תחקיר 'מחוז ירושלים': הביום נראה לשוטרים כמהלך מותר

תחקיר 'מחוז ירושלים': הביום נראה לשוטרים כמהלך מותר

פרשת 'מחוז ירושלים' וביום מציאת הרובה בביתו של ערבי ממזרח ירושלים. המשטרה השלימה התחקיר הנוגע להפקת הסדרה ממנו עולה כי השוטרים לא ידעו שאסור להם לביים סצנות נגד החשודים המצולמים

author-image
'מחוז ירושלים': השוטרים לא ידעו שאסור לביים סצנה
  (צילום: משה נחומוביץ)

פרשת 'מחוז ירושלים' וביום מציאת הרובה בביתו של ערבי ממזרח ירושלים. המשטרה השלימה התחקיר הנוגע להפקת הסדרה

בהודעת דוברות המשטרה צוין כי התחקיר התמקד בבחינת שיתוף הפעולה של משטרת ישראל עם חברת "קודה תקשורת" להפקת הסדרה, בהליכי ההתקשרות ובאופן הביצוע, לרבות היבטי פיקוח ובקרה במהלך צילומי ועריכת הסדרה. התחקיר מראשיתו הוגדר כתחקיר מקצועי שתפקידו לשמש כאמצעי ללמידה והפקת לקחים להמשך בסוגיה זו.

עוד באותו נושא

השוטרים שתלו נשק בבית ערבי בשביל סדרת טלוויזיה

הנחת היסוד שהובילה את התחקיר לכל אורכו, הינה שהשוטרים והקצינים שהשתתפו בסדרה ("השחקנים"), נשלחו למשימה על ידי הפיקוד מבלי שהוכשרו או הודרכו כראוי. השוטרים פעלו למיטב הבנתם למען תדמית הארגון כולו ומבלי שתודרכו כראוי באשר למגבלות הנדרשות. עמדת פיקוד משטרת ישראל שאין לתלות בהם את האחריות נותרה בעינה ואף אוששה במהלך התחקיר.

כעת משהושלם התחקיר, יבוצעו כלל הפעולות הנדרשות ליישום הלקחים העולים ממנו באופן מיידי, לרבות מינוי צוות ייעודי ליישום הלקחים.

מתוך התחקיר עולות מספר נקודות:

  • תהליך ההפקה התקיים ללא היזון חוזר מהשטח, זאת מכיוון שהשוטרים לא העבירו דיווח על הצילומים משלא נדרשו לכך, וכי הביומים נראו לשוטרים מהלכים שאין מניעה לצלמם. ייתכן ובהיזון חוזר הדבר היה צף לפיקוד ונחדל.
  • היעדר תדרוך, הכוונה וליווי מקצועי מספקים לשוטרים, גרם להם להבין שמותר להם לשתף פעולה עם ההפקה ולצלם סצנות לא אמתיות מתוך הבנה שבשלב הצפייה יצונזרו הקטעים האסורים.
  • לא הייתה עבור השוטרים שהשתתפו בסדרה הכוונה מוסדרת ומעמיקה טרום ההפקה, במהלכה ולאחריה במגוון מישורים (משפטי, ייעוץ ארגוני, דוברותי, התנהגותי, פיקודי, אמ"שי, מודיעני, יחב"מ).

בעקבות התחקיר הוחלט:

  • יש להצמיד דובר לכל יום צילומים שילווה את השוטרים, וכן יש לדאוג שדובר מחוזי\ טריטוריאלי יהיה שותף בכל התהליך. באחריות ליווי זה לוודא שכללי המותר והאסור נשמרים כבר במהלך הצילומים.
  • יש לקיים חשיבה בנושא הפקת סדרות\תכניות על המשטרה ולקבוע באיזה פורמט יש להמשיך לקיים את הסדרות: דוקו-תיעודי או שחזור. השילוב בין דוקו לריאליטי יוצר עירוב בין מציאות ודמיון שלא מתאים להציג את עבודת המשטרה.
  • הוחלט על ניתוק הקשר של המשטרה עם חברת ההפקה "קודה תקשורת", לאור הממצאים והתנהלותם בסדרה זו ולמרות הקשר הארוך הקיים עם המשטרה.

כזכור תאגיד השידור כאן כבר הפסיק את שיתוף הפעולה עם חברת ההפקה 'קודה', והוריד את פרקי הסדרה מהרשת.

"כל מה שאירע בפרשה נוגד את מהות תאגיד השידור הציבורי ואת ערכיו הבסיסיים. מדובר בהתנהלות בזויה, הנוגדת לחלוטין את האחריות הגדולה המוטלת על השידור הציבורי ועל העוסקים בו, ונוגדת את ההכרח שבאמינותו. מדובר בבגידה באמון הציבור ובאמון תאגיד השידור הישראלי."

בתאגיד אין מקום ואין כל סובלנות לשקרים

עיתון הארץ חשף כי בסדרה 'מחוז ירושלים' בהפקת קודה, שתלו שוטרים רובה בביתו של חשוד כדי להציג כיצד תפסו נשק. לאחר מכן פורסם כי דברים דומים נעשו גם בהשתלת סמים בבית חשודים, ובשתילת קולות של מהומה, בעת מעצר במאה שערים שהיה שקט.

"בתאגיד אין מקום ואין כל סובלנות לשקרים לציבור ולהפללת אנשים חפים מפשע. יידע כל מי שעובד למען השידור הציבורי כי עליו להתייחס ביראת קודש לכללי האתיקה. לפיכך הוחלט כי תופסק לאלתר העבודה עם חברת "קודה" באופן גורף, וכי תופסק לאלתר העבודה עם כל המעורבים בזיוף."

קודה: "לא מפתיע שהמשטרה מנקה את עצמה"

מקודה תקשורת נמסר בתגובה: "מה לא מפתיע שהמשטרה מפיקה דוח עצמי שמתהדר בהתנערות מאחריות של אנשיה, ולפתע מוצגת תמונה לפיה השוטרים לא ראו כלום, לא שמעו כלום ולא אמרו כלום.

הסדרה 'מחוז ירושלים' נועדה להביא תיעוד מהשטח של היחידות השונות של משטרת ישראל באזור ירושלים, ועל כן ליוו ציוותי צילום מטעם חברת ההפקות קודה תקשורת את השוטרים בעת מילוי תפקידם היומיומי ובהתלוות לשגרת עבודתם והאירועים כפי שהתרחשו, כנהוג בסדרות דוקו-ריאליטי. הטענה כאילו יכולה ההפקה ליזום אירועים הנה מופרכת מיסודה, שכן ההפקה התלוותה בפועל לעבודת השוטרים עצמם.

יתרה מזאת, להפקה אין כל יכולת להכתיב למשטרת ישראל, לקציני משטרה ולשוטרים עצמם, כמי שהיו במסגרת מילוי תפקידם, כיצד לפעול ומה לעשות בשטח ואל מול ההתרחשויות. ההפקה פעלה אל מול שוטרי ישראל כפי שהוגדר לה מראש ועל פי החוזה והנהלים שהוחלטו והוכתבו על ידי המשטרה. האינטרס היחיד של ההפקה היה להביא תיעוד מהשטח של עבודתם המסורה של השוטרים, ואנו דוחים בשאט נפש כל רמיזה אחרת".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
מחוז.טיוח מירמה והונאת הציבור לליטף האגו
אדם | 12-09-2019 20:47
אירגוןנ פשע משטרתי אלוף ומיומן בביום ושתילת ראיות ותפירת תיקים ואלימות שוטרים יום יום על האזרח זו התנהלות משטרתית רגילה ולא מובן להם מה פה לא בסדר מקסימום נפיל תתיק על ההפקה
תרבות השקר
גמלאי מאושר | 13-09-2019 5:11
על תרבות השקר במשטרת ישראל דובר לא מעט בעיקר מצד שופטים ומבקרי המדינה לדורותיהם. מדובר במציאות המשרתת את האינטרסים של מרבית הנפשות הפועלות בארגון בעיקר של הקצונה .
2
יכול להיות שהמשטרה מביימת עוד "ראיות"
אני | 15-09-2019 8:21
ואנחנו לא יודעים ???
3
הרבי
נועם | 23-05-2021 17:43
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף