"ראה הקב"ה שצדיקים מועטין, עמד ושתלן בכל דור ודור" מספרת לנו הגמרא. ואכן בכל דור, פרק זמן היסטורי משמעותי, יש אדם שמחולל ומתווך את קשיי הדור והדילמות שאיתן הוא מתמודד, דילמות ערכיות לרוב, ופותר אותן בדרך מקורית, שמלחימה חדש עם ישן. פעמים רבות הדרך הזו שפורצת את הקיבעון הוותיק יוצרת התנגדות חריפה.
אך לאחר שמפלס ההתנגדות יורד, או שמתרגלים אליו, הוא מחולל שינוי אדיר ביחס ובתודעה.
כך למשל היה הבעל שם טוב, כשניסה להביא את הציבור שנותר מאחור, אלה שחברת הלומדים הליטאית, מפלפלי הסוגיות לא ראו את צורכיהם. המהפכה שלו סחפה תנועה רחבה של חסידים שנוהים אחרי רבנים ומנהגיהם, והובילה אותם אל עבר עבודת ה' שאינה מצריכה רק כישורי שינון והיפוך בסוגיות אנא ואנא, כזאת שהתאימה ליחידים בכל דור, אלא היא שברה את המוסכמה ופתחה פתח לרבים.
החסידות הייתה תנועת אוונגרד שפרצה החוצה ונתנה טעם החדש ליהדות, בעידן בו אירופה התמודדה עם צמיחת ההשכלה מצד אחד והיהודים התמודדו גם עם רדיפות קשות מצד שני, וכן שינוי של עיור ותיעוש. הבעל שם טוב וחסידיו ענו על צרכי השעה.
כך היה גם לפני הבעל שם טוב, הרמב"ם וכתביו שענה והעניק משמעות לפילוסופיה היוונית שהתדפקה על הדלתות. סידר את בעיות הדור. רבי סעדיה גאון, וכל הגאונים שעמדו בכל דור ודור ויצרו שינוי והתאמה של המורשת של היהדות עם אתגרי אותה תקופה. חז"ל שנשאו ותיווכו את חורבן הבית לעבודת בתי הכנסיות ועוד ועוד.
בין הגלות לארץ ישראל
המחולל האחרון בנושא הזה היה הרב אברהם יצחק הכהן קוק. האיש שעמד כענק בשער, בין הגלות לארץ ישראל. בין צמיחת הלאומיות האדירה והרצון לבנות בית לאומי, המלווים בחילון, לבין היהדות השמרנית. הוא הלך נגד הזרם ובגדלותו התורנית הצליח ליצור סינתזה בין הישן לחדש, הראה שהמושגים הישנים בהם נבחנים הרע והכפירה כבר לא רלוונטיים למציאות הזאת של חזרת העם לארצו. הוא ספג על כך קיתונות של בוז, אך חולל תנועה רחבה בעם ישראל.
גם היום הדור נבוך. תקראו להם בבוז 'לייטים'. תקראו להם שבאבניקים, לאותם חרדים שרק למראית עין חרדים ומאחורי התחפושת נוהגים ככל האדם, לעיתים אף בבוטות וגסות יותר. תוציאו את מררתכם וצדקת דרככם בזריקת בליסטראות על אותם אלו שלא מכילים אירועים בהפרדה, או יחס נוקשה ופטרוני לנשים. זה בסדר, תמיד היו את אלו שאחזו בחוזקה במוכר, עד שאצבעותיהם היו כחולות ממאמץ.
אבל עם יד על הלב, יש כאן המון דילמות ערכיות, שהחינוך בישיבות התיכוניות ובתנועות הנוער, כבר לא מספקים רבים. יש כאן עולם מעורב, טכנולוגי, עם קדמה והתפתחות במדעים המדויקים ובמדעי הרוח, ובצמיחה הרגשית והחברתית, שמצריך תשובות יותר מהספר 'בראשית ברא' של פרופסור נתן אביעזר עם כל כבודו וחשיבותו, ושאר ההדרכות האמוניות, חינוכיות שהיו עד עתה.
אם לומר את האמת, מרבית הדתיים, מצליחים להכיל מורכבות ושוני, והקשר ליהדות אצלם, הוא כן קשר אותנטי עם חוויה היסטורית עתיקת שנים שנוגעת בזהות הפנימית של כולנו כחברה יהודית ודמוקרטית שחיה בציון.
מי יצור סינתזה בין הערכים המתנגשים?
הדילמות שאיתם מתמודדים צעירים ומבוגרים, נוגעת לסוגיות שונות. צמיחת הפמיניזם בעשור האחרון, שעל אף ההתנגדות כבש את החברה הדתית לאומית בסערה. כבר אי אפשר להתייחס לנשים ככאלו הנמצאות מאחורי הפרגוד וטובות רק בשביל לזרוק סוכריות ולחתוך קוגלים לקידושים. כך גם היחס לסוגיית הלהט"ב ועוד. כל אלו שינוי עד מאוד את התבניות, ואת המתח הזה אנו מוצאים בחילוקי הדעות ובפער בין מה שמוגדר "חר"דלים ללייטים" שהולך ומרחיק לכת עד שכמעט אינם יכולים לדור בכפיפה אחת.
יש שיגדירו זאת ישר כנפילה, 'ניאו- רפורמיות', אבל חסר מישהו שיראה קדימה, שינסה לתכלל וליצור סינתזה בין החדש ליישן. כמו אלו שנלחמים מלחמת חרמה נגד הסמוטראפונים והמחשבים, בעידן בו אנחנו רק בתחילת הפיתוחים בעולם המחשוב והבינה המלאכותית שהולכת וצועדת קדימה.
אז יש מצד אחד את אלו שזורקים כנשוכי נחש את 'האיומים החדשים' ומסתגרים בד' אמותיהם, מנגד יש את אותם שלוקחים הכל במלא פה, ואולי זורקים על הדרך את החוצה את המחמירים דווקא, והצורך הוא הסינתזה. כי צריך מי שילחים את הקצוות, יפתור את השבר ויוציא לדרך חדשה.
ואולי לא יהיה זה מישהו, אולי מישהי, ואולי, בדור הזה, בארץ ישראל לאחר שנות הגלות הארוכות והנוראיות, המלאכה נעשית על ידי הציבור, והתהליכים הפנימיים שהוא עובר, ללא תיווך של אדם אחד, גדול ככל שיהיה. לאותה גישה המדברת על כך שהמשיח זו תקופה ולא אדם ממשי, בטח לא כזה עם זקן וחמור מודל 2020 לפני הספירה- זה מסתדר יופי
מה דעתך בנושא?
17 תגובות
2 דיונים
יהודי
אם יש סתירות בין התורה לערכים- לא עושים הלחמה. התורה היא המוסר האלהי הנשגב ביותר. אם יש לך ערכים הסותרים את התורה, אז אחת משתי אפשריות- 1. לא הבנת את התורה. 2....
אם יש סתירות בין התורה לערכים- לא עושים הלחמה. התורה היא המוסר האלהי הנשגב ביותר. אם יש לך ערכים הסותרים את התורה, אז אחת משתי אפשריות- 1. לא הבנת את התורה. 2. הערכים שאתה דוגל בהם אינם נכונים. אתה יכול לומר שאינך מבין, להישאר בצ"ע. אבל אם מוסר התורה לא מספיק בשבילך עד שאתה משנה אותו, אתה מבזה את דבר ה'. אם תשמש חכמים אמיתיים תוכל למצוא תרופה לקונפליקט שאתה שרוי בו.
המשך 22:11 12.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חננאל
מה שהיה טוב ונכון לאבותינו ולאבות אבותינו טוב ונכון לנו ולילדינו ולילדי ילדיהם. דברים פשוטים ונכוחים, האישה מקומה בבית, אסור לה לשיר ולרקוד בנוכחות גברים. שוכבי משכב זכר דינם סקילה...
מה שהיה טוב ונכון לאבותינו ולאבות אבותינו טוב ונכון לנו ולילדינו ולילדי ילדיהם. דברים פשוטים ונכוחים, האישה מקומה בבית, אסור לה לשיר ולרקוד בנוכחות גברים. שוכבי משכב זכר דינם סקילה (כלא בימינו אנו), הטכנולוגיה היחידה לנו אנו זקוקים היא תקשורת ישירה לקב"ה דרך נציגיו עלי אדמות הרבנים הגדולים וראשי הישיבות. קוגל.... פחחח
המשך 14:57 12.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בצלאל
דברי חכם חן. איזו הגדרת צורך מדויקת! אפשר להתכתב במייל עם הכותב? becelel@inn.co.il.
12:24 12.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נו כבר
א. אין שום גישה שטוענת שהמשיח אינו אדם ממשי, זה בורות שנשענת על סיסמאות חלולות. אכן יש תקופת משיח אבל בסופה בהחלט יופיע צאצא לבית דוד שימלוך על ישראל ויילחם...
א. אין שום גישה שטוענת שהמשיח אינו אדם ממשי, זה בורות שנשענת על סיסמאות חלולות. אכן יש תקופת משיח אבל בסופה בהחלט יופיע צאצא לבית דוד שימלוך על ישראל ויילחם באומות שיבואו לכלות, ועיין ברמב"ם. ב. אתה מציג את הרב קוק כמעט כאילו היה רפורמי, מישהו חמוד כזה עם אצטלא רבנית שמשעבד את התורה למחשבות של החברה האנושית שיש באותה תקופה. וזה, שקר נורא. הרב אמנם התעלה לראייה מורכבת יותר ורחבה יותר, אבל התורה הייתה אצלו מבוצרת לחלוטין. הרב ידע בהחלט גם לקבול על הרשעה, ולהעמיד את במקום את מי שצריך. ג. בנתיים לא צריך שום "מודל" חדש. אנחנו שמרנים. קודם שאנשים ידעו ויבינו את כתבי הרב קוק לעומק, ואז נוכל לדעת אם יש צורך בקומה חדשה. הרב עסק בנושאים שהיום מתבררים כרלוונטים יותר מתמיד. אתה מכיר בכלל את דעתו בסוגיות שהדגמת בגוף המאמר? מדבריך משמע שלא. אז אנא, לפני שפוצים את הפה כדאי לדעת על מה מדברים.
המשך 09:40 12.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ביתאלניק
תיארת אותו מילה במילה, רק היה חסר השם
09:28 12.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עיברייה
סליחה כל הזמן מודלים אשכנזים מעולם הכהונה הגלותי בארופה פולין וכו. לפי הכהונה העילית זו השכלתנות ורואים מה קורה לה היום. לפי מטריקס אזורנו התנכי כי כולנו חיים במודל חגורת...
סליחה כל הזמן מודלים אשכנזים מעולם הכהונה הגלותי בארופה פולין וכו. לפי הכהונה העילית זו השכלתנות ורואים מה קורה לה היום. לפי מטריקס אזורנו התנכי כי כולנו חיים במודל חגורת התנך העילית היא הנבואה. הכהונה לסוגיה כה גלותית. סאגה מיתמשכת של חיקוי והיתבוללות .דוקטרינציה והמון קומוניזם ותיכנות מטורף שהביא המון רגרסייה. אם הנשמה הייתה בשמיים והיא לא אלא להפך. הנשמה חשה שאין לעולם יותר לגיטימציה שברית הקשת בענן ניגמרה .שסופת המאה 21 הביאה אבסורד ענק פנטזיה כה אדירה והמון רוחות אליליות .היא מדהימה כל כך הפנטזיה אבל כולך בקונפליקט. בתור מיזרחית אני מאמינה בתנך העיברי. הבנתי שהנבואה היא העילית שלנו וסיבתה היא פרוש שיבתנו. היא נוסעת בזמן סופר הוליוודית ומבינה שפה זה מכונת זמן.
המשך 01:13 12.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד
תורת הגאולה שבאה קמעא קמעא. ההסתכלות על כלל ישראל ולא על האינדבדואל כמרכז. החינוך להתייצבות לכל משימה שבה צריך אותי בין אם קשה או קלה, מהנה או מענה. ההבהה שישנם דברים מורכבים שדורשים...
תורת הגאולה שבאה קמעא קמעא. ההסתכלות על כלל ישראל ולא על האינדבדואל כמרכז. החינוך להתייצבות לכל משימה שבה צריך אותי בין אם קשה או קלה, מהנה או מענה. ההבהה שישנם דברים מורכבים שדורשים מאיתנו לצאת מן הקיבעון אך מתוך תורה גדולה ומאירה
המשך 23:59 11.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתן
כותב נכבד. שיטת הרב קוק זו עיסקת חבילה. החלק העיקרי הוא שיש קדושה למדינה. והגדיל לעשות הרב צבי יהודה שהקדים את הלאומיות לתורה. והנה גודל דור של סרוגים שמאמין שזו...
כותב נכבד. שיטת הרב קוק זו עיסקת חבילה. החלק העיקרי הוא שיש קדושה למדינה. והגדיל לעשות הרב צבי יהודה שהקדים את הלאומיות לתורה. והנה גודל דור של סרוגים שמאמין שזו ורק זו הדרך. וממילא בז לחרדים שאינם רואים במדינה ערך. וממילא גדולי ישראל החרדים הם גלותיים. וגדולי נדור הפכו להיות הרב שמואל אליהו או הרב סתיו. ואתה מייחל שיקום עוד רב ברמה של הרב קוק כדי שיהיה מנהיג בעל שיעור קומה שישמר את "הדרך". שינציח את הטעות. כי אחרי הכל, אין כמו תערובת בין קודש לחול. בשבת לבית כנסת ובאמצע השבוע לקולנוע. פעם שיר של אריק איינשטין ופעם שיר של קרליבך. שרות לאומי לבנות לכתחילה. גם אני הייתי שם. ב"ה התפקחתי.
המשך 23:24 11.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפרים
כשעורכים השוואה בין דתיים לחילונים אז אנשים פחות חושבים על הבדלי מגזר כמו אשכנזי/מזרחי או מעמד כלכלי גבוה/נמוך. תשאלו: 'בודאי! נושאי דת ונושאים כלכליים זו הגדרה אחרת ועניין אחר'? אז...
כשעורכים השוואה בין דתיים לחילונים אז אנשים פחות חושבים על הבדלי מגזר כמו אשכנזי/מזרחי או מעמד כלכלי גבוה/נמוך. תשאלו: 'בודאי! נושאי דת ונושאים כלכליים זו הגדרה אחרת ועניין אחר'? אז הנה התשובה: מי שרוצה את הרב קוק בדורנו - שיחפש רפורמות תאגידיות על פי דרך התורה, ואבחנה תורנית שתכיל סוף-סוף את הפיצול הרב-מגזרי, ותמצא הבדלה שבאבחת-סכין תבחין ותפריד בין מסורת לבין פרשנות. איך מגדירים משפט עברי? איך מגדירים לתקן עולם במלכות ש-ד-י? איך מגישים אתיופי ואירופי באותו צלחת....?
המשך 17:25 11.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חילונית
......
16:30 11.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר