מנתניהו ועד שגיא מוקי: סיכום נבחרי העשור - סרוגים

מנתניהו ועד שגיא מוקי: סיכום נבחרי העשור

רגע לפני פתיחת שנת תש"פ, הגיע הזמן לחשוף את האנשים שעשו לכם את העשור האחרון, בפוליטיקה, במגזר, בתקשורת ובספורט? מתש"ע עד תשע"ט כתבי סרוגים בסיכום חגיגי

מנתניהו ועד שגיא מוקי: סיכום נבחרי העשור
  (צילום: פלאש 90)

לאחר שבועות האחרונים, אלפי גולשים בחרו את האנשים שעשו להם את העשור בפולטיקה, במגזר, בתקשורת ובספורט- הגיע הזמן לסכם את התוצאות. מתוך עשרות מעומדים ראויים וטובים, בחרתם ברוב קולות רשימה מכובדת של אנשים שעשו לא מעט בעשור האחרון.

כתבי סרוגים סיכמו את הבחירות שלכם והתוצאות לפניכם:

איש העשור בפוליטיקה – בנימין נתניהו

זה היה העשור של בנימין נתניהו. ובמשפט אחד: תאהבו אותו או תשנאו אותו – אבל אי אפשר להתעלם ממנו.

אחרי שהפציע חזרה ב- 96, נתניהו לכד את תשומת הלב לכל אשר יפנה. האיש שלמעלה מעשור מדברים עליו, שאין יום ששמו לא מוזכר בתקשורת ובעיתונות הפך עולמות וטרף את קלפי הפוליטיקה הישראלית שהכרנו עד כה, רק כדי להישאר בה.

מחליף את עורו מנחישות ועקשנות נגד האיום האיראני ועמדה חזיתית מול המעצמות, לחיוך, ירידה אל חוף הים ושוק מחנה יהודה לתת הרגשה של אדם לאדם.

בנימין נתניהו – אישיות אמביוולנטית, מנהיג ומונהג (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)

עם השנים הפך נתניהו לפנים של מדינת ישראל, 'אני זה ישראל, מדינת ישראל זו אני'. החדיר את המשוואה כי כשרוצים להפיל את הליכוד רוצים להפיל את שלטון הימין שהוא עומד בראשו. משכך, רוצים להפיל אותו.

אבל לאליטה הישראלית זה כבר היה קשה להכיל, העצם בגרון שיושבת תקועה במשך למעל מעשור, הבשילה עם התפוצצות החקירות, אז הפך המשחק במגרש הלאומי למגרש הביתי בניסיון להראות שמדובר בהתנכלות אישית, על רקע לאומי. משם, ישראל מחולקת לשני מחנות 'כן ביבי', 'לא ביבי'.

אבל נתניהו לכשעצמו, הוא אישיות אמביוולנטית, כלפי חוץ- בעוד הוא רושם הישגים מטורפים בביטחון, בהסברה, ביחסים בינלאומיים, כלפי פנים הצמיח לעצמו שונאים רבים בגלל המשחק היחידני. כל הישג או הפסד רשום על שמו.

המנהיג הנכון בזמן הנכון, הביא את ישראל לאימפריה אבל מוטט את עצמו כשלא השכיל להעמיד לעצמו יורש, העובדה הזאת זה הכישלון הכי גדול שלו.

(עטרה גרמן)

עוד באותו נושא

מריבו עד להקת שלוה: סיכום נבחרי העשור במוזיקה

איש העשור במגזר – הרב שמואל אליהו

הציונות הדתית נמצאת בשנים האחרונה בחזית המאבק על דמותה של החברה הישראלית בכלל והצבא בפרט, מאבק אשר הביא את ראשיה להתנגשות חזיתית עם ראשי הצבא ולא פעם עם ראשי ההנהגה עצמה.

הרב שמואל אליהו הוביל, ועדיין מוביל, קול חד, עקבי וברור בלי גמגומים, גם במאבקים כלל ישראלים וגם במאבקים פנים מגזריים והוא היחיד שמתמודד עם סוגיות מורכבות ורגישות בלי משוא פנים והנחות גם כשמולו עומדים רבנים פופולריים ובעלי תפקידים רמים.

בניגוד לאחרים אשר מחשבים את גובה הלהבות וההתנגדות שדבריהם ייצרו, הרב אליהו דבק באמת גם כשהוא יודע שהוא עלול לשלם עליה מחירים כבדים, אותם הוא שילם לא פעם.

הרב שמואל אליהו- עיני רבים נשואות (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)

אחרי שבשנים האחרונות חשף ואף הוביל את המאבק בפרשיות רגישות כמו פרשת הרב מהצפון, השנה שוב נקרא הרב אליהו לעסוק בפרשה דומה- פרשת הרב טל- שהתפוצצה סביב ראש מוסדות 'תורת החיים' הרב שמואל טל, ונדמה שהוא הכתובת היחידה במגזר עליה סומכים בעיתות משבר.

בסופו של יום מדובר באחת הדמויות המשמעותית שיש היום בציונות הדתית, ועיני רבים נשואות אליה בכדי לשמוע מה יש לו לומר בסוגיות שונות- החל מהלכתיות וכלה בפוליטיות ומדיניות.

בשורה התחתונה, אפשר להסכים ואפשר שלא עם הסגנון של הרב אליהו, אך בשנים בהן הציונות הדתית משוועת למנהיג, נראה שהוא האיש היחיד שיש בכוחו, למרות כל המחלוקות, להביא לאחדות המחנה.

(גיא עזרא)

איש העשור בתקשורת – עמית סגל 

אם נחזור עשור אחורה, שוק התקשורת נמצא כשלוש שנים לאחר האתרוג של אמנון אברמוביץ', מיטב הפרשנים והכתבים הם מצד אחד של המפה באופן מובהק, וקולות אחרים מקבלים במה רק כמרואיינים, מוטב בפאנל וכמיעוט. הדרך שחצב כתב צעיר בגל"צ מהיישוב עפרה לסלון של המוני ישראלים מידיי ערב, היא מדהימה.

נראה היה שכדי לצמוח באותה סביבה, הוא היה צריך להבריק פי אלף מכל מתחריו, והוא הצליח להשאיר אבק במירוץ העיקש בשוק התקשורת ובעקבותיו פרץ דרך לרבים אחריו.

עמית סגל- ערוץ בפני עצמו (צילום: פלאש 90)

עמית גם חד כתער וגם הביא סיפורים רבים שטלטלו כאן מדינה שלמה. שהתחיל לשרבב גם את דעותיו, הוא ספג מתקפה מכוערת ממי שהעריכו, אך חששו מהכיפה והעבר המתנחלי וממורשת אבותיו. כשאברמוביץ' ממשיך לעדכן בנינוחות, כשברק רביד, רינו צרור ורבים מהצד השני לא מסתירים את עמדותיהם, זה הפך מגוחך ממש לשמוע את העדר גועה אחריו.

גם הם יודעים שסגל לא עושה הנחה לאף אחד לא משמאל ולא מימין ושהוא נמצא שם בזכות ולא בחסד. כי רק אם נמנה את עוקביו הרבים, בטוויטר, פייסבוק, טלגרם ואולי עוד אפליקציה שפספסתי- עמית סגל הוא ערוץ בפני עצמו. וכל כלי תקשורת יודע שהוא מתכבד בו.

(אור יזרעאלי)

איש העשור בעולם – נשיא ארה"ב דונלד טראמפ

אם היו מספרים לכם בתחילת העשור, שנה אחרי שברק אובמה נבחר כנשיא ארה"ב, שמי שיחליף אותו בתפקיד יהיה דונלד טראמפ, שאז היה מוכר בעיקר מכך שהקים מספר בניינים על שמו ומכך שהנחה תכנית ריאליטי בטלוויזיה האמריקנית, סביר להניח שהייתם צוחקים. כך עשו גם מיליוני אזרחים בארה"ב כשטראמפ הכריז בשנת 2015 על כוונתו להתמודד לנשיאות, מכיוון שאף אחד לא האמין אז שאיש עסקים בלי שום נסיון פוליטי יהפוך בסופו של דבר למועמד רציני בבחירות. אך בפועל טראמפ הוכיח את גדלותו לאורך כל קמפיין הבחירות – עד שהגיע כנגד כל הסיכויים לבית הלבן.

נשיא ארה"ב- לראשונה יחס אוהד לישראל (צילום: שאטרסטוק)

בארה"ב טראמפ אמנם נחשב כנשיא שנוי במחלוקת, זאת לאור סגנון הדיבור הבוטה כלפי יריביו ומדיניותו שזוכה לביקורת מהמפלגה הדמוקרטית, אך בישראל המצב שונה לחלוטין – זאת בעקבות היחס האוהד של הנשיא כלפי המדינה וכלפי הממשל בארץ. מאז שנכנס לבית הלבן בתחילת 2017 טראמפ פעל רבות למען ישראל ולמען ביטחונה- החל מהפרישה מהסכם הגרעין האיראני והטלת הסנקציות, דרך הביקורים הרבים של חברי הממשל בישראל ועד ההכרה ברמת הגולן ובירושלים כבירת ישראל (ראו על כך באירוע השנה).

כהונתו של טראמפ תמשיך גם אל תוך העשור הבא, ולמרות שניתן לחשוש מעתיד היחסים בין ישראל וארה"ב על רקע "עסקת המאה" המתקרבת, עדיין אין ספק שטראמפ ימשיך לפעול לטובתה של ישראל ויחזק את הברית הקיימת בין המדינות. בינתיים דונלד טראמפ יוכל לשמוח על בחירתו כאיש העשור בעולם של גולשי סרוגים.

(אוריאל בארי)

איש העשור בספורט – שגיא מוקי

הג'ודוקא מנתניה, שהביא כבוד גדול לישראל רק לאחרונה כשזכה במדליית הזהב באליפות העולם בג'ודו בטוקיו, והטביע את החותם לקראת האולימפיאדה ב-2020.את המדליה בריו, הוא פספס בשני הפסדים כואבים בחצי הגמר ובקרב על הארד, וסיים במקום האכזרי ביותר – הרביעי.

אבל עוד קודם לכן זכה פעמיים באליפות אירופה, והוא שם את ישראל על המפה, בענף החזק ביותר שלה. בשנה האחרונה שגיא מוקי מנצח את הקרבות שלו, ועושה את זה בהרבה סטייל, כשרובם נגמרים באיפון מהיר. מה שמזכיר לנו את המורשת של צה"ל של פעם, שידע לעקוץ בצורה קטלנית את האויבים שלו.

שגיא מוקי- שם את ישראל על המפה, בענף החזק ביותר שלה (רועי אלימה/פלאש90)

אולי זו האישיות שלו, ואולי נגינת התקווה ודגל הלאום שעלה לראש אולם הג'ודו רק לפני כמה חודשים ומקווים שישחזר את ההישג בשנה הבאה באותו מקום באירוע המרכזי ביותר בספורט – האולימפיאדה. שגיא מוקי הוא ספורטאי העשור של גולשי סרוגים.

(אריה יואלי)

האירוע שעשה לכם את העשור- העברת השגרירות 

בדצמבר 2017 נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הצהיר כי ארצו מכירה באופן רשמי בירושלים כעיר הבירה של ישראל- ובכך שיגר לעולם מסר ברור: ארה"ב עומדת לצד ישראל. אך הרגע הגדול באמת הגיע ב-14 במאי 2018, כאשר שגרירות ארה"ב בישראל עברה מתל אביב לעיר הבירה. האירוע הוכיח שארה"ב מעלה את ירושלים על ראש שמחתנו, ולאחר שכבר נבחר כאירוע השנה של שנת 2018, כעת הוא גם נבחר על ידי גולשי סרוגים לאירוע המשמעותי ביותר של העשור כולו.

ראש הממשלה  ושגריר ארה"ב בישראל. פתחו שגרירות בירושלים (צילום: יונתן זינדל\פלאש 90)

טקס הפתיחה המרגש, שהובל על ידי שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן, הדגיש את החשיבות הרבה של הרגע ההיסטורי. טראמפ עצמו אמנם לא הגיע לטקס, אך שלח ברכה מוקלטת שהוקרנה באירוע. "היום ירושלים היא ביתה של ממשלת ישראל, של בית המשפט העליון, הכנסת וראש הממשלה" אמר. "לישראל יש את הזכות לקבוע את בירתה בעצמה- אך במשך שנים רבות לא הכרנו במציאות הברורה שירושלים היא בירת ישראל. היום אנחנו מכירים זאת, ופותחים את השגרירות שלנו בעיר הקודש בירושלים באיחור של שנים רבות".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא המעיט בחשיבות האירוע. "זכרו את הרגע הזה. זהו היסטוריה" אמר בטקס. "עבור עמינו, העיר הזו מעוררת זיכרונות של הרגעים החשובים ביותר בהיסטוריה. כאן אברהם אבינו נבחר להיות אבי האומה. כאן שלמה המלך בנה את בית המקדש, וכאן המכבים החזירו את הריבונות לישראל. כאן נאמרו אחרי 200 שנה 3 מילים: הר הבית בידינו. המילים הללו הביאו מסר ברור: אנחנו כאן להישאר".

