לא כל רב ד"ר הוא חכם גדול ביהדות

אם אנחנו רוצים כציונות דתית להיות חלק מהעולם היהודי הקהילתי. כדאי שנעמיד בראשנו רבנים עם נשמה, עם אהבה לתורה ולציבור – במקום האהבה לפילפולים אקדמיים ולתאוריות ריקות מיהדות

לא כל רב ד"ר הוא חכם גדול ביהדות
  (צילום: שאטרסטוק)

"וזו המסקנה שלי -" כך סיים רב בית הכנסת את הדרשה שלו לפני 350 מתפללים, "אונקלוס על הפרשה אינו אונקלוס".

הרב עשה זאת בפאתוס ובדרמה גדולה, כמוצא שלל רב. מה שהוסיף להלם הכללי שהייתי נתון בו עם סיום דבריו. התבוננתי על המתפללים סביבי לראות האם כמוני הם הבינו את ה"מסר החשוב" שהיה לרב בית הכנסת ללמד למתפללי המניין בשבת. תהיתי ביני לבין עצמי, אולי חוסר הניסיון שלי בשפה האנגלית הוא שגורם לבילבול שאני נמצא בו. אבל לא. זו בדיוק הייתה כוונת דברי הרב.

מהי המטרה של דברי הרב בתפילות השבת? מהו השג הנדרש שכל רב קהילה צריך להגדיר לעצמו לפני שהוא עולה לדבר לפני חברי הקהילה שלו?

נראה לי, שתפקידו של הרב בכלל ובעיקר בדברים שהוא נושא לפני המתפללים בשבת הוא לעורר את הלבבות לתורה, לקרב את חברי הקהילה לעבודת ה', לחבר אותם לערכים וסולידריות יהודית. ולתת נשמה במרקם החיים הסובבים את באי בית הכנסת. "ולעובדו בכל לבבכם" אומרים חכמי ישראל, הדרך שלך לעבוד את ה' בכל הלב נעשית ע"י תפילה.

לא לחינם "בית הכנסת" נקרא על שם פעולת הכינוס שמתרחשת בו, ולא "בית תפילה" ואפילו לא "בית מדרש". אלא מקום כינוס ומפגש של קדושה. אם תשימו לב למבנה בתי הכנסת הספרדים, צורת הישיבה בהם "ח" מאפיינת מחד פניה ציבורית כלפי ארון הקודש אבל היא משולבת בהוויה פנימית ופניהם איש אל אחיו. אפשר לראות את הגישה הזו באה לידי ביטוי בלא מעט מאפייני תרבות-תפילה "של יוצאי עדות המזרח". דוגמת "סבב הנשיקות" ולחיצות הידיים של היורד מעליה לתורה.

איך שאני לא מסתכל על זה, המסקנה מדבר התורה של רב הקהילה הזו, "שאונקלוס הוא לא אונקלוס", לא הוסיפה לי דבר. ובשאלות שהצלחתי לגמגם באנגלית כלפי מתפללי בית הכנסת ההוא, לא הבחנתי שנוספה אצלם יראת שמים מיוחדת; וגם לא תפיסה ערכית שיכולה להצעיד את החיים בקהילה שלב אחד קדימה. דבריו לא היו בכיוון של רגש שמעורר את הלב לתפילה כנה יותר, טובה יותר, מרגשת יותר. וזה היה בתפילה של פרשת "חיי שרה".

=======

פה בארץ התגלגל לידי פלפול דומה במהותו על "היתר" שמצא ד"ר רב פלוני לומר דברי שקר. כשהוא משחק בדברי חז"ל כאילו הם כלי או נוסחה חשבונאית. דברים שאין בהם רוח ונשמה. "התשובה היא אחת" כך הוא כתב, "השקר הוא לא באמת איסור מוחלט". עיון במספר פוסטים של אותו רב ד"ר מגלה שהוא אימץ לעצמו גישה שמבקרת את חז"ל מזלזלת בהלכות ובמנהגים של דורות קודמים. אונקלוס הוא לא אונקלוס וחז"ל הם לא חז"ל.

שמישהו יסביר להם, לרבנים הללו. שלא קם איש אחד שהתקרב ליהדות מפלפולי האקדמיה הללו. עוד לא צמחה הקהילה שקיבלה עליה ערכים יהודים מתוך גישה כזו. לא נברא החזן שהתפלל בדבקות גדולה יותר בזכות פלפול שכזה. יתירה מזו, גם אם מישהו היה שומר שבת טוב יותר בגלל הגישה הזו על חשבון חז"ל או ביחס לערכים אחרים, אני רואה בזה שקר. ולא שקר מהסוג שאותו רב ד"ר התיר. (כדאי לראות אצל הרפורמים והקונסרבטיבים לאיפה הובילה אותם הגישה הזו)

אם מישהו רוצה לעשות מחקרים אקדמיים, לבריאות. אבל אם רבנים רוצים להביא יהדות ורוח גדולה לבאי בית הכנסת, אם אנחנו רוצים כציונות דתית להיות חלק מהעולם היהודי הקהילתי. כדאי שנעמיד בראשנו רבנים עם נשמה, עם אהבה לתורה ולציבור – במקום האהבה לפילפולים אקדמיים ולתאוריות ריקות מיהדות. יש בתוכנו לא מעט רבנים שיודעים לעשות את זה. רב שרואה שאנשי הקהילה שלו מחליפים את יראת השמים שלהם בפילפולי סרק יכול לצאת לסיור קהילות – ללמוד מאנשי חב"ד, מהרב קרליבך או מסתם רב קהילה עממי. הגישה המתחכמת הזו לא רק שאינה מועילה אלא פוגעת בציונות הדתית כמגזר שמחפש לחבר בין רוח חכמי ישראל למציאות חיינו. שרואה בערכי היהדות אור ודרך חיים.

לא כל בחור ישיבה או אברך יכול להיות רב קהילה ולא כל ד"ר הוא חכם גדול ביהדות או הוגה דעות גם אם הוא עבר מבחני רבנות.

תפקידו המרכזי של הרב בקהילה – הוא להוסיף אור, אהבה ויראת שמים לבאי בית הכנסת. תוך שהוא דואג לקדם את הקהילה ולחבר בין החברים בה. כל השאר בונוס.

=======

הרב עמיחי אליהו הוא מנכ"ל 'ארגון רבני קהילות'

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
32 תגובות - 26 דיונים מיין לפי
1
ולא כל נכד של ת"ח ענק וצדיק הוא בהכרח מורה
דודי | 01-12-2019 12:30
רציני....
סיפור יפה עם ''רב וד''ר'':
אור כסלו | 02-12-2019 0:43
פעם בא פלוני לרב אחד גדול בתורה. וסיפר לו בשמחה כי לפני יומיים הוא קיבל תואר 'ד''ר' לתלמוד ותנ''ך. הרב נבהל וזעק ''אוי לנו !!''. שאל אתו ''הרב ד''ר'' ''מה קרה לכבודו? האם חש כאבים?''. ענה לו הרב ''חס ושלום! אלא לא ידעתי עד היום כי התנ''ך והתלמוד חולים הם הזקוקים לד''ר צמוד''
2
גם לא כל רב בלי תואר ד"ר הוא חכם גדול
לתשומת לב | 01-12-2019 12:31
ומי שכל רב הוא חכם גדול גם אם הוא קיצוני וכותב כל הזמן נגד
חולת נפש
זושא | 02-12-2019 14:20
יש לך דרך מוזרה להסכים עם הטענה,לא כל אדם עם תואר הוא אדם או עם טוהר.
חחחח
כאט | 01-12-2019 17:11
מה שנכון!!!
אבל הוא לפחות הבן של...
בנצי | 01-12-2019 15:04
3
רבנים מטעם עצמם הדרשנים האקדמאיים
יהודה | 01-12-2019 12:31
אני מסכים איתך
4
כיפה סרוגה מטמאים את עם ישראל בשחיתות ושפלות
מתנחל אבל ישר. | 01-12-2019 12:33
בהחלט לעיתים רבנים (גם לא דר') עלולים להכשיל ביוון החמור והנורא של חילול שם שמים ברבים... העבירה שאפילו תשובה יסורים ויום כיפור לא מכפר... למשל לטמא את עם הקודש בשוחד מרמה והפרת אמונים לעיני כל העולם כולו...
5
מדיוק!
מרדכי | 01-12-2019 12:49
הרבנים של הציונות הדתית.. מאבדים כיוון.
6
הרב אבינר התיר לשקר בדייטים
רון | 01-12-2019 13:12
רווקה יכולה לפגוש במקביל יותר מגבר אחד בלי לספר להם.
7
קשה להתיחס כי לא ברור למה אתה מכוון
מוטי | 01-12-2019 13:37
אמירות כוללניות על רב דר הן קצת ילדותיות. כאילו כל מי שיש לו תואר דר מייצג משהו אחיד. כאילו יש רע בדוקטורט. ולא שמענו את כל הדרשה על אונקלוס כדי לדעת אם אתה צודק או שציטטת משפט מנותק מההקשר. יתכן שאם הייתי שומע הייתי מסכים איתך מאוד, אבל איני יודע למי ולמה אתה מתכוון. וההכללה בעייתית. יש ראויים בעיני אחד אך אינם ראויים בעיני אחר. לכן, עדיף לא להכליל וכל אחד יכבד את רבותיו. עם או בלי דר. ואם יש ביקורת מוטב שתהיה עניינית ולא כוללנית לבעלי תואר כזה או אחר. והאמת והשלום אהבו
8
להוציא ספר מעשיות אביהם של... ולטפש את מוחם
מהי גדולה? | 01-12-2019 13:43
לבלבל יהודים תמימים עם ספרי מעשיות להתפרנס מזה זו גדולה ?
9
אותו ת''ח כתב מאמר בהלכה
הפעם אני לא מסכים | 01-12-2019 13:51
כך גם אחרי כל דיבור בתוס' אתה שואל איך הוא מוסיף ליראת שמים? תכתוב לגופו של עניין, על פניו אותו רב צדק, חשוב החתירה לאמת. ואגב דברים כדוגמת מה שהבאת כתובים ללא הרף בספרם למשל רש''י מסויים שאינו מרש''י וכדו' לא כל ארון הספרים הוא מסילת ישרים, יש כאלה שעולם המחקר יותר מדבר אליהם וכאש תכת
10
רק יהדות ספרד תחזיר את העטרה ליושנה המפואר
בצלאל | 01-12-2019 14:44
האשכנזים המתקדמים מיצו את הענין, עכשיו תורנו!
11
של נעליך מעל רגליך
מתן | 01-12-2019 14:54
עמיחי - אינך מתקרב לנעלי הרב עידו פכטר. לא בחכמה ולא בטאקט. מה הזכויות שלך חוץ מהיותך הבן של והנכד של... מה גם, שהרב פכטר מסמך על גדולי ישראל ובראשם הרב רבינוביץ
12
ולא כל נכד של רב הוא תלמיד חכם
מקליק | 01-12-2019 15:28
