"בעקבות מהלך פנימי": הרב הסרוג הודיע:'החלפתי כיפה'

הרב ד"ר עידו פכטר, רב קהילת 'ישראל הצעיר' ברמת פולג בנתניה ועורך עלון 'מסביב לשולחן', חושף כי החליט לאחרונה להחליף את הכיפה שחבש לראשו במשך עשרות שנים בעקבות "מהלך פנימי שעבר"

"בעקבות מהלך פנימי": הרב הסרוג הודיע:'החלפתי כיפה'
  (צילום: יוטיוב/ יוסי פרחי)

הרב ד"ר עידו פכטר, רב קהילת 'ישראל הצעיר' ברמת פולג בנתניה ועורך עלון 'מסביב לשולחן', חושף כי החליט לאחרונה להחליף את הכיפה שחבש לראשו במשך עשרות שנים, ומסביר מה הניע אותו להחליף אותה מצבע כחול לצבע שחור.

"והנה הוידוי שלי לקראת יום הכיפורים הבא עלינו לטובה", כתב הרב פכטר. "לאחרונה החלטתי להחליף את הכיפה שלראשי. נפרדתי מהכיפה הסרוגה הכחולה שליוותה אותי בשנים האחרונות, ובמקומה התחלתי לחבוש כיפה סרוגה שחורה. מבט ראשון במראה גרם לי לתחושה של סמי-חרדי (וכך גם היו התגובות מהסביבה), אבל הכוונה לא הייתה להפגין 'התחזקות' דתית. ההיפך: עשיתי זאת מתוך ניסיון לתת ביטוי מוחשי לזרם הדתי שאליו אני מבקש להשתייך: האורתודוקסיה המודרנית הישראלית".

עוד באותו נושא

"לאפשר להכניס חמץ לבית החולים בפסח"


25

"בשנים האחרונות אני חש, ומסתבר שעוד רבים כמותי חשים בכך, שאותה אליטה ישנה של הציונות הדתית כבר איננה משקפת את דרכי האמונית והדתית. האחיזה הקנאית בתורת הראי"ה ובנו הרצי"ה, המשולבת בהשקפות מיסטיות על הגאולה וחזון ארץ ישראל השלמה, תוך ביטחון מלא שאוטוטו העולם החילוני יכיר בגדולתה של התורה וישוב בתשובה, ותוך סגירות מופגנת כלפי העולם המערבי, על ערכיו ותרבותו, כבר לא משכנעת. את מקומה תופסת השקפה ומבט ריאליים על העולם ועל המציאות".

"את יסודות השקפתי אינני כבר מעוניין לטעת במושגים בלתי מפוענחים כמו 'כלל ישראל' או 'תורת ארץ ישראל' ובמקום זאת אני מחפש השקפה יותר ריאלית, פרגמטית, ובעיקר רציונלית, שתיתן טעם אחר להוויה הדתית בימינו. אינני מוכן להתבונן על המדע המודרני ומסקנותיו כאיום על העולם הדתי אלא לשלב אותו בו, את המהלכים ההיסטוריים שעברו על עם ישראל במאה ה-20 אינני מבקש לפענח כאילו נביא הייתי אלא לראות בכך הזדמנות שאלוהים הפקיד בידינו, כזו שאותה עלולים אנו להחמיץ אם לא נדע לממשה, את קדושת ארץ ישראל אינני מבקש לתפוס כעניין אונטולוגי בלתי תלוי אלא לקשר ולתלות אותה בדמותם המוסרית של היושבים עליה, את הערכים המערביים המדברים על זכויות אדם ומעמד האישה אינני מבקש לאמץ באופן חלקי וחשדני אלא לחבק בשתי ידיים ולפעול כדי שהעולם הדתי-הלכתי יקדם אותם ולא יעכב בעדו, ואת החילונים אינני מבקש לראות כ'חמורו של משיח' אלא כשותפים לדרך במסע לקראת חידוש היהדות המודרנית בארץ ישראל".

עוד באותו נושא

לבישת מכנסיים לנשים? 'אני מתקשה למצוא איסור בדבר'


75

"המהלך הפנימי הזה שעברתי גרם לי למצוא משענת בעולמה של האורתודוקסיה המודרנית, שהתפתחה בארה"ב ועלתה לארץ. ככל שהעמקתי ולמדתי את משנתה והגותה נוכחתי לדעת שהיא מספקת לי את מה שחיפשתי – יהדות ריאלית ורציונלית, שאיננה קיצונית אלא מתונה, שמשלבת בעולמה את ערכי המוסר וההומניות, ושעשויה להוות כר רחב לשיתוף פעולה בין כלל המגזרים בחברה הישראלית. עד מהרה הבנתי, שלמרות שהאורתודוקסיה המודרנית השתלבה די מהר בציונות הדתית, היא למעשה שונה ממנה. היא קרובה במידה רבה לציונות הדתית של 'פעם', לפני שהשתלטה עליה האידיאולוגיה מבית מדרשה של ישיבת מרכז הרב, ושעד היום נוכחת במקומות שונים. לשמחתי הרבה, גיליתי שלהשקפתי זו שותפים כיום גם לא מעט חרדים, המאמינים באותם עקרונות יסוד. חשתי שיש לי איתם שפה משותפת בהרבה יותר גדולה מאשר עם חובשי כיפות סרוגות, ששפתם כבר הפכה לזרה עבורי".

"אי לכך, החלטתי לעשות מעשה שייצג את המעבר הפנימי שחל בתוכי. מכיפה סרוגה רגילה עברתי לכיפה סרוגה שחורה. השחור מייצג את האורתודוקסיה המודרנית שבארה"ב וגם את הפלגים הליברליים בחברה החרדית. מנגד, הסרוג מייצג את הציונות הדתית של 'פעם', המבקשת להיות גשר בין המגזרים, ולשלב בעולמה ערכים מכל העולמות. מבחינתי, זהו סימן היכר להגדרה עצמית חדשה, אולי לתנועה חדשה, שתאחד יחד את המאמינים ביהדות ליברלית ורציונלית, שאינה פוחדת מהעולם המחולן, אלא בטוחה בעצמה מספיק כדי להשתלב בו ולהציע לו טעם ומשמעות. תנועה שאיננה חרדית או ציונית דתית אלא אחרת: אורתודוקסית-מודרנית-ישראלית (אמ"י).

בסוף דבריו קרא הרב פכטר: "אני מזמין את כל מי שמעוניין להצטרף אליי. את האידיאולוגיה והדרך עוד יש כמובן לנסח ולפתח, ובעז"ה כל זה יהיה בהמשך. בינתיים, ציון דרך ראשון, לפחות בצבע הכיפה, הרגשתי שאני צריך לעשות".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
98 תגובות - 77 דיונים מיין לפי
1
רב חסר חשיבות
הרב בריח | 06-10-2019 16:09
רב חסר חשיבות בעל משקל נוצהעשה מעשה חסר חשיבות במשקל אפרוח. למי בכלל איכפת?
צבע הכיפה לא חשוב
אני | 08-10-2019 11:25
העיקר זה להאמין בה' יתברך וללכת לפי חוקי התורה הקדושה. לא צריך נעה לעורר מחלוקת אולי האדם הזה לא יודע כיצד להתבטא. שנה טובה ומתוקה ושנת גאולה ובנין בית ה' במהרה וביאת משיח צדקינו, צום מועיל וגמר חתימה טובה לכל עם ישראל ובית ישראל.
כשעלו לארץ המזרחיסטים זרקו את הכיפה השחורה
עידו 2 | 07-10-2019 12:44
הם אמרו ''כיפת הגלות נזרוק נא''. כך צמחה לה ''הכיפה הסרוגה''. לכן כבוד הרב שליט''א, עשה נא עוד צעד, ועבור לכיפה הירושלמית - הישיבתית - המקובלת.
אסור לכתוב כך על רב! אני מוחה בתוקף
יהודי | 06-10-2019 23:32
.
ואולי הרב בריח גדול מספיק כדי להחליט
מתניה | 06-10-2019 21:05
על כל פנים מי ששם אותו רב גם שם את רב בריח.. אולי דבריו נראים לך חידוש מרענן נעה, אבל זה לא שייך לקודש ולא שייך לתורת ישראל. וכן ככה לפני יום כיפור כי עמי חשוב לנו, הקודש האמת והתורה חשובים. הרב פכטר מעולם לא האמין בתורת הרב קוק, כל דבריו דמגוגיה אחת גדולה. ובדבריו המנומסים כביכול הוא משמיץ, בז ומתנכר לתורת הרב קוק, זאת שהשתלטה על הציונות האורתודוכסית, הרבה יותר מהמשפט שרב בריח כתב.
מי שמך להחליט איזה רב הוא חסר חשיבות?
נועה | 06-10-2019 19:55
מאד נוח לשבת על המקלדת ולהשמיץ. כיצד מעז אתה לפגוע כך ברב שקיבל סמיכה ,בעל ידע נרחב בתורה, הלכה ובהגות היהודית לדורותיה. רב המקפיד על מצווה קלה כבחמורה. מאות רבים נוהרים לשיעוריו ברחבי הארץ. כדאי לברור את המילים לפני יום כיפור.
2
נו שוין
בנימין | 06-10-2019 16:09
זה מה שקורה שהדר לפני הרב ודי לחכימא ברמיזא
3
בקשת רשות מראש הישיבה הרב סבתו למהלך הזה?
אריק | 06-10-2019 16:10
תקרא את הספר לקראתי מצאתיך ותבין יותר טוב .....
4
חשבתי שאני הוזה...
חן | 06-10-2019 16:11
עד שקראתי...
5
ללמד זכות
נתן | 06-10-2019 16:20
לא זורקים אבן לבאר הקודמת...
6
אני פשוט החלטתי ללכת בלי כיפה
רועי | 06-10-2019 16:21
אני פשוט החלטתי ללכת בלי כיפה
תכלס...
משהי | 06-10-2019 18:25
תכלס... במקום לבלבל את המוח עם כל מיני שטויות והתחפשות....
7
לך לשלום
משה | 06-10-2019 16:27
לא נתגעגע
8
ביטוי שטחי חיצוני למורכבות גדולה
גדעון | 06-10-2019 16:34
בעבר, הורדתי את הכיפה לחלוטין מהחשש הילדותי של להשתייך לאלה... עם הזמן התבגרתי, ולמדתי להיות שלם עם עצמי ועם עמי ולאהוב את כולם, הכיפה חזרה כי זה הרגיש נכון . התגברתי על הגאווה הזו של להיות מיוחד שונה ונאמן לדרכי המיוחדת. בצניעות אני מציע לרב להתאזר בסבלנות והרבה אהבה בעיקר כלפי עצמו, אין לו צורך ליצור הפרדה מלאכותית ושטחית לתהליך המורכב שהוא חווה.
9
איזו רדידות ודמגוגיה
שלום | 06-10-2019 16:36
הכותב מתיימר לתמצת במילה וחצי תורה שלמה ועמוקה, ושופט אותה בו בזמן . ובכלל, מי בכלל חשב שאותו רב קשור לתורת הרב קוק זצל ? שקוף שכך הוא חשב מאז ומעולם ורק זורה חול בעיני הקוראים .
10
זו יהדות לשמה
אבי קלדרון | 06-10-2019 16:36
הרי התכחשות למדע הינה התכחשות אלוהות בסיס האמונה. יש מציאות בחיי אדם שהאל אינו יודע מכיר ונתן את הסכמתו לקיומה? כל העונה כן מתכחש ליכולת האל ומקטין אותה לכלל אנושי. .כל העונה ללא חייב יש ומחפש הסבר אחר. אינו מכיר את האלוהות סבלנותה וחוסר התערבותה התהליך האנושי. כל האומר לא מוחלט ממילא אינו אלא עובד את האלוהות האחרת. זו של התאווה והכל. זו שמייצר פלגנות ורשעות. אז תורת משה בסביבה הינה דרך להתפתחות אישית מדורגת ואין בה התר להתנסות וקביעת גדרות כאלה או אחרים המונעים מהאגם להתפתח ולגדול. וזאת ניתן ללמוד מגדולי ישראל שכתבו הלכות ולמדו תורת גויים. הרמבם וסביבתו רבנים גדולים אחרים. הדרך להתפתחות אינה במניעה אלא בדיון פתוח רחב ומכיל. עם הסתייגויות והכלות כל איש יכולתו. אבל ההתכנסות סביב יודעי האל טוב מאחרים ודרכי הינה דרך האל ואחר אינה דעו של האל. הינה התחשבות וביטול קיום האלוהות. וכאן חילול שם שמיים לשמו. תבורכו איש איש עמידת יכולתו בשנה חדשה ענקית מוצלחת בשנה של תובנות מאירות לב ונשנה. תובנות של אחדות וידיעה כל הקיים סביבנו בתוכנו בכל חלק וחלק הינו תוצרי האל. ואין עוד מלבדו. והם ספק. ישוב לבחון את קיומו מהתחלה מי ייצר אותו סביבתו איכן הוא מזהה זאת איך ולמה. והוא עליו הברכה.
תודה על דברי טעם
דרור | 11-10-2019 13:26
וחג שמח
11
סוג וצבע הכיפה
כיפה | 06-10-2019 16:47
מהלך חיצוני ושיטתי. תחליף אבל אל תעשה מחולשות אדאלוגיות. בהצלחה
12
זו הפגנת בורות ועם הארצות
הרב ד"ר זייני אליהו | 06-10-2019 16:55
ועוד טבולה ברפורמה פרי המאה ה-19. וצר לי שנאלץ אני ערב יוהכ לפרסם זאת. עצם הכתבה לא השאירה ברירה.
אנסה אולי קצת להסביר
שקד | 17-10-2019 22:50
אם באמת הרב עומד מאחורי התגובה לעיל, נראה לי להסביר אותו כך שמה שאותו דר אומר זה בעצם פסילה של המסורת היהודית שמסתמכת על דורות העבר ובונה על גביהם קומה נוספת. היהדות איננה נגד המדע ובטח שלא הרב קוק שיצא אפילו בעד הרעיון של האבולוציה וזיהה אותו עם משהו קבלי. לכן זאת בורות להגיד ככה על הרב קוק ולנסות להבכיר את תרבות המערב ואת הליברליות וכל ערכים המודרניים על פני התורה זאת רפורמה. ולכל המגיבים פה שיאמרו איך אתה פותח פה על רב קהילה, מצטער לבשר לכם שהתעודה של הרבנות כשלעצמה לא מעידה על כלום חוץ מידע, יכול להיות אדם פושע עלוב שלמד והוציא תעודת רבנות היום, אף אחד לא בודק את דעותיו ומידותיו. כאשר אדם כמו הדר הזה אומר דברים כאלה הוא חדל מלהיות רב ומגלה פנים בתורה שלא כהלכה
אשמח אם הרב ינמק את דבריו
תלמיד | 06-10-2019 22:22
אשמח להבין מדוע הרב כינה זאת רפורמיות?
מר החיתופל
המיואש | 06-10-2019 19:22
הרב לא צריך להתחיל לכתוב טור דעה על כל פוץ שמבלבל במוח
אם
התמים | 06-10-2019 17:27
צר לך כי אנו בערב יום כיפור - אז מה בוער לפרסם את התגובה (שאיננה מנומקת ואינה מתייחסת לגוף דברי הרב פכטר ומהותם ) כבר עכשיו ? למה לא להמתין מעט, לנסח עמדה מנומקת ועניינית, במקום לבזות ולזלזל ברב פכטר בערב היום הקדוש ? למה ? למה אנו אצים רצים לפגוע בכל מי שחושב אחרת ?
13
4 מוסקטורים
אסתר | 06-10-2019 17:01
כנופיה של 4 נכשלים רוצים לחטוף לנו את המדינה. מדינה זה לא צעצוע צריך אנשים רציניים ולא ערב רב שפוגעים בבטחון המדינה וגזענים
14
עצוב שצבע של כיפה מגדירה אנשים
כולם מקוטלגים | 06-10-2019 17:03
מבלי להתייחס לתוכן עצמו - מראה עד כמה בארץ אנחנו מקטלגים ומקוטלגים על פי סממנים חיצוניים. עצוב וחבל.
15
אמלק?
' | 06-10-2019 17:19
.
מאמלק לך: מתיימר לחשוב שהבין את שיטת הרב קוק
נרקיס | 06-10-2019 21:07
מתיימר לשפוט אותה ולהחליט שהיא לא רלוונטית ולכן החליף את כיפתו לכיפה שקרובה יותר לכיפה שחבש מרן הרב....
16
כל אחד עושה מהתורה מה שבא לו
ירון שאול | 06-10-2019 17:25
במקום לקיים את התורה לפי מה שכתוב כל אחד מפרש דברים לפי איך שבא לו בלי לשמוע את עצת הגדולים והקדושים.דרך אגב רק להזכיר לכם שהנצרות הגיעה מאיש יהודי שבגד ביהדות.ואנו רואים היום מה מנסים הרפורמים ימך שמם וזכרם לעשות ליהדות והמבין יבין.
17
כל מילה בסלע
שלום | 06-10-2019 18:11
הרב צודק,אנחנו רוצים להשתייך לציבור הדתי הלאומי שהיה פעם.שילוב בחברה ולא הפרדה על רקע דתי. יישר כח
אהההה עכשיו הבנתי
שוקי | 06-10-2019 22:48
כיפה שחורה סרוגה - כמעט ולא רואים שחובש כיפה. להפך מכיפה סרוגה רגילה שמבליטה שאתה דתי. אז תגיד פשוט: ללכת ים ולהראות בלי...
18
מי שמכם
חיימון | 06-10-2019 18:18
מי שמכם לשפוט ולדבר בשם אלוהים . מי אתם שתשפטו בן אדם על ההארה שקיבל ורוצה להיות גשר בין קודש לחול חבורת קשקשנים מטעם עצמם. אם יש אלוהים הוא מצטער צער רב מכם
19
כנראה
משהי | 06-10-2019 18:23
כנראה שלא למדת מספיק לעומק, או לא הבנת מספיק את תורת הרב קוק...
20
שכוייח אבל עכשיו
יצחק | 06-10-2019 18:32
כשהוא החליף כיפה אתה מוכנים להפסיק להביא את השטויות שהוא כותב באתר סרוגים?
21
נו? ואני החלפתי את הסרוגה בכיפת קטיפה שחורה
דוד היכיני | 06-10-2019 18:45
אז מה קרה? לפני חמש שנים המרתי את הכיפה הסרוגה בכיפה סרוגה שחורה וגדולה ומיד אחר כך בכיפה שחורה - זרקתי את הג'ינס והחלפתי למכנסיים כהים ובכל יום אני לובש חולצה לבנה. אז התקזזנו כב' הרב.
22
הדתיים לאמיים הולכים ונעשים קונסרבטיבים
לא חשוב בכלל | 06-10-2019 18:59
וחצי מתחלנים לאט לאט.... אבל בטוח
לגב' "מכירה חרדים" הנה תגובתי
לא חשוב בכלל | 07-10-2019 16:28
נכון. לא באתי לנגח אל להתאבל. בצער רב אני מאשר את דברייך. זו לא בדיוק אותה תופעה אבל השורש שלה זהה - אימוץ ערכי המערב הרקוב הליברלי הפרוץ והמתירני. זה גם בין החרדים (לא בין החסידים) של מרכז הארץ. זוועה! פשוט אצל הדתיים זה בהיקף רחב הרבה יותר כי אתם מצויים בין החילונים הרבה יותר לומדים איתם וחיים ביניהם נמצאים איתם בצבא ובעבודה הרבה יותר מאשר חרדים. אם זה לא היה כך גם חרדים היו נפגעים בהיקף גדול הרבה יותר. אני אומר את הדברים בתחושת אסון לאומי.
חילוניות של חרדים
מכירה חרדים | 06-10-2019 20:25
כמי שעובדת עם חרדים שנים רבות, חלק גדול מהם ליברלים יותר מהמיינסטרים של הכיפה הסרוגה. רק להכנס לחדר המורות ולשמוע את הרכילויות ואת כל חידושי האופנה. פיאות מפונפנות לצד חצאית שמתחילה לעלות מעל הברך. אולי כדאי שכבוד הרב יצא קצת לשטח.
23
מצטרפים לזרם המשיחי - חרדי - הזוי
יהודי ודמוקרט | 06-10-2019 19:05
גם דרך לתשומת לב...
24
דרך צלחה
