מה צריך להיות יחסנו לציווי האלוהי?

עמידתו של אברהם אבינו בניסיון העקידה מעמידה אותנו, בניו, מול שאלות הרות גורל – מה יחסנו לציווי האלוהי? האם אנו פתוחים לקבל מצוות, הלכות ואיסורים שאינם נתפסים ומתיישבים על דעתנו?

מה צריך להיות יחסנו לציווי האלוהי?
  (צילום: שאטרסטוק; תמונה קטנה: ללא קרדיט)

ניסיון העקידה – משבר תודעתי

פרקים ספורים לאחר ה'פלא' וה'צחוק' שליוו את הימים שלקראת היריון שרה, מתנסה אברהם בניסיון העקידה. הקב"ה מצווה את אברהם לעקוד את בנו יחידו, "הבן אשר נולד לתשעים שנה" (מתוך הפיוט "עוקד והנעקד") משוש חייו ותקוות חלומותיו.

כהקדמה לבירור סוגיית העקידה, נראה שהקושי המובנה שקיים ביסוד ניסיון זה, איננו הקושי הרגשי בלבד של אברהם, אלא בעיקר תודעתי- תפיסתי. אברהם אבינו זכה להבטחות חוזרות ונשנות על עתיד זרעו שיהיה "כחול הים" וכי "ביצחק יקרא לך זרע". כעת, בניגוד להבטחות האלוקיות הרבות, מצווה ה' את אברהם לגנוז את אותן הבטחות ותקוות, להחריב במו ידיו את הבניין הענק שלו ושל האומה הישראלית העתידית.

תחום נוסף שעלול היה לעכב את אברהם אבינו מלעמוד בניסיון זה, טמון במישור עמוק יותר, בעצם התפיסה האמונית של אברהם. החידוש הגדול של אברהם אבינו ביחס לבני דורו, דור האלילות, היה אמונת הייחוד הדוגלת באהבת החיים. דווקא בשעה שאברהם נאחז בכל כוחו באיסור לפנות לאלילים אחרים ובהקרבת הילדים למולך (מנהג נפוץ בדורו של אברהם), מצטווה אברהם על ידי ה' לעשות את אותה פעולה 'אסורה' בבנו. ציווי זה עלול למוטט את כל הבניין האמוני שהצליח אברהם לרקום במהלך חייו.

אברהם – מלחמה בהגדרות

נראה שכדי להבין את גדולתו של אברהם יש להבין את עומק תפיסתו לעומת בני דורו. המחלוקת העקרונית של אברהם מול בני דורו היא על עצם עולם ה'הגדרות'. לא די לומר שישנו אל אחד לעולם והוא יצר אותו, קביעה זו עדיין מגדירה את האופן בו הקב"ה משפיע עלינו. תפיסה זו מניחה שה' יצר את העולם אך העולם שלנו מתנהל בצורה 'מתה' ומנותקת ממנו. הוא שולט על העולם, אך חיינו אינם נובעים ומתחדשים ממנו. כשאברהם טוען שיש "אדון לבירה", הוא טוען שלכל חיינו יש מקור אין סופי של התחדשות מאותו "אדון". בורא העולם פועם בתוכנו בכל רגע ומזרים בנו רגשות, מחשבות ורצונות חדשים. הקשר בין האדם לבוראו מתרחש בכל רגע.

ניסיון העקידה מעמיד את אברהם אבינו מול התפיסות המוכרות לו. המוסר שהכיר אברהם עד אותה עת קובע באופן נחרץ שהקרבת ילדים היא דבר אסור. האמונה אותה הדריך ה' את אברהם עד אותו יום היא שערך החיים הוא דבר עליון. אם לא די בזאת, הבטיח לו ה' שאותו בן עתיד להמשיך את האומה הישראלית. כעת, במראה הנבואי, פונה ה' לאברהם ופותח אותו בפני ציווי חדש הנוגד את כל תפיסתו והכרתו. אברהם שומע ציווי שנוגד את כל העולם שהכיר עד כה, וכאן הוא נבחן ומתנסה – האם הוא "התמכר" לתפיסות הידועות לו, או שהוא פתוח לשמוע את הקול האלוקי שנחשף בפניו?

ניסיון העקידה – פתיחות למוסר האלוהי

ניסיון העקידה מיוחד בכך שהוא הניסיון היחיד שסותר את כל תפיסתו האמונית המוכרת של אברהם. אברהם אבינו עומד בניסיון זה, הוא פותח את נשמתו למוסר עליון וגבוה יותר, ועל כך בא התואר המכובד: "ירא אלוהים". יראת אלוהים מתבטאת כאן ביכולתו של אברהם לראות בשכלו ובהכרתו את קצה גבול היכולת האנושית, אך מכאן ולהבא להיפתח לאמירה האלוהית, האמירה האין סופית שמחיה את העולם.

עמידתו של אברהם אבינו בניסיון העקידה מעמידה אותנו, בניו, מול שאלות הרות גורל – מה יחסנו לציווי האלוהי? האם אנו פתוחים לקבל מצוות, הלכות ואיסורים שאינם נתפסים ומתיישבים על דעתנו? האם אנו מסוגלים לעקוד את הרצון הפרטי מול הגודל האלוהי? תשובה כנה לשאלות אלו מסוגלת לרומם אותנו לקומת חייו של אברהם אבינו, החדשן והמהפכן הגדול בעולם, אך עם ענווה וביטול לאמת האלוהית.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
מאמרו של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 15-11-2019 11:09
המאמר מחכים ומשובב נפש יישר כח.
2
המשך לכתוב כל שבת
עמינדב | 15-11-2019 14:24
יישר כח!מעניין מאוד.
3
נסיון העיקידה
אורלי | 15-11-2019 14:59
ניסיון העקידה מלמד אותנו כפי שגיא כותב שיש מצוות שאנו לא שואלים אלא עושים. ויש ברכה בזה . תודה גיא
לאורלי
ישמעאל | 17-11-2019 10:07
אברהם ידע מראש שבורא עולם לא יגע לרעה בבנו .הרי הבטיח לו כי ביצחק יקרא לך זרע .וידוע שאין לאדם מת שושלת .המסקנה יצחק יחזור הביתה בשלום והכל יהייה טוב .לכן הוא אברהם מעמיד למבחן את בורא עולם
4
למכירה מכשיר להרתחת צואה
הזדמנות | 15-11-2019 15:19
עם שעון שבת
5
עדיף לחשוב. הקב"ה כשל בשואה
לא חובה | 15-11-2019 15:21
מי שניכווה ברותחין ניזהר בצוננין הקבה כבר הוכיח שהוא משענת קמה רצוץ.
תגובה
חיים | 17-11-2019 14:11
עוד אויל שמכניס אצבע לשקע החשמלי בבית וצועק אלוהים אשם .למה זה קרה לי
6
מאמר מרתק כרגיל
מיכל | 15-11-2019 16:05
אשריך
7
בגדול אברהם נכשל...
משה אהרון עו"ד | 16-11-2019 22:47
הלך לך הראשון והשני - והעיוות ההיסטורי התאולוגי הנורא בסד. מאז שעמדתי על דעתי, חלק ניכר ממצגיה וערכיה של היהדות נראו לי מעוותים משהו משגדלתי אט אט גם הטבתי יותר לא רק לזהות את העיוותים אלא גם לנסות ולהתחקות אחר האמת האחרת. אותה הקרויה נעדרת.ניסיתי ואני עדיין מנסה בכוחותיי הדלים לאחוז בה באותה האמת האחרת - הסובייקטיבית לפי שעה. ניתקלתי לא פעם בבוז ניחר ובתגובה דוקטרינראית המקובל על הפאנטים של : לך לטיפול . תגובה שכאמור מאפיינת את הפטנטים.אותם שאין בהם גרם של סובלנות לשמוע ולהתמודד עם אמת אחרת. . מנגד הרוב הדומם כממלא פיו מיים,או אפילו שתיקתו הפאסיבית משדרת : כל כך הרבה חידושים לא יתכן, משמע וודאי יד הדמיון שולטת בהם או מדריכה אותם. הנה כי כן לשאלה מה כל הפתיח הפאטטי הלזה בא לומר. אנו מזדרזים להשיב בצורה ישירה ומפורשת בעינינו אין לך מיתוס יותר מעוות ומופרך ממיתוס העקדה. ניסיון העקדה הפך לגולת הכותרת של כל ניסיונותיו של אברהם והכתיב מורשת קלוקלת של ערכים או רישומים מטעים ומכשילים. מיתוס מופרך וכושל זה לעניות דעתינו הביא כך או אחרת גם להתארכות הגלות לאלפיים שנה ואף יש ואולי היה לו חלק לא מבוטל בשואה האיומה . ולדעתינו האמת התורנית היא אחרת גולת הכותרת של נסיונות אברהם היא ניסיון הראשון של : לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך הוא הוא הניסיון שכל כולו בדרך אך לחיים ולא סתם חיים, אלא חיים של משמעות וחזון. הוא האיפכא המופגן והמוצהר לניסיון האחרון [ניסיון העקדה] המתעסק בערך המוות כערך של ציווי אלוהי אפשרי. הוא השאיר את הפתח הנורא שיש ויכול בעבור דבר מה יקום צו אלוקי להפר את קדושת החיים. ולדרוש מהאדם את מסירת הנפש..... עניין : היהרג ואל יעבור נטע בנו את התודעה האפשרית כי יש בכלל משהו באלה החיים שבעבורו רוצה כביכול הקבה . שנבטל ונמחה את החיים של עצמנו והכל למענו או למען מצוותיו משל אל חי ברא עולם של חיים וברא בעת ובעונה גם ערכים בשביל למות עליהם או למענם. והנה בואו וראו את הדברים מהכתוב בשני הניסיונות הראשון והאחרון עשתה התורה שימוש בלשון : לך לך. משל ביקשה התורה בירור נוקב בין שתי אפשרויות זו העומדת על החיים למען האלוקים והאחרת שאלי מקדשת את המוות בעבור האלוהים משל גם יש כאן מגמה ברורה להצביע לבסוך על הליכה איסטרטגית אחת וברורה. ואשר באה גם לבטל וכליל את האחרת. או אפילו את משמעות אפשרית של האחרת. בהחלט כוונת התורה הייתה לשרטט את הקצוות : ליצור ביניהם מתח רעיוני ותיאולוגי ועם צפייה כי מרכז הכובד הרעיוני והתודעתי יסוב לבסוף על הניסיון הרלוונטי של הלך לך ועל כלל משמעויותיו . הקריאה הראשונה והניסיון הראשון של הלך לך הוא הנסיון היותר חשוב היותר נכון והיותר ערכי איסטרטגית . הוא כל כולו חזון של חיים וברכה ולא רק לאדם אחד או עם אחד אלא כלל גם את כלל גויי הארץ . מנגד ניסיון העקדה אשר בא לייחס כביכול לאלוהים רצון של ביטול החיים למענו הוא כל כך מופרך ולא נכון עד כי לא היה צריך בכלל לרומם ניסיון זה ולא להשתבח בו כבניסיון שאברהם עמד בו והעיקר אי אפשר ללמוד מניסיון זה כלום חוץ מהערך המובן מימלא ולכתחילה כי לעולם אלוהים לא מבקש ולא יבקש שיקריבו בעבור אדם חי או מת. במילים אחרות אם היינו משכילים להבין ניסיון זה של העקדה היינו לומדים ממנו כי כל אופציה המנוגדת לניסיון הראשון כאמור היא פסולה ואיננה רלוונטית . העובדה כי בסוך פרשת העקדה מופיעה שוב הברכה לאברהם