גם אם הוא דואג להעצים את גדולת הסבא. אין דבר מביך יותר משות הרב הראשי ובו תשובות שגם מי שאינו רב ואינו דוקטור יוכל לענות אז כדי שיראה רציני הדפסתם אותו עם סמל המדינה בכל עמוד. (ולפני ההתקפות הרב אליהו בענוותנותו ענה גם לשאלות לא עמוקות אבל לא חשב שצריך להדפיס אותן)
13
כל מילה בסלע
אריאל | 01-12-2019 16:32
הגיע הזמן לחזור למקורות, בית כנסת ובמיוחד הדרשה של שבת היא הזדמנות להתחבר יותר לתורה וליראת שמים שנשחקת ביומיום. מי שמנצל את הדרשה כדי להפגין את החכמה האקדמית והלא מקדמת אף אחד שלו, שלא יהיה רב קהילתי.
14
תענוג
אפי | 01-12-2019 17:33
רבני הלייט חולים במחלת הגלות
15
דברים נפלאים
מיקי דניאלוב | 01-12-2019 17:49
פשוט, מדוייק ,ברור .
16
אם לא הייתי הנכד של מי היה בכלל שומע עליך?
שמואל | 01-12-2019 17:52
חומץ בן חומץ בן יין
17
הרב עמיחי הסכסכן ומטיף ההרס והשנאה
Refgעמיחי | 01-12-2019 18:20
כל המאמרים שלך הם אוסף של שנאה וסכסוך בין יהודים חזור בתשובה, סבך לא נהג כך...
18
הרב עמיחי כמו מפלגת נעם, שחצנים ומי שלא חושב
אבי | 01-12-2019 18:44
מי שלא חושב כמותם פסול. נמאס מרבני השנאה והפילוג
19
תמיכה
אבי | 01-12-2019 20:07
יפה מאד. כמה נכון.
20
מי שמבקש לטעון כי כל האמת המוחלטת מגובשת אך
משה אהרון עו"ד | 01-12-2019 22:17
בדברי חזל לא באמת מצפה לתקופת המשיח. שהרי מה שהוא אוחז בו הוא תורת גלות של אלפיים ועם אמת זו אין סיכוי לביאת משיח. ביאת משיח זה ניפוי כל הסיגים שדבקו בה בתורה שבידינו וכאלה רבים מדקלמים שכמוך לא יקדמו אותנו אפילו פסיעה אחת לכיוון הגאולה השלמה. חזל שיושבים בגן עדן העליון מייחלים לרבים יבואו ויוציאו את התורה לאמיתה לאור עולם. הם עצמם כבר יודעים שאם משה טעה באחד דוד בעשר רבי עקיבא במאה הרי שהם טעו ביותר ואנשים כמוך עושים את המלאכה הבזזויה לחנוק כל חדש ומתקן בבחינת דחיקת האמת הנעדרת מלשון עדר וגילו האמת הצרופה אותה שהפכה נעדרת במחוזותינו.....
21
הרב עמיחי נגע בנקודה רגישה
מיכאל | 02-12-2019 10:36
בציונות הדתית קיים זרם של אלו שחכמתם קודמת ליראתם. והם עושים נזק שאין לו שיעור. בסוף אין שם לא חכמה ולא יראת שמים.
22
ומי התיר לאבא שלך לשקר ולשקר ולשקר?
רק שאלה | 02-12-2019 13:03
אני לא מכיר שקרן פתולוגי כמו אבא שלך.
שמואל אליהו אינו תלמיד חכם
מישאל | 02-12-2019 20:56
כל התלמידי חכמים במגזר יודעים זאת, ובנו עוד פחות ממנו מסקנא דמילתא לאו כל מאן דאית ליה אבא צורבא מרבנן איהו נמי צורבא מרבנן, אשכחן הרב מרדכי דבריה ובר בריה לאו אינון צורבא מרבנן, אלא פטפטני דמפטפטי מילי בעלמא
טיפש
בצלאל | 02-12-2019 19:40
עוד תלמיד טיפש של טל.
23
"מכה חברו בסתר"
שמעת על זה? | 02-12-2019 15:42
לא ציינת את שם הרב דר, וברור שאתה מתכוון לאיש מסויים מבלי לציין את שמו. האין זו עבירה חמורה?
24
שכחת שהרמב"ם היה רופא?
לך תלמד | 02-12-2019 15:44
אתה מייצג זרם המתנגד לאקדמיה. אז מי הוא הנשר הגדול?
25
הרב ד"ר שמחה הלוי במברגר
שמעון גרובר | 03-12-2019 14:32
היה לי העונג והייתה לי הזכות ללמוד תלמוד מהפדגוג והלמדן הרב דר שמחה הלוי במברגר, זכר צדיק לברכה.
26
להתווכח עם הרב פכטר בסדר אבל למה למעוך אותו?
מרא דאתרא | 03-12-2019 14:55
כב' הרב, עשית מהרב פכטר קציצות. אף אחד לא חשב או חושב שהרב פכטר הוא גדול בתורה... אבל קצת רחמים... טחנת אותו לגמרי כב' הרב.