שינוי כיוון של הפמיניזם הדתי /תגובה לחוברת 'קולך'

נדמה כי הפמיניזם הדתי כיום הוא הזרם הפמיניסטי התוסס ביותר בישראל. זהו פמיניזם חי ובועט ולדעתי אף הצודק ביותר מכל התנועות הפמיניסטיות בישראל, בעיקר משום שהמונחים שלו אינם רק 'שחרור' ו'שוויון' אלא גם 'טהרה', 'צניעות', 'ענווה', 'רצון ה'', 'משפחה', וכיוצא בזה

שינוי כיוון של הפמיניזם הדתי /תגובה לחוברת 'קולך'
  כריכת החוברת של קולך

פמיניזם דתי דור 2.0

בשבת סוכות פורסמה חוברת שיזם ארגון קולך, תחת השם 'פמיניזם דתי כתיקון עולם', ובה הציגה טו"ר רבקה לוביץ, בצורה בהירה ומשכנעת, את דרכו של הפמיניזם הדתי. אף שהחוברת נועדה 'להכיר לקוראים, על קצה המזלג, את תפיסת עולמנו ועשייתנו' (מדברי הפתיחה שצורפו לחוברת), נראה לי כי יש בה חידוש משמעותי בכל הנוגע לדרכו של הפמיניזם הדתי בישראל.

עוד באותו נושא

האם הפמיניזם טוב לרווקים הדתיים?

להורדת החוברת של 'קולך' – לחצו כאן

בראשית דרכו התאפיין הפמיניזם הדתי בהכרה, ואף בהנכחה של המתח הקיים בין התודעה הפמיניסטית לתודעה האורתודוקסית-מסורתית. כך למשל כתבה פרופ' חנה קהת, מייסדת 'קולך', בספרה 'פמיניזם ויהדות':

הפמיניסטית הדתית נקרעת בין שאלות תיאולוגיות נוקבות וביקורת דתית וחברתית לבין התמימות הראשונה והנאמנות לעבר. חייה […] נקלעים לעין הסערה, למערבולת אידיאולוגית ולמסע נפשי מורכב ומיוסר. מול המודעות הפמיניסטית וערכי ההומניזם והשוויון ניצבים מסורת אנדרוגינית, הלכה פטריאכלית, ומבנה חברתי פטרנליסטי שלעיתים גובל גם בשוביניזם של ממש (עמ' 7-8).

דברים דומים מצויים בספרים ובמאמרים הרבים שכתבו מובילות הפמיניזם הדתי בישראל. אף כי מטרתן הייתה להפיג מתח זה וליצור הרמוניה בין הפמיניזם והדת, לפחות בתחילת הדרך המתח היה מורגש היטב, בהגות ובמעשה.

לא עוד פמיניזם דתי אשר רואה את עצמו כאחיו הקטן של הפמיניזם הכללי

כבן למשפחה דתית-פמיניסטית אני יכול להעיד על עצמי ועל חבריי, כי גדלנו בתחושה אפולוגטית, שיש פגם חמור במידת הפמיניסטיות שלנו; חשבנו שהאורתודוקסיות שלנו מונעת מאתנו לממש במלואה את תפיסתנו הפמיניסטית.

לפיכך שמחתי לחוש ברוח החדשה הנושבת מהחוברת, רוח רעננה ועצמאית, בטוחה בעצמה ונטולת אפולוגטיות. לא עוד ניסיון להצדיק ולהוכיח את מידת המחויבות הדתית אלא תפיסה עצמית של מי שמממשות בדרכן את עבודת ה'; ולא עוד פמיניזם דתי אשר רואה את עצמו כאחיו הקטן של הפמיניזם הכללי, אלא זרם הרואה בשילוב העולמות שממנו הוא יונק דבר מבורך, המאתגר הן את האורתודוקסיה והן את הפמיניזם הכללי. כפי שנכתב בחוברת: 'הפמיניזם הדתי שואב השראה מן הפמיניזם הכללי אך עומד בפני עצמו ונשען על ערכים של תורה ואמונה'. במילים אחרות, הפמיניזם הדתי העכשווי אינו מתבטל מול הדתיות השמרנית מחד ומול הפמיניזם הכללי מאידך. כחלק מכך, הפמיניזם הדתי אף חושף ומתמודד עם אתגרים אשר הפמיניזם הכללי מתקשה לעמוד מולם.