לזרעו וכמו גם חובתו לעניין זה לכלל בני האדם רק מוכיחה כי מדובר בשיחזור חיוור של המברכה הראשונה של הניסיון הראשון . ואת ייתורו של של זה הניסיון האחרון הנה כי כן האלוהים בוחר רק בחיים. תרגיל הניסיון האחרון של העקדה בא לוודא כי תשלל מכאן ולהבא ולעולמי עולמים כל אפשרות של הקרבת אדם בעבור האלוהים ולדעתנו אף נגזר מכך כי אף סיכון וודאי של חייו של האדם בעבור ערך אלוהי כל שהוא - דינו לשלילה מוחלטת גם כן. הנה כי כן ולסיום: זה דרכה של התורה ליצור מתח מובנה בין הקצוות. בין הקצה של החיים לקצה האחר של המוות כשהקביעה האיסטרטגית היא של הלך לך הראשון .שהיא היא ההליכה היחידה הראויה לכל אדם. ואשר רק היא מבטיחה חיים לכלל האנושות . שכך גם האלוהים מבקש תמיד נכתב על ידי Moshe.Aharo , 10/11/2019 13:14 . נ. ב. אני לא המשוגע היחיד קדם לי בן דורו של רשי רבי יוסף בר שמואל טוב- עלם בפיוט שכתב לשבועות
8
אברהם היה צריך לעשות הכל עד לשלב המאכלת.....
משה אהרון עו"ד | 16-11-2019 23:25
אם אברהם לא היה נכשל בניסיון העקדה ההיסטוריה הייתה מתכווצת ובית שלישי היה יורד לו כבר בהר המוריה ולא מזמנים לו אייל לקורבן כסמל לבתי מקדש ביניים של קורבנות ואשר גם ייחרבו...... עוד קודם הנטיה לבנות מזבחות ולהקריב קורבנות קיטלגה את אברהם כמאמין מוגבל......שצריך לעבור עוד ניסיון בתחום.... אברהם קפץ כל כך גבוהה להאמין באל יחיד. אך לא היה עדיין בשל לבנות עולם שכולו טוב . היזקקותו על כל צעד ושעל למזבחות וקורבנות ,חייבה לבחון אם יש עדיין בקרבו נטיות גם לקורבן אדם . על רקע זה בא ניסיון העקדה ....... אם אברהם היה הולך להר המוריה עושה את כל ההצגה ובמקום לעקוד את יצחק היה תוקע את המאכלת באדמה ואומר ריבונו של עולם אני יודע שלא ממש התכוונת . אז לצורך הניסיון באתי עד הינה ועכשיו לא אכשל בזה הניסיון. ואזיי היה מפגין בשלות של ימות המשיח וכאמור בו במעמד היה יורד לו מן השמיים הבית השלישי........
9
אלף רמזים לנסיון שנכשל...
משה אהרון עו"ד | 16-11-2019 23:35
המרכזי שבהם והאלוהים ניסה את אברהם .... שלבסוף שם הוויה עצר בעדו....
לאביגדור . זה בדיוק מה שכתבתי
משה אהרון עו"ד | 17-11-2019 6:40
אכן המילה ניסה יש לה גם מובן של התרוממות. אך מובן עודף זה לא יכול להיות מנותק לחלוטין מהפשט של ניסיון ואכן היה ניסיון לאברהם להתרוממם לדרגת משיח שמביא ישר גאולה לעולם אך הוא התרוממם ועמד חלקית בניסיון. אך לא התרומם מספיק לכלל אותו הנס, תרתי משמע של להביא לעולם את ימות המשיח ושלח אותנו למסע מפרך
אהרון, גם מילים צריך לדעת לא רק משפטים
אביגדור | 17-11-2019 2:14
ניסה את אברהם, הכוונה היא הרים את אברהם, מלשון העלה אותו על נס, נס להתנוסס, נס מלשון דגל. ועכשיו כבר הכל הרבה יותר מובן. הרבי הרייצ.
