אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

בדרך לפאה ולנחלה: זה הזמן לפאה חדשה והתחלה חדשה

כל העניין עם פאות הרבה יותר מורכב ממה שאתן חושבות. למרות כל זה, הפאות הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו - וכעת מסתבר שגם החפיפה החודשית יכולה להיחסך ממך

בדרך לפאה ולנחלה: זה הזמן לפאה חדשה והתחלה חדשה

"מה? זו פאה?" אני שומעת את המשפט הזה לפחות פעם בשבוע, כשאני מגיעה למקומות שבהם אין לנשים פאות על הראש. אז כן, זו פאה, הפאה החדשה שלי שהכינה אותה תהילה סייג – תילי. ולראשונה מזה שנים אני יכולה להגיד הגעתי אל הפאה והנחלה. כי כל העניין עם פאות הרבה יותר מורכב ממה שאתן חושבות. תשאלו כל אישה ממוצעת על הרומן שלה עם הפאה ותקבלו סיפורים וקיטורים שאינם נגמרים.

כל חובשות הפאה, כמעט בלי יוצאת מן הכלל, יודו בשקט, שאיך שהן מגיעות הביתה בכולן הרי משתחררות מיד מהפאה ומחליפות אותה בכיסוי ראש קליל יותר, וברגע שהן עומדות על מפתן חדר השינה, הן מעיפות את הפאה מהראש ונהנות מהנוחות של מטפחת קלילה. בנוסף, אין כמעט אישה חובשת פאה שאינה סוחבת איתה ברכב או בתיק כובע חירום.

לפאה יש חסרונות נוספים. אני זוכרת שכשנישאתי לפני שנים, ההתמודדות עם הפאה הייתה מלחמה יומיומית. איך מגלגלים את השיער הארוך ואיך חובשים את הדמוי שיער הזה שלא יזוז. זה היה מוזר. זה כאילו את עם כובע כבד כל היום, באמצע השרב. היא מסורבלת, מציקה ומעיקה ובקיץ, עם הזיעה והחום, גם גורמת לי לכאבי ראש לא מעטים. ואם גזרת את הפאה קצר מדי גילית מקרה אבוד – אי אפשר להאריך אותה. וגם בחורף זה לא פשוט כי צריך לשמור עליה שלא תירטב.

כמובן שהיום, עם הטכנולוגיות החדשות, הפאות נוחות הרבה יותר מאלו שהיו בתקופה בה התחתנתי. הכל פחות כבד, הרשת יותר נוחה והכל יותר נעים וקליל. למרות כל זה, כבשו הפאות בסערה את חיינו, הן הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו וכך גם המפגש החודשי עם הפאנית. עוד מטלה שצריך לעשות וגוזלת זמן מכל שאר המטלות שמחכות לך בבית. כמובן שהפכנו את המפגש הזה גם לחוויה ולאתר רכילויות נשים ("היא התחילה עבודה חדשה) או העברת פוליטיקה נשית והחלפת מידע ) או החלפת מתכונים ("את חייבת לנסות את הסופלה הזה לשבע ברכות של גיסתך").

פאנית היא מעין ספרית משודרגת. היא מטפלת בפאה שלך, חופפת אותה, מייבשת אותה בפן, מסדרת אותה עלייך ומסרקת אותה לשביעות רצונך. את יושבת ומחכה שהיא תתייבש ובינתיים מפטפטת ומעבירה חוויות. מסתבר שגם החפיפה החודשית יכולה להיחסך ממך. תשאלו את תילי סייג מפאות תיליס בוטיק חדש בבני ברק שלהפתעתי הרבה העבירה לי את הפאה החדשה בתוספת משפט: את יכולה לחפוף אותה לבד בבית.

"לחפוף לבד בבית?" אני שואלת. היא ממהרת להסביר לי: "את חופפת את הפאה במים פושרים , לא שמה מרכך על החלק העליון (הסקין) משרה  את הפאה 10-15 דקות מברישה מלמטה למעלה ,מניחה על ראש מסדר את השביל והפתיחה (הלייס) ומקווצת את השיער..לא נוגעת עד שהיא יבשה – והיא מוכנה".

