כסף ללומדי תורה
ש: כיצד רבנים ולומדי תורה מקבלים כסף, הרי הרמב"ם אסר?
ת: לא נפסקה הלכה כמותו בשולחן ערוך. אך ודאי זה לא טוב שמגמת העיסוק בתורה היא להרוויח כסף. אלא הלומד לשמה רשאי לקבל כסף. עיין כסף משנה הלכות תלמוד תורה פרק ג.
אורות התורה
ש: בספר אורות התורה שהרב ערך ישנם פסקאות שאינן מופיעות בהוצאות שונות. מה מקורן?
ת: רבנו הרב צבי יהודה הכין אותן למהדורות הבאות.
תורה שבעל פה אמת
ש: מנין שהתורה שבעל פה אמת, אולי נשתבשה במשך הזמן?
ת: רבבות תלמידי חכמים מסרו נפשם על המסורת.
ש: אבל יש גם שאלות חדשות?
ת: והיה אם שמע תשמעו, אם תשמע בישן, תשמע בחדש מתוך מסירות נפש לישן, גם החדש היא תורה (רש"י דברים יא יג – רשם מ"צ).
לימוד קבלה
ש: יש איזה ספר עממי שמסביר בפשטות כל מושגי הקבלה?
ת: לימוד קבלה אינו מיועד לכל אדם אלא רק ליחידי יחידים, כך נפסק בשולחן ערוך (יו"ד רמו ד – רשם מ"צ).
טעם לימוד תורה
ש: למה ללמוד תורה?
ת: זה מגדל את הנשמה.
מהר"ל
ש: באיזה ספר להתחיל ללמוד מהר"ל?
ת: נתיבות עולם.
ביטויים חריפים
ש: כיצד להבין ביטויים חריפים של חז"ל במחלוקותיהם?
ת: עיין שו"ת חוות יאיר המודפסת בספר חפץ חיים.
לימוד ר' נחמן
ש: הרוצה ללמוד תורת רבי נחמן מברסלב, במה יתחיל?
ת: בספרים האחרים וקודם מסילת ישרים מאה פעמים (ליקוטי הראי"ה ב רסב. חיי הראי"ה קעב – רשם מ"צ).
יסודות
ש: אני לומד בישיבה, אך מרגיש שחסרים לי יסודות, ושאיני יציב. מה לעשות?
ת: לקרוא מאה פעמים ספר מסילת ישרים.
ספר הזוהר
ש: האם ספר הזוהר הוא תורה? למה יש לי רושם שאלו אמונות טפלות?
ת: זה תורה, אך מיועד ליחידי יחידים. לאחרים שעוסקים בו, יש תקלות חמורות, כגון זו שציינת.
לשון הרע ביומן
ש: הרב כתב שמותר לשון הרע ביומן. האם מותרות גם קללות או דברי גנאי סתם?
ת: לא. רק צער נפשו.
ימח שמו
ש: כיצד מותר לומר על היטלר ימח שמו, הרי הוא יצירה של ד' ויש בזה ביזוי לד' כיון שהוא בצלם אלהים?
ת: לא אמרנו שימח צלם אלהים, שהוא במו ידיו מחק, אלא שימח שמו.
מלצרות בשבת
ש: כיצד מותר לקבל שכר של עבודת מלצרות בשבת?
ת: על העבודה שנעשתה בחול ואף על כביסתו את הבגדים בו עבד.
לק ברגלים
ש: האם ראוי לשים לק ברגלים?
ת: לא. אין זה צנוע. בכלל, איפור מותר רק אם אינו מושך את העין.
רבי משה טקו
ש: האם באמת רבי משה טקו סבר שהקדוש ברוך הוא גשמי?
ת: לא. אלא סבר שיכולתו האין סופית מאפשרת לו גם להתגלות באופן גשמי. אך הרמב"ם מבטל דעת זו ביסוד השלישי. עיין תורה שלמה טז 315.
אוכל באוטובוס
ש: מותר לאכול עוגה באוטובוס?
ת: כן. אין בזה דין אוכל בשוק כי זה בצנעא. כמובן, לא ללכלך (שו"ת שאילת שלמה ב תמג. ג פא – רשם מ"צ).
יידיש
ש: האם יש ליידיש קדושה כמו לארמית?
ת: לא. חז"ל אומרים שארמית קרובה ללשון הקודש. יידיש היא גרמנית עם כמה מילים בעברית.
חתונה מעורבת
ש: אני בן 23 ואיני רוצה ללכת לחתונה מעורבת, אך אימי מכריחה אותי. מה לעשות?
ת: אם אין ברירה, לך, אך עמוד בצד.
לחם בלי מים
ש: אני תקוע במקום בלי מים. כיצד לאכול לחם?
ת: לעטוף את שתי הידיים.
ש: אפשר לעטוף את הלחם?
ת: לא.
מוזיקה קלאסית
ש: הוריי אוהבים להשביע מוזיקה קלאסית לתינוק שלנו. יש בכך בעיה?
ת: לא. זו מוזיקה עדינה המעוררת רגשות עדינים.
דוא"ל בשבת
ש: מותר לי לקרוא דוא"ל שנשלח אליי בשבת?
ת: כן. אחרי שבת, כמו כל מעשה שבת שמותר אחר שבת. אבל לבקש ממנו שיחדל בעתיד.
סיום
ש: האם אפשר לעשות סיום על ספר חפץ חיים?
ת: כן. ככל ספר קודש. עם הנוסח ועם הקדיש.
דמי שידוך
ש: האם יש לזוג לשלם לשדכן ששידך ביניהם? כמה?
ת: כן. זה שוה כל הון. אני ממליץ 5000 ש"ח כל צד.
תשובת רב
ש: אם אני שואל רב ואיני רוצה להיות מחוייב לתשובתו, מה לעשות?
ת: לומר לו מראש, וזה גם חוסך לו עמל, שהוא יודע שזו לא תשובה הלכה למעשה אלא רק לימוד.
סימון בתנ"ך
ש: האם מותר לסמן בתנ"ך בעזרת דיו זוהר?
ת: כן. זה לא סותר חרדת קודש.
צבע אבותינו
ש: האם זה נכון שאבותינו היו בצבע של כושים?
ת: לא. צבע חום בהיר. כמו עץ אשכרוע. כלומר עץ שיטה. משנה נגעים פרק ב.
==
שו"ת עם הרב אבינר ברשת מורשת\רשת א'
כל יום חמישי בערב מהשעה 22.30 עד 24.00
מס' טלפון לשאלות בזמן השידור: 5302685 – 02
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
אברהם
אבקש לתקן את הרב שלמה אבינר יידיש היא לא "גרמנית וכמה מילים בעברית" אלא שפה שבסיסה מאנגלית והמבטא דומה קצת לגרמנית בכל אחת מארצות אירופה נכנסו כמה מילים משפת המקום לשפת...
אבקש לתקן את הרב שלמה אבינר יידיש היא לא "גרמנית וכמה מילים בעברית" אלא שפה שבסיסה מאנגלית והמבטא דומה קצת לגרמנית בכל אחת מארצות אירופה נכנסו כמה מילים משפת המקום לשפת היהודים וכך נהייתה שפת היידיש בא"י היידיש תובלה עם מילים מעברית וערבית בארה"ב היום מדברים "אינגלידיש" והסיבה שבכל מקום הן בחו"ל והן כיום בא"י מדברים בשפת היידיש הוא משום שלא להתערב עם שפת הרחוב שכידוע מאד מלוכלך
המשך 18:16 25.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פייבל
מהעברית שאתם מדברים שבטח אין לזה שום קדושה
01:13 15.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
לרב את מה שמפסיד כשמפסיק מעבודתו כדי להורות וללמד. מדובר רק כשיש לרב עבודה ולא "כאילו יש לו עבודה"! בזמן חז"ל היו כוללים, כמו "עשרה בטלנים" וכדו'. אבל תראו לי אחד...
לרב את מה שמפסיד כשמפסיק מעבודתו כדי להורות וללמד. מדובר רק כשיש לרב עבודה ולא "כאילו יש לו עבודה"! בזמן חז"ל היו כוללים, כמו "עשרה בטלנים" וכדו'. אבל תראו לי אחד מחז"ל ששיך לבטלנים אלו!
המשך 16:40 14.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיודע לשאול
הנה הציטוט: "אין דברי התורה מתקיימים במי שמתרפה עצמו עליהם, ולא בלומדים מתוך עידון ומתוך אכילה ושתייה, אלא במי שממית עצמו עליה ומצער גופו תמיד, ולא יתן שינה לעיניו ותנופה לעפעפיו....
הנה הציטוט: "אין דברי התורה מתקיימים במי שמתרפה עצמו עליהם, ולא בלומדים מתוך עידון ומתוך אכילה ושתייה, אלא במי שממית עצמו עליה ומצער גופו תמיד, ולא יתן שינה לעיניו ותנופה לעפעפיו. (יו"ד רמו סעיף כא) ע"כ לשון השו"ע. הרמ"א מחפש מתחת לאדמה התרים לקחת כסף: הגה: לא יחשוב האדם לעסוק בתורה ולקנות עושר וכבוד עם הלמוד, כי מי שמעלה מחשבה זו בלבו אינו זוכה לכתרה של תורה, אלא יעשה אותו קבע ומלאכתו עראי, וימעט בעסק ויעסוק בתורה. ויסיר תענוגי הזמן מלבו ויעשה מלאכה כל יום כדי חייו, אם אין לו מה יאכל, ושאר היום והלילה יעסוק בתורה. ומעלה גדולה למי שמתפרנס ממעשה ידיו, שנאמר: יגיע כפיך כי תאכל וגו' (תהילים קכח) וכל המשים על לבו לעסוק בתורה ולא לעשות מלאכה להתפרנס מן הצדקה, הרי זה מחלל השם ומבזה התורה, שאסור ליהנות מדברי תורה. וכל תורה שאין עמה מלאכה, גוררת עון וסופו ללסטם הבריות. (לשון הטור). וכל זה בבריא ויכול לעסוק במלאכתו או בדרך ארץ קצת ולהחיות עצמו, (רבינו ירוחם ורבינו יונה נתיב ב' וכ"כ הרמ"ה), אבל זקן או חולה, מותר ליהנות מתורתו ושיספקו לו (לכ"ע). ויש אומרים דאפילו בבריא מותר (בית יוסף בשם תשובת רשב"ץ). ולכן נהגו בכל מקומות ישראל שהרב של עיר יש לו הכנסה וספוק מאנשי העיר, כדי שלא יצטרך לעסוק במלאכה בפני הבריות ויתבזה התורה בפני ההמון. (אברבנאל בפירוש מסכת אבות). ודוקא חכם הצריך לזה, אבל עשיר, אסור. ויש מקילין עוד לומר דמותר לחכם ולתלמידיו לקבל הספקות מן הנותנים כדי להחזיק ידי לומדי תורה, שעל ידי זה יכולין לעסוק בתורה בריוח. ומ"מ מי שאפשר לו להתפרנס היטב ממעשה ידיו ולעסוק בתורה, מדת חסידות הוא ומתת אלהים היא, אך אין זה מדת כל אדם, שא"א לכל אדם לעסוק בתורה ולהחכים בה ולהתפרנס בעצמו. (גם זה בתשובה הנזכרת). וכל זה דשרי היינו שנוטל פרס מן הצבור או הספקה קבועה, אבל אין לו לקבל דורונות מן הבריות. והא דאמרינן: כל המביא דורון לחכם כאלו מקריב בכורים, היינו בדורונות קטנים שכן דרך בני אדם להביא דורון קטן לאדם חשוב, אפילו הוא עם הארץ. (רבינו ירוחם בשם רבינו יונה). בין זה לבין כוילל - כמו מרחק בין מזרח למערב.
המשך 13:45 13.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
אני מתארת לי שעקיבא הוא כינוי לדעתן חסר פשרת ומשוא פנים. לקרוא ולהשכיל. יכלה כל חברת פרסום או מפלגה או אתר להתברך בתותח. לנושא: שמתי לב שכל מוסד תורני המגייס...
אני מתארת לי שעקיבא הוא כינוי לדעתן חסר פשרת ומשוא פנים. לקרוא ולהשכיל. יכלה כל חברת פרסום או מפלגה או אתר להתברך בתותח. לנושא: שמתי לב שכל מוסד תורני המגייס כספים באמת עוסק בתעמולה לטיפשים, כי אצלם הכסף בכיסים. ערוצי הקדש להחתמה להוראות קבע בזה הם אלופים . כמו מוכרי האות בספר תורה ומכירת עליות וברכות. מבטיחי חסימת הזיווג בפעלולים של מנעולים, חוף הים, עמוקה ומקובלים. מי אמר שבמדינה אין הרבה הרבה אהבלים.משלמים וטועים.
המשך 12:45 13.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עקיבא
היהודים להוטים לקנות חמלה בכסף.הליטאים למדנים עוקרי ההרים בשכלתנות הם העניים. את הכסף הגדול עושים ביהדות החבולה העכשוית להטוטני פולחן הקברים ,. ליד קברי צדיקים ושכים כצדיקים והמחוברים אליהם, זורם...
היהודים להוטים לקנות חמלה בכסף.הליטאים למדנים עוקרי ההרים בשכלתנות הם העניים. את הכסף הגדול עושים ביהדות החבולה העכשוית להטוטני פולחן הקברים ,. ליד קברי צדיקים ושכים כצדיקים והמחוברים אליהם, זורם נהר הכסף הגדול במליארדים והם הבבות לסוגיהם. אין בין זה לבין לימוד תורה לשמה אלא הכותרת המכניסה ללא מס הנקראת ע מ ו ת ה . אחריהם האדמורים שכתם הלידה הוא מעין הממון ולא העמקות בתורה .לכן הם הולכים ורבים ומתפלגים לפלגים כמעין השופע כספים. אחריהם סיני הידענים העממיים תממנהיג שס עד אחרון להטוטני הדרשניםת גם שם הכסף הגדול. ובסוף התור בוגרי מרכז ורבני הציונות הדתיתת שהתעמולה החרדית משפילה ומקצה מלהתקרב לכספים . והם הנבכים שכל הזמן רבים על חידודי מילים ומסתגפים ונאנקים באוהלה של תורה שאינו צמוד לנהר השנור וחושבים שאת העולם הם מנהלים וטועים. עד שבא אמסלם בספרו "בשם התבונה" והראה שהשימוש בתורה היא מזימה לעושר בשם האלוקים של העסוקים בחילול שמו ברבים.
המשך 11:07 13.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר