ביום חמישי האחרון עברה בעירית גבעתיים ההחלטה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת בעיר, נציגי סיעת הבית שלנו בגבעתיים: מושיק גולדשטיין ועו"ד יעקב שטרן התנגדו, וגם יו"ר סיעת הליכוד טלי ארגמן התנגדה. עכשיו, הם מפרטים בסרוגים את כל הסיבות, לאו דווקא הדתיות, בתקווה שהמהלך לא יצא אל הפועל.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

יעקב שטרן גבעתיים

שטרן פתח בנסיון לשכנע את החברים: "באופן אישי זה ערב כואב ועצוב", הוא תיאר. "ערב כואב כי הנושא שעליו נצטרך להצביע ולא משנה אם יקראו לזה הפעלת תחבורה ציבורית, מערך תחברותי או מערך הסעים – הנגזרת הישירה שלו – היא דריסה ופגיעה קשה בכבוד השבת ובצביון המיוחד של השבת בפרהסיה העירונית".

שטרן ציין כי ל"תכנית המוצעת ולרציונל שלה יש אספקטים רבים: חברתיים, תקציביים, תפעוליים, טכניים, חוקיים וחוקתיים שאליהם אתייחס בהמשך ובפירוט". עם זאת, התמקד בעניין השבת. "אני מניח שאן מי שיחלוק עליי שהשבת היא מתנה לכולנו. יש מי שלא חושב כך? השבת היא מתנה גדולה, בעלת ערך דתי יהודי עליון, כפי שקיבלנו בתורת ישראל. אבל, וזה אבל גדול, היא לא רק ערך דתי. לשבת ערך חברתי נעלה בתור יום המנוחה השבוע והלאומי של עם ישראל מזה דורי דורות.

חתמנו על שמירת הסטטוס-קוו

בשנת 2018 חתמנו הסכם קואליציוני המעגן את שמירת הסטטוס-קוו בגבעתיים. האם הסכמים לא נועדו בדיוק בשביל הדברים האלו? בשביל לקבוע את העקרונות שהנהגת העיר רוצה בהם ולא להיגרר אחר יוזמות של עיר אחרת או של גורמי אופוזיציה?

למה נועד הסכם קואליציוני אם פעם אחר פעם הוא מופר? תזכרו טוב, בכל ישיבת מועצה הבאה ובכל נושא הבא שיעלה להצבעה-הסכם קואליציוני הופר…אני רוצה להזכיר לכולם, שישבנו כאן לפני שנה בדיון על הפעלת וסבסוד בקו הסעה בשבת, וכולנו –כל הקואליציה הצביעה נגד. אז מה קרה, מה השתנה? האבסורד זועק לשמיים.

שטרן היקשה על חברי המועצה: ואני רוצה לשאול את חבריי חברי המועצה: מי ערב שבעוד חצי שנה או שנה לא ניפגש כאן שוב ונדון בסוגית פתחת המסחר וכל החנויות המסחריות בעיר בשבת? אולי תעלה יוזמה לפתוח את משרדי העירייה בשבת? מה יעצור אותם? אתמול זה מרכולים, היום אוטובוסים ומה זה מחר? ואולי אישור ליזמים לבנייה בשבת ? אם יהיה קבלן שירצה לבנות בשבת ומה נעשה אז, נאפשר לבנות בשבת כי רון חולדאי רוצה?

העלות: מיליון מאתיים אלף ש"ח

שטרן מעלה סיבה נוספת להתנגדות, לפיה "הסכום לא מסתכם ב 300,000 ש"ח, שגם זה סכום מכבוד מאוד. מדובר על 4 שנים לפחות שזה אומר מיליון מאתיים אלף ש"ח!! עד לסוף הקדנציה. זה תקציב שיוכל ללכת, לתגבור שעות הוראה בבתי הספר, שרותי הרווחה, צעירים, תנועות נוער, סטודנטים, גמלאים, מורשת ישראל ועוד.

התושבים לא רוצים תחבורה ציבורית בשבת

לבסוף מבהיר שטרן כי "אנחנו בעד תושבי העיר גבעתיים – חילונים דתיים ומסורתיים כאחד, אנחנו בעד תושבי העיר והכבוד הדדי בעיר בין כל המגזרים. אנחנו לא חושבים שתושבי העיר רוצים את התחבורה ציבורית בשבת. יותר מזה אם נשאל את דיירי הרחובות שבהם הקו אמור לעבור אנחנו בטוחים שהם נגד. בואו נצא למשאל תושבים ונשאל אותם. אני בטוח שהרוב יהיה נגד.

יש אלטרנטיביות אחרות. כמו קוים פרטיים של 'נוע תנוע', או כמו התכנית של מוניות השירות. אני לא רואה שום צורך אמיתי למהר ולבוא ולאשר את זה בישיבה מהירה שכזו".