כך למשל נכתב בחוברת: 'כפמיניסטיות דתיות אנו דוחות כל החפצה של גוף האישה – הן את ערטולה בראש חוצות והן את כיסויה המוגזם'. ביקורת כפולה זו בנושא הצניעות ממחישה בצורה מדויקת שהפמיניזם הדתי, לצד ביקורתו על גישות שמרניות-אורתודוקסיות, יכול וצריך לבקר בעוצמה לא פחותה, גם בעיות בחברה הכללית, אשר הפמיניזם החילוני אינו מצליח להתמודד עמן ולעתים קרובות אף מעודד אותן.

הזרם הפמיניסטי התוסס ביותר בישראל

נדמה כי הפמיניזם הדתי כיום הוא הזרם הפמיניסטי התוסס ביותר בישראל. זהו פמיניזם חי ובועט ולדעתי אף הצודק ביותר מכל התנועות הפמיניסטיות בישראל, בעיקר משום שהמונחים שלו אינם רק 'שחרור' ו'שוויון' אלא גם 'טהרה', 'צניעות', 'ענווה', 'רצון ה", 'משפחה', וכיוצא בזה. בכך הוא לא חותר רק לפרק מוסדות ומנהגים אלא גם שואף לבנות ולהעצים את המשפחה, הקהילה והממסד הדתי, באופן הנותן מקום ותפקיד בעל משמעות לכל השותפים בהם. במילים אחרות, הפמיניזם הדתי לא רק 'סר מרע' אלא גם 'עושה טוב', ובכך הוא מצליח לעמוד באתגר המשמעותי ביותר הניצב בפני הפמיניזם החילוני בימינו על גווניו השונים: עיצוב אורח חיים פמיניסטי שיש בו משפחתיות, זהות ומשמעות.

כברת דרך ארוכה צריך עוד הפמיניזם הדתי בישראל לעבור, ויעדיו מתוארים היטב בחוברת. נחוץ תיקון עמוק ביחס לנשים ולקבוצות מודרות בחברה, כמו הלהט"בים הדתיים, בטיפול בבעיות של מסורבות גט ועגונות; בחינוך למיניות; ובשיפור מקומן של נשים בבית הכנסת ובריטואל הדתי.

אך השינוי בנימת הטון העולה מן החוברת, הוא בפני עצמו אבן דרך חשובה גם באספקטים אלו, כיוון שהוא מצביע על האופן שבו תופס עצמו הפמיניזם הדתי היום, כזרם העומד בפני עצמו, בטוח בדרכו, נחוש בתביעותיו, זרם שאינו צריך לתת דין וחשבון לזרמים דתיים אחרים מזה ולתפיסות פמיניסטיות מזה. בטוחני כי שינוי זה יאפשר לו להתמודד עם יתר האתגרים הניצבים בפניו בקלות, בכנות ובאומץ.

==

נועם אורן הוא מסטארנט למחשבת ישראל ופילוסופיה באוניברסיטה העברית.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
אהבתי
משה | 27-10-2019 15:30
בשורה משמחת. מאמר טוב ומנוסח כראוי לנושא
2
שטויות
אבא | 27-10-2019 17:24
הסיבה שפמיניזם דתי הוא התוסס ביותר כיום היא רק בגלל שתהליכים שקורים בחברה החילונית מקדימים את התהליכים בחברה הדתית בכשלושים שנה. היום רוב מוחלט של הנשים מתעבות פמיניזם (92 אחוז בבריטניה לדוגמה) בשל היותו אלים, חד מימדי, רדוף קרבנות והקטנה של נשים, ומיזנדארי. פמיניזם הוא סרטן, בכל הופעותיו- גם הדתי.
3
אומללים שלא יכולים להיות מחויבים לחלוטין
אביאל | 27-10-2019 19:24
לתורה, ומנסים לשלב אותה עם דברים אחרים (ולא ממש מצליחים)
4
קולך אירגון רפורמי ? מקבל תקציבים מהקרן להשמדת ישראל
אלכס | 27-10-2019 19:40
5
סתירה מוחלטת בדבריך
אחת | 27-10-2019 19:56
אם הפמיניזם מטרתו לשחרר במידת המותר את האשה ולתת לה בחירה, למה לאורתודוקסית אסור לבחור להתלבש כמו שהיא רוצה. אתה מזכיר לי את שדולת הנשים שהחליטה שלחרדים אסור לערוך ארועים בהפרדה כי זאתהשפלה של נשים, זה שהנשים החרדיות מעוניינות בכך לא מזיז להן, כי הן מרגישות פטרונות עליהן (ארועים בהפרדה אצל חילונים , לדידן זוהי העצמה נשית...). גם אתם מרגישים פטרונים על הנשים החרדיות, זכותן לשמור על המסורת היהודית שהחזיקה את עם ישראל בכל הדורות ולהתלבש בצניעות מלאה. לצערי השיטות שלכן רק מרחיקות מהמסורת ומהצניעות.
6
קולך אירגון רפורמי טקס חילוני
אלעד | 27-10-2019 23:15
7
אירגון של אומללות
חנה | 27-10-2019 23:17
מקבלות.. כסף מהקרן להשמדת ישראל
8
קודם כל נראה אותן מתנתקות
ר. | 28-10-2019 4:51
ויוצאות נגד הארגון הפלילי (!) הקרוי נשות הכותל שמבצע טקסים רפורמיים המנוגדים להלכה במקום הכי קדוש שלנו. אחר כך נראה מה הן רוצות.
9
אם שיוויון אז קודם כל תעשו ברית מילה
אמת מארץ תצמח | 29-10-2019 9:51
פמיניזם זה פשוט אנטי טבע כמו שאין לנו הגברים רחם והורמונים כמוכם כך יש שוני בעבודת השם בין המינים. אין זה אומר כמובן שיש עליונות אחד על השני (כעצתו של הנחש) אך לא להיות ילדותיים כמו בסדום ולקצר את רגלי הארוכים ולהאריך את רגלי הקצרים... הגיע הזמן שנשים תהיינה נשים וגברים יהיו גברים כי זה בטבע שלנו
10
מאמר יפה מאוד. מקווה שזה באמת הכיוון הדומיננט
גוליבר | 29-10-2019 11:29
יישר כח!
11
פמיניזם זה כרטיס כניסה לנשים מכוערות לחברה
מנחם | 29-10-2019 14:01
לא צריך להתרגש יותר נדי.
12
אולי במקום להתלהב מפמיניזם תתלהבו מהתורה?
יהודי | 29-10-2019 22:50
לשם שינוי... די לנסות לשנות את התורה! קשה לכם להתמודד עם דרישות ההלכה? תתפללו, תעשו תשובה, תתייעצו עם רבנים ורבניות. אבל אל תשנו את התורה כדי להשקיט את המצפון שלכם!!!
13
סוס טרויאני בציונות הדתית
חמורבי השלישי | 30-10-2019 8:03
קראתי את החוברת כולה בעיון. בתור מי שרואה את עצמו ממש לא כחרדלי, יכלתי להזדהות עם 90% מהכתוב שם. אז איפה הבעיה? הבעיה היא בכך שה90% הם הסוכריה שעוטפת את מעט המסרים הבעייתיים שהם העיקר. לא פמיניזם במסגרת ההלכה, לא רק רצון לשותפות ולשוויון, אלא רצון לשנות דברים מהיסוד, ואף לעקור הלכות, עד לאימוץ מודל המשפחה החדשה כשווה (שיעורי בית: תקראו טוב ותמצאו...). בעיני (וזו דעתי האישית בלבד) - הדעות שמונחלות במכון הרטמן ובמכון שכטר (מקומות השתלמות ולימוד החביבים על החוג הנל) מחלחלות בציונות הדתית וזו הסכנה האמיתית.
14
פמניזם דתי זה כמו חזיר כשר
חחח | 01-11-2019 10:41
בדיחה. הדת היא לא מקום לפמינזם
15
פמיניזם זה לחלוניות, אנחנו מחויבות לגברים.
בת אל | 01-11-2019 14:10
אישה דתיה צריכה לציית לכל הכללים הנהוגים בחברה שלנו כפי שמפרשים אותם הרבנים, שהם שליחיו על אדמות של הקבה. טוב תעשו אם תנמיכו את קומתכן ושחצנותכן מול הגברים החכמים ותעשו כמצוותם.
16
פמיניזם זה סרטן
גלית | 05-11-2019 7:49
והכי מצחיק, שזה עושה את הנזק הגדול ביותר דווקא לנו הנשים עצמן! מחלה.