ה-OECD: חשש ממחסור חמור ברופאים בארץ - סרוגים

ה-OECD: חשש ממחסור חמור ברופאים בארץ

דוח חדש של ה-OECD הציג נתונים מדאיגים על רמת הרפואה בארץ, לפיה כמחצית מהרופאים והאחיות הם מעל גיל 55 - דבר שמעלה חשש למחסור ברופאים בעשור הקרב. עוד נאמר כי תוחלת החיים בישראל נמצאת במגמת ירידה

author-image
ה-OECD: חשש ממחסור חמור ברופאים בארץ
  (צילום: שאטרסטוק)

חשש בישראל: ארגון ה-OECD פירסם היום (חמישי) נתונים עדכניים על מצב מערכת הבריאות בישראל ביחס למדינות המפותחות, מהם עולה חשש מפני מחסור חמור ברופאים הצפוי בשנים הקרובות. בדו"ח הארגון הזהיר כי מערכת הבריאות בישראל זקוקה לתוספת תקציב ניכרת עבור היערכות ראויה לעשור הקרוב.

לפי הדוח, תוחלת החיים הממוצעת בכל מדינות הארגון עלתה באופן דרמטי מאז 1970, והיא כיום עומדת על כמעט 81 שנים. עם זאת, בשנים האחרונות ניכרת האטה בקצב העלייה בתוחלת החיים בכמה מדינות, ובשנת 2015 אף נרשמה ירידה בתוחלת החיים ב-19 מדינות – ביניהן גם ישראל. לפי הנתונים, הממוצע בישראל עומד כיום על 82.6 שנים, מעל הממוצע שעומד על 80.7 שנים – אך עדיין מאחורי חלק מהמדינות, בראשן יפן (84.2 שנים) ושווייץ (83.6 שנים).

הדוח גם מצביע על ההשקעה הנמוכה של ישראל בבריאות ככלל, ובבריאות ציבורית בפרט. כיום ההוצאה הלאומית לבריאות בישראל (כוללת הוצאה ציבורית ופרטית) מהווה 7.5% מהתמ"ג בלבד, בהשוואה ל-8.8% בממוצע במדינות ה-OECD. כמו כן המימון הציבורי הוא כ-60% בלבד מההוצאה, כשברוב מדינות הארגון המימון הציבורי גבוה יותר.

במידה וישראל תרצה לשמר את מקומה הנוכחי בקרב מדינות הארגון או לשפר אותו, ההוצאה הלאומית על בריאות בישראל תצטרך לעלות מ-7.4% מהתמ"ג ל-8.8% לפחות עד שנת 2030. התקציב הנדרש לכך עומד על תוספת של כ-20 מיליארד שקלים- וגם זה יהווה מספר נמוך יותר משאר המדינות החברות בארגון.

החשש: מחסור חמור ברופאים בעשור הקרוב

אחד הנתונים המדאיגים יותר בדו"ח עוסק במספר הרופאים המבוגרים מעל גיל 55 בארץ. ישראל דורגה במקום השני במספר הרופאים המבוגרים, כשלפי הדו"ח כמחצית מהרופאים המצויים בגילים הללו. החשש הוא שהרופאים המבוגרים צפויים לפרוש בשנים הקרובות לגמלאות, כשלא יהיו מספיק רופאים צעירים שימלאו את מקומם – דבר שיוביל למחסור חמור ברופאים בארץ. הדו"ח הדגיש כי שיעור הרופאים והאחיות בישראל נמוך בהשוואה ל-OEC, כאשר שיעור הרופאים הוא 3.1 ל-1,000 נפש לעומת 3.5 בממוצע ה-OECD, ושיעור האחיות הוא 5.1 לעומת 8.8 בממוצע.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בתגובה לנתונים: "ממצאי הדו"ח מצביעים שוב על מצוינות המערכת, כמו גם על האתגרים הצפויים בשנים הקרובות. אני סמוך ובטוח כי בכוחנו לתת מענה לאתגרים אלה באמצעות יישום התוכנית הלאומית שגיבשנו במשרד. אני מחויב לפעול ליישומה עם כינון הממשלה החדשה".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר: "הדו"ח מוכיח את היעילות של מערכת הבריאות הישראלית, ושמעבר לצורך בהיערכות לאומית לאתגרי העשור הקרוב, ניתן באמצעות תוספת משאבים של מיליארדים בודדים לחזק את המערכת ולשפר משמעותית את השירות לאזרחים".