ומה עם הלייס שכולם מתריעים עליו שהוא נקרע בקלות? "הלייס , ברור שהוא עדין עד מאוד אף על פי שאנו משתמשים הלייס שוויצרי שהוא האיכותי ביותר עדין מדובר ברשת דקיקה עד מאוד. ולכן פאה עם לייס חייבת לעבור סרוק אצל פאנית מומחית וסרוק על ידי הלקוחה חייב להעשות בעדינות מרובה". 

 למי מתאים הטופ לייס?

"טופ לייס יתאים בעיקר לנשים שאופנה ונראות היא בראש סדר העדיפויות מאחר ומדובר על רשת לייס דקיקה בכל החלק העליון שנראת טבעית ושטוחה כצמיחת השיערה , העלות יחסית גבוה האיכות ואריכות חיי המוצר -פחות .אנחנו פיתחנו את הטאפ טופ טופ שעשוי מחומר קשיח יותר מהרשת הדקיקה אך עדין מדובר בחומר עדין יותר מהסקין הרגיל".

 ואיך אנחנו יכולות לזהות שיער שהוא משובח?

"לי זה ברור ששיער משובח הוא אחריותה של הפאנית בלבד. וכשאני מסתכלת עליה על תיליס שיושבת בתוך בוטיק הפאות החדש שלה בבני ברק אני מזהה את הכישרון ואת היכולת".

אז הנה החורף בפתח, החגים מאחורינו. זה הזמן לפאה חדשה. להתחלה חדשה

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
פאה זה מצווה וחובה
דניאל ישראל | 12-11-2019 21:22
➊ מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזוא (חלק ב' פח אות ט'). ➋ וכן מרן הגרח קניבסקי שליטא, במענה לשאלה שהובאה בספר נזר החיים (עמ' ריד): בשם החזון איש אומרים, שיש מעלה בפאה, משום שמכסה את כל השערות. ➌ וכן מרן הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצל, ראש ישיבת פורת יוסף ומגדולי הפוסקים הספרדיים, בחוברת כיסוי ראש לאשה (יול בתשסח) מובא, יש מהעולם שרצו לטעון שהאור לציון רק הליץ בעד המנהג אבל למעשה לא התיר, ולכן שאלתי את בנו הגאון רבי אליהו אבא שאול שליטא האם נכון הדבר, וענה לי בזה הלשון, באופן כללי סבר אבי שמטפחת עדיפא, אבל כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות. ➍ וכן מרן הגאון רבי שלום משאש זצל, ראבד ירושלים ורבה של יהדות מרוקו (תבואות שמש אהע סי' קלז, שמש ומגן חלק ב' סי' טו-יז): אני רואה במנהג זה [של לבישת פאה נכרית] דבר חשוב ביותר, ומעלה גדולה נמצאה בו... מצוה וחובה על הנשים להתקשט לבעליהן וכו' בהיתר, ולא להתנוול עי מטפחת ויגרמו לבעליהן לתת עיניהם באחרות חו, וכמה חששו חזל והתירו הרבה איסורין שלא תתגנה האשה על בעלה. ➎ וכן מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליטא, ראבד העדה החרדית, בשות דת והלכה (סי' א'): וביותר רצוני להדגיש, דהאוסר היום לכל אחד פאה נכרית מדינא, אינו מחמיר רק מיקל בזה מאוד, שאשה היום במטפחת אינה מכסה כל שערותיה תמיד, וזה מקום לחוש לאסור מדינא אפי' מהתורה לרשות הרבים, ואם בפאה נכרית החשש לרוב הפוסקים רק מדת יהודית, במטפחת החשש מגילוי שיער, והיינו פגיעה בדת משה ממש, ואכ המחמיר עלול להקל לגרום איסור תורה. ➏ וכן מרן הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצל, ראש ישיבת פוניבז', במכתב שהובא בקובץ בית הלל יט: באמת דכיסוי הראש עי פאה גרמה טובה לכיסוי נאות של שערות הראש לבל יראו החוצה, גם לאלו שעי כיסוי המטפחת לא היה דבר זה נשמר אצלם היטב... שלא יבואו עי המטפחת לפרוץ ולהוציא משערן החוצה כאשר נכשלו בזה רבים. אבל התעמולה שעושין בדבר [נגד לבישת פאה], יש בזה סכנה, לערער עיקרי הצניעות המחוייבת מן הדין. ➐ וכן מרן הגרמ פיינשטיין, שהגאון רבי יצחק עבאדי שליטא, ראש כולל אוהל תורה בלייקווד, בשות אור יצחק (אהע סי' ג'), מעיד על דבריו: וזכורני מיד לאחר נשואי שאלתי את הגאון הגדול הנל [בעל אגרות משה] אם צריך ללבוש כובע על הפאה נכרית, ואמר לי שאין צריך. ועוד הוסיף לומר לי כי פאה נכרית יותר טוב ממטפחת, כי פאה נכרית מכסה את כל השערות, ועוד שבזה תמיד נשאר מכוסה כל זמן שהיא על ראשה, מה שאין כן במטפחת. והוסיף על כך הגרי עבאדי שליטא - ופוק חזי שדבריו צודקים. ➑ וכן מרן הגאון רבי יהודה טשזנר שליטא, אבד ומוצ באופקים, בספרו שערי תורת הבית (פרק ה' עמ' שיד): הרבה נשים שואלות במה עדיף לכסות ראשן, עם מטפחת או עם פאה? והנה מעיקר הדין כל דבר המכסה הוא כשר, אלא שיש כאן ענין של הידור מצוה... הפאה מכסה יותר טוב את השערות שלה, כי בזה אפשר בקלות לכסות גם את כל השערות שבצדדים, וגם היא צמודה היטב ואינה נופלת, אבל עם מטפחת קשה לכסות את כל השערות שבצדדים, וגם המטפחת הרבה פעמים מחליקה ועי זה מתגלים שערותיה. ➒ וכן מרן הגאון רבי מרדכי גרוס שליטא, אבד חניכי הישיבות, בספר והיה מחניך קדוש: וצריכה להיזהר מאוד שלא יצא משיער ראשה אף משהו, ונשים שמשאירות שערות גדולות יקשה הדבר מאוד שלא יצאו מעט שערות דרך המטפחת, ועדיף שתלך עם פאה נכרית אף בבית, ועי זה לא יצאו שערות. ➓ וכן הגאון רבי גבריאל ציננער שליטא, רב ומוצ בבורו פארק, מחס נטעי גבריאל, בקובץ אור ישראל (לו-לז): יש מעלה בחבישת הפאה, שהרי בכיסוי מטפחת מצוי שחלק השיער מגולה, וכבר נתבאר בפוסקים לאסור... לכן יש מעלה לחבוש פאה המכסה את כל השערות.. עוד מקובל מגדולי ישראל טעם על שלא רצו להחמיר כל כך בזה [ולאסור לבישת פאה], מפני שלא תתגנה על בעלה. ➊➊ וכן הגאון רבי יוסף קאפח זצל, מגדולי חכמי תימן, כתב בתשובה כתב יד שהתפרסמה בחוברת 'המשביר': פאה נכרית קדושה ומקודשת, והלוואי וכל בנות ישראל ינהגו בה. כי אין שום הלכה אצלנו שיש לקחת את האישה לדקורטור כדי שיבחר ויתאים לה את הלבוש המכער אותה דוקא, אלא מותרת להתנאות בפאה נכרית. ועוד כתב: גם כיום לדעתי יכולה הכלה לחבוש פאה נכרית יפה שביפות ונהדרה שבנהדרות, והכי איתא במשנה, והוי כיסוי ראש מעליא (הובא בספר ברכת משה על הלכות ברכות פרק א' סעיף מב בהערה). ➋➊ וכן הגאון רבי שלמה אליעזר שיק זצל, מגדולי רבני חסידות ברסלב, בספר שיחות מוהראש חלק ט': אלו הנשים שהולכות בשערותיהן, לא די שיש להן מטפחת, כי רואים בחוש אשר דרכה של המטפחת לזוז ממקומה, ובכך נראות שערות ראשה בחוץ. ועל כן טוב מאוד לחבוש פאה נכרית, שעל ידי זה לכל הפחות תהיינה מכוסות השערות, וכן כתב בספר אשר בנחל (חלק לא, תשובה ה'-כד): בודאי עדיף ללכת עם פאה שיכסה את השערות לגמרי, וזה ברור מאד מאד. ועוד: מובא בספר שמש ומגן מהצדיק הקדוש רבי שלום משאש, זכר צדיק וקדוש לברכה, אשר מדבר מאד מאד בעד חבישת פאה, אף שהיה חכם ספרדי, והוא מסביר בהגיון למה היום כן כדאי לנשים לחבוש פאה ולא מטפחת... שעדיף כי תלכנה הנשים בפאה, ולכל היותר הן תראינה יפה יותר, אשר אין זה איסור לאשה שתראה יפה וחסודה (חלק סב, תשובה יב-תקצה). ➌➊ וכן מרן הגרשז אויערבאך זצל, לפי עדות חתנו הגאון רבי יצחק ירוחם בורודיאנסקי שליטא, משגיח בישיבת קול תורה, ראש כולל ישיבת הרן בירושלים: הפאות היו אצלו לכתחילה, אין בזה שום בעיה, ולבנות הטובות שלו הוא נתן פאות ולא הסתייג מזה... היה מקובל אצלנו, אני לא יכול להגיד שממש זה גם על דעתו אבל כך היה מקובל בבית, שיש עדיפות ללכת עם פאה. כי הפרקטיקה מראה שנשים שהולכות עם מטפחת - יש להן בעיה נפשית עם זה, וזה מתפרץ אצלהן בדברים אחרים - והדברים האחרים הם לא צנועים כל כך. אם הולכים עם פאה - אז רגועים ואין בעיה, לכן אצלנו מקובל שיש עדיפות אפילו ללכת עם פאה. וכן העיד נכד הגרשז: כאשר אמי התחתנה הוא קנה לה פאה נכרית. גם לבת דודתי שהתחתנה (נכדתו) ולא רצתה לקנות פאה נכרית, אמר: תהיי נורמלית ותקני פאה כמו כולן (ועלהו לא יבול, חלק ג). ➍➊ וכן הגריש אלישיב זצל, בוידאו שפורסם באינטרנט מפגישתו עם כמה תח (יש לנו כמה שאלות לברר), לשאלת השואל רוב בנות ישראל הכשרות נוהגות בפאה. זה בסדר גמור או לא? ענה הרב יש פאה שהיא כשרה, ויש שהיא לא כשרה. ושוב הקשה השואל, זה בסדר גמור או לא? זה לכתחילה או לא? ונענה היה פעם גדול הדור... כאשר הגיע כאן לארץ, התנו עמו ואמרו לו 'הסכת ושמע, רבי, בירושלים לא הולכים עם פאה'... הוא אמר, אם כן אני לא נוסע לירושלים, אני נשאר כאן. הם הסכימו והוא עלה לירושלים עם הפאה. מה, ר' איצלה גר עם אשה בדיעבד? הפאה של אשתו היתה כשרה למהדרין. ➎➊ וכן הגאון רבי יהודה שפירא זצל, ראש כולל 'חזון איש', ומתלמידיו המובהקים של החזון איש. בספרו דעת יהודה (תשובות בהלכה ובהנהגה), הובא: שאלה... יש טוענים שאין לדמות הפאות של אז לשל היום, ולכן מעודדים לעבור לכיסוי ראש במטפחת. תשובה - פאה צנועה אין בה שום פקפוק, ובימינו יש בה גם משום חיזוק הדת כי קשה לצעירות לעמוד בניסיון. ➏➊ וכן הרבי מליובאוויטש זצל כתב: בעצם הענין דלבישת פאה נכרית, ולא להסתפק בכובע ומטפחת, מבואר ההכרח בזה בכמה מקומות. והרי רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול, וכהפסק דין בשוע אוח סי' עה (אגרות קודש חלק יט, איגרת ז'תכה). ➐➊ וכן הגאון רבי יהודה אריה דינר שליטא, רב בית המדרש דברי שיר בבב, בכנס חיזוק מרכזי לאברכים מוצש פרשת וארא תשעו, מתוך החוברת בהתאסף ראשי עם, אמר בשם הגרנק: מרן הגרנ קרליץ אמר לי שכל ההידור ללבוש מטפחת זה דוקא אם האשה לובשת את המטפחת באופן כזה שלא מגלה את שערותיה שבצדדים, אבל אם היא מגלה את שערותיה שבצדדים, בכהאי גוונא אין הידור בלבישת מטפחת יותר מפאה, והוא אף התבטא על זה שיצא שכרה בהפסדה. ➑➊ וכן אמר הגאון רבי פנחס ברונפמן שליטא, אבד בבית דינו של הגרמ גרוס (תמצית דרשתו בפסח תשעח): החזוא אמר שמותר וצריך ללכת עם פאה נכרית, בגלל שזה מכסה יותר (ככה אומרים תלמידיו הקרובים, וקרובי משפחתו).. הגרישא התיר לכתחילה ללכת עם פאה.. המשנה ברורה כותב שהגוזרת שערות של עצמה ועושה מזה פאה, זה מותר.. יש לי תמונה מהסבתא שלי, שהיתה אשת רב חשוב מאוד ברוסיה, ראיתי אותה עם פאה וזה היה נראה כשיער.. הרבה נשים שהולכות עם מטפחות צריך לגרש אותן, הן הולכות שלא כדין, חצי ראש פתוח, המטפחת זזה.. התעמולה לעבור מפאה למטפחת היא תעמולת ה-ב-ל ממש.. האשה שרוצה ללכת עם פאה - זכותה ללכת עם פאה, ואין בעלה יכול לכפות אותה נגד רצונה.. ר' שמואל אויערבאך זצל היה שואל את האשה אם זה מפריע לה או לא, אם היא רוצה להחליף או לא.. לעשות מזה תעמולה, לפי דעתי זה לא הגון.. כתוב בגמ' שהמלך לא יכול לדון, כי לא דנים אותו, ולכן אינו יכול לדון מישהו אחר. אתה, את החומרות תחמיר על עצמך, אל תלך ותזרוק את הפאה של אשתך בזמן שאתה לא יודע אם אולי זה פוגע בה, אם היא תתבייש לצאת לרחוב. ✪ ואפילו האוסר היחידי בדורנו, הגרע יוסף, התיר בשאלות פרטיות שהגיעו לפניו: לשאלת השואל: זוג צעיר, נשואים שנה וחצי, וסיפרה האשה שלובשת מטפחת, אך אפה ארוך, ולא מוצאת חן בעיני בעלה, וללבוש פאה בעלה לא מוכן כי פוסק כרבינו [הגרע יוסף, לאסור פאה], ענה הרב זצל: יכולה ללבוש פאה. ולשאלת השואל: בחור מישיבת חזון עובדיה שנשא אשה, ואשתו הולכת כבר שנתיים עם מטפחת, כעת קשה לה והיא בדיכאון מזה. גרים בעיר בני ברק, ויש גם לחץ של המשפחה, ענה הרב זצל: שתלבש פאה (שות מעין אומר חלק ט', קיצור שולחן ערוך הרב עובדיה עמ' תרלט).