הסוד של רבקה אימנו/ הרב יעקב פילבר

כמה חשוב שהאומה הישראלית תהיה לא רק רוחנית אלא גם תשלוט על האמצעים הכלכליים, שיאפשרו לה את העצמאות הכלכלית, כי בלעדיהם היא תהיה תלויה בחסדי הגויים, והעצמאות הזו כדאית גם אם הדבר מחייב 'ימי מילואים', 'מס הכנסה', ושאר חובות

הסוד של רבקה אימנו/ הרב יעקב פילבר
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

שלמה המלך אומר: "טוב לשמוע גערת חכם מאיש שומע שיר כסילים" [קהלת ז ה].

אין להבין את דבריו כפשוטם: שדברי החכם הם טובים יותר מדבריו של הכסיל, כי לומר דבר כזה לא צריך להיות החכם מכל האדם. ואפילו אם כוונתו היא שטוב יותר לשמוע גערה מאשר לשמוע "שיר כסילים", גם באמירה זו אין חכמה גדולה.

על כן יש המסבירים את דברי שלמה בדרך זו: טוב לשמוע גערה מחכם כזה שהוא עצמו בעבר שמע שיר כסילים, כי הוא מכיר ויודע את המתרחש בעולם הכסילים, ולכן יש לו יתרון על חכם שאינו מכיר את עולמם של הכסילים, כי חכם שאינו מכיר את עולם הכסילים, גערתו תהיה פעמים רבות תלושה מן המציאות.

בהבחנה הזו בין חכם המכיר את דרכי הכסיל לחכם שאינו מכיר אותם היה יתרון לרבקה על יצחק, יצחק אבינו שחי וגדל בביתם של אברהם ושרה, בבית שהטוב והחסד שררו בו, שלא נפגש בסביבתו הקרובה באנשים שליליים, על כן היה רחוק בעיניו ליחס לבני אדם תכונות של רוע ומרמה, ומפני זה ללא קושי הצליח עשו לצוד בפיו את אביו, עד שאביו אהבו. ואילו רבקה שגדלה וחיה בביתם של בתואל ולבן, בבית מלא שקרים ורמאות, היא הכירה מקרוב את התככנות והצביעות, ובקלות הבחינה בהתנהלות המפותלת וההפכפכנית של עשו, וידעה לזהות נכון את אופיים של עשו ושל יעקב, היא שנתנה את מלוא אהבתה לבנה יעקב, ככתוב: "ורבקה אוהבת את יעקב".

אבל לא הכל סוברים שעשיו הצליח לרמות ולהטעות את אביו יצחק, כמו "מדרש הגדול" [כה כח] ששאל: "וכי לא היה אבינו יצחק יודע במעשה עשו שהן כעורין ומפני מה אהבו? אלא שהיה אוהבו בפניו בלבד כדי לקרבו ולמושכו, שהרי קל וחומר, אם כשהוא אוהבו מעשיו מקולקלין, אילו שנאו וריחקו על אחת כמה וכמה. ואמרו רבותינו: 'לעולם תהא ימין מקרבת ושמאל דוחה' לכך נאמר: 'ויאהב יצחק את עשו'".

גם ה"ספורנו" סובר שאמנם יצחק לא הכיר בגודל רשעו של עשו, אבל לדעתו הכיר יצחק בעדיפותו של יעקב על עשו, והראיה של ה"ספורנו" היא שכאשר בקש יצחק לברך את יעקב לא שאל ממנו מטעמים ולא בקש ממנו דבר אלא ברכו תיכף, מה שאין כן עשו, שלא היה ראוי מצד עצמו לברכה, על כן ביקש ממנו אביו שיעשה לו מטעמים כדי שיתעסק בכבוד אב, ובזה תחול עליו הברכה.

אלא שאם כך מדוע למרות שידע יצחק ביתרונו של יעקב, מדוע הוא בכל זאת מברך את עשו בברכת: "הווה גביר לאחיך"? ומסביר הספורנו: "כי יצחק חשב שיהיה טוב ליעקב שתספיק לו נחלת ארץ ישראל, אלא שיחיה בה עם איזה שעבוד (כמו המנדט הבריטי), כדי שלא יטריד נפשו בענייני השררות והבלי הנפסדים".

