לראשונה בחייהם: עשרות ניצולי שואה חגגו בר מצווה בכותל. צפו

לראשונה בחייהם: עשרות ניצולי שואה חגגו בר מצווה בכותל. צפו

עשרות ניצולי שואה מצרפת, חגגו לראשונה בחייהם בר מצווה בכותל. עבור רבים מהניצולים זו היתה התחברות מחדש ליהדות. ז'אק, בן ה-81 סיפר: "זו הייתה חוויה מטלטלת להתחבר מחדש לשורשים שלי ולקדש את זכרם של הורי". צפו בתיעוד המרגש

"לא תיארתי שאזכה לחגוג בר מצווה בימי חיי". צפו
  צילום: ראובן פיטוסי

בר מצווה בגיל 80: מאות ניצולי שואה שגדלו בצל המלחמה הקשה, לא זכו לחגוג כמו כל יהודי בר מצווה בגיל 13. רבים מהם אף התרחקו מהיהדות בעקבות הפחד והבריחה מהתופת.

אמש (ב') עשרות ניצולי שואה מצרפת, ביניהם רבים שנותקו מהיהדות לאחר שהוסתרו במהלך המלחמה במנזרים וביערות – חגגו לראשונה בחייהם בר מצווה בכותל המערבי. במהלך הטקס, עלו הניצולים לתורה, הניחו תפילין וקיבלו תעודות בר ובת מצווה מארגון "אש התורה".

ניצולי השואה בטקס בכותל (צילום: ראובן פיטוסי)

ז'אק אינאג'אן, בן ה-81 שחגג בר מצווה לראשונה בחייו, סיפר כי הטקס המרגש החזיר אותו מחדש לשורשים: "הסתירו אותי במהלך המלחמה אצל משפחה קתולית. אימי נספתה באושוויץ ולזכרה קעקעתי את המספר שלה על היד שלי.

לא תיארתי לעצמי שאזכה לחגוג בר מצווה בימי חיי. זו הייתה חוויה מטלטלת להתחבר מחדש לשורשים שלי ולקדש את זכרם של הורי".

בתוך חוגגי בר המצווה, היו גם ניצולות שואה שחגגו לראשונה בת מצווה. "קשה לי לתאר כמה אני נרגשת שחגגתי לראשונה את טקס בת המצווה שלי בישראל לפני מותי", מספרת ריימונד בורלאן בת ה-80 מנורמנדי: "איבדתי את אבי ושלושה מאחיי בשואה. אני ואימי הצלחנו לברוח והיא הסתירה אותי ביער. כשהמלחמה נגמרה התאחדתי איתה. לא היינו ממש מחוברים ליהדות וזו פעם ראשונה שלי בישראל".

"נרגשת לחגוג את הבת מצווה שלי בישראל, לפני מותי"(צילום: ראובן פיטוסי)

מי שיזמה את הביקור בישראל היא חברת 'החוויה הישראלית'. עמוס חרמון, מנכ"ל הארגון מספר: "אנו עדים לעליה גדולה באירועי האנטישמיות והכחשת השואה בעולם. חברת 'החוויה הישראלית' שהיא הזרוע החינוכית של הסוכנות היהודית תמשיך לפעול כדי לאתר ניצולי שואה ולאפשר להם להתחבר מחדש לישראל ולספר את סיפורם לדורות הבאים".

(צילום: ראובן פיטוסי)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו