שבת ארגון: לחשב מסלול מחדש ליחס שלנו לחברה דתית מעורבת ובריאה/ דעה

שבת ארגון: לחשב מסלול מחדש ליחס שלנו לחברה דתית מעורבת ובריאה/ דעה

בשבת הקרובה תחגוג בני עקיבא שבת ארגון, לא רק שהופרדו השבטים, הדבר הקצין וההופעות הפכו להיות שופר של ההתחרדות כביכול בתנועה. האם צניעות היא דרישה מפורשת של הבנות שלנו להתבטלות מוחלטת?

שבת ארגון: לחשב מסלול מחדש ביחס לחברה מעורבת / דעה
  הופעות בני עקיבא, ארכיון (צילום: דוד שטיין)

בשבת הקרובה, פרשת ויצא, תחגוג בסניפי בני עקיבא שבת ארגון. שבת מרגשת שהיא שיא עמלם של חניכי תנועת הנוער בה צמחתי וגדלתי. תנועת הנוער שעיצבה חלק גדול ממי שאני היום. 

היום חניכות בה בנותיי, ולכן, המילים כאן נכתבות בלב כואב, ומתוך מודעות לעוד פרספקטיבות. אני מביאה כאן את נקודת מבטי ומקווה שדברי יפלו על אוזנים קשובות.

שופר של ההתחרדות בתנועה

במשך השנים האחרונות שמעתי (מרחוק, תוך שהייתי בניו יורק) שבמקומות רבים, בני עקיבא אינה עוד אותה תנועה בה צמחתי אני. תחילה, בחלק מהסניפים, הופרדו השבטים והחלו להיות שני שבטים: שבט בנות ושבט בנים. כשהייתי חניכה, היה שבט אחד מעורב, וזה היה חלק מהמטרות של תנועת הנוער, לנרמל את החיים המשותפים, וללמוד להתנהל בתוכם. תנועה דתית המאפשרת הטמעת הערכים הדתיים בתוך חברה דתית ציונית מעורבת, מבלי לקחת אותם לקיצוניות. שום קיצוניות. לא של ביגוד, ולא של יחסים בין המינים. אלא התמקדות בעבודה על ערכים הנגזרים מתוך המוסר החברתי במדינת ישראל, והנחווים בתוך מערכת דתית, ודרכי ההתמודדות איתם. וזה כשלעצמו היה חזק, מחנך, מעודד ותומך. 

פתאום כל זה קיבל תפנית, ולא רק שהופרדו השבטים, הדבר הקצין והופעות שבת ארגון, הפכו להיות שופר של ההתחרדות כביכול בתנועה. בהרבה סניפים, בנות החלו לרקוד בחושך. גם בזמני היה ריקוד אחד שרקדנו בחושך עם אורות אולטרא סגול, רק כי זה היה אומנותי, לא כי חשבנו שעלינו להיות מוסתרות. 

כשניגשתי לכתוב את המאמר, התחוור לי שמנהיגי התנועה מסבירים, שכל העניין של ריקוד בנות בחושך אינו אלא החלטה מקומית של מדריך או קומונרית אשר מביאים את עולמם לתוך התנועה, או של הבנות עצמן שמבקשות זאת מתוך הפנמת התנהלות סביבן, אך לא מדובר בהחלטה תנועתית. מה שאולי מקל קצת על התחושה. 

אך מעלה שאלה גדולה – אם זהו פני הדור הצעיר – מיהם מחנכי הדור הזה? ומה המסרים שנמסרו שהביאו להחלטה המדבקת הזו של הסתרת הבנות וגופן? מה הביא את אותם בני נוער איכותיים למקומות האפלים, של תרגום והפנמה של הערכים עליהם הם חונכו, בהעלמת בנות ונערות מהמרחב הציבורי? 

בנות לא צריכות להרגיש שהגוף שלהן מאיים

ומהי צניעות בכלל, בתרגום מעשי של הערך?

מרחוק הדבר נראה כהמשך למה שקרה בחינוך הממלכתי-דתי, ההתרכזות החריגה בצניעות, לא מתוך הפן ההומני, אנושי שלה, כפי שבא לידי ביטוי מתוך הקשרו של הפסוק מזכריה ״והצנע לכת עם ה׳ אלוקיך״. אלא חוששני שדווקא התמקדות מעוותת בצד הפורנוגרפי שלה. שמעתי מהאחיות שלי שמגדלות בנות ובנים בחינוך הדתי על ההתמקדות של בית הספר באורך החצאית ואורך השרוול ממש כמלחמה יומיומית של בית הספר בבנות. על זה הושם הדגש, וכך היו מקדמים את פניהן בבוקר, עד כדי העמדת מורה בדמות קלגס בכניסה לבית הספר שעוצרת את התלמידות ושולחת אותן לביתן להחליף בגדים אם לא היו באורך המתאים. ובבית ספר אחר, בו המנהל היה בתפקיד זה, היו צריכים להפנות את תשומת ליבו לעובדה שזה "לא צנוע" שגבר יעמוד ויבדוק את גופן של התלמידות.

האם צניעות היא דרישה מפורשת של הבנות שלנו להתבטלות מוחלטת? כי הן כל כך מאיימות על הבנים, ואולי על הגברים שלא יכולים לעמוד בפני היצר?

ואיך אנחנו מבקשים בתוך המסרים הללו – לייצר חברה שאינה אלימה כלפי נשים? חברה אשר מכלילה נשים ולא מדירה אותן? חברה מעצימה לנשים, ומתוך כך לשני המינים? אם כל מה שהעלמות הצעירות חוות הוא הדרישה מהן להיעלם?

שלא נדבר על הצורך בחברה בריאה אפילו ברמה הנפשית. חברה שבה הבנות לא צריכות להרגיש בכל כך הרבה רמות שהגוף שלהן הוא משהו מאיים. אגב, התרבות הזו שנתמכת בהלכות סביבה מדמה, מושפעת ומתכתבת עם התרבות ההפוכה לה, זו המחפיצה נשים מהכיוון ההפוך. האם זו ההובלה שלנו? הנהגה ריאקטיבית? 

החפצת נשים, וזה לא מסר חדש, אבל ראוי לו לחזור ולישנות, יכולה להתרחש גם תחת הכיסוי ולא רק תחת החשיפה של גופן של נשים. ההחפצה יכולה להתרחש באותו אופן בכיסוי כמו בחשיפת הגוף.

אם הגענו עד הלום, עלינו כחברה דתית מחנכת לעשות חשבון נפש רחב גדול ומורכב לחשוב מחדש על ערך הצניעות אותו אנחנו מעוניינים להנחיל.

יהיה אמנם מרחיק לכת ללמוד מיעקב בפרשתינו – על מידת הטבעיות בה נקט, על הקלילות, התמימות, האותנטיות שלו כשפגש לראשונה ברחל – ״וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל״. אבל פוסקים מוערכים כמו הרב עוזיאל, השרידי אש ואחרים, כבר התייחסו לשאלות חברה מעורבת. אולי המכתב שכתב הרב פרופ׳ ישעיהו ליבוביץ על ריקודי הורה מעורבים במכתבו ״היחס לאישה בהלכה״ לארגון צעירי מזרחי ב-1931,תוך התייחסות לא חשדנית, שאינה מטולטלת מהחרדה שיגיעו לידי ריקודי עגבים, יכול לתת לנו כיוון. 

בואו נחשב מסלול מחדש בכל מה שקשור ליחס שלנו לחברה דתית מעורבת ובריאה במדינת ישראל. חברה בה יש מקום מכבד לבנות כמו לבנים, לנשים כמו לאנשים. כדי שהערכים שאנחנו מנחילים בחינוך ילדינו יהפכו אותם לנוער עם ערכים דתיים מתאימים לחברה תקינה עם צמיחה נפשית בריאה אך יחד עם זה מכוונת של נוער. וראוי לצטט אף כאן את דבריו של הרב עוזיאל: ״וכל ישראל האנשים והנשים קדושים הם, ואינם חשודים בפריצת גדר הצניעות והמוסר״, כי רק מתוך תפיסה מכבדת ומאפשרת כזו נוכל לצמוח לחברה בה אנו חפצים. 

הרבנית ענת שרבט בעלת תואר שלישי בתלמוד, חזרה לארץ עם משפחתה לפני שלושה חודשים מניו יורק, וגרה בתל אביב. 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
59 תגובות - 45 דיונים מיין לפי
1
הרבנית?? נראית לי יותר כמו גדולת הדור...
דתיה | 06-12-2019 12:55
.
2
מתאים לסרוגים לפרסם דברי הבל כאלה
משה | 06-12-2019 13:14
בני עקיבא הפכו רפורמים גמורים, ערבוב מוחלט, בגדים לא צנועים בעליל, אבל זה לא מספיק לגברת. מה היא רוצה, שילכו ערומים? שיקיימו יחסים תוך כדי פעולה? לאן היא עוד רוצה לדרדר את הציבור הדתילוני?
3
הרב פרופ׳ ישעיהו ליבוביץ
מורה | 06-12-2019 13:15
ליבוביץ השטן לא היה רב. אך נכון שהיו לו זכויות. הוא זה שטבע את הכינוי יודונאצי למתיישבים.
ליבוביץ לא ידע לקרוא (לפי עדותו) דף גמרא
עי | 07-12-2019 22:30
הוא גם נהג להוציא דברים מהקשרם, ושוב - לפי עדותו שלו
4
מה שאת רוצה זו תנועה מסורתית
בקיצור | 06-12-2019 14:35
אם בני עקיבא זו תנועה יהודית דתית, היא צריכה ללכת על פי ההלכה והמינימום זה תניעות בסיסית, תלמדי קצת הלכות של הראשונים, תלמדי את ההבדל בין איסורי תורה לאיסורי חכמים ודת יהודית ואז תבואי ותטיפי לנו על התחרדות, אין התחרדות אלא החלטה פשוטה מאןד של הורים רבים וחניכחם ומדריכים לקיים את התורה ככתבה וכלשונה ולא לפי איך שנראה לנו. ואם התורה אמרה שלראות בנות רוקדות, אז לא יהיה ובשביל לא לדחוף אותם לחושך ולאולטרא סגול וכל מיני המצאות כאלו, הגיע הזמן להפריד את הסניפים וזו רק הסיבה הראשונה. יש לי מספיק חברים שהיו באריאל והם חיים נהדרים ומקסימים ולא סוגרים נשים ולא שום שטות אחרת שאת חוששת ממנה, תעשי לי טובה את המסורתיות הקטנה שעוד נשארה לך, תשאירי באמריקה, זה מתאים לארץ הטמאה שאץ חיה בה
5
הערכים הליברלים שאת מביאה איתך מהניכר
ירון | 06-12-2019 15:07
...לא יכולים להוות אמת מידה ערכית רוחנית לילדינו
6
במילים אחרות
מישהו | 06-12-2019 15:13
בני עקיבא זה פרוץ אבל לא מספיק. הבו לנו עוד פריצות! חצאית מיני זה "התחרדות". מה את שמה בכלל חצאית? רק 12 הפלות במחנה סיירים? אולי שיתחילו למכור בקיוסק אמצעי מניעה וככה יוכלו להשתולל יותר. התחרדות עלאק
7
זה דעות של הגלות שתחזור לשם מהר
דניאל | 06-12-2019 15:14
8
זה מאמר 100% רפורמי!! מה קורה לאתר הזה?
יהודי | 06-12-2019 15:33
אסור לקרוא את דברי הכפירה שכתובים כאן. בתור דתי-לאומי(אפילו לא ״חרדי-לאומי״) אני מזדעזע מנה שמפרסמים כאן. איני יודע מה הסיבה ששומרי תורה ומצוות צריכים לקרוא מאמר של רפורמים ומנאצי ה׳?! איך אפשר לשתף פעולה עם החטאת הרבים הזאת?! מדוע אף אחד לא צועק על כך?? מה קורה לציבור שלנו?! מי הסכים שרוחות נוצריות יכנסו למחשבת ישראל?! למה משתפים עם זה פעולה? רחמים!
9
אפשר לא להסכים, ולהגיב בדרך ארץ.
אדם | 06-12-2019 16:03
כמות השנאה בתגובות ממש מטרידה
יואב | 08-12-2019 13:39
זאת כבר בטוח לא דרך בני עקיבא, גם לדעת מי שתומכים בהפרדה.
10
כואב ומעציב, בפרט לקרוא התגובות החשוכות כאן
גל | 07-12-2019 17:05
בהחלט כיוון מדאיג ועוד יותר מדאיג בעיני אופי התגובות
חשוך לך? תדליק את האור
שי | 08-12-2019 10:57
חשוך לך כי אתה חשוך
11
בלבלנית מוח
גיא | 07-12-2019 18:01
מי הם המחנכים? גדולי הדור רבנים צדיקים עם זקנים וכאלה שאנו חפצים בהם אז תפסיקי לשגע אותנו ואל תדברי כאילו המיעוט שאת מייצגת הוא קרוב לרוב בקרב הציבור. חלאס עם זה..
12
תשאירי באמריקה
מערכת | 07-12-2019 18:10
לציבור יש 2 אפשרויות: 1. הלכה 2. החלנה
13
דוגמא חיה לתיפלות... למי שלא מצא את הפירוש
יאיר | 07-12-2019 18:21
פשוט מפרשת מה שבא לה איך שבא לה... רבנית...
14
תואר שלישי בתלמוד
יניב | 07-12-2019 18:26
תואר שלישי בתלמוד=תלמיד ישיבה חרדי בן 13 רבנית שאינה מקיימת את המצוות?! תעשי פרופסור על שולחן ערוך השווה בערך לבחור ישיבה בשנה ראשונה ללימודי רבנות... שמח לראות שגם באתר זה, לא עמדו מנגד, והסבירו לעורכים איזה כתבות ברצונם לראות
15
יש להחמיר!!
הרב אבינר | 07-12-2019 18:47
להחמיר להחמיר להחמיר ולהחמיר!!! תמיד עדיף להחמיר ולא להקל!
16
הרבנית
שימי | 07-12-2019 18:59
איזו רבנית בדיוק אולי רעבעצן התכוונתם לראביי
17
ניראה לי שיש לכותבת חוסר במידע
אני | 07-12-2019 19:19
אין ללי מושג כמה זמן הייתה בחול, אבל אין ספק שהנוער דתי של היום הוא לא של פעם. תמיד חינוך משותף נגד את הערכים היהודיים אבל פעם היו באמת ערכים. כיום, הנוער הסרוג בחלקו הגדול רחוק מלהרות דתי, כיפות גרוש, בגדים צעקניים, לא רואים ציציות, בנות שמתלבשות בצורה מזעזעת, קצר, צמוד, חשוף וכד'. עדיף באמת להפריד ויופי שבבתי הספר מקפידים על צניעות. לחנך את הצעירים לחיים משותפים במסגרת תנועת נוער זה עיוות, בעידן שלנו של טלויזיות עם תכנים מזעזעים ואייפונים/סמרטפונים צמודים לעל אחד הדבר האחרון שצריך זה חינוך משותף. ובבקשה, אל תנצלי את התורה לדברי ההבל שכתבת, כי הדעות שלך נוגדות לחלוטין את ערכי התורה.
18
די למאמרים אנטי-הלכתיים
אברא קדברא | 07-12-2019 20:00
מה קורה פה? עזבתי את ערוץ 7 בגלל שהפך להיות אתר ליברלי ובעל גישה פתוחה, שמקדם מפלגה מסוימת ורודף מפלגה אחרת (שתי המפלגות ציוניות דתיות וימניות), ועכשיו גם סרוגים מפרסם מאמרים מחלישים ואנטי-הלכתיים? אנו רוצים לקבל מאמרי דעות בנושאים הלכתיים מרבנים מהדרג הבכיר ורק מהם. לא מאקדמיים שלא חבשו את ספסלי הישיבה ולא מכופרים למיניהם, וגם לא מרעבאלך שלא התנסו בהנהגה ציבורית רחבת היקף.
19
אתר של רפורמים-חילונים יותר טובים מרפורמי
יוסף | 07-12-2019 20:42
קלגס עומד בשער 50% התחלנות שבי בשקט ,את 100% לא רבנית
20
מה לעזעזאל?
מיקי מאוס | 07-12-2019 21:15
קורים דברים טובים בבני עקיבא, שמירת ההלכה והצניעות כל הכבוד. למה להתבאס על זה??
21
רפורמית מוחלטת, קצה נפשינו בהטפות מחו"ל.
אלחנן | 07-12-2019 21:47
תנועת בני עקיבא צריכה להיות תנועת בנים בלבד. ובמקביל אפשר לקיים מוסדות חינוך צנועים לבנות. אסור בתכלית לערב בין נשים וגברים. הדבר מסית ומדיח את נפשות הבנים. טוב תעדינה הנשים הצעירות אם יתלבשו בצניעות ויהיו בפרישות, וגם אז גם בחברת נשים אל להן לדון אלא בשאלות קדושה וטהרה בלבד. והכל ללא שירה או ריקוד וחלילה לא בחשיכה.
22
עצוב לקרוא את הכתבה הזו.
עוז | 07-12-2019 22:01
גברתי היקרה אין שום הבדל בינך לבין הרפורמים ! אם את קוראת לעצמך רבנית , ואת בלי כיסוי ראש (מה שיש לך על הראש זה בדיחה) אם את קוראת להלכה החפצה. אם את מבינה שלנשק מישהי לפני שמתחתנים זה דתי טבעי נורמלי מאמר רפורמי לחלוטין! למה להתחבא מאוחרי המגזר שלנו? האם גדולי מנהגי הציונות הדתית הקלו ראש פעם באיזושהי הלכה ?? למה אתר סרוגים מפרסם כתבה מטעה כזו? כאילו היא חלק מהנורמה של הציבור??
23
מי היא שתקבע איך לחנך את הילדים שלי
אלכס | 07-12-2019 22:04
יש את הצופים שתלך לשם
24
רבנית של מי ?
אבי | 07-12-2019 22:05
25
בושה שאתם נותנים לה לכתוב