גם החתם סופר [ב"תורת משה" פרשת תולדות] סובר שיצחק נתן אמון בעשו, והוא מסביר מדוע ביקש יצחק לברך את עשו דווקא בברכות העולם הזה, כי יצחק טעה וחשב שעשו מכיר ערך התורה והמצוות, ולכן יספק ליעקב את צרכיו הגשמיים שיוכל לעסוק בתורה ועבודה כמו שנהגו יששכר וזבולון. ואילו רבקה שהייתה מכרת את עשו, היא ידעה שאם עשו יהיה השולט על אמצעי העולם הזה לא תהיה ליעקב האפשרות לעבוד את ה' וללמוד תורה, מפני שעשו לא ייתן לו מענייני העולם הזה.

ומסביר החת"ס שזאת הייתה כוונת עשו במכירת הבכורה, שקדושת הבכורה ענינה עבודת ה', ומפני שעשו חשב שאם ה"עולם הזה" יהיה בידו והוא לא יתנו ליעקב ממילא לא תהיה ליעקב האפשרות לעבוד את ה' (אם אין קמח אין תורה), ותתבטל המכירה. ורק רבקה היא שירדה לסוף דעתו של עשו, ולכך סיבבה שיצחק יברך בברכות העולם הזה את יעקב, וכאשר שניהם יהיו בידו של יעקב יוכל לעבוד את ה' כרצונו.

מדברי ה"ספורנו" וה"חתם סופר" אנו למדים עד כמה חשוב שהאומה הישראלית תהיה לא רק רוחנית אלא גם תשלוט על האמצעים הכלכליים, שיאפשרו לה את העצמאות הכלכלית, כי בלעדיהם היא תהיה תלויה בחסדי הגויים, והעצמאות הזו כדאית גם אם הדבר מחייב 'ימי מילואים', 'מס הכנסה', ושאר חובות.

ולא כאותם המתגעגעים ל"מנדט הבריטי" או לשלטון הסולטן התורכי, שאז האחריות לענייני העולם הזה הייתה נתונה בידי הגויים, והדבר נוצל לרעה על ידם. את הסוד הזה ידעה רבקה, והיא ידעה שהובאה ממרחקים לא רק בשביל להיות אשה ליצחק, שהרי ישנן נשים רבות גם בכנען וגם בחרן, אלא היא נלקחה ממרחקים על מנת למלא את מקומה של שרה בניהול בית אברהם, ועל כן דאגה לשלמותו של הבית, לא רק בהווה אלא גם להכינו לעתיד לבא.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
נוסעת בזמן
עיברייה לאומית | 29-11-2019 6:28
לפי התנך אלוהים הוא הבגץ השופט ורואים זאת בהמון ארועים. האל לא אהב את מה שעשו ריבקה ויעקב והראייה הגרוש. בהרבה פעמים האל מכריע וקובע. עם אדם וחווה עם ישמעאל ושרה. ופה הכריע נגד מה שעשו ריבקה ויעקב. הוא לא אהב את הדרך. אומנם יעקב הניבחר אבל לא לא ככה. לא בנוכלות. אלא ביושר באמת בתמימות. כי הניבחרים מול פני אלוהים אותו לא מרמים. יעקב גורש ונענש וגם אימו לא ראתה את בנה כניראה עד יום מותה. לא רק זאת . האל שלח לו מלך הנוכלים והנוכלות. רמייה מול רמייה. את לבן. שילמד לקח ויביט מעלה. את האל אף אחד לא ירמה . עצוב להגיד אבל היום הכל מניפולציות נוכלות רמאות. איפה יושר אמת. למה ככה הידרדרנו עד כדי כך. זו אדמת אלוהים הוא הרי יודע רואה .היה תמים וישר עם האל, בלי נוכלות.
2
הסיפור האמיתי הרבה יותר הגיוני ופשוט...
משה אהרון עו"ד | 29-11-2019 10:05
בסד. המציאות הייתה שונה ואחרת . יצחק היה ספוג בשתי טראומות קשות גירוש אחיו הבכור על ידי אביו ואימו והעקדה הנוראה .. לפיכך גדל להיות איש מלא פחדים [[פחד יצחק] הוא אפילו פחד מלהביא ילדים לעולם . לכן גם עשרים שנה לא עתר לילדים עד שלבסוף נשבר לנוכח מצוקתה של רבקה. כך או כך משבאו הילדים הבטיח לעצמו שאצלו לא תהא העדפת הצעיר על הבכור . משעשו גדל גם להיות איש ציד דמות התומכת בפחדיו של יצחק . לא יכל יצחק שלא לאהוב את עשו. והנה מנגד מיצחק לא רצה בילדים נענש על ידי השמיים בהעלם נבואה לגבי עתידם. משל אתה לא כל כך חשבת על ההמשך כך לא תזכה ליידע את ההמשך וכך הנבואה נתנה אך לרבקה כי : יעקב הוא הנבחר וכי רב יעבוד צעיר.....
3
האחיזה בארץ ישראל תלויה בתרבות של אמת ובאחדות
משה אהרון עו"ד | 29-11-2019 10:25
בסד. כיצד ארץ כנען משתכללת לארץ ישראל . כי בכל הכדור העגול חייבת להיות נקודת השקה לפחות אחת מובחרת ומועדפת שבה מתקיים החיבור בין שמיים לארץ. שהמהות האלוקית שכולה אמת אין סופית צרופה זקוקה גם למשטח נחיתה ראוי . ולכן נמצא רק ארץ אחת שבפוטנציאל שלה קיימת אותה הכניעות לשמיים . ארץ כנען. וכך עיני הק נתקעו בה בבחינת נחלת האמת האלוקית עלי אדמות . לכן גם יושביה חייבים לחיות בהוויה ובתרבות של אמת בלבד. והנה אם אנחנו מטפחים תרבות וחברה של שקר כפי שמסתמן עתה אין לנו תוחלת של חיבור עם ארץ ישראל שכל כולה מקרינה אך יושר של האל שעל כן השתכלל שמה מהפוטנציאל למהות מארץ כנען לארץ ישראל .
4
עשו נקרא על שם -עושה שמים וארץ
ישראל | 30-11-2019 17:55
כבוד הרב עשיו היה רשע ורמאי . יצחק היה כליל השלמות .זו דעה של הרב . ונשאלת השאלה למה שינו לו ליעקב את השם מיעקב לישראל . יעקב משמעותו עקום לא ישר .איך יודעים זאת .מהפסוק והיה העקוב (עקום ) למישור ישראל משמעותו לא סתם ישר עם אנשים .שזה לפעמים הצגה (לפעמים עקום שנראה ישר .אלה ישר עם אל .את האל אי אפשר לרמות ולהראות ישר .אז בבקשה ממך רבנו יעקב לוקשים יש בסופרמרקט
אני מציע לישראל [4] ללמוד לקרוא ולא להתפרץ לד
יעקב | 30-11-2019 21:06
ישראל למד לקרוא ולהבין מה כותבים ולא להתפרץ לדלת פתוחה ולתת ציונים מתוך בורות
5
מי רמאי לפי התורה ומי לפי היהדות
עשו | 30-11-2019 20:48
כבוד הרב כדאי להצמד למה שאמר יצחק לעשו בא אחיך במרמה ויקח את בכורתך .מי בדיוק הרמאי פה . לפחות לפי יצחק .אין שאלה
ל-5 לך ללמוד תורה כמו שצריך..
רם | 01-12-2019 6:43
אם הייתה יודע לקרוא הייתה יודע שהיחידי שרימה זה עשו. הרי הוא כבר מכר את הבכורה ליעקב וכך מכר גם את שמו. ואף הוא הודה בפני יצחק אבינו שהוא מכר ליעקב את הבכורה. שלישית כל הפרשה מוכיחה מתחילתה ועד סופה שה' רוצה לתת את הברכה ליעקב. ושאמר יצחק בא אחיך במרמה הכוונה בחכמת התורה.
6
סתם מגיבים חכמלוגים אבל סתם מקשקשים
נחום | 30-11-2019 21:08
כדאי לקרוא את המאמר לפני שמגיבים
תגובה
עשו | 01-12-2019 7:17
גם יהודי בפסח מוכר את החמץ לגוי .מכר כן או לא ?
7
אז מה הרב אומר על מי שהולך להעיד נגד ראש הממש
תם יושב אוהלים | 01-12-2019 4:41
לה?
אתה לא תם אתה יושב אהבלים
שוליית הנפח | 01-12-2019 7:06
תחשוב על זה בסטלבט הקרוב
הוא עושה מצווה : ובערת הרע מקרבך וכן אם לא
מנקה הביבים | 01-12-2019 6:54
הגיד ונשא עוונו. ואתה שכמותך תשאו עוון המושחתים האלה