כסף ללומדי תורה

ש: כיצד רבנים ולומדי תורה מקבלים כסף, הרי הרמב"ם אסר?

ת: לא נפסקה הלכה כמותו בשולחן ערוך. אך ודאי זה לא טוב שמגמת העיסוק בתורה היא להרוויח כסף. אלא הלומד לשמה רשאי לקבל כסף. עיין כסף משנה הלכות תלמוד תורה פרק ג.

אורות התורה

ש: בספר אורות התורה שהרב ערך ישנם פסקאות שאינן מופיעות בהוצאות שונות. מה מקורן?

ת: רבנו הרב צבי יהודה הכין אותן למהדורות הבאות.

תורה שבעל פה אמת

ש: מנין שהתורה שבעל פה אמת, אולי נשתבשה במשך הזמן?

ת: רבבות תלמידי חכמים מסרו נפשם על המסורת.

ש: אבל יש גם שאלות חדשות?

ת: והיה אם שמע תשמעו, אם תשמע בישן, תשמע בחדש מתוך מסירות נפש לישן, גם החדש היא תורה (רש"י דברים יא יג – רשם מ"צ).

לימוד קבלה

ש: יש איזה ספר עממי שמסביר בפשטות כל מושגי הקבלה?

ת: לימוד קבלה אינו מיועד לכל אדם אלא רק ליחידי יחידים, כך נפסק בשולחן ערוך (יו"ד רמו ד – רשם מ"צ).

טעם לימוד תורה

ש: למה ללמוד תורה?

ת: זה מגדל את הנשמה.

מהר"ל

ש: באיזה ספר להתחיל ללמוד מהר"ל?

ת: נתיבות עולם.

ביטויים חריפים

ש: כיצד להבין ביטויים חריפים של חז"ל במחלוקותיהם?

ת: עיין שו"ת חוות יאיר המודפסת בספר חפץ חיים.

לימוד ר' נחמן

ש: הרוצה ללמוד תורת רבי נחמן מברסלב, במה יתחיל?

ת: בספרים האחרים וקודם מסילת ישרים מאה פעמים (ליקוטי הראי"ה ב רסב. חיי הראי"ה קעב – רשם מ"צ).

יסודות

ש: אני לומד בישיבה, אך מרגיש שחסרים לי יסודות, ושאיני יציב. מה לעשות?

ת: לקרוא מאה פעמים ספר מסילת ישרים.

ספר הזוהר

ש: האם ספר הזוהר הוא תורה? למה יש לי רושם שאלו אמונות טפלות?

ת: זה תורה, אך מיועד ליחידי יחידים. לאחרים שעוסקים בו, יש תקלות חמורות, כגון זו שציינת.

לשון הרע ביומן

ש: הרב כתב שמותר לשון הרע ביומן. האם מותרות גם קללות או דברי גנאי סתם?

ת: לא. רק צער נפשו.

ימח שמו

ש: כיצד מותר לומר על היטלר ימח שמו, הרי הוא יצירה של ד' ויש בזה ביזוי לד' כיון שהוא בצלם אלהים?

ת: לא אמרנו שימח צלם אלהים, שהוא במו ידיו מחק, אלא שימח שמו.

מלצרות בשבת

ש: כיצד מותר לקבל שכר של עבודת מלצרות בשבת?

ת: על העבודה שנעשתה בחול ואף על כביסתו את הבגדים בו עבד.

לק ברגלים

ש: האם ראוי לשים לק ברגלים?

ת: לא. אין זה צנוע. בכלל, איפור מותר רק אם אינו מושך את העין.

רבי משה טקו

ש: האם באמת רבי משה טקו סבר שהקדוש ברוך הוא גשמי?

ת: לא. אלא סבר שיכולתו האין סופית מאפשרת לו גם להתגלות באופן גשמי. אך הרמב"ם מבטל דעת זו ביסוד השלישי. עיין תורה שלמה טז 315.

אוכל באוטובוס

ש: מותר לאכול עוגה באוטובוס?

ת: כן. אין בזה דין אוכל בשוק כי זה בצנעא. כמובן, לא ללכלך (שו"ת שאילת שלמה ב תמג. ג פא – רשם מ"צ).

יידיש

ש: האם יש ליידיש קדושה כמו לארמית?

ת: לא. חז"ל אומרים שארמית קרובה ללשון הקודש. יידיש היא גרמנית עם כמה מילים בעברית.

חתונה מעורבת

ש: אני בן 23 ואיני רוצה ללכת לחתונה מעורבת, אך אימי מכריחה אותי. מה לעשות?

ת: אם אין ברירה, לך, אך עמוד בצד.

לחם בלי מים

ש: אני תקוע במקום בלי מים. כיצד לאכול לחם?

ת: לעטוף את שתי הידיים.

ש: אפשר לעטוף את הלחם?

ת: לא.

מוזיקה קלאסית

ש: הוריי אוהבים להשביע מוזיקה קלאסית לתינוק שלנו. יש בכך בעיה?

ת: לא. זו מוזיקה עדינה המעוררת רגשות עדינים.

דוא"ל בשבת

ש: מותר לי לקרוא דוא"ל שנשלח אליי בשבת?

ת: כן. אחרי שבת, כמו כל מעשה שבת שמותר אחר שבת. אבל לבקש ממנו שיחדל בעתיד.

סיום

ש: האם אפשר לעשות סיום על ספר חפץ חיים?

ת: כן. ככל ספר קודש. עם הנוסח ועם הקדיש.

דמי שידוך

ש: האם יש לזוג לשלם לשדכן ששידך ביניהם? כמה?

ת: כן. זה שוה כל הון. אני ממליץ 5000 ש"ח כל צד.

תשובת רב

ש: אם אני שואל רב ואיני רוצה להיות מחוייב לתשובתו, מה לעשות?

ת: לומר לו מראש, וזה גם חוסך לו עמל, שהוא יודע שזו לא תשובה הלכה למעשה אלא רק לימוד.

סימון בתנ"ך

ש: האם מותר לסמן בתנ"ך בעזרת דיו זוהר?

ת: כן. זה לא סותר חרדת קודש.

צבע אבותינו

ש: האם זה נכון שאבותינו היו בצבע של כושים?

ת: לא. צבע חום בהיר. כמו עץ אשכרוע. כלומר עץ שיטה. משנה נגעים פרק ב.

==

שו"ת עם הרב אבינר ברשת מורשת\רשת א'

כל יום חמישי בערב מהשעה 22.30 עד 24.00

מס' טלפון לשאלות בזמן השידור: 5302685 – 02