יואב | 06-10-2019 19:08
האמת והשלום אהבו
25
הסיבה היחידה להסתיר את הכיפה
המיואש | 06-10-2019 19:16
הסרוגה היא כמויות הפאדיחות להכעיס שחובשי הכיפה הזאת לא מפסיקים לעשות והנה נוסף לרשימת הקדחת גם הרב דר לעיל
26
קצת יומרני
ר | 06-10-2019 20:48
לפתוח זרם חדש בציונות הדתית כשהר עציון ושלוחותיה כבר מהוות את רוב מה שאתה מביע בהשקפתך
27
ישר כח...
ג'ו | 06-10-2019 21:43
לא הבנתי מה הקשר לצבע הכיפה ולחומר שהיא עשויה.. אבל מעבר לזה . אני מסכים לזה שהציונות הדתית נעשת קיצונית . שמרנית... ראה נועם. עוצמה. סמורטיץ וכאלה... כבוגר ישיבת הסדר אני מבין את הדחיה הטיבעית מאלו.. אבל כבוד הרב לא מחדש כלום.. בכל מקרה. שאפו על האומץ.
28
איכס
שלמה | 06-10-2019 21:57
מגעיל.
29
הרב הזה חושב נכון
אתי | 06-10-2019 22:29
כחילונית גמורה חושבתני שיש הרבה דברים בלקבל את ההלך רוח של הרב
אבל מה את קשורה
דוד | 06-10-2019 23:14
לא רוצה להעליב אבל, איזה רופא צריך מחמאות מפיזיקאי? מה את קשורה בכלל... את במילא חושבת שכולנו טיפשים, אז את מטיפה לנו שהרב הזה פחות טיפש?
30
בחיאת למי איכפת מהכיפה שלך
אב | 06-10-2019 23:11
בחיאת למי אכפת מהכיפה שלך
31
מסכים.לגמרי. הר המור הגזימו
דוד | 06-10-2019 23:12
באמת נמאס כבר מכל הביטויים הלא ברורים האלה של 'תורת ישראל' ו'קדושת ישראל' חס וחלילה אין כאן קריאת תיגר כל תורתו של הרב זצ''ל, אבל כן יש כאן קצת ביקורת על הזרם החרדל''י, שלדעתי קצת חי בעננים, עם כל מיני מושגים ערטילאיים ולא ברורים באמת. אני חושב שהרב כאן מנסה לשים לזה קץ, ולתת ביטוי בעל משמעות אמיתית, ולא להשאיר את זה כאוסף של מילים ריקות. יש כוח. יש להדגיש כמובן שוב, שאין זו קריאת תיגר על השקפת הרב זצ''ל, אלא תיגר על הדרך בו הציונות הדתית החדשה לכאורה מממשת את חזון הרב.
האם אתה מבין גם מושגים בפיזיקה?
שקד | 17-10-2019 22:44
אתה ושכמותך כנראה עצלנים מדי בכדי לפתוח ספר ולנסות להבין את הדברים ובוחרים בחיים רדודים ולכן כל מושג שדורש קצת מחשבה מוציא אתכם מהכלים בגלל חוסר היכולת להבין אותו. האם היית פוער פה על מושג בפיזיקה קוונטית ועל פיזיקאים כשאתה לא למדת אפילו שנה א בפיזיקה? ברור שלא! המושגים של הרב קוק מצריכים למידה של שנים והתבוננות כדי להבינם, לכן אל יתהלל חוגר כמפתח. חג שמח
הר המור זה לא כל תלמידי הרב קוק
יוסף | 15-10-2019 23:59
אלא חלק קטן מאוד שלהם שעושה הרבה רעש...
תגיד לי בן כמה אתה?!
גיא | 07-10-2019 0:44
כל ילד מביע את דעתו על הר המור ועל הזרם החרדלי. חוצפן קטן. זה שלא למדת והעמקת זה סיבה לשתוק ולא לבכות על חוסר הבנתך. לא ברור לך מושגים לך תברר לנו הם ברורים וכן לכל מי שלומד אותם. כמו שתתחיל לצחוק על תלמידי איינשטיין שדנים בינם לבין עצמם על תורת היחסות ותאמר שהם מדברים באוויר, אתה בכלל מבין איזה פער יש בינך לבינם?! יש פשט ויש עומק תורת הרב זצל באה להעמיק ולהחיות את הפשט, בסוף זה גם מאד פשוט וטבעי.
32
חרדים מקבלים את המדע? ואיזה זכויות נשים?
ד״ר לחוקי תנועה | 06-10-2019 23:18
כבודה בת מלך פנימה ופסולות לעדות יחד עם שוטים וקטנים? לא הבנתי איך חרדים מקבלים את המדע אם אין לימודי ליבה...
שכחת עגונות ומסורבות גט
פרופסורית לסרבנות גט | 16-10-2019 19:00
במקרה שלי ערך 16 שנים עד ליום מותו של בן העוולה.
33
א. יצא המרצע וכו ב. מי הבית אב שלך?
גיא | 07-10-2019 0:05
או שזה סתם עוד רפורמה שמתחזה לאורתודוקסיה, מה היסודות שלך איזה גדולי דור אתה ממשיך?!
34
"יהדות" חדשה
יהודי | 07-10-2019 0:08
מתוכן דבריו משמע, שהוא אינו מאמין בביאת המשיח, ובגאולה האמיתית והשלימה. אחד מיג עיקרים של הרמבם. כדאי לעיין מה אומר הרמבם על מי שאינו מאמין בביאת המשיח, ואינו מצפה לו.
35
שמישהו ייקח לו את השמיכה...
אייל | 07-10-2019 1:24
זה מדהים. אני פשוט נגנב לראות את התהליך של תורה שאין לה בית אב... האקדמיה מרקיבה מבפנים את היהודי והקשר החי שלו לתורה. פשוט לבכות
36
לפיגמה מנומרת
אני החלפתי | 07-10-2019 1:58
כאות הזדהות עם הגינגים בעולם
37
אני החלפתי גופיה היום
חרדלי? | 07-10-2019 3:08
את מי זה מעניין? הרבה מלל ..בלה בלה בלה זה ברור לגמרי אגב.. רק אל תקראו לנו *חרדים* אתה צודק שאינך קשור לציונות הדתית ולרב קוק זצל אתה שייך לאורתודוכסיה מודרנית-מתקדמת. החלפת את הרב קוק בעמוס עוז. זה רק מעיד עליך. תאמין לי השמש תזרח מחר בבוקר.
38
עכשיו גם הכיפה חד פעמית
אמת מארץ תצמח | 07-10-2019 4:51
הרב שמיהר לחתום על איסור חמור של כלים חד פעמיים בחגים הפך את כיפתו לחד פעמית.... אכן עקרונותיו כלים וכיאה לחקיינים שמייבאים את כל מה שטוב ליהודים בארצות דוברות אנגלית אל הארץ בלי להבחין בין התורות.... ככה משיגים את תשומת לב של התקשורת והאקדמיה החילונית. תן לי דתי במיוחד בעל תואר רב שמראה שדעותינו הם הנכונות ועכשיו יש לו שלל ראיונות ואייטמים.... אכן חמוקו של משיח אתה
39
רשפעת השמאל
נועם | 07-10-2019 6:17
עוד רב מחמד....
40
מזדהה
מיכה | 07-10-2019 6:29
מזדהה עם כל מילה! יישר כוח!
41
רב קהילת עטרת יחזקאל בקרית אונו החליף תחתונים
איציק | 07-10-2019 6:41
מה קרה לכם?! מה אכפת לנו מהכיפה שלו?
42
אפשר פשוט להיות דתי, סרוגים ולא חסידי הראיה
יעל | 07-10-2019 7:04
דרך אגב, החרדים (גם לא חרדי ארצות הברית) לא מייצגים את הזרם הרציונאלי - ההפך - הם עסוקים בחומר והזיה שבלא הגנה ואדמה אפשר לשגשג. דא הרשר הירש דיבר על תורה עם דרך ארץ לפני יהדות ארצות הברית..
אפשר להיות פשוט יהודי ירא שמיים
שאול | 15-10-2019 22:38
למי אכפת איזה זרם אתה בכלל. העיקר יהודי ירא שמיים שרוצה בטובתה של החברה והמדינה בישראל
43
ובחרת בחיים
משה אהרון עו"ד | 07-10-2019 7:11
הציווי הוא שאתה תבחר לחיות את החיים שלך ולא את החיים של משהו אחר. דם מתבשל במשך חייו ולגיטימי להגיע לצמתים מעוררי השראה. מפריע לי רק הסימבול הרדוד של הכיפה ואם זו לא תחנת גלישה לחרדניות הכבדה שלא מכירה בתהליך הגאולה ובגולת הכותרת שלה האתחלתא
44
מה הוא רוצה???????????
ראי צור | 07-10-2019 7:21
חסר טעם,סתמי, מביך
45
כיפה
לוי | 07-10-2019 8:03
צר לי על החלטת הרב למרות שאיני מכירו, מהסיבה שהקיטלוג בסוג הכיפה אינה קובעת כלום כי היא לא קובעת כלום והמעיל לא מועיל זהו אולי סמל של מן דהוא, בבקשה אל תעשו משהוא לא מועיל לרוח הקודש .
46
המפד"ל מתה, הכיפה הסרוגה סמל השמרנות.
כיפה עליזה | 07-10-2019 8:14
היום להסתובב עם כיפה סרוגה זו בושה. הכל עדיף כיפה שחורה או ראש גלוי.
47
פכטר תתפטר
יהודי עם כיפה שחורה | 07-10-2019 9:28
אתה מעניין כשלג דאשתקד. כאתרוג אחרי סוכות. אתה ערבה.
48
צבע אינו מעיד
משה | 07-10-2019 9:29
דבריך אינם בהכרח מעידים שצבע הכיפה ישנה את היחס אילך אלא כפי שאמרו חכמים לפנינו מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחיקוך גמר חתימה טובה
49
אתה כזה דביל, כבודו
אנושי וחומל | 07-10-2019 10:41
כל כך אכפת לך רק מהאגו של עצמך, ושכל המפונפנים יגידו לך שאתה מהנורמליים. כנס לאסלה ותוריד את המים
50