אדם שפוי | 07-12-2019 22:08
זה רפורמה!!
26
לא זכריה גבירתי, מיכה. אבל יש זרמים שזה לא משנה
אבי | 07-12-2019 22:15
27
רבנית? 'רבה' ליצנית
הצב | 07-12-2019 22:29
מה העניין לפרסם כאן דברי הבל ורעות רוח של רפורמית מאמריקה המבולבלת? מה הופך אותה ל'רבנית'????
28
אני מסכים עם הרבנית המלומדת.
מנשה | 07-12-2019 22:41
קודם כל צריך לזכור שהרפורמים כל עוד הם לא מתבוללים הם אחים שלנו. הם תורמים המון כסף למדינה. זה דבר ראשון. דבר שני האברכים החרדים הם לא אחים שלנו . הם משתמטים עצלנים ונצלנים אנטי ציוניים ברמה כמעט השפלה והנמוכה ביותר . ממש בבחינת מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו. לא כל החרדים כמובן. רק האברכים. עכשיו, כשאנחנו מבינים את שני הדברים הכל כך חשובים האלה, בואו ניגש לנושא... יש בנות בעולמנו וזה כל כך טוב. יש לנו אמהות, אחיות, ילדות,סבתות וכו' וכו'. הן 50 אחוז מהאוכלוסיה ברוך השם. בלעדיהן היינו נכחדים. כל המין האנושי היה נכחד. מי אנחנו שאנחנו נדיר אותן ? מי שם אותנו בתפקיד שכזה ? אם יש לנו כל מיני ג'וקים בראש עלינו להדיר את עצמנו . לא אותן. לא ראיתי שאיזה חרדי מתנזר מהבלי העולם הזה ומנשים. לא ראיתי שחרדי מעדיף להימנע ולא להתחתן. פרו ורבו ומלאו את הארץ . זה נחמד. זה אומר בעצם שהיהודי אסור לו להדיר את עצמו ולפי פסוקים אחרים אנו מבינים מהרבנים שליהודי מותר להדיר את היהודיה. את עצמו לא. את היהודיה כן. זה ממש אבסורד. כתוב בתורה שן תחת שן. וחכמים פירשו שזה ממון. אבל כתוב שן תחת שן . בקיצור, יש דברים שהיו טובים ללפני 3,000 שנה ולא לחברה מודרנית המתחדשת בארצה. טוב יקרה אם יהיו רבנים שירימו את הכפפה ויפסיקו את הטרלול הטהרני הפושה בארצנו. הדרת נשים הוא דבר שאסור שימשך. לא מדובר על שמירת שבת או כשרות. מדובר על הלבנת פנים ברבים. הדרת נשים היא הלבנת פנים. הדרת נשים היא הלבנת פנים. אני אחזור. הדרת נשים היא הלבנת פנים. אין לזה מקום במחוזותינו.
אברכים הם לא אחים שלנו רפורמים כן - פה חשדתי
דוד | 08-12-2019 9:14
הרבה מתרומות של רפורמים זה כדי לקדם את האג'נדות המעוותות שלהם. קרנות כמו הקרן החדשה ניזונה מגורמים כאלו. זה שאת מזלזלת בתורה, זה רק מראה כמה אתה לא מעריכה את התורה.
29
אתר סרוגים השתנה. תפס כיוון אובר-ליברלי. חבל
תמר משתעממת | 07-12-2019 22:45
לא מעניין. פיהוק
30
זה מה שצריך
אניעם | 07-12-2019 23:11
צניעות לא סותרת מימוש. מה שצריך זה שהבנות יופיעו לנשים בלבד ואז יעשו הצגות משגעות ותוססות. מה שעושים היום זה ריקודים באולטרא-סגול.
אז את בוגרת בני עקיבא... so what.
חיים | 09-12-2019 19:52
את פ.א.ק.י.נ.ג באה להתנשא ? מי את בכלל ? סנובית אליטיסטית חרדית , לחכנית פינכה של סגן השר פליצמן. לקחת אותך ואת הבני עקיבא המיותרים שלך ולזרוק ישר לברוקלין. שם לא תתביישי בהלכה כמה שאת רוצה. את מבינה שמוטב שאדם ישליך עצמו לכבשן האש ובלבד ולא ילבין את פני חבירו ברבים . את מבינה את זה ? או שאת עדיין רוצה לא לבייש את ההלכה וללטף אותה. אולי גם תתחתני איתה כמו ששבתאי צבי התחתן עם ספר התורה שלו. אתם השתגעתם לגמרי ? ההלכה יותר חשובה מבני אדם ? אם ההלכה יותר חשובה מבני אדם אפשר לסגור את הבאסטה ולזרוק את המפתחות. את הזויה לגמרי. להדיר נשים ? איפה שמעת כזה דבר ? במאה שערים או בבורו פארק ? את מעדיפה לאמץ את הפרשנות הקיצונית של החרדים ששיעורם באוכלוסיה היהודית בישראל הוא 11 אחוזים ועל הדרך לפגוע ב 50 אחוז מהאוכלוסיה ולהלבין את פניהן ברבים ? את פשוט מטורפת. אינני יודע מי את . לא כתבתי את שמך . ולכן אני אינני מלבין את פנייך ברבים. טענותיי כלפייך הן אישיות. אך את שמך אינני יודע וטוב שכך ולכן אינני מלבין את פנייך ברבים בשום צורה שהיא. את בתפיסת עולמך פוגעת ציבורית ב 50 אחוז מהאוכלוסיה. את פוגעת בציבור שיש לו שם. ציבור הנשים. את כן מלבינה את פניהן ברבים. כבשן האש מאוד רחוק ממך. והפנים לבנות. כל כך לבנות. דתיה עלאק. אולי חרדית . גם זה לא. פשוט כלומניקית לקקנית חסרת עמוד שדרה. מוגש כחומר למחשבה.
בדיוק נגעת בנקודה!
בוגרת בני עקיבא | 08-12-2019 23:56
אם לא מתביישים בהלכה ובקיומה, ומממשים אותה נכון, תבלוט כל אחת בכשרונה ותופיע לפני ציבור נשי, והבנים - להיפך. והכל יהיה מושלם ונכון!
אניעם שלום.
קובי | 07-12-2019 23:23
אניעם, בשביל מה צריך בכלל את בני עקיבא ? מה הם קידמו במדינה ? מה תנועת הצופים קידמה ? לא מבין בשביל מה הם טובים . באמת שלא מבין. לגבי הדרת נשים כתב מישהו מעליי שזוהי הלבנת פנים. אני מסכים איתו.
31
הרב פרופ ליבוביץ???
דוד | 08-12-2019 2:05
הכל מובן
32
מישהי קצת חיה בסרטים
אני | 08-12-2019 8:34
אנשים מבקשים קצת יותר לשמור על ההלכה, ואת רוצה לחייב בינוניות ונוחות דתית... נהגת לוקחים רק מה שנוח. חוץ מזה שיש בארץ סניפים דתיים יותר ודתיים פחות, בהתאם לאוכלוסיה. לא יזיק קצת יותר צניעות בבנע דבר שדווקא כן לוקה בחסר (רע מחנה סיירים)
הבדלה בין נשים לגברים היתה גם בבית המקדש...
מ. | 14-07-2021 0:36
שמירת ההלכה בשלמות אינה מתכתבת עם הלבנת פנים, בשום צורה ואופן, מי שקורא לזלזול בהלכה כאשר נוח לו, שלא יתפלא כאשר ילדיו יזלזלו בהלכה כאשר נוח להם.
הדרת נשים היא הלבנת פנים.
מנשה | 08-12-2019 9:01
הדרת נשים היא הלבנת פנים. הדרת נשים היא הלבנת פנים.
33
מחויבות להלכה
איש יהודי | 08-12-2019 8:59
התשובה לכל ספקותיך היא שהמחויבות להלכה והמודעות לפרטיה התרחבו והתעמקו, והחשבון נפש היחיד שאת צריכה לעשות זה איפה המחויבות שלך להלכה נמצאת
אשרינו שככה פני הדברים!
אמא לבוגרי בני עקיבא | 08-12-2019 23:53
מזדהה עם הכותב עניינית, ללא השמצות מיותרות. כן, בבני עקיבא חשו את החסר הקיים במחוייבות להלכה, ובה בהרבה סניפים הרחיבו והעמיקו בשאיפה לשדרג ולשפר את בני עקיבא כתנועה דתית לאומית! כל הפחדים מהתחרדות, בושה בגוף האישה וכו' נובעים לצערנו מתרבות המערב המתלהמת המשתלטת - ובעה הפנמה נכונה של הערכים האמיתיים שלנו כעם ישראל הנאמן להלכה, רק יגררו כבוד ומימוש אמיתי של כל אחד ואחת בבתכליתו האמיתית בקדושה ובטהרה!
34
בושה .
הדר | 08-12-2019 9:44
חבל מאוד שאתר סרוגים משתף פעולה עם דעות כופרות כאלו . דעות כאלו יש מספיק באתרי חדשות חילוניים . דעות שסותרות את התורה וההלכה ומתביישות בריבונו של עולם . אתר סרוגים כדאי מאוד שתמחקו את הכתבה .
הדרת נשים היא כפירה בקדוש ברוך הוא ובבריאתו.
יוסי | 08-12-2019 10:19
הקדוש ברוך הוא ברא 50 אחוז מהאוכלוסיה על מנת שאנחנו נדיר אותן ? כתב האבן עזרא שטובים השניים מן האחד. ואני מסכים איתו. לדעתי, בריאת הנשים היא דבר מבורך שבזכותו אנו יכולים להתרבות ובזכות זה יש חיים על פני הכוכב שלנו. אני לא מבין, למה להדיר אותן ?
35
מה המצב בסמארטפון
יוסי | 08-12-2019 14:03
