אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

ללמוד מאברהם אבינו: בערכים הוא לא התחשב בחילונים

הדבר ברור כי לבדנו, בלי החילונים לא היינו מצליחים בהקמת המדינה. אבל לא בכל אנו יכולים להיות שותפים, וכשמגיעים לצביון של המדינה ולדרכה, כאן אנו אומרים לנערים: 'שבו לכם פה עם החמור', אנו משתפים פעולה אתכם בכל המפעלים, אולם אין פשרות בנוגע ל'מקום אשר אמר לו האלקים'.

ללמוד מאברהם אבינו: בערכים הוא לא התחשב בחילונים
  הרב יעקב פילבר.

את השתלמותו האישית שילב אברהם אבינו עם פעילותו לקרב את האנושות לאמונה בבורא עולם.

כמו שכתוב: "את הנפש אשר עשו בחרן", ופרש"י: "שהכניסן תחת כנפי השכינה – אברהם מגייר את האנשים ושרה מגיירת את הנשים, ומעלה עליהם הכתוב כאילו עשאום".

במפעלו זה נחל אברהם הצלחה כמו שמתאר זאת הרמב"ם בפתיחתו להלכות עבודה־זרה:  והתחיל לעמוד ולקרוא בקל גדול לכל העולם ולהודיעם שיש שם א־לוה אחד לכל העולם ולו ראו לעבוד. . . עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות, והם אנשי בית אברהם".

עד בואו לארץ ישראל היה אברהם בחיצוניותו דומה לשאר גויי הארץ, דבר שהקל עליו ליצור קשר ולהשפיע על הבריות שראו בו כאחד מהם. עם בואו של אברהם לארץ ישראל נשתנה הדבר, אברהם נדרש ע"י מצות המילה להיות נבדל ושונה מכל האחרים, ועם זאת המשיך לפעול
תוך שמירה על הייחוד והיחד, לבנות את הבית הפנימי, בית אברהם, ויחד עם
זאת להמשיך ולהשפיע על העולם החיצוני.

הייחוד או היחד?

וכאן נשאלת השאלה: האם תמיד אפשר לקיים את שניהם, האם ה'ביחד' אינו פוגע ב'ייחוד', וכן להיפך האם ה'ייחוד' אינו ממעט את ההשפעה על ה'ביחד'. וכאשר האחד הוא על חשבון השני, את מי משניהם יש להעדיף, האם להעדיף את ה"ייחוד" על ה"ביחד", במובן של "שלך קודם לשל חברך", או שטובת הכלל קודמת לטובת הפרט ואז להעדיף את הביחד על היחוד?

על אמירתו של אברהם לנעריו: "שבו לכם פה עם החמור ואני והנער נלכה עד כה ונשתחוה ונשובה אליכם". שואל הרב סולוביצ'יק בספרו 'חמש דרשות' (עמ' 30): אם אברהם לא רצה שנעריו יהיו נוכחים עמו בשעת העקידה למה מלכתחילה לקח אותם בכלל?

ועל כך הוא משיב: בהתנהגות של אברהם עם נעריו יש השקפת עולם שלימה בנוגע ליחסם של שומרי מצוות אל שאינם שומרי מצוות, אברהם אינו פונה לפרישה גמורה, מצד אחד הוא לוקח את נעריו מפני שהדרך אל הר המוריה היא ארוכה ומתפתלת בין הרים ובתוך עמקים, מלאה נחשים ועקרבים וכנענים פרועים שארבו לאברהם ויצחק.

וכדי שאברהם יוכל להגיע בשלום אל הר המוריה, כדי שיוכל לקדש את ההר השומם ולקרוא לו "ה' יראה אשר יאמר היום בהר ה' יראה", הוא זקוק לעזרה אף מישמעאל ואליעזר הגם שלא הגיעו למעלתם של אברהם ויצחק, והם ברצון או שלא ברצון, מדעת או שלא מדעת שיתפו פעולה עם אברהם וליוו אותו אל הר המוריה.

וכאן מוסיף הרב סולוביצ'יק שאילו היה אברהם מלכתחילה פורש לגמרי משני הנערים ומוותר עליהם כבר בתחילת הדרך והולך לבדו – מי יודע אם היה מגיע "אל המקום אשר אמר לו האלוקים".

להפרד זמנית מהחילונים

אברהם אמנם לא גרס את שיטת הפרישה אבל גם לא נקט באחדות מלאה, אברהם והנערים הלכו יחדיו כברת דרך ניכרת עד שהגיעו למקום מסוים בדרך להר המוריה ושם נתפרקה החבורה, אברהם נפרד מן הנערים באמירה: "שבו לכם פה עם החמור" אך לא לתמיד, אלא הוסיף ואמר: "ואני והנער נלכה עד כה ונשובה אליכם".

ושם מדמה הרב סולוביצ'יק את שני הנערים לאחינו החילוניים, שאנו שותפים עמם בבנינה של מדינת ישראל ("כי מדינת ישראל היא הדרך המובילה אל הר המוריה" [שם]), והדבר ברור כי לבדנו בלי החילוניים לא היינו מצליחים בהקמת המדינה.

אבל לא בכל אנו יכולים להיות שותפים עמם, וכשהדברים מגיעים להלכות אישות, חינוך, שמירת שבת, מאכלות אסורים, רבנות והוראה או "מיהו יהודי", כאן אנו אומרים לנערים: 'שבו לכם פה  עם החמור', אנו משתפים פעולה אתכם בכל המפעלים, אולם אין פשרות בנוגע ל"מקום אשר אמר לו האלקים".

וגם אז הפרישה אינה לשם היפרדות אלא כדי להתעלות "עד כה", אבל לבסוף נשוב אליכם ונעלה גם אתכם. דבר דומה שמעתי ממורי ורבי הרב דוד הכהן (הנזיר) בתחילת דרכי בישיבת מרכז הרב, כששאלנו אותו האם להפסיק את הלימוד ולהצטרף לחברנו בגרעין הנח"ל על מנת להשפיע עליהם או להמשיך ללמוד בישיבה כדי להשתלם יותר בתורה?

תשובתו הייתה: אנו אומרים בתפילה: 'מלאים זיו ומפיקים נגה' – קודם צריך להתמלא בזיו התורה ורק אחר כך לצאת ולהשפיע את הנגה על הציבור הרחב. יש זמנים שצריך להתכנס על מנת להתמלא כדי שיהיה לנו אחר כך מה להעניק לכלל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
הרב פלבר מטיף לשנאת אחים בגלל רוחב הלב החילוני והמסורתי
עקיבא | 01-11-2012 11:18
כפיות טובה במסווה של דברי תורה. עזות מצח להתפאר. אנו החילונים, שומרי המסורת, והדתיים חמורו של משיח עלו רוכב הרב פלבר ברגשי עליונות להתפאר. אחים כולנו , יהודים כולנו, אלפים שנה של הסתר פנים והיהודים הטמיעו תורה והיו חלק ממנה בלי פילפולי הרב פלבר המקימים מחיצות. אם אתרגם בראיה של שומע סובלני את משמעות הדברים לקהלים שאינם חרדים , בשפה פוליטית נאמר : אנו קוראם לכל מי שאינו חרדי שלא להצביע לאף מפלגה חרדית כי בנפשנו הדבר . די לניצול , לפטור, לכלכלה השחורה ולשנור . מאסנו להיות מנוצלים כחמורו של משיח, מאסנו במקום להיות מקורבים כהויתנו מפעילים עלינו במימון המדינה במסיונריות כור היתוך חרדי של חזרה בתשובה. לכן הפרדו מעלינו. אנו קוראים לכל חילוני , שומר מסורת או דתי ציוני שלא להצביע לאף מפלגה חרדית ולפעול ולהפעיל לחץ להקמת ממשלת אחדות ציונית נקיה מחרדים. הפרדו נא מעלינו ותתחילו לשרת , לשלם מיסים ולתת דין וחשבון על מעשיכם . אנו קוראים לכל חילוני, שומר מסורת ודתי לתרום רק למוסדות ציוניים ובשום פנים ואופן לא להענות וליפול בפח לתרום לחרדי וחלילה מלחתום לו על הוראת קבע, ואם יש הוראת קבע לבטל אותה. אתה רואה הרב פלבר הצלחת מעל למצופה.
2
שם הוא אמר זאת לישמעאל ואליעזר, לא לאחב"י בכל מקום שהם!
א | 01-11-2012 11:19
במחילה מכבוד הרב, לא ניתן שלא להזדעק מההשוואה. ישנו הבדל תהומי בין הפרשיות! שם אברהם אומר "שבו לכם פה עם החמור" לגויים גמורים: ישמעאל ואליעזר. המקרה של ה"חילוניים" איננו דומה: מדובר כאן בבשר מבשרנו, אמנם טועים, אך הם עדיין איתנו. להם נאמר שמיטתו של יעקב שלמה - כל בניו נכללים בכלל ישראל, "בין כך ובין כך קרויים בנים"!!!
3
משנת החמס היהודי אין לי הגדרה אחרת למאמר רווי הטינה הזה
נריה | 01-11-2012 11:29
4
מה קורא לרבנים בדורנו שאין אמירה נקיה יוצאת מפיהם רק רע
רחמים | 01-11-2012 11:34
5
כך מתנשא הטפיל על מארחו ככפוי טובה חסר עמוד שדרה לשרוד
ציון | 01-11-2012 11:40
6
פרשנות מעוותת! כמה יהירות והתנשאות.
| 01-11-2012 12:25
חילונים יקרים - כל עוד אתם עובדים בשבילנו... מייבשים ביצות, מקימים ארגוני שמירה, מקימים מדינה או בשיטה התנכית הולכים אתנו דרך שמלאה בנחשים ועקרבים זה בסדר. אבל כשאתם רוצים להביע את דעתכם שבו לכם הנחותים בשקט, בצל החמור ותתנו לנו (שהקב"ה לוחש לנו כל בוקר באוזן את תורתו) אנחנו ננהל נדון ונחליט ואולי בסוף גם נעלה אתכם איתנו. בכל זאת אנחנו נעלים וזוכרים את מי שאוכל קש בשבילנו. בושה וחרפה שכך מתבטא רב בישראל.
7
אברהם אבינו כפר בכל עד שמצא את האמת ולכן נבחר. אם אברהם
יוני | 01-11-2012 14:15
היה חושב כמו הרב מחבר המאמר, הרי עד היום היינו עובדי אלילי תרח. הרי אפי' בעקידה אברהם סרב לשחוט את הבן, למרות שהמלאך צעק לו מהשמים פעמיים אברהם, אברהם!
8
המאמר אינו של הרב פילבר אלא של הרב סולוביציק המגיבים לו
בן שלמה | 01-11-2012 19:25
עברתי על ההתלהמות של המגיבים הרושם הוא שכולם נכתבו על ידי מגיב אחד שלצערי אינו יודע לקרוא. הרב פילבר לא הביא שום דבר מעצמו אלא רק את דברי הרב סולוביציק שהיה ראש הישיבה אוניברסיטה בנוי יורק. תלמיד חכם בקנה מדה עולמי אדם משכיל ואוהב ישראל. הוא לא היה לו תסביך נחיתות מהחילוניים. עצתי לכל המגיבים לקרוא את המאמר באופן רציני ולא להשליך רפש ובוץ ללא הבחנה.
9
הרעיון אינו של הרב פילבר אלא של הרב סולוביציק
יוסף דב | 01-11-2012 19:43
ההתלהמות השטחית של המגיבים מראה שהם חסרים הבנת הנקרא - הרעיון במאמרו של הרב פילבר אינו שלו אלא של הרב סולוביציק ראש הישיבה אוניברסיטה בניו יורק- לרב סולוביציק יש אחריות על האותנטיות של היהדות והוא מזהיר מטשטוש והתבטלות מפני החילונים שאינם נאמנים לתורת משה - אין בדבריו התנשאות אדרבא הוא קורא לבסוף לשוב ולהתאחד "ונשובה אליכם".
10
לעקיבא ממספר 1 איזה שנאה ואיזה נעליים
נקדימון | 02-11-2012 10:22
הרב פילבר מביא במאמרו רעיון של הרב סולוביציק שכולו רצוף אהבת ישראל ואהבת תורה ישראל - הוא מטיף לשמור על האותנטיות של היהדות ועל יהדותה של מדינת ישראל ויחד עם זה הוט מטיף שלא להיפרד מאחינו החילוניים אלא בכל מצב לשוב אליהם - מי שלא קורא כך את הדברים יש לו בעיה
11
תגובות הזויות למאמר אחראי ומאוזן המעמיד כל קבוצה במקומה
ציון רחמים | 05-11-2012 10:32
קראתי את התגובות המשמיצות ואין לי אלא לומר כל הפוסל במומו פוסל