מחלקת הכשרות של הרבנות הראשית לישראל הוציאה הערב (ג') הנחייה, בנוגע ל'בישולי ישראל' ו'בישולי עכו"ם'.
בהלכה, איסור בישולי גויים חל גם כאשר הגוי בישל דברי מאכל כשרים בכלים כשרים, והוא משום "חתנות" (יחסי חיתון), כלומר כדי למנוע קשרים ידידותיים מדי, העלולים להביא לנישואי תערובת. כאשר חלק מהבישול נעשה על ידי יהודי, כגון שהיהודי ערבב את התבשיל בעת בישולו, או שהיהודי הניח את התבשיל על האש – התבשיל מותר, גם אם כל שאר הבישול נעשה על ידי הגוי.
אלא שהפוסקים נחלקו במקרה שהיהודי רק הדליק את האש, ואילו הגוי הניח את הסיר על האש ועסק בבישול עד סיומו. לדעת ראשוני ספרד, ובעקבותיהם מרן הבית יוסף בשולחן ערוך – הנחה על האש אינה מספיקה, והתבשיל אסור (וכך נוהגים הספרדים) ואילו ראשוני אשכנז, ובעקבותיהם הרמ"א, מקלים וסוברים שהתבשיל מותר.
בהודעה שיצאה היום ממחלקת הכשרות של הרבנות הראשית לישראל נאמר "כי בתי העסק והמפעלים המושגחים ע"י הרבנויות המקומיות מחויבים על פי הנוהל להקפיד על "בישול ישראל" בכפוף להנחיות הרב המקומי, כאשר ברמת כשרות ל"מהדרין" חובה שהבישול יהיה לפי פסיקת מרן ה"בית יוסף" בלבד.
משמעותה של הנחיה זו נוגעת לרבים מהמטבחים הציבוריים בישראל (בתי חולים, אולמות שמחות, חדרי אוכל במפעלים, קייטרינג ועוד) בהם עובדי המטבח אינם יהודים. בדרך כלל, בבתי מזון הנתונים תחת השגחה מהודרת יש משגיח בכל שעות העבודה, והוא מניח את המאכלים על האש, כדעת השולחן ערוך. לעומת זאת בהכשרים רגילים נוהגים להסתמך על הדעה המקלה – לפיה די בהדלקת האש על ידי יהודי.
לפי ההנחיה של הרבנות, ספרדים הנוהגים כמרן הבית יוסף לא יוכלו לאכול במטבחים בהם רמת הכשרות היא 'רגילה' ויצטרכו לאכול רק במקומות בהם רמת הכשרות היא 'מהדרין'.
בהודעת הרבנות נאמר עוד כי "הואיל וברוב המקרים בעיית הבישול הנוכרי נובעת מהמבנה הארגוני של המטבח וכח האדם הפועל בו, הרי שעל נותן ההכשר להקפיד שלא תיווצר בעיה של "בישול עכו"ם" בין אם ע"י הוספת מתקנים המאושרים ע"י מכוני ההלכה ומדע הידועים ובין אם ע"י הוספת שעות השגחה או כל פתרון הלכתי אחר וכדו'."
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
משה
שו"ת יחוה דעת חלק ה סימן נד: ...ובאמת שרבים מהספרדים ועדות המזרח מתאכסנים בבתי מלון ונכנסים למסעדות ואוכלים שם בסומכם על תעודת הכשרות של הרבנות הראשית, ואין איש שם על לב....
שו"ת יחוה דעת חלק ה סימן נד: ...ובאמת שרבים מהספרדים ועדות המזרח מתאכסנים בבתי מלון ונכנסים למסעדות ואוכלים שם בסומכם על תעודת הכשרות של הרבנות הראשית, ואין איש שם על לב. ונראה ללמד זכות על הנוהגים להקל בדבר, כי הנה התוספות... כתבו... שאם הגוי מבשל בביתו של ישראל, מותר, כיון שאין לחוש בזה לא משום חתנות ולא משום שמא יאכילנו דברים טמאים... אולם ראיתי להגאון רבי רפאל בירדוגו בספר תורות אמת יורה דעה (סימן קיב) שכתב, שמדיוק לשון מרן השלחן ערוך, אסרו חכמים לאכול פת של גוים עובדי עבודה זרה, היה נראה שהגוים שבארצותינו שהם ישמעאלים ואינם עובדי עבודה זרה מותר לאכול מבישוליהם ומפתם, וכן נראה מדברי הש"ך... אך מדברי כל הפוסקים נראה שאין חילוק בזה בין עובדי עבודה זרה לישמעאלים. וכן המנהג פשוט. ומכל מקום כל הקולות שנמצאו בפוסקים, אף על פי שיש חולקים, בארצותינו הלך אחר המיקל, כגון המחלוקת של רבינו אברהם ורבינו תם בבישל הגוי בבית ישראל בארצותינו יש להקל. כן נראה לי. ע"כ. ובאמת שאין דיוקו מוכרח כלל...לפיכך גם בבישל גוי בבית ישראל אין לסמוך להקל אפילו בערבים שאינם עובדי עבודה זרה, אולם בגוי שהוא שכיר אצלנו, נראה שיש מקום להקל, כי יש שדנים אותו כדין עבדים ושפחות הקנויים לנו, שדעת כמה פוסקים להקל בהם, וכמבואר בשו"ת הרשב"א חלק א' (סימן סח)... ומעתה הדבר פשוט שגם בנידון שלנו יש מקום נרחב לסמוך להקל גם לספרדים ובני עדות המזרח. וכן כתב בשו"ת מנחת יצחק חלק ז' (סימן סב). ע"ש. ומכל מקום המחמיר על עצמו תבוא עליו ברכה. בסיכום: גם הספרדים ובני עדות המזרח יש להם על מה שיסמוכו להתארח ולאכול בבתי מלון ובמסעדות הכשרים על ידי השגחת הרבנות המקומית, אף על פי שהטבח שמבשל התבשילים הוא גוי, כיון שישראל הוא המשגיח על הכשרות מדליק בעצמו את האש של תנורי הבישול והאפיה. (ואם כיבו את האש, צריך להזהר שישראל יחזור וידליקנה). והמחמיר על עצמו תבוא עליו ברכה.
המשך 00:50 20.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
עד עכשיו בלא מהדרין ספרדים בודאי לא יכולים לאכול. במהדרין יש מקומות שכן ויש שלא
10:13 19.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמי
רבנות ירושלים לא מקפידה על בישול ישראל לדעת הבית יוסף גם בכשרות המהדרין שלה לפחות בחלק מהמקומות המושגחים. ספרדים פקחו עיניים..
23:29 18.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
ספרים יכולים לאכול מהדרין בלבד
22:39 18.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ספרדי
שיהיה כשרות רגילה עם בישול ישראל לפחות במוסדות ציבורים כמו בתי חולים, בתי סוהר, משרדים ממשלתיים וכדומה
21:20 18.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר