בלי ספרים ודפי מקורות: מה למדו בבית המדרש של שם?

בבית מדרשו של שם אין ספרים, גם דפי מקורות וסוגיות הלכתיות אין שם. בבית מדרש זה, הנמצא בשלהי תקופת "אלפיים שנות תוהו", עוסקים בבירור מגמות ותהליכי עומק

בלי ספרים ודפי מקורות: מה למדו בבית המדרש של שם?
  (צילום: שאטרסטוק/ ronstik)

לאחר עתירתו של יצחק לפני ה' על דבר עקרותה של אשתו, מתוודעים אנו לכך שתפילותיו התקבלו ורבקה נפקדה. כשם שהתהליך לקראת ההיריון עבר מהמורות רבות, התורה מתארת שגם הריונה של רבקה לא עבר בקלות: "וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה". רבקה עדיין אינה מבינה מה מתרחש בחדרי בטנה, ובשל כך היא הולכת "לִדְרֹשׁ אֶת ה'", כלומר – "לבית מדרשו של שם".

"בית מדרשו של שם"

הביטוי 'בית מדרשו של שם' מופיע במקורות חז"ל פעמים רבות, ונדמה שכולם מלמדים על בית מדרש ששייך לבירורים רוחניים מהותיים. ישיבת שם ועבר, בשמה המלא, היא הישיבה הראשונה שנוסדה לאחר המבול. ככל הנראה אברהם אבינו שעליו נאמר "זקן ויושב בישיבה הוה" זכה ללמוד בבית מדרש זה. כמו כן, המדרש מתאר שלאחר ניסיון העקידה לקח אברהם את יצחק ללמוד תורה שם. גם על יעקב אבינו, הצלע השלישית, נאמר שהיה "איש תם יושב אוהלים" ופירשו חכמים: "שני אהלים, בית מדרשו של שם ובית מדרשו של עבר". הרי שגם יעקב אבינו עבר דרך בית מדרש זה.

בבית מדרשו של שם אין ספרים, גם דפי מקורות וסוגיות הלכתיות אין שם. בבית מדרש זה, הנמצא בשלהי תקופת "אלפיים שנות תוהו", עוסקים בבירור מגמות ותהליכי עומק. רבני הישיבה ותלמידיה יושבים על לימודם יומם ולילה על מנת להבין כיצד מופיע הקב"ה בעולם, מה רצונו מברואיו ומהי תכלית האנושות. תורתם אינה תורה פרטית אלא תורה כללית ועקרונית, ממנה ינק אברהם אבינו את תפיסתו והוסיף לה נדבך מעשי וכלל אנושי. מתוך הבנה זו, פנייתה של רבקה לבית מדרש זה היא על גבול המוכרחת.

"לדרוש את ה'" – אז והיום

רבקה אמנו הולכת "לדרוש את ה'". ביטוי זה מלמד על רצון לדעת מהי הדרישה האלוקית מהאדם בהתאם למצבו האישי. בבית המדרש דורשים את רצון ה', דורשים לדעת מה רצונו מהאנושות ומהבריאה כולה. הידיעה שבבטנה מתרוצצים שני כוחות עוצמתיים ומנוגדים כל כך, מעוררת את רבקה לפנות לבית המדרש הראשון, המשקיף על העולם מסופו עד סופו. אצל שם, סבורה רבקה, ניתן למצוא פתרון להתרוצצות זו.

בבית מדרשו של שם מתברר לרבקה ששני כוחות מנוגדים חיים בקרבה. עם זאת, באותה שעה מתחדש לרבקה שמגמת העולם איננה לנתק ולהשמיד את זרעו של עשיו, אלא לחזור לאותו היריון בו היו יעקב ועשיו בכרס אחת. חיבור עתידי זה לא יהיה בגדר "התרוצצות" אלא דווקא מתוך עידון כוחו של עשיו, עד כדי כך שכוח החיים העליון של יעקב וכוח החיים הגופני והפראי של עשיו יגלו יחדיו את אורם בצורה מופלאה.

