אהוד ברק ליועמ"ש: הציבור חייב לשמוע עמדה עקרונית - סרוגים

אהוד ברק ליועמ"ש: הציבור חייב לשמוע עמדה עקרונית

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ניסה מול בג"ץ להשהות את האפשרות שיביע חוות דעת בנושא הקמת ממשלה על ידי נתניהו תחת כתב אישום, ברק: "למה לא לקבוע באומץ שנאשם בשוחד איננו ראוי?"

author-image
אהוד ברק ליועמ"ש: הציבור חייב לשמוע עמדה עקרונית
  צילום: Hadas Parush/Flash90

לאחר שבג"ץ דחה היום (חמישי) את בקשת היועמ"ש לדחות את חוות דעתו, מגיב אהוד ברק: "למה לא לקבוע באומץ שנאשם בשוחד איננו ראוי לכונן ממשלה חדשה".

כזכור, לפני הדיון שייערך בשבוע הבא בבג"ץ על קבלת המנדט לנתניהו בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו, פנה מנדלבליט לעליון בבקשה שהדיון במשפט יהיה רק ביחס לשאלה אם לדחות את העתירה על הסף או לדון בה לגופה.

בהודעתו של מנדלבליט לעליון נכתב כי השופט גרוסקופף הורה ליועמ"ש להגיש את חוות דעתו, אך אותה חוות דעת היא חלק מהסעדים המבוקשים בעתירה וביהמ"ש עוד טרם דן בסעדים אלו וכל שכן שעדיין לא הכריע אם בכוונתו לדון בסוגית כשירות ראש ממשלה שמואשם בשוחד לגופה: "בנסיבות אלה, וכל עוד לא התקבלה הכרעה", נכתב בפניית מנדלבליט, "היועמ"ש סבור שאין בסיס משפטי לחייבו להגיד עמדה מטעמו לגופ של דברים כפי שמבקשים העותרים, טרם דיון בעתירה וללא הוצאת צו על תנאי ואחר מכן צו מוחלט".

לדבריו, על בית המשפט לדון קודם בעצם השאלה האם בית המשפט צריך לעסוק בכשירות ראש ממשלה המואשם בשוחד: "או לדחות את העתירה על הסוף או לדון בה לגופה".

עוד הוסיף מנדלבליט כי לאחר הכרעת העליון בנושא הוא יגיש את עמדתו בעניין "תוך שתינתן השהות המתאימה לכך".

עוד באותו נושא

ממשיך להתחמק: היועמ"ש לא מוסר חוות דעת לבג"צ


7

כאמור, בג"ץ דחה את בקשתו וביקש ממנו להעביר את חוות דעתו על האפשרות שנתניהו יוכל להקים ממשלה תחת כתב אישום.

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כתב על כך בחשבון הטוויטר שלו: "השתגענו?! האם היועמ"ש מנסה להכתיב לעליון את גדר הדיון ופסיקתו?".

"למה לא לקבוע באומץ שנאשם בשוחד איננו ראוי לכונן ממשלה חדשה, אולם (אם זו עמדתו) היות וזה לא כתוב בחוק הוא ממליץ לא להתערב בתהליך. זאת יכולה להיות גם הכרעתו של בג"צ".

ברק סיים את דבריו: "הציבור חייב לשמוע עמדה עקרונית. הוא כבר יידע מה לעשות".

פרופ' רות גביזון: הטלת המנדט על נתניהו – לא שאלה לבית המשפט

פרופסור רות גיבזון, מומחית לפילוסופיה של המשפט ומשפט חוקתי, כתבה ביום שני בעמוד הפייסבוק שלה פוסט בו היא פונה אל בית המשפט בבקשה שלא לדון בעתירה כנגד הטלת המנדט להרכבת הממשלה על ראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו, וזאת בשל היותו מצוי תחת כתב האישום שעל הגשתו הצהיר היועץ המשפטי לממשלה.

גיבזון כתבה כי היא מציעה לבית המשפט כי: "יודיע בבירור שהוא נמנע מרצון מן ההכרעה המשפטית בשל אי שפיטותה. אני מבקשת שלא יפסוק כי בשל שתיקת החוק או בשל הוראות המאפשרות לראש ממשלה תחת כתב אישום לכהן עד הרשעה חלוטה התמודדותו וכהונתו חוקיות".

"אני מבקשת גם שלא יפסוק כי יש איסור משפטי על התמודדות ועל כהונה. אלא שיאמר בפה מלא כי החוק הכתוב אינו חד-משמעי, וכי פרשנות מרחיבה של החוק כדי לענות על השאלה הזאת (שלעתים יכולה להיות מתבקשת) אינה בתחום סמכותו".