מפורום החירום הלאומי '5 מיליארד לבריאות' נמסר בתגובה כי "נתוני ה-oecd והפערים העצומים בין מערכות הבריאות במערב לזו בישראל צריכה להטריד כל אזרח בישראל. נתונים אלו מעידים יותר מכל על כך שהמשך 'מדיניות ההרעבה' של מערכת הבריאות תכחיד בתוך שנים ספורות את מערכת הבריאות הציבורית בישראל.

"אסור להסכים עוד למדיניות ההרעבה של האוצר" הבהירו. "קריסתה של מערכת הבריאות הציבורית כפי שאנו עדים לה בכל יום מחייבת תוספת מיידית של 5 מיליארד ש״ח לבסיס תקציב הבריאות ליישום מתווה המנהל לתכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות, הוספת מיטות בהתאם לגידול ולהזדקנות האוכלוסייה, לתקצוב רפואה מונעת, שיקום אשפוז סיעודי ובריאות הנפשת לעדכון קבוע של סל התרופות ועוד".

ח״כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) בעקבות פרסום הדוח על המצב בתחום הבריאות: "חשוב להבין את גודל הבעיה, לא היינו צריכים לחכות לדוחות שיבואו מעבר לים. עשרות אלפי רופאים-עולים הצילו את מערכת הבריאות בישראל בתחילת שנות ה-90. היום רוב רובם של רופאים אלו פרשו לגמלאות. מדינת ישראל במשך 25 שנה לא השקיעה מספיק משאבים בהליך הכנת הרופאים. התוצאה ידועה מראש – מחסור חמור ברופאים ביחד עם גידול האוכלוסיה יביא את המערכת כולה לקריסה".

עוד ציין כי "אנחנו בישראל ביתנו העלנו את הנושא של הבריאות בסדר העדיפויות. אמרנו לפני הבחירות שנדרוש את תיק הבריאות עבור פרופסור לאוניד אידלמן, שהוא מינוי מיקצועי. גם היום, אני קורא לבנימין נתניהו, שהוא שר הבריאות ולבני גנץ לקרוא את הדו״ח ולראות שאנחנו לקראת משבר קריטי בבריאות. זה לא הזמן למשחקי האגו, חייבים להקים ממשלת אחדות על מנת לטפל בבעיות רבות, ביניהן שיקום מערכת הבריאות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
שומרים מלא מקומות לערבים בבתי ספר לרפואה
רופא | 07-11-2019 14:46
אחרי שהערבים מסיימים ונהיים רופאים רובם עוזבים את הארץ. אז למה מקצים להם מכסה גדולה של סטודנטים בבתי הספר לרפואה בישראל?!?!?!
2
לימודים חינם
אמת | 09-11-2019 12:34
יש תלמידים
3
החשש הוא מליצמן
שרה | 09-11-2019 13:14
רופאים יש וגם צוות רפואי קיים. החשש הוא מליצמן ששיטת העבודה שלו הורגת חולים. בתי חולים הפכו לבתי קברות.
4
תודה גדולה לנתניהו
אני | 09-11-2019 15:17
גם בתחום הבריאות... נתניהו טוב בדיבורי סרק ורע במעשים!
5
מי צריך רופאים יש לנו את הרב פיהרר
רון | 11-11-2019 9:43
הרב פירר רואה ביום יותר חולים מכל הרופאים בארץ