חיות: "הביקורת על מערכת המשפט חסרת אחריות" - סרוגים

חיות: "הביקורת על מערכת המשפט חסרת אחריות"

על רקע הביקורת הרבה שנשמעה כלפי מערכת המשפט, נשיאת ביהמ"ש העליון אמרה כי "מדובר ב"ביקורת שלוחת רסן, החותרת תחת הלגיטימיות של מוסדות משפטיים במדינת ישראל. האזרח צריך לדעת שגם רשויות השלטון כפופות לחוק"

author-image
חיות: "הביקורת על מערכת המשפט חסרת אחריות"
  (צילום: פלאש 90)

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, התייחסה היום (חמישי) לביקורות שנשמעות כלפי מערכת המשפט, זאת במהלך נאומה בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בחיפה. בדבריה טענה כי מדובר ב"ביקורת שלוחת רסן, החותרת תחת הלגיטימיות של מוסדות משפטיים במדינת ישראל".

"על מנת שיידע האזרח כי הוא יכול להסתמך על מה שמצווה החוק, עליו לדעת שגם רשויות השלטון כפופות לחוק" אמרה. "אם אין הדבר כך, יכולה כל רשות לשנות את דעתה בכל רגע נתון לגבי החוק ואף לפעול שלא באמצעות החוק".

חיות התייחסה לנושא שבו עוסק הכנס – כיצד יש להגן על ערכי המשפט הציבורי ומוסדותיו – וטענה כי "הצבת השאלה הזו במרכז הכנס מלמדת על הדאגה של מארגניו מן המתקפות על ערכי המשפט הציבורי ועל המוסדות המשפטיים של מדינת ישראל".

"למרבה הצער, אירועים והתבטאויות מהתקופה האחרונה מלמדים כי לא מדובר בדאגה משוללת יסוד" טענה. "לאחרונה מתגברים בקרבנו קולות המבקשים להציג את עיקרון שלטון החוק כ-'שלטון המשפטנים' וכאבן נגף העומדת בדרכה של מה שמכונה על ידי אותם הגורמים 'משילות'. אין טעות גדולה מזו".

"כאשר מתערער אצל האזרח האמון במערכות החוק, מתערערת האפשרות להגן על זכויותיהם של פרטים בחברה, מתערער הסדר החברתי ותחושת הביטחון של הפרט נפגעת" הזהירה. "ככל בשר ודם איש מאתנו אינו חף מטעויות ועל כן בהחלט נדרשים מנגנוני בקרה ופיקוח גם על כל אחד ממשרתי הציבור שהזכרתי. אך בין מנגנונים כאלה ובין ביקורת שלוחת רסן החותרת תחת הלגיטימיות של מוסדות משפטיים במדינת ישראל, תוך הטלת דופי אישי, חסר שחר וחסר אחריות במשרתי הציבור הללו, רב המרחק".

מנדלבליט: "לא יהיה אדם או מוסד שלטוני מעל החוק"

במקביל, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס גם כן למתקפות שנשמעו נגדו בעקבות הגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה. "התחושה של רבים בציבור, ובוודאי של הנוכחים פה הערב, היא שערכי המשפט הציבורי והמוסדות שאמונים על שמירתם נמצאים בתקופה האחרונה תחת ניסיונות החלשה ודה-לגיטימציה" אמר. "חשוב להבין שלא מדובר פה על סוגיה משפטית כזו או אחרת, או על מוסד משפטי כזה או אחר, אלא מדובר על ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ועל דמותה של המדינה כדמוקרטיה ליברלית".

"ההגנה על ערכי המשפט הציבורי ומוסדותיו איננה מטרה בפני עצמה. ערכי המשפט הציבורי ומוסדותיו הם ערובה לקיום שלנו במדינה שהדמוקרטיה שלה איננה מתמצית בקיומן של בחירות פעם בכמה שנים, או בכמה חודשים" הבהיר. "הם ערובה לכך שבמדינת ישראל זכויות האדם יישמרו הלכה למעשה; הם ערובה לכך שבמדינת ישראל הכוח השלטוני יופעל לטובת הציבור; הם ערובה לכך שאלו המחזיקים בסמכויות שלטוניות לא יפעלו מתוך שיקולים זרים או מתוך ניגוד עניינים; הם ערובה לכך שהמדינה תנהג בשוויון באזרחיה; הם ערובה לכך שלא יהיה אף אדם או מוסד שלטוני מעל לחוק".

לדבריו, "תנאי יסודי לקיומם של כל אלה הוא עצמאותם של המוסדות המשפטיים – בתי המשפט, הייעוץ המשפטי לממשלה והתביעה הכללית. גופי המשפט ואכיפת החוק במדינת ישראל ממלאים את התפקיד החשוב של שמירת הביטחון המשפטי של אזרחי המדינה, אך האחריות לקיומו של ביטחון משפטי מוטלת על כלל רשויות השלטון, הממשלה על זרועותיה השונות וכמובן גם הכנסת. כלומר, האחריות לכך שערכי המשפט הציבורי יהיו מוגנים מפני פגיעה, ושמוסדות המשפט הציבורי יהיו מוגנים מפני החלשה – מוטלת על כלל רשויות השלטון".

מינוי פרקליט המדינה: "הסמכות נתונה בידי שר המשפטים"

עוד התייחס לסערה סביב מינויו של ממלא מקום פרקליט המדינה, שיחליף את הפרקליט היוצא שי ניצן. "מאחר שאנחנו נמצאים בתקופת ממשלת מעבר, לא ניתן לכנס את ועדת האיתור הנדרשת לשם מינויו של פרקליט מדינה קבוע. לפיכך, נדרש מינויו של ממלא מקום. הסמכות לכך נתונה בידי שר המשפטים, ואף אחד לא חולק על כך" הבהיר. "מדובר בסמכות הכללית המוקנית לכל שרי הממשלה למנות ממלאי מקום לבעלי תפקידים בכירים במשרדיהם – כמאה תפקידים שונים".

עם זאת, מנדלבליט הוסיף כי "הפעלת הסמכות הכללית המתוארת בנסיבות הקונקרטיות של תפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה הינה בעלת משמעויות משפטיות. כפי שמסרתי לפני מספר ימים, והדבר אף פורסם במסגרת הודעה רשמית מטעמי – מינויו של ממלא מקום פרקליט המדינה איננו שקול, בכל הכבוד, למינויו של ממלא מקום של גורם מקצועי אחר במשרדי הממשלה, בכיר ככל שיהיה. משרת פרקליט המדינה היא בעלת מאפיינים מיוחדים – מדובר במי שעומד בראש פרקליטות המדינה. הוא משמש כאחד מראשי מערכת אכיפת החוק והתביעה הפלילית, שני רק ליועץ המשפטי לממשלה, בכובעו כתובע הכללי של מדינת ישראל".

עוד באותו נושא

מינוי מחליף לשי ניצן: השר אוחנה עדכן ושיגר עקיצה


32

"המאפיינים המיוחדים של משרה זו, בדגש על תחום אכיפת החוק, באים לידי ביטוי גם בדרך המינוי לבעל התפקיד הקבוע של פרקליט המדינה, שנקבעה ע"י הממשלה עצמה באופן שיש בו כדי להבטיח את העצמאות המקצועית של המוחלטת פרקליט המדינה ואת אי-תלותו ברשויות השלטון להן הוא משמש כשומר סף. בהעדר ועדה מקצועית ועצמאית לאיתור מועמד לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, קמה חובה לכונן מנגנון חלופי, גם אם מצומצם יותר, שישמש לאותה מטרה. לאור זאת, טרם הפעלת סמכות המינוי, נדרש שר המשפטים לקיים היוועצות ביועץ המשפטי לממשלה, אשר משמש כתובע הכללי העומד בראש מערכת אכיפת החוק".

"אין מקום למחלוקות או לעימותים בקשר למינויו של אחד משומרי הסף החשובים ביותר במדינת ישראל. אני בוודאי לא חפץ במחלוקת או בעימות עם שר המשפטים, או עם כל שר אחר הממשלה" הבהיר בסיכום. "אבל גם אין בכוונתי להתפשר בעמידה על העקרונות של שלטון החוק, ועל כך שההחלטה על תפקיד כה חשוב תיעשה באופן שמבטיח את עצמאותו של נושא המשרה, את אי תלותו ואת אמון הציבור בכך".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
24 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
שמעת על...
צודק | 05-12-2019 20:14
אין הנחתום.... אז גם אין הגנן מעיד על הגן. חיות.
המקובלים: אסתר חיות נשמת איזבל הרשעית
עידו 2 | 05-12-2019 23:59
רואים את הרשע בעינים. היא שקרנית מס' 2 אחר גדעון סער
2
מי המכתים האמיתי
ארנון | 05-12-2019 20:26
מי שמכתים את מערכת המשפט ,זה הפרקליטות ונשיאי בתי משפט שעושים ככל העולה על רוחם ללא ביקורת וכל ביקורת לגיטמית נשמעת להם כאיום שיטול מהם את ההגמוניה והשלטון. הגיע הזמן לבדוק לעומק את התנהלות ראשי הפרקליטות ומערכת המשפט,לא כל השופטים מושחתים, אבל כמה מובילים במערכת המשפט והפרקליטות וכן חוקרים מטעם מכתימים את המשטרה ומערכת המשפט.
מה זו ביקורת לגיטימית ?
התמים | 05-12-2019 20:55
כשאיש ציבור אומר שעל בית המשפט העליון צריך לעלות עם D9 - זו ביקורת לגיטימית ? כשראש ממשלה, שהוא נאשם בפלילים, מאשים את המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי בתפירת תיקים ובהפיכה שילטונית - זו ביקורת לגיטימית ? כשנבחרי ציבור טוענים שראשי המשטרה, הפרקליטות , והיועץ המשפטי לממשלה, אנשים מלב הציונות הדתית והימנית שמונו על ידי ראש הממשלה נתניהו, הם אנשי שמאל שרוצים להפליל אותם - זו ביקורת לגיטימית ? ואציין דבר נוסף , הוועדה למינוי שופטים מורכבת מ 9 אנשים : 2 שרים, 2 חברי כנסת, 2 נציגי לשכת עורכי הדין , 3 שופטים. בעשר השנים האחרונות היה לימין רוב מוחלט בוועדה זו. מרבים שופטי העליון שמכהנים עתה נבחרו בתקופת שלטון הימין. בתקופה זו גם מונו מאות שופטים לערכאות אחרות. מסקנה : רוב השופטים המכהנים היום מקובלים על נציגי הימין. נקווה שלשיטת הימין, הם גם שופטים הגונים שהרי הם מונו על ידי הימין. מסקנה נוספת בהתאם להגיון של אנשי הימין : מערכת המשפט הגונה. שאלה : אז למה ביבי מנסה בכל דרך לחמוק מבירור האמת מול בית המשפט ?
3
לא כל ראשי הממשלה מושחתים !
חצופה | 05-12-2019 20:56
זה שיש ראש ממשלה נהנתן שאוהב לקבלי מעטפות עם כסף מבני דודים, הלוואות שלא צריך להחזיר ומניות בחינם זה לא אומר שכולם מושחתים!!
4
מי שעושה דיון על חוק יסוד עןבר על החוק
אחריות של חיות | 05-12-2019 21:06
חיות עוברת על החוק ולכן אין לשמוע אותה.
5
ההשמצות שלכם על ראש הממשלה
רק אמת! | 05-12-2019 21:24
ההשמצות שלכם על ראש הממשלה, שנבחר עי העם ולא בשיטת חבר מביא חבר. חצופות וחסרות אחריות.
מכבי צהוב
איתי וייס | 08-12-2019 23:22
על לא נבחר ורוב חושב מוטעה כי רוב מדובר יהודים ללא ערבים לא מעורבים בכלל בחוץ לכן הרוב של ביבי חושב ימין שמאל בעיות בהבנה
לא נבחר. אין לו רוב
נבחר?? | 05-12-2019 21:43
הפסיד בבחרות פעמים ברציפות ולא הצליח להקים ממשלה.
6
האם אני היחיד שזוכר את המייל של שי ניצן לשופט
. | 05-12-2019 21:51
הנה! הם נענים!!!
7
פום פאקערט
שלמה | 05-12-2019 22:53
מערכת המשפט שרואה את עצמה כבית מחוקקים ונשק יום הדין עבור שותפיה באידיאולוגיה, היא חסרת אחריות , שלא נדבר על אנטי דמוקרטית.
8
חיות אדם
נעימה | 05-12-2019 22:54
הגברת חיות אתם הבאתם זאת עלכם תתבישו לכם עושים. כל העולה על דעתכם ושמים פס על המערכת השילטונית הפוליטית אסור לעכם להתערב נקודה ככל שתפרו תיקים אנחנו. לא נתיחס
מכבי צהוב
איתי וייס | 08-12-2019 23:19
לא כולם אומרים אכלו לי שתו לי מערכת משפט סתם אנשים בגלל המדיה פושעת בשני הצדדים גרמה לשיח בוטה בגלל זה חבל
9
איזה מכשפה
אלי | 05-12-2019 23:58
היא נראית זוועה. דומה לשד.
תגובה ממש עניינית
התמים | 06-12-2019 6:50
מנומקת היטב. תסתכל במראה. אין שכל אין דאגות.
10
כבוד הנשיאה אסתר חיות מערכת המשפט מושחתת
אזרח מזרחי | 06-12-2019 0:24
כבוד הנשיאה אסתר חיות מערכת המשפט מושחתת
בוא נבדוק
התמים | 06-12-2019 6:57
בוועדה למינוי שופטים יושבים 2 שרים, 2 חברי כנסת, 2 נציגי לשכת עורכי הדין 3 שופטים. זה למעלה מעשר שנים שלנציגי הימין יש רוב בוועדה. רוב השופטים המכהנים כעת בבית המשפט העליון ובשאר הערכאות מונו בעשר השנים האחרונות. דהיינו, רוב השופטים המכהנים נבחרו על ידי נציגי הימין. זו מערכת שמאלנית ??? ממש כמו ההאשמות כלפי אלשייך, שי ניצן ומנדלבליט - אנשי ימין שמונו על ידי ביבי וממשלתו. טענות מטופשות. לשם שינוי, תסתכלו על העובדות. זה שהם מקצועיים וישרים לא הופך אותם לשמאלנים.
11
חיות השמאלנית מסריחה עופי לעזה
נעמה צדק | 06-12-2019 3:18
עופי לעזה
עוד תגובה עניינית
התמים | 06-12-2019 6:51
ביקורת מנומקת היטב. ממש תענוג לקרוא.
12
עונש חמור על פסילת חוקים על ידי שופטים1
שפרירית | 08-12-2019 18:49
פסילת חוקים והוראה לתקנם על ידי בית המשפט הינה בלתי חוקית בעליל! איש לא הסמיך את בית המשפט לעשות זאת ואין לבית המשפט על סמך מה לעשות זאת. חוק כבוד האדם איננו חוקה כלל והוא גם בתור חוק גרוע שאין בו פירוט למה הכונה. בכל מקרה אם לא הוסכם אסור לבית המשפט לחרוג מסמכותו. מה עושה הצוות בנט את שקד?? רטרואקטיבית מסמיך את בית המשפט לפסול חוקים ואם לא די בכך גם עושה את ההתגברות לכמעט בלתי אפשרית. קשה מאוד מאוד עד בלתי אפשרי להשיג רוב של 61 ששים אחד חברי כנסת. בגץ המשוקץ מזמן הפך לפיל בחנות חרסינה. ראו מקרה גיוס חרדים או הפינוי הברוטלי של עמונה ועוד הרבה. כדי שסוף סוף יפול יש לעשות (אתה מבין ליצניהו?) יש לבטל את הקשר של התלות ההדדית בין בית המשפט פרקליטות/משטרה יועץ משפטי לממשלה ומבקר המדינה. כל עוד זה לא נעשה לא יצלח שום צעד לביטול כוח הטרור של בית המשפט אשר ימשיך לרדות בכולם חוק פסקת התגברות כמוהו כהכרה ברשאיותם של שופטים לפסוק כרצונתם שרק אחרי רוב בכנסת לבטול פסיקת בית משפט רשאים לבטלה.. אפילו הטיעונים של מי שהתנדב להיות דוברו של בית המשפט העליון השופט בית המשפט העליון לשעבר פרו' יצחק זמיר הינו מופרך וצבוע. לדבריו: הגנה על סמכויות הכנסת, שהיא הגנה על המשטר הדמוקרטי. ? זו לא רק טענה צבועה אלא גם שקרית. טענת הכנסת החלשה הנדרסת בידי הממשלה – בגץ הוא המחליש יותר. מי שכשופט וגם כיועץ משפטי חיבל בעבודת הכנסת, כעת הוא אף מצדיק זאת בשם הגנה על סמכויות הכנסת כנגד הממשלה. מי שמחבל בסמכויות הכנסת הכי הרבה הוא בית המשפט העליון אם ישירות או באמצעות היועץ המשפטי אשר טוען לבחינה אם החוק יעבור את מבחן בגץ.
13
עונש חמור על פסילת חוקים על ידי שופטים2
שפרירית | 08-12-2019 18:55