גביזון הוסיפה: "השאלה אם כתבי אישום בשחיתות פוסלים ראש ממשלה מלהמשיך לכהן או להיבחר מחדש ולהרכיב ממשלה חדשה – בייחוד כאשר כתבי האישום ברורים ומוצגים באופן מלא וגלוי בפני הבוחרים – היא שאלה שבהעדר חוק ברור צריכה לקבל מענה מציבור הבוחרים עצמו. זו כרגע אינה שאלה משפטית, אלא שאלה פוליטית כמעט טהורה".

"אין לשופטים כשירות מיוחדת לתת לה מענה שתהיה לו לגיטימציה ציבורית. בדמוקרטיה, ההכשר לפעילות השלטון מבוסס על המנדט שקיבלו מהבוחרים. השאלה איננה מה אומר החוק. החוק עמום. יש בו פנים לכאן ולכאן. לכן השאלה היא מי מחליט".

עוד כתבה: "לגבי זהות ראש הממשלה המיועד אין שום עדיפות לשופטים או משפטנים. המחליטים הם הבוחרים, מנהיגי הציבור, ונשיא המדינה שסמכותו להטיל את הרכבת הממשלה על פי החוק. אי הבהירות בחוק משמעה כי שיקול הדעת של כל אלה בהחלטתם למי להצביע, במי לתמוך ציבורית ועל מי להטיל את הרכבת הממשלה אינו מוכתב על ידי החוק".

לסיום כתבה גיבזון: "זה המצב המשפטי הקיים. וזו לפי דעתי חובתם של השופטים. הן כלפי שבועתם והן כרשות שלטונית הכרחית וחיונית בדמוקרטיה כמשטר של איזונים ובלמים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
תחזור לכלוב שלך חולה נפש
ההגיון הבריא | 26-12-2019 20:05
סגרו לו את המוסד
2
מנדבליט
א. ל | 26-12-2019 20:16
אדון ברק
3
למה לצטט את ברק ? מי זה ??
גלי | 26-12-2019 20:44
יש גם את הציטוט של יוסף הנגר מתחת לבית שלי , משהו מכיר אותו ??? אני לא מכירה אדם בשם ברק רק שמעתי שהוא קיבל 0% בבחירות האחרונות, הוא לא מעניין אף אחד .
4
הייתי מצפה ממנדלבליט הישר באדם
ארנון | 26-12-2019 20:47
הייתי מצפה ממנדלבליט הישר באדם לפני שהוא מחליט לגבי ביבי, שיחליט כלפי עצמו לפרסם את ההקלטות שלו לכאורה, שכשהיה פצר שיבש בצורה חמורה הליכי חקירה נגד גבי אשכנזי.יש חשש גדול מאוד שבאמצעות קלטות אלה נסחט מנדלבליט על ידי שי ניצן להגיש כתב אישום נגד ביבי. מנדלבליט!!! קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים.
5
הטלת הרכבת הממשלה
פרשננו | 26-12-2019 20:57
לצורך העיניין התלוי ועומד ,עמדתו של ברק זניחה ולא חשובה והוא מתחפש לתמים וקובע גם תנאי לא רלבנטי וטיפשי במיוחד: מיהו אמיץ. לעומת זאת רות גביזון מבחינה היטב בחשיבות העיניין והמלצתה לבית המשפט העליון חזקה ומעוגנת ומקושרת היטב להגיון ולמצב החוקי
6
ברק
עוזי | 26-12-2019 21:07
ברק הסמרטוט הייה כיצד שקט ממך חתיכת זבל סחבה אם בגץ יפסוק נגד ביבי ביבי לא חייב לקיים את הסיקה אם הם לא צכבדים את החוק למה שביבי חכבד שיהייה במדינה אמרכיה וכל החפץ יעשה זה שבגץ יחליט ולא העם זה לא דמוקרטיה הבנת דביל
7
לגבי אפשטיין??
נאנאש | 26-12-2019 21:24
אולי לגבי פרשת העמותות?? מצחיק הזקן הזה...
8
אהוד ברק
מ | 26-12-2019 21:29
העם רוצה לדעת מה אם העמותות שהרצוג שתק בחקירות ומה עם וקסנר שלקחת מיליונים ממחקר שלא עשית אתה המושחת הגדול של המדינה ומפחדים אפילו לחקור אותך פושע תחזור למלונה שלך מנוול