(אוריאל בארי)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
גור אריה ביבי. ייחרט בהיסטוריה כדוד המלך שסבל
תקע בשופר גדול | 26-09-2019 18:39
ביבי נרדף 20 שנה ע''י חזירי היער מהשמאל. שנגסו בבשרו. והוא כאריה התגבר עליהם
2
הרב שמואל אליהו יזכר כמי שטיפל בצורה לא אחראי
רעות | 26-09-2019 20:34
כבר כולם מבינים שמשהו מוזר בדרך שהוא פועל...
אנשי הרב טל, מיצינו את התגובות שלכם
בצלאל | 09-10-2019 23:11
לכו להמשיך להתחנף. ושחררו אותנו בשקט
חבל שאין חוק שמאפשר לגלות מי הכותב
יוסי | 27-09-2019 11:05
כנראה שהציבור היה מגלה שמדובר באיזה סוטה. או בן של סוטה. מי אתה שכותב כל היום תגובות נגד הרב שמואל ? קשור לרב טל ? לעזרא שיינברג ? לינון בן מנחם ? לבני סלע ?
3
איש השנה בתקשורת הרב שמואל אליהו
דוד | 26-09-2019 21:01
הוא האיש ששכח אין דיני לשון הרע, הכל עובר דרך התקשורת. יואלי שרון שרקי ועוד עיתוני המגזר הוא מזין אותם ובתגובה הם מעצימים אותו ומחייצנים אותו
אנשי טל נמאס לקרוא תגובות שלכם
בצלאל | 09-10-2019 23:11
לכו להתחנף. ושחררו אותנו בשקט
הקנאה אוכלת אותך
שלמה | 27-09-2019 3:38
.
4
הרב שמואל
שמעון | 27-09-2019 1:36
תפסיקו ללכלך על הרב שמואל, אם הוא החליט לדבר לשון הרע זה זכותו, הוא פה יותר חסק מכולם והוא יחליט, התורה היא שלו, אז די להגיד לו שהוא עוהר על ההלכה.. אם הוא החליט לעבור על ההלכה זאת זכותו!! היא שלו, הרי הוא הבן של, אז מותר לו הכל, אז בבקשה די
תתבייש לכתוב דברים כאלו על צדיקים בערב ר"ה.
לשמעון | 27-09-2019 17:37
אין לכם דין ואין דיין?? חצוף!
5
הרב אליהו הוא גאון וצדיק.
בנימין | 27-09-2019 17:36
כמי שהתוודע לדמותו לפני למעלה מעשור, אני אומר בידיעה שהרב אליהו הוא איש של מסירות נפש של ממש. הוא מלא אהבה לכל מי שסביבו אך לא נושא פנים לאיש. אשרי הדור שהוא וכן בתוכו.
6
הרב שמואל אליהו
דוד | 27-09-2019 18:04
בהחלט דמות מרכזית, אבל ממש לא דמות רבנית משמעותית, אינו מבין לא בהלכה ולא בעיון התלמוד משהו בין אברך ממוצע לבעל בית מתמיד
7
מנהיג פוליטי של המיגזר
ציוני דתי | 29-09-2019 15:47
הרב אליהו עשוי להיות המנהיג הפיליטי של הציונות הדתית. הוא כריזמטי.מתוחכם ועסקן מבטן ולידה.אם יעמוג בראש הבית היהודי הןא יביא הרבה מנדטים.זה המכרש הטיבעי שלו הוא פחות מתאים להיות אב ומנניג רוחני ולכן כולנן נרוויח כם יישה הסבה לפוליטיקה!!!
אנשי טל, מיצינו את הטוקבקים שלכם.
בצלאל | 09-10-2019 23:10
לכו להמשיך להתחנף. ושחררו אותנו בשקט