בחודש כסליו המסמל את תכונת ה"גבורה", חודש בו נצחו המעטים את הרבים, מתייצבים אנו מול זרעו של עשיו, הפעם בלבוש אחר. בדורנו אין אלה לוחמים חמושי חרבות וחיצים, אלא תרבות אידאולוגית שלמה המציבה את המדע, הטכנולוגיה והיכולות האנושיות בראש פסגת היקום. הגבורה הנדרשת בדורנו מבקשת להשיב אותנו לאותו מבט של "בתי מדרשו של עבר", מבט שאינו צורר את היכולות החומריות האדירות, אלא מנווט אותן לתיקון שורשי ואמיתי של העולם.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
ריבקה קיבלה מהנבואה מה פיתאום ישיבה
ברוח הנבואה | 29-11-2019 12:54
זה הרי נבואה. איזה מידרש איזה רב. הנבואה שהועברה לריבקה מעידה שמדובר בנביאים. אין ישיבות בתנך ואין גמרא ואין תלמוד. זה הכל קשור לגלות. כמה מנסים להתאים את התנך לגלותיות הזו . גיבורי וגיבורות התנך היו אחרים מהדת של היום. הנבואה שלטה בתנך. מכופפים את התנך כדי להצדיק מנטליות גלותית. אז זהו שלא. היגיע הזמן להחליף את כל גלותיות הגמרא והתלמוד בנבואה. ולראות את ספר הספרים דרך האספקלרייה הנכונה והמדויקת הזו.
2
מאמרו של גיא
לייטנר יעקב | 29-11-2019 16:01
דבריו דברי טעם, נאורים ומחכימים. יישר כח.
3
משוב ,
אורלי | 29-11-2019 16:10
מקסים תמיד לקרוא ולהתחדש בידע , תודה גיא
4
אשריך מרתק
מיכל | 30-11-2019 18:02
כתיבה מדהימה
5
מעניין מאוד וכרגיל נהנה ממאמריך
ד"ר פרוכטר | 30-11-2019 18:03
יישר כוחך
6
אגדה בעייתית
משה אהרון עו"ד | 30-11-2019 18:37
אם ערך תלמוד תורה השתכלל לכלל ערך על כיצד זה אין כל זכר ורמז לבית המדרש הראשון אם היה אכן כזה בכלל אם שם ועבק הקימו בית מדרש איך הוא נמוד כליל בהמשך ולא נותר ממנו כל זכר. זאת ועוד אם אכן כזה היה קיים אברהם כבר לא היה עברי לא היה הוא מעבר האחד וכל העולם מהעבר השני . האמת האלוקית פתוחה לכל וכשמתחילים להכיר את הקבה מתנגנות בך כבר מצוות חוקים ותורות
למר דיוד.....
משה אהרון עו"ד | 02-12-2019 6:43
דומה עלי שנתקלנו פעם. מאז אתה מדקלם את עצמך לדעת ואני מוסיף עוד ועוד רשימות תורניותת. כל טוב לך וצדיק באמונתו יחיה
כשאתה בור אל תאשים את אף אחד
דויד | 01-12-2019 11:30
לעו''ד משה אהרון אוכל רק לומר כי הבעת דיעה על שדה של בורות היא סכנה. כך אמר אחד מגדולי הוגי הדיעות. זה שאתה סובל מבורות ביהדות אני באמת לא אשם. פתח בהרבה מקורות ביהדות ותמצא כי היתה תורה ממש שקראוה תורת שם ועבר, ומופיעה במקורות חזל לרוב וזו היתה תורה מיוחדת שחינכה את כל הדורות שקדמו למתן תורה את האמונה בבורא עולם ותפקיד האדם בבריאה, אין כאן המקום להאריך אלא רק רציתי לומר לך לפני שאתה מתקיף ומגיב בצורה שיטחית ורדודה בעניני יהדות קודם תלמד כי זה מסוכן להביע דיעה בשדה בורות
7
מאמר מרתק וכתוב בשפה נהירה
ראובן יצחק | 30-11-2019 20:36
אשריך
8
אגדת בית המדרש של שם ועבר
משה אהרון עו"ד | 30-11-2019 21:07
אגדה דוקטרינרית - קיומו של בית מדרש של שם ועבר 30/11/2019 21:05:06 בסד. המדרשים שיכללו שתי אגדות בעיותיות למדי הראשונה קיומה של התורה עוד בטרם נברא העולם משל ראה אלוהים את התורה וברא את העולם וכן קיומו של בית מדרש הראשון של שם ועבר. עוד בטרם אברהם צף ועלה על במת ההיסטוריה. כמובן שמדובר באגדות דוקטרינריות עם אג'נדה ברורה ומגמתית שבדיעבד . ביום שהיהדות האורטודוקסית תצליח להשתחרר מאגדות אלו ועוד כמה אגדות מופרכות . דעו כי המהפכה החלה וכי בשלה העת לימות המשיח. בכל זאת למקרא הדברים הללו לבטח זעים להם באי נוחות . כל אותם אורטודוקסים שהרי נאמר בתורה ביחס לאברהם קיום של : מצוות , חוקים ותורות. אלא שאנו מבקשים לטעון כי דווקא המקור המקראי כאמור הוא גם הוכחה ניצחת הפוכה . האלוהות איננה נזקקת להוכחת מצוותיה חוקויה ותורותיה לתורה כתובה כרשימה סגורה אברהם נחשף למצוות ה' חוקותיו ותורותיו לא מתוך לימוד מדרשי ולא מתוך מניפסט ערכי כזה או אחר אלא מתוך מכלול המעשים שעשה מתוך רמת ושיטת התנהגות ראויה ואנושית שסיגל לעצמו. הוא השתככל לרמה אנושית מעשית יחסית גבוהה שמתוך כך התחוורו לו הבהבנה אינטימית כי כל מצוות ה' חוקיו ותורתיו הם למעשה ערכים ונורמות אנושית צרופות ביחסים שבין אדם לאדם.. שהאלוהים לעצמו אינו זקוק לשום פולחן את זה לומדים בהתנסות המעשית . בקיום מלא ונאמן של כל אלה. האמונה האמיתית וקיום כל מצוות האל חוקותיו ותורותיו . הואבקליפת אגוז, עשיית הטוב והישר בין אדם לזולתו . זו לא תורה כתובה זו תורה מנטאלית אל מותית . שגם מסבירה את היות האדם צלם אלוקים. ועתה לשאלה שוודאי תשאל אם כך מדוע לבסוף נכתבה ונתנה תורה לישראל והתשובה פשוטה חולשת הדורות לא כולם ספגו את הגנים של אברהם שמכיר את מצוות ה' ותורותיו מתוך כלל המעשים הטובים שהוא עושה אברהם היה אלוף באינטרקציה אנושית בריאה. זה מה שקירב אותו לאמונה בה'. המעשים האנושיים המופלאים שאברהם עשה עם כל האדם . ניגנו בתוכו את כל התווים של המצוות ,ףהחוקים והתורות של האלוהים . וכבר אז הוחוור לו כי כל אלה אין להם ולא כלום עם פולחן אחר של האל [למרות שגם הוא בשוליים חטא בפולחן שכזה] מהות האלוקות היא אך עשיית הטוב והישר עם הזולת . זו גם תודעת ימות המשיח
9
ישיבה של שם
אלימלך | 02-12-2019 16:56
שאלה לכותב אברהם למד בבית מדרשו של שם .למה לא למדו שם .שאח לא מתחתן עם אחותו . שהרי התורה אוסרת .מה למדו שם .איפה נמצאה הישיבה .שלא נמצאה עד היום? רוצה תשובה ומחכה