גלוח שפם

ש: האם מותר לגלח שפם בתער?

ת: יש מי שאוסר, אך רוב הפוסקים מתירים.

שם אלקים

ש: למה שם אלקים הוא בלשון רבים?

ת: כי הוא בעל כל הכוחות כולם. שו"ע או"ח ו.

מצוקה נפשית

ש: מה עדיף אם אני מרגיש מצוקה ודכאון, לא לחשוב על זה או לספר לאחרים?

ת: זה אישי. מה שמועיל לך. דאגה בלב איש ישיחנה. יש מפרשים: ישיחנה לאחרים. ויש מפרשים: יסיח דעתו ממנה (משלי יב כה – רשם מ"צ).

התפקדות

ש: האם מותר להתפקד למפלגה כדי להשפיע על דרכה ולהצביע בעד מפלגה אחרת?

ת: לא. זו גניבת דעת.

מוות לערבים

ש: למה אסור לומר מוות לערבים?

ת: כי אין זה נכון. רק לרוצחים ועוזריהם מגיע מוות.

ש: מה המקור?

ת: לא תרצח.

צנימים

ש: מה מברכים על צנים שנאפה מראש למטרה זו?

ת: מזונות. ואם נעשה מלחם, נשאר המוציא (וזאת הברכה 20 – רשם מ"צ).

חולצה עם תמונה

ש: האם יש בעיה להדפיס על חולצה תמונה של אדם?

ת: כן. כי מושך עין.

נגיעה באוטיסטית

ש: אני מדריך בתנועת נוער לילדים אוטיסטים. מותר לי לנגוע בבנות לשם עזרה?

ת: בנים יטפלו בבנים ובנות בבנות.

אגרות קודש

ש: האם מותר לשאול באגרות קודש?

ת: לא זו הדרך. אגב, באמריקה זה כמעט לא קיים אצל חב"ד.

חלה תחת כרית

ש: האם יש נכון שאם שמים חלה שהפרישו תחת הכרית חולמים על הזיווג שלו?

ת: הבל.

לימוד שחיה

ש: האם גם בימינו אדם חייב ללמד בנו שחיה, הרי זה סיכון אפסי?

ת: גם אז לא היה חיוב, אלא עצה טובה, לכן לא נפסק ברמב"ם ובשולחן ערוך, וגם בימינו זה ראוי (וכ"כ הגרח"ד הלוי בשו"ת מים חיים ב נד. וכ"כ ס' הליכות חיים (ח"ב עמ' קעג) בשם הגר"ח קניבסקי: להשיטו כמדומה דלא קי"ל כן).

תינוק על הגב

ש: הוראת הרופאים היא להשכיב תינוק על הגב. אם אני משכיבו על הבטן, אני עובר על "ונשמרתם מאד לנפשותיכם"?

ת: בודאי שיש לטפל בתינוק בצורה הכי טובה עבורו כפי הוראת רופאים וטיפת חלב.

קבוצת כדורגל

ש: מותר לענוד שרשרת של קבוצת כדורגל?

ת: לא. אין מבליטים הבל.

פלטת שיניים

ש: האם יש לשטוף פלטת שיניים בין בשר לחלב?

ת: לא. דינה כשיניים.

אורך חצאית

ש: מה צריך להיות אורך של חצאית?

ת: יש אומרים עד למטה, יש אומרים 10 ס"מ תחת הברך (שו"ת שאילת שלמה א תמט – רשם מ"צ).

חצאית צרה

ש: מותרת חצאית צרה?

ת: לא. כי נצמדת לגוף.

הכללה

ש: האם הכללה קבוצה לרעה הוא איסור תורה?

ת: כן. הוצאת שם רע.

סוכן מכירות

ש: מותר להיות סוכן מכירות ולשכנע לקוחות לקנות?

ת: כן. אם אומרים אמת ומשכנעים ביושר. מסילת ישרים יא.

חברה מעוברת

ש: האם תתכן חברה מעורבת מותרת על פי תורה?

ת: ודאי לא. קצור שו"ע קנב ח.

שמו"ת בלילה

ש: מותר ללמוד שנים מקרא ואחד תרגום אחרי שקיעה?

ת: כן. כל הלילה. זה הדין.

רחיצה לאבל

ש: אם אני יושב שבעה ומאוד מזיע וסובל, מותר לי דאודורנט?

ת: ודאי. גם מקלחת מהירה ופושרת, כי יש לנו דין איסטנסים.

טבעת נישואין

ש: על איזו אצבע שמים טבעת נישואים? אירוסין?

ת: תחת החופה באצבע שניה של יד ימין (הנשואין כהלכתם ז כג – רשם מ"צ), ואחר כך איפה שרוצים. טבעת ארוסין, איפה שרוצים, וזה בכלל דבר חדש, ולהזהר לא לתת בנוכחות אנשים, שלא יהיה חשש קידושין.

עליה להר הבית

ש: מותר לעלות להר הבית?

ת: לא. יש שלטים של הרבנות הראשית לישראל שאוסרים.

חיבה ברבים

ש: האם מותר לאשתי להניח עלי ראשה באוטובוס?

ת: לא. אין מתנהגים בחיבה ברבים. קצור שולחן ערוך קנב יא.

אימוני מד"א

ש: האם באימוני מד"א מותר לגעת בנות בבנים?

ת: ודאי לא. אגב, לא רק זה אסור, אלא בכלל יש להתרחק מאד מאד (קצשו"ע קנב ח – רשם מ"צ).

==

לעוד שיעורים, שו"תים ושיחות בישיבה בארוחת צהרים כנסו לאתר אבינרפדיה.