במכתב שנשלח על ידי התנועה לאיכות השלטון לשר לבטחון פנים, גלעד ארדן, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט וליו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, מזכירה התנועה על התנגדותה הנחרצת למינוי מפכ"ל קבוע למשטרת ישראל בעת ממשלת מעבר.

במכתב ארוך וחריף מסבירים עורכי הדין תומר נאור ואביתר אילון מהתנועה, מדוע אישור היועץ המשפטי לממשלה למנות מפכ"ל קבוע בעת ממשלת מעבר סותר את דבריו בעבר כי "מינוי של גורם אכיפת חוק בעת ממשלת מעבר בכלל, וממשלת המעבר הנוכחית בפרט, הינו מינוי בעל בעייתיות רבה".

בעבר כתב היועץ על מינוי ממלא מקום פרקליט המדינה: "הרגישות הנובעת בשגרה למינויו של פרקליט המדינה, מקבלת בימים אלה משנה תוקף, נוכח היותו מופקד אף על עבודת הפרקליטות בכל הנוגע לתיקי ראש הממשלה, וכן בכל הנוגע לתיקים אחרים הנוגעים לנבחרי ציבור בשלטון המרכזי".

"היבטים אלה מחזקים באופן מיוחד את הרגישות הייחודית של קבלת ההחלטה בנוגע למינוי ממלא מקום פרקליט מדינה בימים אלה, ואת הצורך בהקפדה על הליך בחירה שיבטיח את עצמאותו המקצועית ואת אי-תלותו ברשויות השלטון".

עורכי הדין של התנועה עושים הקבלה בין חוות הדעת של היועץ לגבי מינוי ממלא מקום פרקליט המדינה ומינוי מפכ"ל בממלשת מעבר: "הרגישות הנובעת בשגרה למינויו של מפכ"ל המשטרה, מקבלת בימים אלה משנה תוקף, נוכח היותו מופקד על עבודה המשטרה בכל הנוגע לתיקים הנוגעים לנבחרי ציבור בשלטון המרכזי. היבטים אלו מחזקים באופן מיוחד את הרגישות הייחודית של קבלת ההחלטה בנוגע למינוי מפכ"ל המשטרה בימים אלה, ואת הצורך בהקפדה על הליך בחירה שיבטיח את עצמאותו המקצועית ואת אי-תלותו ברשויות השלטון."

בתנועה מדגישים כי הם מסתמכים על דברי היועץ, ומציינים כי "אפיון תפקיד המפכ"ל, בדגש על תחום אכיפת החוק, בא לידי ביטוי גם בדרך המינוי לתפקיד זה, שיש לקבוע באופן שיש בו כדי להבטיח את עצמאותו המקצועית של המפכ"ל, ואת אי-תלותו ברשויות השלטון להן הוא משמש כשומר סף".

"יש להימנע במהלך תקופת בחירות מאיוש תפקידים ציבוריים"

במכתב מצוטט פסק בג"צ לגבי מינוי מפכ"ל בעת ממשלת מעבר: "מתחם הסבירות בהפעלת הסמכויות העומדות לממשלה ולחבריה הוא מצומצם יותר בתקופת בחירות. הדבר נכון במיוחד במקרה כמו זה העומד לפנינו בו כבר התקיימו הבחירות ואנו נמצאים ערב הקמתה של ממשלה חדשה. במקרה כזה הממשלה הנוכחית, היא הממשלה ה-33, משמשת כיום בתפקידה אך ורק מכוחו של עקרון רציפות הממשלה ולמעשה אין היא נהנית יותר מאמון הציבור והכנסת".

פסק הדין ממשיך: "על רקע זה נקבע בפסיקותיו של בית משפט זה כי בהחלטותיהם על הממשלה ושריה לאזן בין הצורך באיפוק בתקופת בחירות לבין חובתם למלא את תפקידיהם השונים, במיוחד כאשר קיים צורך ציבורי בעשייה (…) במובן זה, שאלת השימוש בסמכות הממשלה והשרים בענייני מינויים בתקופת בחירות, ובהם גם מינויים של בכירים כגון מפכ"ל המשטרה, היא אך מקרה פרטי של שאלת השימוש בסמכויות אחרות העומדות לממשלה בתקופת בחירות (..) נקודת המוצא, כך נקבע בפסיקה, היא שככלל יש להימנע במהלך תקופת בחירות מאיוש תפקידים ציבוריים".

בתנועה מסיימים: "לאור האמור בפנייתנו הקודמת, לאור האמור בפסיקה בכללותה, ולאור האמור בבג"ץ למינוי מפכ"ל בעת ממשלת מעבר בפרט, ולנוכח נסיבות העניין הברורות, הצופות הליך איתור של מפכ"ל חדש בתקופה המידית, נתכבד לבקש כי תזכורת זו תיענה בהקדם המידי, זאת על מנת שנוכל לשקול את המשך צעדינו, לרבות המשפטיים".