חיפשה אתונות ומצאה מלוכה| סיפורה של לונה צ'מטאי - סרוגים

חיפשה אתונות ומצאה מלוכה| סיפורה של לונה צ'מטאי

ספק רב האם לפני עשר שנים דמיינה הצעירה מקניה שרצה בפארק הירקון להנאתה שבעוד עשרה חודשים היא עשויה להיות הישראלית הראשונה שתהפוך למדליסטית אולימפית באתלטיקה קלה

חיפשה אתונות ומצאה מלוכה| סיפורה של  לונה צ'מטאי
  צילום: רשיון CC BY 4.0, משתמש: BAswim, ויקימידיה

בעוד עשרה חודשים תתייצב המשלחת הישראלית הנרגשת בטקס הפתיחה למשחקים האולימפיים בטוקיו עם הרבה מאוד צפיות וחלומות להישגים, שיאים ולמדליות. המשלחת המתוכננת כוללת ספורטאים מוכשרים מענפים שונים החולמים לחגוג על הפודיום. אחת הספורטאיות הבולטות ביותר במשלחת היא לונה צ'מטאי-סלפטר. 

סיפורה יוצא הדופן מתחיל בשנת 2008 בפארק הירקון. לונה, צעירה ילידת קניה בת עשרים, עובדת כאם-בית בביתו של קונסול קניה ומחליטה לצאת לריצת ג'וגינג בפארק. המטרה צנועה: בסך הכול לשמור על הכושר. רצה הגורל ומאמן הריצה מוטי מזרחי התרשם מלונה ומסגנון הריצה הקליל שלה והמליץ לה להתאמן בצורה מקצועית. כך החלה לונה להתאמן באגודת 'אתלטי רמת השרון'. תחת הדרכתו של המאמן והרץ זוהר זמירו, היא התמקדה בעיקר באימונים למרחקי ריצה בינונים, אלה הלכו והתארכו במהלך האימונים והרצה החובבת הפכה לרצה מקצועית והחלה לשפר את הישגיה מאימון לאימון ומתחרות לתחרות. היא החלה לכבוש את טבלת השיאים, ובשנת 2011 סיימה במקום הרביעי באליפות ישראל לריצת 10 ק"מ. בשנת 2012 הפכה לאלופת ישראל בפעם הראשונה כשניצחה בריצות למרחק 5 ק"מ ו-10 ק"מ. צ'מטאי סלפטר עברה להתאמן באגודת 'מכבי תל אביב' תחת הדרכתו של מאמן הריצה דן סלפטר. לאחר זמן מה התאהבו השניים והתחתנו. 

נישואיה לדן אפשרו לה קבלת אזרחות ישראלית. בשנת 2016 רצה לונה במרתון תל-אביב וקובעת תוצאה של 2:40 שעות. הישג שמקנה לה את הכרטיס למשחקים האולימפיים בריו, אולם הופעתה במשחקים הסתיימה באכזבה כשהיא נאלצת לפרוש לאחר 30 ק"מ בשל פציעה. 

בשנים 2017-2018 החלה בפריצה מטאורית לצמרת הרצים בעולם, שהתחילה בניפוץ שיאי ישראל הוותיקים של הרצה נילי אברמסקי בריצת חצי מרתון ובריצת 10 ק"מ. לא חלף זמן רב והיא שברה גם את שיאי ישראל לריצות 1500 מטר ולריצת 5000 מטר. שבירת השיאים היו הפתיח להפיכתה לרצה בינלאומית. 

בגמר ריצת 10 ק"מ בתחרות האומות של אירופה סיימה במקום הראשון בתוצאה 31:33 דקות. באליפות אירופה בברלין סיימה במקום הראשון והפכה לספורטאית הישראלית הראשונה שהגיעה לפודיום עם מדליית זהב. בשנת 2019 המשיכה לשפר את הישגיה וקבע תוצאה של 2:19:45 שעות במרתון התוצאה הרביעית בעולם. בספטמבר השנה הפכה לשיאנית אירופה כשרצה בתחרות בהולנד למרחק של  10 ק"מ בריצת כביש וקבע שיא אירופי מדהים של 30:05 דקות. באליפות העולם בדוחא הייתה לונה מועמדת בולטת למדליה בריצת המרתון אך היא נכשלה כתוצאה מעומס החום ונאלצה להפסיק בק"מ ה-32. 

לא ניתן לספר את סיפורה של לונה ללא הסבר על הפוטנציאל הגנטי שלה, לונה שייכת לשבט פוקוט, תת-שבט של שבט הקלנג'ין. שבט הקלנג'ן הקנייתי מונה כחמישה מיליון בני אדם. למעלה משלושים רצים מבין אנשי השבט ירדו מ-2:10 שעות בריצת מרתון, יותר ממספר הרצים אזרחי ארצות הברית מדינה שבה יש כמעט 300 מיליון בני אדם שהצליחו לרדת מתוצאה של 2:10 שעות במרתון.  אחת ההשערות להצלחת שבט הקלנג'ן בריצה קשור למבנה הגוף, הגובה הממוצע של בני השבט הוא 1:70 מטר, והמשקל הממוצע עומד על 56 קילוגרמים, בהחלט בסיס טוב לריצות ארוכות. אולם הנתון המעניין ביותר קשור למדידת היקף השוקיים של בני השבט – דקים משמעותית משל אחרים, מכיוון שכל תוספת משקל מעלה את המאמץ בריצה. למבנה הפיזי יש יתרון גדול מכיוון שהממוצע הנמדד הראה כי הרגליים שלהם שוקלות פחות ב-3.5 ק"ג. 

ספק רב האם לפני עשר שנים דמיינה הצעירה מקניה שרצה בפארק הירקון להנאתה שבעוד עשרה חודשים היא עשויה להיות הישראלית הראשונה שתהפוך למדליסטית אולימפית בענף המכונה 'מלכת הספורט' האתלטיקה הקלה, התחרות היוקרתית ביותר באולימפיאדה.

תמונה ראשית לונה צ'מטאי-סלפטר | מקור, אתר ויקיפדיה לחצו כאן.

הכותב: שלומי גולדברג, מחנך בתיכון הימלפרב בירושלים ופובליציסט

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
כבוד על הפתיחות!
איזה יופי | 15-11-2019 8:58
כל הכבוד על הסובלנות. יריקה עסיסית בפרצוף של גזענים כמו בנצי גופשטיין וחבורת הלסביות של מאי גולן ושפי פז.
2
תתבייש
ל-1 | 16-11-2019 21:31
ואתר סרוגים- מה נסגר איתכם?! אתם לא מייצגים את הסרוגים