זה הרב שהתיר לנשים ללבוש מכנסיים?
שי | 07-10-2019 11:34
מבחינתי, שיחליף את הכיפה בכובע ליצן.
51
אחר כך תוריד כיפה?! אולי המקצוע לא מתאים לך?
סימבה | 07-10-2019 13:03
תבדוק אם אתה בכלל כשיר להנהגה. זה שאתה מתלבט זה בסדר אבל מנהיג צריך לדעת מה הוא רוצה מהחיים של עצמו
52
בסוף האחדים נפגשים
חרדלי אחד | 07-10-2019 14:49
זו די אירוניה להחליט על כפה שחורה סרוגה, הרי בהר המור כבר שנים הרבנים עם שחור סרוג. הפוך על הפוך, דווקא הזרם של הרב קוק הכי חזק הולך על שחור סרוג. מקווה שלא יהרוס את המיתוג של הזרם החדש הניאו אורתודוכס הנאור...
53
רחמנות
שלום' | 07-10-2019 16:23
רחמנות על מי שכל כך מתבייש בדרך שלו ,כל כך לא נעים לו להיות קיצוני והזוי בתור דוס ,עד שהוא מוכרח להטיף לכולם ליהדות ליברלית והומנית. מומלץ לרב הנל שיסתכל על מצב היהדות הליברלית באמריקה שכבר מתחילה להתבולל.
54
נראה לי שכב' הרב הנכבד התבלבל בכיפה
שפוי | 07-10-2019 22:26
כיפה שחורה סרוגה גדולה היא מאפיין מובהק! של החוגים הורניים והחרדליים בציונות הדתית. כפת המודרן אורתודוקס היא כיפת קטיפה או משהו דומה לזה, שחורה ושטוחה בת ארבעה חלקים וקטנה יחסית. כך זה בארהב וגם בארץ במקומות שופעי אמריקאים כמו אפרת למשל או בתכניות לימודים של תלמידי חול מארהב רואים הרבה את הכיפה הזו. לא פלא שחשבו שהוא התחרד. אלא אם כן התכוון כב' הרב למין ייצוג ייחודי משלו. שנה טובה לרב ובהצלחה.
55
כמה זיבולי מח
ו | 08-10-2019 0:47
מדבר יותר מהגובה שלו. רב שולי נאו-רפורמי
56
אא
איתן | 08-10-2019 9:01
כאחד שהחליף את הכיפה לפני כשלושים שנה, אני מבין אותו לגמרי. אגב, מי ששיכנע אותי להחליף את הכיפה, היה אז רב בקרנש שבכל הזדמנות דיבר נגד החרדים. על אלו שאינם שומרים תורה ומצוות ידע ללמד זכות מכאן ועד סין. אבל שנאת החרדים העבירה אותו על דעתו. זה חרה לי ופעל הפוך.
57
סוג של רפורמי וכאלה
אבי | 08-10-2019 9:58
של נעליך אדון דר ורב
58
ד"ר פכטר , הכיפה הסרוגה מייצגת
אני | 08-10-2019 11:21
את היהודים בארהב , אבל אתה חי באי אזאולי כיפה שחוה מקיטפה ? גמר חתימה טובה ושנה טובה ומבורכת
59
ספורט
נועם | 08-10-2019 19:48
ספורט
60
עוד חכמולוג..
אביטל | 10-10-2019 0:41
לא הבנתי למה זה מעניין אותנו
61
אין לעשות שינויים בתורה ובמסורת
ללא שם | 10-10-2019 2:08
על זה נאמר שאהרון היה מקרב יהודים לתורה ולא את התורה ליהודים, בסוף היהודים המקוריים נשארים המייצגים האמיתיים של התורה, כל עוד נוהגים לפי השולחן ערוך, לא משנה צבע הכיפה. נראה שאצלו הדוקטור קודם לרב, לא חסרים רפורמים לצערנו. מנסים להרוס את היהדות, אבל ב''ה רוב עם ישראל רואה את החרדים כיהודים מקוריים ומבינים שלא ניתן לשנות כלום בהלכה.
62
יש גדולים שהם בעצם בעד הציונות הדתית
משה | 10-10-2019 15:02
כמו הרבה חיים דרוקמן. הוא לא יודע מה זה כלל ישראל?! הוא למד אצל הרבה צבי יהודה, הוא יודע יותר טוב ממך ומעוד הרבה אנשים העולם. אז כדאי לך לבדוק מה שבוע אומר.
63
טועה . אבל מבין אותו .
יאיר | 10-10-2019 15:09
הגישה הדוגמטית . והמחלוקות הפנימיות . והכישלון האסטרטגי-מעשי-פוליטי של תנועת ההתיישבות . כולם מלמדים שתלמידי הרציה . אינם מצליחים להעמיד חזון לאומי יהדותי שלם ועמוק המכוון עם תנאי המציאות הממשית . עם המנטליות הישראלית . ועם עיקרי ההסכמות הרווחות בחברה הישראלית בשאלות לאום ודת.. זה לא קשור למישור האידיאי קבלי של תורת הרב קוק. שהיתה ונשארה תפיסה רעיונית מלאה ומדוייקת ממקורה של תורה ושימוש תלמידי חכמים ארוך ושלם .. בכל מושגיה .. שההשגות עליה מפי החולקים . חרדים או אורתודוקסים אמריקאים . הם פטפוטי ילדות ... אינני מבטל את הערך הפרקטי שבשיטות האחרות. כמו שאיני מבטל את הערך הפרקטי שבחרדיות למרות הנייטרליות שלה בשאלת הציונות . אבל אין בכך בכדי להכהות את האמת הרעיונית לכשעצמה . כלל ישראל וארץ ישראל וסגולת ישראל . אינם מושגים אמורפיים שנוים במחלוקת . אלא מעיקרי הרעיון היהדותי עצמו ... המוחלטות של סגולת הקודש . היא ביטוי למוחלטות של האלוקות . החידוש הוא שהיא חלה על האומה הישראלית בכללותה . ועל כל מכשירי הופעתה . הרב הנל . בתהליך רגרסיה . אל האורתודוקסיה המודרנית . שהיא יהדות גלותית הומניסטית . שלפני 200 שנה . כגון הרשר הירש ואחרים .
64
רחמנות
אשר אבו | 11-10-2019 1:38
פששש...אכן מהלך פנימי מדהים, ורק אנחנו הדלים נשארנו לדאבונינו מבחוץ, לא זכינו להארות של הרב פכטר ושות' רחמנות על מחשבה דלה, לא ריאלית, ולא מעניינת אף אחד מלבד קומץ אורתודוקסים שאבד עליהם הכלח.
65
יישר כוח! דברי חוכמה, אמונה וטעם.
דרור | 11-10-2019 13:23
מי שמאמין, לא מפחד (ממדע ומודרניות)
66
אני מסכים לחלוטין
אמנון | 13-10-2019 8:42
רק אומר שיש תכנים נוספים שאפשר להכניס לאורתודוקסיה המודרנית כמו חסידות וכו'. אשמח להיות חלק בתנועה כזו אם תקום.
67
תורה יש רק אחת
א | 13-10-2019 14:26
בעומק אין שום הבדל בין הגאון מוילנא לבעל שם טוב או בין הרב קוק לרב סולביצ'יק
68
פיהוק
שם | 13-10-2019 16:19
כל אידיוט מקבל במה. תפתחו את מחלקת הודעות של אברבנאל ותפרסמו את כל ההגיגים של המאושפזים שם...
69
דוד
כמה דברים | 14-10-2019 21:54
קודם כל את המהלך הזה עשיתי לפני מספר שנים ולא ראיתי צורך להסביר את עצמי. דבר שני, בקריאת כמה מאמרים של הרב הזה בעלון של שבת נראה לי יותר קרוב לרפורמים מאשר לאורטוקסים המודרניים
70
כבודו בדיליי רציני
שרלי שלום | 16-10-2019 11:38
עיין בתורת הרב ליאון אשכנזי מניטו, ובמיוחד הקשב לדברי הרב אורי שרקי ני.
71
שמעת על לא תתגודדו?
דוד | 16-10-2019 19:22
אהה באורתודוקסיה המודרנית זה לא חלק מהתורה... מה עוד הורדתם?
72
ואני החלפתי את השרוכים בנעליים לצבע כתום
משה | 16-10-2019 19:23
למה זה מעניין אותי מה יש לך על הראש? כיפה זאת כיפה זאת כיפה. ואם אתה מאמין בה' אתה צריך גם אמונה... אל תחליף כיפות...
73
תורת הרב ריסקין והרב ווילק ראש ישיבת מחניים.
מישו | 16-10-2019 22:14
תורה מרנינה ומחדשת. אין צורך לפסול שיטות אחרות לדעתי, אלא אם החלפת כיפה עשה זאת מבלי להראות שגילית את האור. 70 פנים לתורה
74
המצאת מגזר חדש?
אוי הגאוויה | 17-10-2019 0:45
אתה מגזר של אדם אחד
75
גרעפס
שלום | 17-10-2019 16:32
עשיתי גרעפס החג בעקבות ארוחה שאכלתי בה יותר מידי.. את מי מעניינת הכיפה שלך. בחייאת. שחרר אותנו כל אחד חושב שהוא מזיז את העולם עם כל שטות שעוברת עליו. רב? לך תלמד תורה, יותר חשוב מלפרסם שטיות.
76
אשריך בהצלחה... יש משהו נטראלי בכיפה הזאת
אבי | 20-10-2019 0:01
במקור גדלתי בבני עקיבא... גרתי שנים בחול ושחזרתי הייתי קצת בישיבת חבד ובכולל ציונות הדתית. תמיד העדפתי כיפה שחורה קטיפה כי. גם בלבד לחצו לשנות לבוש וגם הכולל. העדפתי את הכיפה הזאת שלא שלא ישר שמה על ראשי יצוג של כל ההשקפות בלי סינון. פחות מחייב אבל גם יותר מודרני ופתוח להכיל את כל הזרמים. טעימות גורמה מכולם
77
לא הייתי מחשיב רב שמתעסק בחיצוניות ברמה כזו
יוסי | 20-10-2019 8:01
קצת ילדותי וחיפוש תשומת לב