לטענת יצחק זמיר איך ייתכן שממשלה במשטר דמוקרטי תכבול את ידיה של הממשלה והכנסת הבאות למשך עשר שנים? אם כך איך יתכן שמדינה בכלל מקבלת החלטות של מדיניות שהשפעתן ארוכת טווח ואולי גם לתמיד כגון התנתקות או הסכם שלום והחזרת יאסר ערפת לאיזור? או החלטת ההנתקות. הרי החלטות אלו כובלות לתמיד. לא בית המשפט העליון וגם לא יועצים משפטיים לממשלה השמיעו קולם נגד. בית המשפט פשוט מזדהה עם האופוזיציה המקוה להפיל את השלטון בכל רגע, ולכן עדיף לה שלא תהיהנה כל החלטות שלטוניות. בשם הדמוקרטיה והגנה על הכנסת בית המשפט העליון מבטל את הכנסת. לגבי תקציב לשנתיים האם בית המשפט העליון התעניין בכלל כיצד נקבע תקציב לשנה? תקציב לשנה נקבע על פי הסעיפים שכבר קיימים כל עוד השתמשו בהם כלומר הסכומים הוצאו. אם לאו, כל סעיף שלא השתמשו בו בטל. לכן אם לא התמשו בתקציב סעיף מסויים מזדרזים להוציא כספים אלו כדי שלא יבוטל. כך זה לא רק בישראל, בישראל העתיקו מה שנעשה בהרבה מקומות ולא בגלל שזה רצוי. זה אומר שלא ניתן לצבור עבור הוצאה גדולה. כך מחד מוצאים מליוני שקלים ללא תועלת רק כדי שהסעיפים לא יבוטלו ומאידך לא ניתן להוציא סכום גדול יותר על דבר מועיל ומיטבי שעולה יותר. תקציב לשנתיים חוסך כל אלו. כמובן שאין זה מעניין את כבוד השופטים שכסף נזרק לזבל הרי הם מקבלים ממלא את כל ההטבות עבור עצמם. --------------------------------- ועוד טוען הוא לגבי המסתננים מאפריקה: כשלוקחים אנשים שלא עברו עבירה פלילית ולא עמדו למשפט, ומכניסים אותם למין מאסר ללא הגבלת זמן. כמה אפשר לשקר ללא בושה? . נוגד חוק יסוד? מסתננים משיגי גבול השוהים כאן ללא אישור לא עברו עבירה פלילית? מה עוד שהפשיעה בקרבם רבה מאוד. המשטרה בכוונה אינה מפרסמת נתונים על הפשיעה בקרב המסתננים מאפריקה ויש דברים בגו. במשטרה עצמה מתוסכלים כיון שפושעים מאפריקה המובאים למשפט אינם מורשעים. יכול לומר זאת מי שרגיל להיות ללא פיקוח, מי שמרשה לעצמו הכל. מה לגבי מעצרים של ישראלים חשודים בלבד העצורים עד תום ההליכים שנמשכים שנים? זה רק חלק מה לגבי כל אותם חפים מורשעים?
14
עונש חמור על פסילת חוקים על ידי שופטים3
שפרירית | 08-12-2019 19:41
היו קורבנות בנפש כתוצאה מהחלטות בית המשפט. לבית המשפט דם יהודי על הידיים והוא אינו ראוי להשאר במקומו את שופטיו יש לשפוט ולהעניש מה שצריך הוא להוציא מפורשות מחוץ לחוק את התערבותו של בגצ בעניינים מדיניים. לקבוע עונשים על פריעת חוקים מצד השופטים, כשלפחות שופט כזה יסולק מתפקידו לאלתר ללא גמלא. הצרה היא שאין מוסד שישפוט את השופטים והתובעים כיון שאין לנו מספיק מוסדות. יש לנו כנסת קטנה שמספר חבריה 120. כבר מזמן מזמן אינה מספיקה לגודלה של המדינה. לא רק שהיא קטנה אלא חלקה אפילו אינה מתעניינת בשלום המדינה על תושביה. אלו הן המפלגות הערביות אשר בעודן מאיישות את הכנסת, הן מתנגדות לעצם קיום המדינה. כנגד החלטת הכנסת בגץ פסל את החלטת הכנסת להוציאן אל מחוץ לחוק, כמובן מתוך דאגה לכנסת כדברי יצחק זמיר... גם אין לנו בית נבחרים גבוה שיפקח על הכל: על הכנסת ופיקוחה על הממשלה וגם כמובן על בית המשפט. יש צורך בפיקוח על שיעשה על ידי בית נבחרים גבוה כפי שנעשה במדינות אחרות.
15
מכבי צהוב
איתי וייס | 08-12-2019 23:13
בית המשפט בסדר צריך לכבד אך יש אבל חושב לימדו אותי מי שחושב אני בילתי בעיה כלומר אפילו ראש ממשלה נגיד ביבי חושב עצמו בעיה עושים לו בית ספר למשפט שנים חושב מה הליכוד מנסה לעשות לא רע שחושב לנסות בעדינות לא ציבורי קצת להגביל שחושבים עצמעות שאין לאף אחד כך צריך לא חושב אסור לגמרי
16
מכבי צהוב
איתי וייס | 08-12-2019 23:16
חושב לא שיך ימין שהשלטון של בית המשפט הוא בובה כלום הימין השופטים בוחרים בעצמם חושב נכון אולי לא