את בטוחה שבני עקיבא היא המקור לבעיות של החפצה וניצול הגוף הנשי? תבדקי את אחוזי הגלישה באתרים בסמארטפון. הכי קל להשתלח באנשי החינוך. אבל באיזו תרבות אנו חיים? התרבות החילונית הנאורה והשיוויונית, לא מחפיצה נשים? לא מעודדת יחסים ריקים ממחויבות ואהבה? את לא רואה את השקר? זה לא בני עקיבא, ולא התורה ולא הרבנים, זו התרבות השקרית והייצרית שעוטפת אותנו ואותה אנו נושמים. ההלכה היא חוף מבטחים ולא הבעיה.
36
גמרא רמב"ם שולחן ערוך אפס בעינייך?
מרא דאתרא | 08-12-2019 14:31
טור, משנה ברורה, וכל מקור הלכתי בארצות המזרח, אירופה, צפון אפריקה ותימן זה כלום?? אגב, מאחר שהכל אפס בעייניך לא שמת לב לעובדה שרוב הלכות צניעות מוטלות דווקא על הגברים. לכי תלמדי קצת...
37
3 מילים שאומרות הכל: ניו יורק, תל אביב, רבנית
דוד היכיני | 08-12-2019 14:44
אגב, למען השקיפות מי בדיוק העניק לך סמיכה? היברו יוניון קולג'?
הרבנית מרילין מונרו
הרבנית מרילין מונרו | 08-12-2019 15:26
איזה פעילות יש בבני עקיבא ? פעילות מינית ? מה עושים שם בדיוק ? אם תעשו שם כל מיני דברים מועילים באמת לא תהיה שום בעיה עם ערבוב המינים כי החניכים יהיו עסוקים . אבל, אתם לא עושים שם כלום. וכאן באמת יש לחשוש מפעילות מינית ענפה ואינטנסיבית. אני בעד הפרדה מגדרית בבני עקיבא בשל הנל. בעצם אני בעד הפרדה של בני עקיבא המיותרת מחניכיה כולם, וסגירתה לאלתר. פשוט ארגון מיותר שלא עושה כלום. פעילות בבני עקיבא זאת מילה נרדפת ללשבת במונית שעומדת בפקק בלתי נגמר תוך כדי בלבולי מוח קיצוניים של הנהג שלא מסוגל לסתום את פיו בשעה שאת ממהרת ועצבנית רצח .פשוט כלום אחד מעצבן וגדול.
38
יש ציבור גדול שרוצה לשמור על הלכות צניעות.
אמא של...בנות | 08-12-2019 15:50
לצערי הלבוש של הבנות היום ממש לא צנוע. לכן יש הפרדה. או מופע בחושך. צריך לדעת לוותר אם רוצים שכולם יהיו ביחד בבני עקיבא. אם לא קחי את בנותיך לשמוצ. צריך איזון בין הרצון של הבנות ללבוש מיני וחושפני לבין ריקוד תנועתי לעיני בנים והורים.
39
יאללה אז לשרוף חזיות...
עקיבא ואביבה | 08-12-2019 19:48
ולהשתזף ביחד בחופי הים. ומה עם שירותים משותפים או מקלחות? יאללה הרבנית, את איתי? תרתי משמע...
40
הריקודים בחושך הם פשרה באמת פושרת
יעל | 08-12-2019 23:14
אבל זאת כרגע האופציה להחזיק את כל הקצוות, שזה בעצם ערך יותר בסיסי של בני עקיבא. להצליח להחזיק בסניף אחד גם ציבור תורני ומקפיד, וגם אבות שרוצים לראות הופעות, וגם בנות שרוצות להופיע, וגם וגם... כמעט כל אופציה אחרת שעולה על דעתי כרגע מאבדת חצי מהציבור, לכאן או לכאן. בעיני כרגע עדיף המצב הקיים על עוד פיצולים. ודבר אחרון- הבנות שלי מבסוטיות ולא מבינות מה רוצים מהן. הן טוענות שבגילן רוב הבנות מתביישות בכלל לרקוד וככה זה מאפשר לכולן לעלות, גם אם הן לא רקדניות מקצועיות
41
רצחתם את בני עקיבא. מה ההבדל ביניכם לבין החר
יפה רוזנבלום קלנר | 09-12-2019 7:14
ממש מזעזע, אין זו התנועה שבה גדלתי והגשמתי והלכתי לנחל. הכשרה בשדה אליהו, הגשמה בעין צורים. אין בנות בהנהלת בני עקיבא. דחקתם את הנשים, במקום לדחוק וללמד אתכם להיות צנועים, ישרים ולא תאוותנים. אתם טועים. אין בכלל תנועה ציונית דתית. יש חרדים או ליכוד. אתם לא מובילים מסרים ציוניים עם יהדות רכה. אני זוכרת עוד שיעורים בלילות שבת, עם הרב נריה שלימד אותנו שירים מלחנים שחיבר. לא היו לו בעיות לשמוע שירת נשים. החזרתם את בני עקיבא לתקופת ימי הביניים.
42
אתם קליפה
ההולך | 09-12-2019 21:11
ציונות דתית.
43
סליחה? התואר שלך הוא מהר"ת או רבה ולא רבנית
דוד היכיני | 10-12-2019 3:21
אפשר לראות בדר גוגל שאת תלמידתו של הרב אבי ויס שמסמיך נשים לתואר מהרת (מנהיגה הלכתית רוחנית תורנית) תואר זה שונה על ידו לרבה. הרב וויס הוא לא אורתודוקסי אלא היה מזרם המודרן אורתודוקס ונעשה אבי הזרם שקרא לו האורתודוקסיה הפתוחה שהוא זרם ליברלי מאד . הרבנות בארץ לא הכירה בגיורים שעשה (בסוף הכירו בעקבות לחץ פוליטי ואיומים משפטיים) ומועצת רבני אירופה וגדולי התורה באמריקה טוענים שהוא בכלל כופר. מעולם לא הוסמכת להיות רבנית ואת מטעה את הציבור אלא אם בעלך הוא במקרה רב. וסליחה ממעלת הכותבת אם אני טועה אבל זה מה שהבנתי ממה שמופיע ברשת.
אפילו אתה כותב שבסוף כן הכירו בגיורים שלהם.
יוסי | 10-12-2019 7:16
אז אולי בסוף הכירו גם ברבניות ממין נקבה שלהם ? אני צוחק כמובן. אולי באופן רשמי היא לא רבנית. אבל אולי כמו שכתבת ,אולי, רק אולי, כן ? אולי היא נשואה לרב. הסיכוי שהכירו ברבנות של בעלה הוא לא נמוך בכלל וכמו שהכירו בגיורים כך יכול להיות שהכירו ברבנות של בעלה. דוד היכיני, כל עוד הדברים היו תלויים בך לא היו טוענות רבניות ולא היתה זכות הצבעה לנשים ולא היו חברות כנסת ולא היו רופאות , מהנדסות, רוקחות, עוד, ורוח. עכשיו באמת אני שואל , למה רופאה כן, ורבנית לא ? מה הקיבעון הבלתי מובן הזה להפלות נשים באגרסיביות כל כך ? מהיכן הוא נובע ? אני באמת מנסה להבין. אמא שלך כשהניקה אותך , הרביצה לך תוך כדי ומאז אתה מתעב נשים באופן מיוחד ? אתה שבוי של תפיסת עולם ארכאית שתעבור בקרוב מן העולם ואין בינה לבין דת שום כלום. קידום נשים בעולם הדת וההלכה הוא צורך השעה ואינו מחליש בשום פנים ואופן את הדת. ההיפך הוא הנכון, זה רק מחזק את הדת ופותח אותה לקהלים נוספים ואהובים לא פחות. אתה פשוט שוביניסט מהזן הנחות ביותר. צריך רבניות בעולם הדת ובוודאי ובוודאי שצריך דייניות במועצת הרבנות הראשית. האפליה הזאת לא יכולה להימשך לנצח. אנחנו דת פרגמטית. מאוד פרגמטית. להתיר דברים לטובת החרדים הגאונים וואזנר, אוייערבאך ויוסף ידעו להתיר יופי. גם חזלינו הקלו בהמון דברים שבתורה היו כתובים בצורה מחמירה יחסית. אפשר להגיע לעמק השווה בנושאים שבוודאי ובוודאי אינם מחלישים את הדת. רק מחזקים אותה ופותחים אותה לציבור הנשים הכל כך גדול. תודה רבה.
44
שהבנים ירקדו בצד בחושך.
חיים | 10-12-2019 8:11
מי שמחמיר שיחמיר עם עצמו. לא עם אחרים.
45
הפסוק "והצנע לכת עם אלוקיך" לא כתוב בזכריה, א
נדב | 10-12-2019 11:32
אלא בספר מיכה
תשובה
beni | 10-12-2019 12:45
והצנע לכת הכוונה היא לעשות מצוות בלי שופוני , יהירות וראוותנות. זה לא קשור לכאן . יש פסוק ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך בספר דברים. אולי זה קשור. אבל גם זה בעצם לא קשור לכאן כי הילדות לא רוקדות מעורטלות ורובן בכלל לא בגיל שהן מעוררות איזה שהוא חשק מיני אצל גבר ממוצע. לגבי קול באישה ערוה שזה אגדתא מהתלמוד ,הריף בחר להתעלם מכל הנושא הזה ולא להתייחס אליו בכלל. אני ממש לא מבין את כל ההחמרות שנפלו בזמן האחרון על חלק מהציבור הדתי לאומי. יש לנו תפקיד מאוד מיוחד בהיסטוריה של עם ישראל. אם נידמה יותר מדי לחילוניים ניעלם. אם נידמה יותר מדי לחרדים גם ניעלם. אנו צריכים לשמור ללכת בין הטיפות שלהם ולנסות לשמור על הציביון המיוחד שלנו. כן לציונות דתית ממלכתית. לא לחרדיות אנטי ציונית ואנטי ממלכתית ולא לחילוניות ציונית ממלכתית. זוהי מהותנו. אם נקרוץ יותר מדי לאחד הצדדים, אז מי צריך אותנו בכלל ?