את השתלמותו האישית שילב אברהם אבינו עם פעילותו לקרב את האנושות לאמונה בבורא עולם.
כמו שכתוב: "את הנפש אשר עשו בחרן", ופרש"י: "שהכניסן תחת כנפי השכינה – אברהם מגייר את האנשים ושרה מגיירת את הנשים, ומעלה עליהם הכתוב כאילו עשאום".
במפעלו זה נחל אברהם הצלחה כמו שמתאר זאת הרמב"ם בפתיחתו להלכות עבודה־זרה: והתחיל לעמוד ולקרוא בקל גדול לכל העולם ולהודיעם שיש שם א־לוה אחד לכל העולם ולו ראו לעבוד. . . עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות, והם אנשי בית אברהם".
עד בואו לארץ ישראל היה אברהם בחיצוניותו דומה לשאר גויי הארץ, דבר שהקל עליו ליצור קשר ולהשפיע על הבריות שראו בו כאחד מהם. עם בואו של אברהם לארץ ישראל נשתנה הדבר, אברהם נדרש ע"י מצות המילה להיות נבדל ושונה מכל האחרים, ועם זאת המשיך לפעול
תוך שמירה על הייחוד והיחד, לבנות את הבית הפנימי, בית אברהם, ויחד עם
זאת להמשיך ולהשפיע על העולם החיצוני.
הייחוד או היחד?
וכאן נשאלת השאלה: האם תמיד אפשר לקיים את שניהם, האם ה'ביחד' אינו פוגע ב'ייחוד', וכן להיפך האם ה'ייחוד' אינו ממעט את ההשפעה על ה'ביחד'. וכאשר האחד הוא על חשבון השני, את מי משניהם יש להעדיף, האם להעדיף את ה"ייחוד" על ה"ביחד", במובן של "שלך קודם לשל חברך", או שטובת הכלל קודמת לטובת הפרט ואז להעדיף את הביחד על היחוד?
על אמירתו של אברהם לנעריו: "שבו לכם פה עם החמור ואני והנער נלכה עד כה ונשתחוה ונשובה אליכם". שואל הרב סולוביצ'יק בספרו 'חמש דרשות' (עמ' 30): אם אברהם לא רצה שנעריו יהיו נוכחים עמו בשעת העקידה למה מלכתחילה לקח אותם בכלל?
ועל כך הוא משיב: בהתנהגות של אברהם עם נעריו יש השקפת עולם שלימה בנוגע ליחסם של שומרי מצוות אל שאינם שומרי מצוות, אברהם אינו פונה לפרישה גמורה, מצד אחד הוא לוקח את נעריו מפני שהדרך אל הר המוריה היא ארוכה ומתפתלת בין הרים ובתוך עמקים, מלאה נחשים ועקרבים וכנענים פרועים שארבו לאברהם ויצחק.
וכדי שאברהם יוכל להגיע בשלום אל הר המוריה, כדי שיוכל לקדש את ההר השומם ולקרוא לו "ה' יראה אשר יאמר היום בהר ה' יראה", הוא זקוק לעזרה אף מישמעאל ואליעזר הגם שלא הגיעו למעלתם של אברהם ויצחק, והם ברצון או שלא ברצון, מדעת או שלא מדעת שיתפו פעולה עם אברהם וליוו אותו אל הר המוריה.
וכאן מוסיף הרב סולוביצ'יק שאילו היה אברהם מלכתחילה פורש לגמרי משני הנערים ומוותר עליהם כבר בתחילת הדרך והולך לבדו – מי יודע אם היה מגיע "אל המקום אשר אמר לו האלוקים".
להפרד זמנית מהחילונים
אברהם אמנם לא גרס את שיטת הפרישה אבל גם לא נקט באחדות מלאה, אברהם והנערים הלכו יחדיו כברת דרך ניכרת עד שהגיעו למקום מסוים בדרך להר המוריה ושם נתפרקה החבורה, אברהם נפרד מן הנערים באמירה: "שבו לכם פה עם החמור" אך לא לתמיד, אלא הוסיף ואמר: "ואני והנער נלכה עד כה ונשובה אליכם".
ושם מדמה הרב סולוביצ'יק את שני הנערים לאחינו החילוניים, שאנו שותפים עמם בבנינה של מדינת ישראל ("כי מדינת ישראל היא הדרך המובילה אל הר המוריה" [שם]), והדבר ברור כי לבדנו בלי החילוניים לא היינו מצליחים בהקמת המדינה.
אבל לא בכל אנו יכולים להיות שותפים עמם, וכשהדברים מגיעים להלכות אישות, חינוך, שמירת שבת, מאכלות אסורים, רבנות והוראה או "מיהו יהודי", כאן אנו אומרים לנערים: 'שבו לכם פה עם החמור', אנו משתפים פעולה אתכם בכל המפעלים, אולם אין פשרות בנוגע ל"מקום אשר אמר לו האלקים".
וגם אז הפרישה אינה לשם היפרדות אלא כדי להתעלות "עד כה", אבל לבסוף נשוב אליכם ונעלה גם אתכם. דבר דומה שמעתי ממורי ורבי הרב דוד הכהן (הנזיר) בתחילת דרכי בישיבת מרכז הרב, כששאלנו אותו האם להפסיק את הלימוד ולהצטרף לחברנו בגרעין הנח"ל על מנת להשפיע עליהם או להמשיך ללמוד בישיבה כדי להשתלם יותר בתורה?
תשובתו הייתה: אנו אומרים בתפילה: 'מלאים זיו ומפיקים נגה' – קודם צריך להתמלא בזיו התורה ורק אחר כך לצאת ולהשפיע את הנגה על הציבור הרחב. יש זמנים שצריך להתכנס על מנת להתמלא כדי שיהיה לנו אחר כך מה להעניק לכלל.
מה דעתך בנושא?
11 תגובות
0 דיונים
ציון רחמים
קראתי את התגובות המשמיצות ואין לי אלא לומר כל הפוסל במומו פוסל
10:32 05.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נקדימון
הרב פילבר מביא במאמרו רעיון של הרב סולוביציק שכולו רצוף אהבת ישראל ואהבת תורה ישראל - הוא מטיף לשמור על האותנטיות של היהדות ועל יהדותה של מדינת ישראל ויחד עם...
הרב פילבר מביא במאמרו רעיון של הרב סולוביציק שכולו רצוף אהבת ישראל ואהבת תורה ישראל - הוא מטיף לשמור על האותנטיות של היהדות ועל יהדותה של מדינת ישראל ויחד עם זה הוט מטיף שלא להיפרד מאחינו החילוניים אלא בכל מצב לשוב אליהם - מי שלא קורא כך את הדברים יש לו בעיה
המשך 10:22 02.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף דב
ההתלהמות השטחית של המגיבים מראה שהם חסרים הבנת הנקרא - הרעיון במאמרו של הרב פילבר אינו שלו אלא של הרב סולוביציק ראש הישיבה אוניברסיטה בניו יורק- לרב סולוביציק יש אחריות...
ההתלהמות השטחית של המגיבים מראה שהם חסרים הבנת הנקרא - הרעיון במאמרו של הרב פילבר אינו שלו אלא של הרב סולוביציק ראש הישיבה אוניברסיטה בניו יורק- לרב סולוביציק יש אחריות על האותנטיות של היהדות והוא מזהיר מטשטוש והתבטלות מפני החילונים שאינם נאמנים לתורת משה - אין בדבריו התנשאות אדרבא הוא קורא לבסוף לשוב ולהתאחד "ונשובה אליכם".
המשך 19:43 01.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בן שלמה
עברתי על ההתלהמות של המגיבים הרושם הוא שכולם נכתבו על ידי מגיב אחד שלצערי אינו יודע לקרוא. הרב פילבר לא הביא שום דבר מעצמו אלא רק את דברי הרב סולוביציק...
עברתי על ההתלהמות של המגיבים הרושם הוא שכולם נכתבו על ידי מגיב אחד שלצערי אינו יודע לקרוא. הרב פילבר לא הביא שום דבר מעצמו אלא רק את דברי הרב סולוביציק שהיה ראש הישיבה אוניברסיטה בנוי יורק. תלמיד חכם בקנה מדה עולמי אדם משכיל ואוהב ישראל. הוא לא היה לו תסביך נחיתות מהחילוניים. עצתי לכל המגיבים לקרוא את המאמר באופן רציני ולא להשליך רפש ובוץ ללא הבחנה.
המשך 19:25 01.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
היה חושב כמו הרב מחבר המאמר, הרי עד היום היינו עובדי אלילי תרח. הרי אפי' בעקידה אברהם סרב לשחוט את הבן, למרות שהמלאך צעק לו מהשמים פעמיים אברהם, אברהם!
14:15 01.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חילונים יקרים - כל עוד אתם עובדים בשבילנו... מייבשים ביצות, מקימים ארגוני שמירה, מקימים מדינה או בשיטה התנכית הולכים אתנו דרך שמלאה בנחשים ועקרבים זה בסדר. אבל כשאתם רוצים להביע...
חילונים יקרים - כל עוד אתם עובדים בשבילנו... מייבשים ביצות, מקימים ארגוני שמירה, מקימים מדינה או בשיטה התנכית הולכים אתנו דרך שמלאה בנחשים ועקרבים זה בסדר. אבל כשאתם רוצים להביע את דעתכם שבו לכם הנחותים בשקט, בצל החמור ותתנו לנו (שהקב"ה לוחש לנו כל בוקר באוזן את תורתו) אנחנו ננהל נדון ונחליט ואולי בסוף גם נעלה אתכם איתנו. בכל זאת אנחנו נעלים וזוכרים את מי שאוכל קש בשבילנו. בושה וחרפה שכך מתבטא רב בישראל.
המשך 12:25 01.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ציון
11:40 01.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רחמים
11:34 01.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נריה
11:29 01.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
במחילה מכבוד הרב, לא ניתן שלא להזדעק מההשוואה. ישנו הבדל תהומי בין הפרשיות! שם אברהם אומר "שבו לכם פה עם החמור" לגויים גמורים: ישמעאל ואליעזר. המקרה של ה"חילוניים" איננו דומה:...
במחילה מכבוד הרב, לא ניתן שלא להזדעק מההשוואה. ישנו הבדל תהומי בין הפרשיות! שם אברהם אומר "שבו לכם פה עם החמור" לגויים גמורים: ישמעאל ואליעזר. המקרה של ה"חילוניים" איננו דומה: מדובר כאן בבשר מבשרנו, אמנם טועים, אך הם עדיין איתנו. להם נאמר שמיטתו של יעקב שלמה - כל בניו נכללים בכלל ישראל, "בין כך ובין כך קרויים בנים"!!!
המשך 11:19 01.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר