריהם שמעניק להם עדיפות מוסרית כזו. ז'וליאן בנדה ומרק לילה כתבו על משיכתם של אינטלקטואלים לכוחות אפלים בהיסטוריה. אינטלקטואלים, כולל שופטים, התייצבו בהתלהבות לצדם של משטרים רצחניים ורעיונות הרסניים".

ומספר כי "מורי ורבי הרב ליכטנשטיין סיפר שהסביר פעם לאהרן ברק למה הוא מתנגד לריכוז כוח גדול אצל בית המשפט. בבית המשפט, ציטט הרב את התוספות, 'מיעוט כמאן דליתא'. כלומר: כל הרשויות האחרות מתמודדות עם סבך של מגבלות, עם דעת הקהל, עם הצורך להיבחר מחדש, עם שיקולי רוב ומיעוט, עם הצורך לעשות עסקאות פוליטיות בטווח הקצר והארוך במגוון נושאים. כל זה מוביל למדיניות זהירה יחסית, המתחשבת גם במיעוט, שהרוב הפוליטי זקוק לו בנושאים אחרים. בבית המשפט, לעומת זאת, הרוב יכול לפסוק כרצונו ולהתעלם כליל מהמיעוט, וכך להוביל צעדים דורסניים. הרמב"ן בפרשת ויחי אמר שהחשמונאים הצדיקים נענשו משמים על שנטלו לעצמם כתר מלוכה: "אין מושחים מלכים כוהנים". לא טוב שכוהנים, אנשי הרוח, יטלו לעצמם סמכויות הנהגה ריכוזיות. אבל מי מקשיב לרמב"ן בימים הללו; וממילא תמיד אפשר לפרש אותו מחדש, ברוח ערכי מגילת העצמאות".