10
שימו לב לנזיפה הסמויה....
משה אהרון עו"ד | 17-11-2019 6:46
תחילה אלוהים פונה לאברהם בקריאה של אברהם פעם אחת . אחרי שאברהם לא עמד בניסיון מלאך ה' קורא לו פעמיים בנימה ברורה של נזיפה סמויה. אם באמת אברהם היה מתנוסס מעלה מעלה מניסיון זה לא היה מדבר איתו מלאך ה' דגש מן השמיים אלא הקבה היה יורד לדבר אתו מהארץ
11
כשהאישה הגדולה מנצחת
משה אהרון עו"ד | 17-11-2019 7:59
כשהאישה הגדולה מנצחת 17/11/2019 07:42:59 בסד. כשהאישה הגדולה מנצחת לא בכדי שדכו חזל את ההפטרה על האישה הגדולה משונם שכפתה על הנביא להחיות את בנה המת לפרשת העקדה של אברהם. והנה זה מול זו. : האבא הגדול - אב המון גויים הלך לשחוט את בנו בדבר האלוהים. והיא האישה הגדולה הלכה להחיות את בנה המת בנחישותה ובגדלות רוחה הוא האמין באלוהים כחזות הכל והיא האמינה גם בבני אדם. הוא ביקש את הבן היורש והיא לא ביקשה דבר . לבד ממה שצפתה ברוחה הגדולה לאמור : אל תכזב בשפחתך הוא הלך להר המוריה להורות הלכה לדורות באיפכא למה שהתכוון לעשות והיא הלכה להר הכרמל : לדובב לחיים ,[מל] את הכר [כרמל] עליו שכב בנה המת. הוא הלך עם שני נערים לעקדה שישמרו על החמור. והיא האישה הגדולה הלכה רק עם נער אחד שנהג בחמור ואפשר לה כל הדרך לדבר עם האלוהים. הוא אפילו לא התווכח עם האלוהים בעבור בנו והיא כאמור כל הדרך ירתה חיצים לכל עבר וזיעזעה שבעה רקיעים . ועוד קודם ביחס למידת האירוח : הוא הפציר במלאכיו להתארח והיא אחזה בנביא ממש. כפתה עליו להיכנס לאכול לשתות ולנוח הוא ארח תחת העץ והיא בנתה עליית קיר והניחה בה : מיטה , שולחן , כיסא ומנורה ולבסוף הוא הלך שכשברור לו לכאורה שבנו הולך להישחט ועל ידו שלו היא הלכה נחושה להחיות את בנה המת בהיותה תפארת לאם כל חי
12
אמונה
ישמעאל | 17-11-2019 10:01
לגיא אמיר בגדול אברהם אבינו הביא את בורא עולם בנסיון .ולא כפי שכתוב להפך . אם אברהם אבינו מאמין בבורא (לא בטוח לפחות בהתחלה ) ספור אבימלך אימרי נא אחותי את .היה צריך אברהם לפנות לבורא עולם לבקש עזרה .הוא לא ביקש אבל אם אברהם אבינו נשלח לעקוד את בנו הוא בטוח שהבורא עובד עליו .שהרי היבטיח לו כי ביצחק יקרא לך זרע .אז ברור שיצחק יחזור הביתה בשלום.וזה המבחן לאמינותו של בורא עולם .ואכן בורא עולם עמד במילתו
13
עקדת יצחק
ישמעאל | 17-11-2019 10:17
כתוב ויאמר בי נשבעתי נאום השם יש קוראים ו- יא מרבין שבעתי נאום השם ו-יא (זה 6 לחודש 11 תם עידן רבין הכל משמים לטוב ולרע )רבין נרצח ב5 לחודש 11 בלילה קריא 6 לפי היהדות
14
עקדת יצחק
ישמעאל | 17-11-2019 10:35
תיקון רצח רבין היה ב4 לנובמבר בערב ביהדות נחשב ל5 .ומ6 לחודש 11 תקופה חדשה עליה נאמר הפסוק האמור
15
שני קרניו של האייל בדמות שני מקדשים שנועדו לכ
משה אהרון עו"ד | 17-11-2019 12:01
שני קרניו של האייל - כשני מקדשים שנועדו לכתחילה - לחורבן 17/11/2019 11:52:37 בסד. מיתוס העקדה שטיפחנו הוא הכישלון הגדול ביותר ואשר יש וגם הוביל להתארכות הגלות לכלל גלות אלפיים. אברהם איסטרטגית נכשל בניסיון העקדה כל ניסיון העקדה נבע מכך שאברהם כמאמין חדש,שרוי היה בערכי אלילות מסויימים כמו למשל היזקקותו לכאורה של הקבה למזבחות וקורבנות. לפיכך ביקש הקבה להעמידו במבחן היותר גבוהה לראות האם יש בו עדיין גם תפיסה רעיונית נפסדת של קורבן אדם לאל . שערו בנפשכם שכשהאלוהים ניסה את אברהם [אלוהים בניגוד מכוון לשלמות של שם הוויה] היה אומר אברהם לקבה לעולם לא יתכן כי אתה תורה לי להקריב בעבורך אדם. אזיי כבר על אתר היה עובר את המבחן ומגיע לדרגה הכי גבוהה של אדם מאמין . ואזיי היינו זוכים להתכווצות ההיסטוריה וימי המשיח היו מיד סמוכים . הנה כי כן ,אברהם נכשל ומזה נבע לנו בהמשך המוסד הנפסד של קידוש ה' בהקרבת חיי האדם . על רקע זה יובן עניין האייל שהסתבך בקרניו. משל אמר הקבה האיש עדיין לא בשל להפרד מקורבנות, ניתן לו אם כן, היסטוריהרוויה של קורבנות של שני מקדשים כנגד שני הקרניים של האייל. מקדשים של קורבנות בהמה וחלבי דמים עם די,אן. אי של חורבן להסתפק לפי שעה אך בכך. ועל מנת שלעולם לעולם לא תחזור האופציה של קורבן אדם - ובשום ווריציה.......... אם ניסיון העקדה הנחיל מסר או תובנה הרי שהמסר הוא : לעולם אין ולא יכולה להיות דרישה אלוקית לקורבן אדם ובעבור שום אידיאל או ערך דתי תיאולוגי . לאמור : אין ולא צריך להיות בכלל מוסד של קידוש ה' - בעצם הקרבת חיי האדם . ביום שתובנה זו תחלחל תחושו שימות המשיח הגיעו.......
16
איסורי תורה או איסורי רבנים
נחמן | 17-11-2019 12:14
לגיא אמיר מחובתנו להבדיל בין חוקי האלוהים והאסורים שנתן לעם ישראל .לבין האסורים וההלכות שהמציאו רבנים .המבזים את תורתו .ואלה קרואים גאונים .הוא אומר ראש השנה יום אחד .הם החליטו יומיים ואנחנו שומעים בקולם .וזו דוגמא אחת .מיני רבות אחר כך הם מתנצלים את אשר התרת אסרתי
17
הקרניים של העקדה והקרן השלישית - שופרו של משי
משה אהרון עו"ד | 18-11-2019 7:10
הקרניים של עקדה והקרן השלישית - שופרו של משיח בסד. האייל שנאחז בקרניו בסבך של הר המוריה הפך זמין לקורבן גם לסמל של קורבנות העתיד הרויים בדם וחלבי שלמים. בשני קרניו. המסובכות סימל את שני בתי המקדש העתידיים שסופם להיחרב. שקרניים המסובכות בסבך של קורבן ודם לעולם אינם יכולים להשתכלל לשופרות של גאולה. ביית שלישי שייבנה או ירד יושתת על אדניה של הקרן השלישית הנאחזת ביד האדם ואשר תשמיע סוף סוף את הבשורה של : לא עוד דם ולא עוד חריכת בשרים אותה בשורת הגאולה של ימות המשיח.