נגד הזרם: דבר תורה קצר לפרשת לך לך

השבת פרשת לך לך אנו נפגשים עם שתי דמויות – אברהם אבינו בפרשת השבוע ורחל אמנו שזהו יום פטירתה. גם אברהם וגם רחל גדלים במקום המנוגד לדרך בה הם מאמינים. הרב חגי לונדין בדבר תורה קצר לפרשת לך לך

נגד הזרם: דבר תורה קצר לפרשת לך לך

פרשת לך-לך: נגד הזרם

השבת אנו נפגשים עם שתי דמויות – אברהם אבינו בפרשת השבוע ורחל אמנו שזהו יום פטירתה. גם אברהם וגם רחל גדלים במקום המנוגד לדרך בה הם מאמינים. לשניהם ישנה אפשרות להישאר היכן שהם, למצוא חן בעיני המסגרת החברתית והמשפחתית הטבעית.

צילום: ערוץ מאיר
עוד באותו נושא

פרשת לך לך: הקשר הכפול לארץ ישראל

אולם שניהם פורצים דרך חדשה ומוכנים לשלם את המחיר. בעת בה אדם חש זחוח ושלם – אין מוטיבציה להתקדם. יעקב אבינו קובר את רחל, ב"דרך אפרתה" על מנת שתבכה 'על בניה כי איננו'. ישנו בכי נצחי של רחל; מעבר לשמחה על הקיים חייבת גם להיות אי-שביעות רצון מתמדת מן המצב הנוכחי.

במקביל, הציווי הראשון אל אברהם הוא 'לך לך'. היכולת של האיש היהודי ללכת נגד הזרם. לא להשלים עם האופנות העכשוויות אלא להכיר בחסרונות של המציאות, לבכות על המצב הקיים ולשאוף קדימה.

==

לקבלת דבר תורה שבועי מצולם ומשוכתב מהרב לונדין – ניתן לשלוח הודעת וואטסאפ (!) למספר 0545753771; ניתן גם להזמין שיעורים והרצאות מהרב במספר הזה.

שיחה שבועית של הרב ברדיו מורשת בימי ראשון בשעה 20:00

שיעור פרשת שבוע של הרב באוניברסיטת בר אילן בימי שני בשעה 20:00

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
שאלה לרב
לוי ישראל וולפ | 06-11-2019 21:32
שאלה לרב הגאון מאיפה אתה יודע מתי רחל נפטרה .איפה זה כתוב .בחברה קדישא אין תעוד אז תפסיקו עם הספורי קשקשתא
2
גן עדן נסיעות בזמן
עיברייה בחגורת התנך | 07-11-2019 3:46
גם אני אי שם נגד הזרם. בחרתי בנבואה. כי אני רואה שתקופת אברהם אבינו חזרה היום. כל העולם פגני והאליטות בארץ שהבצע כסף עיוור אותן היכניסו זאת פנימה. שכחו את -הן עם לבדד ישכון. אין אידיאלים במדינה אז יש אידיאל זהותי ועוד איך. הנבואה כפרה עליה. אני כל הזמן מנסה להבין אותה. התנך הוא ספר מיסטיקה אדיר, נוסח סרטי הוליווד על מכונות זמן. הבנתי שכל העולם ניכנס לסרט ואיתו ישראל. הכל נהיה סרט הוליוודי . הנישלט על ידי אליטת הפירמידה הגלובליזם וכו. הנביא דניאל סיפר ודיבר על זה. על הקרן שתכנס את העצומים שזה השמנה וסלטה עולמית לתוך הפירמידה ותישלוט בעולם ותחליט שהיא האלוהים ולא הוא. יש בדניאל פרקים שמדברים על זה. הנבואה חזתה זאת. אנחנו העם הניבחר וזהותנו היא תלויה באל התנכי העיברי.לתנך יש כמה דרכים והבנות. הבנת הכהונה שבאה מהגלות החמיצה פיספסה את הסוד הכי ענק של התנך סוד הזמן האבוד שקשור במדרגת הנבואה. הנבואה אומרת שהתנך כולו סרטים הוליוודים הכי מדויקים ונכונים. מה שצריך זה מטריצה פיענוחית להבנתו. היצמדות לנבואה תיפתח חלום הבנה למיסטיקה הנבואית האדירה בתנך. אני תיקווה שבחינה ובינה זו תבוא. ותביא תיקווה לצעירנו המתוקים האכותיים שהלכו לאיבוד. חשוב למענם כה צר עליהם.
3
הלך לך - האמיתי
משה אהרון עו"ד | 07-11-2019 12:06
הלך לך - הייעודי הלך לך - הייעודי 05/11/2019 16:08:35 בסד. הרבה דיו של פרשנות ודרשנות נשפך על הפתיח של הפרשה המכוננת : לך לך. ולמעשה מילות המפתח הראשונות לכל ההיסטוריה שלנו כעם וכלאום. וכך פותחת הפרשה : א וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. ב וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה, בְּרָכָה. רוב הפרשנים אם לא כולם דלגו למגמת ההליכה הפיזית. והסמיכו את הרעיון של הלך לך ,אך לטריטוריה למארצך ממולדתך ומבית אביך.. ולא לתכליתה של ההליכה אותה הייעודית והחזונית כפי שגם גלומה היא בהמשך הכתוב לאמור : ואגדלה שמך והיה ברכה. . כמו גם לא בכדי הלך לך שבלא ניקוד יכול גם שייקרא : לך ,לך הליכה של פעמיים או לשני תכליות הנה כי כן הלך לך הייעודי הגלום בשמו של כל אדם. הוא הלך לך ביחס לשמו של אב-רם . ששמו אב רם לא היה בו כדי לשקף החזון הגדול והמקיף להיות אב לכל האנושות - אב המון גויים. לפיכך הקריאה היא גם ואולי בעיקר לך לך מהשם מסוייג זה שלך - אב-רם . אל עבר השם הייעודי של : אברהם - אב המון גויים הליכת שיכלול ייעודית מסתם אב גבוה ורם. לאב המון גויים.. משל אם האדם בכלל : צלם אלוהים הרי אברהם נבחר גם לשמש צלם האלוהים - כאב. אב-צלם לאב העליונים להיות להם לכלל בני האדם אך ברכה . כאבא הכי טוב שאדם יוכל להיות זה היה ייעודו של אברהם וזו גם למעשה מורשתנו . להמשיך ולהיות גוי קדוש וראוי לשמש בעבור כל הגויים כממלכת כהנים לשרתם בקודש ולהעניק להם ברכה. - כן גם ברכה פיזית וכך גם נסגר המעגל הגיאוגרפי של הלך לך. שעם ישראל לעולם לא יוכל למלא ייעודו כאמור אלא בארץ ישראל. הנה כי כן ,אם יש לגויים אינטרס. הרי האינטרס העליון הוא שעם ישראל ייבנה דווקא בארצו ויכה אך בה שורש. באשר רק ממנה יוכל להיות להם לתועלת ולברכה שרק ארץ ישראל היא קן השיגור של הברכה לכל העולם כשם שגם רק עם ישראל יוכל למלא את הפונקציה :של הכהן. הנושא את ידיו לברך. לשגר את הברכה. נכתב על ידי Moshe.Aharo , 5/11/2019 16:05
4
איך אידאל המוות השתלט על החיים.....
משה אהרון עו"ד | 07-11-2019 12:44
במו ידינו הכתבנו את ההיסטוריה העגומה : של גלות אלפיים ושואה איומה בסופה 07/11/2019 12:35:44 חשבו פעם מחוץ ומעבר לקופסא המוכרת כי כך הם מאפייניה של תקופת המשיח........ הבריות נתפסו כמוכה סנוורים בניסיון האחרון של אברהם - העקדה כחזות כוללת וכגולת הכותרת לכל הניסיונות . בעוד הניסיון הראשון של לך לך הוא גולת הכותרת והציווי המנחה לדורות שהיה בו כדי להכניע את הגלות. . לא היה צריך למות בגלות אלפיים שנה . היה צריך לקום וללכת לקיים כל יהודי בגופו : לך לך. לקום ולחיות בארץ ישראל ויהא המחיר אשר יהא. וודאי שהיה פחות ממה ששלמנו אלפיים שנה . דומה שהעונש עתה של וכיפר אדמתו עמו הוא גם בכך. שקם עם אחר שמבקש לנצל את הניתוק הארוך שלנו מהארץ ולתבוע בעלות עליה -על הארץ. אם כל יהודי היה מפנים את זה הציווי לדורות . של לך לך [של גם פעמיים לך] לא הייתה מתארכת הגלות לכלל אלפיים שנה . ולא הייתה נחתמת - בשואה איומה . הנה כי כן האשמים בכך הם כל אותם גדולים - גדולי ישראל שטענו שצריך לחכות למשיח . מה שקרוי היה בפיהם : לא לעלות בחומה . והכל בכדי שבני אברהם חלילה לא יקחו את גורלם בידיהם ויקיימו את הציווי הנצחי ואל מותי של תמיד ללכת רק לארץ ישראל לקום ולפאתי מזרח קדימה
5
דבר תורה
נטע זומר | 08-11-2019 13:59
יפה