היועמ"ש קבע: הח"כים לא יוכלו להרכיב כעת ממשלה - סרוגים

היועמ"ש קבע: הח"כים לא יוכלו להרכיב כעת ממשלה

היועץ המשפטי לכנסת קבע כי בשלב הזה אף אחד מהח"כים לא יוכל להרכיב ממשלה, ויצטרכו לחכות ל-21 הימים אחרי שנתניהו וגנץ מחזירים את המנדט. לדבריו, החתמה לפני סיום השלבים הקודמים משבש את התהליך החוקתי

author-image
היועמ"ש קבע: הח"כים לא יוכלו להרכיב כעת ממשלה
  יועמ"ש הכנסת איל ינון (צילום: הדס פרוש\פלאש 90)

לאחר שמספר ח"כים פנו אליו בנושא, היועץ המשפטי לכנסת איל ינון קבע הערב (חמישי) כי בשלב הזה אף אחד מחברי הכנסת לא יכול להיות זה שירכיב ממשלה. לדבריו, ניתן לפנות לנשיא בנושא רק במהלך 21 הימים שיגיעו לאחר שראש הממשלה נתניהו וכן יו"ר כחול לבן בני גנץ ייכשלו בהרכבת הממשלה.

ינון הסביר כי "ההליך החוקתי להרכבת הממשלה מעוגן בחוק-יסוד: הממשלה, הקובע הליך סדור וקצוב בזמן, הכולל מספר שלבים בסדר כרונולוגי ברור", לפיו בשלב הראשון המנדט ניתן למועמד הנבחר על ידי הנשיא (במקרה הזה נתניהו), ואז הנשיא רשאי להטיל את התפקיד על ח"כ אחר. רק אם הנשיא לא עושה שימוש בסמכותו או שהשני לא מרכיב ממשלה, ניתן לאשר לח"כים לבקש מהנשיא להטיל את התפקיד על ח"כ אחר.

"רק לאחר שמוצו השלבים הקודמים וכשל הניסיון להרכיב ממשלה, רשאים רוב חברי הכנסת לבקש מנשיא המדינה להטיל את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת, וזאת מבלי שחברי הכנסת כבולים למועמד שהתפקיד הוטלעליו מראש על ידי הנשיא" נכתב. " בעת הזו, כאשר אנו מצויים בעיצומו של השלב הראשון, יש כדי לחתור תחת הרעיון הבסיסי של ההסדר שבו חברי הכנסת אמורים לבקש רק בשלב השלישי להטיל את הרכבת הממשלה על מועמד מקרב כלל חברי הכנסת".

"החתמה עוד בטרם מוצו השלבים הקודמים להרכבת ממשלה, יש בה משום שיבוש של התהליך החוקתי על שלביו כפי שנקבעו בחוק היסוד" סיכם. "לפיכך, עמדתנו היא כי ככל שייכשלו ההליכים שאנו מצויים בעיצומם, ונגיע לתקופת 21 הימים, יהיו רשאים חברי הכנסת המעוניינים בכך לחתום על הבקשה לנשיא המדינה לפי סעיף 10 לחוק-היסוד באותה העת, וכי בעת הזו לחתימה על בקשה כאמור אין נפקות משפטית לעניין".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
תמשיכו לעשוק את העם
דרומית | 12-10-2019 7:54
מי צריך ממשלה כושלת
2
הנשיא חייב להעביר את המנדט לגנץ.
משה | 12-10-2019 14:48
הרמטכל מונע יציאה למלחמת שלטם נתניהו. ליברמן יאלץ את הנשיא להעביר את המנדט לגנץ. גנץ יקים ממשלה צרה עם ליברמן בתמיכה חיצונית של מרץ, העבודה והרשימה המשותפת (65 חכים) הליכוד יוזמן להצטרף רק אחרי השבעת הממשלה. מלחמת הירושה תפצל אותם לשתי סיעות שאחת מהן בראשות גדעון סער תצטרף לקואליציה החילונית של גנץ וליברמן.