באיטליה חיים ששים מליון בני אדם. כעשרים אלף מהם יהודים. בכל זאת, תקנות השירות הממשלתי קובעות כי אין לקיים מכרזים בשבתות ומועדי ישראל על מנת שלא לסגור דלת בפני יהודי, אם ירצה להיבחן לתפקיד צבורי, למשל, שוטר מקוף בסרדיניה, או דוור בנפולי.
על כן, טרם הוצאתו של מכרז (בחינה ציבורית לתפקיד) נדרשים הפקידים האחראים לפתוח יומן ולוודא כי היום המיועד אינו אחד ממועדי ישראל, גם אם אין בסביבתם ולו יהודי אחד.
בכל זאת מרשים לעצמם רבני הר המור להתבטא בשפה זו: "צחנת ביבי תרבות אירופה המאבדת כל צורה אנושית". לו היה איש ציבור אירופי מתבטא כך על היהדות, אזי היה מוקע כגרוע שבאנטישמיים.
על פי התנ"ך, אבות האומה הישראלית ומנהיגיה חיו חיי משפחה "בלתי נורמלים"
לא עוד, אלא שאותם הרבנים מפיצים עלילת דם כאילו האיחוד האירופי והקרן החדשה לישראל זוממים לחבל ביהדות מבפנים באמצעות תעמולה בעד הלהט"ב, וזאת כאילו אין הנושא של מעמד המשפחה ומיניות הנו נושא שקורע גם את החברה האירופית עצמה (שם איש לא מאשים את "הקרן החדשה"). לביורוקרטיה של האיחוד האירופי אין כל מושג ביהדות ואיש אינו מנסה לעקרה.
אדרבה, לאחר השואה נעשים מאמצים רבים לשימורה של התרבות היהודית, למימונם של מוסדות יהודיים ולהגנה עליהם.
"נורמל" הוא מידת בנאים רומאית. עם השנים הפכה המונח הזה לביטוי של תקן ביחס לגוף האדם והתנהגותו. היוונים הקדמונים פיתחו תורה שלמה של מידות גוף אידאליות ופרופורציונליות. חריגה מהן (אף ארוך) הנה "בלתי נורמלית".
גם המונח "טבעי" לעומת "בלתי טבעי" נולד בהגות היוונית פגאנית ונכנס לאתיקה הנוצרית דרך הסטואה והפילוסופיה של אריסטו. מלומדים נוצרים קבעו בימי הביניים כי הומוסקסואליות הנה "נגד הטבע". רק במאה התשע עשרה התקבל ברפואה האירופית כי הומוסקסואליות הנה מחלה, מצב לא בריא וניווני (דגנרטיבי). זו הייתה תפנית מחשבתית.
על פי הנצרות הביניימית, האדם הוא חוטא מטבעו, ואך צפוי שיחטא וייכשל בכל תאווה אפשרית. רק סיעתא דשמיא מיוחדת תסייע לו לכבוש את יצרו. אבל הנאורות השירה מעליה את התפיסה הדתית, וראתה באדם החוטא, סוטה, "בלתי נורמלי".
בהקשר הזה, בצרפת, בשלהי המאה התשע עשרה, נכנס השימוש במילה "נורמלי" על מנת לבדל "משפחה נורמלית" ובני אדם "נורמלים", מאלו שהם "בלתי נורמלים", למשל, הומוסקסואלים.
גישה אירופית זו שרדה מאה שנה פחות או יותר. על פי התנ"ך, אבות האומה הישראלית ומנהיגיה חיו חיי משפחה "בלתי נורמלים", וזו אחת הסיבות בגינם טענו התאולוגים והמלומדים האירופים (למשל, פרידריך הגל, שלא השתמש במונח נורמלי) כי התרבות שלהם מתקדמת והיהדות "נחשלת".
יהודים רבים סברו כי להיות יהודי זה לחרוג מן הנורמליות
בתנ"ך, בספרות חז"ל, ברמב"ם ובשלחן ערוך אין אנו מוצאים כל אמירה או דיון ביחס ל"נורמלי" מול ה-"לא נורמלי". במקורות היהודיים, מחלה אינה סטייה מן הטבע ואין היא עניין של נורמלי מול פתולוגי. חולי הוא בעיה תפקודית, קושי לקום מהמטה, להלך בחוץ, לתפקד. שונות ביולוגית בקרב בני האדם הינה דבר שחז"ל ראו בו ברכה שאין צורך לנרמל אותה (אך גם לא לחרוג בכוונה מן המנעד השכיח).
התורה אוסרת על מגע הומוסקסואלי ועל גילוי עריות ועל רבית נשך ועל דברים רבים אחרים מבלי לקבוע אם הם נורמליים או סוטים. הרמב"ם פותח את הלכות דעות בהצהרה על שונות פסיכולוגית בין בני אדם. זו הנקודה היחידה למעשה בה סטה הרמב"ם בתורת המידות מהאתיקה הניקומכאית של אריסטו ממנה, העתיק את דבריו ב"הלכות דעות".
השיח של "בריאות", "חיים נורמליים" וביטוים דומים מצוי בבית מדרשו של הרב קוק, ורבני נעם מכוונים אותם במיוחד לשאלה של הרכב המשפחה. הקריאה "להיות עם נורמלי" הינה הביטוי הבולט ביותר של ההשפעה הנרחבת והתת מודעת של "תרבות אירופה" של שלהי המאה התשע עשרה על השיח היהודי במדינת ישראל של המאה העשרים ואחת.
אינני יודע אם זה נורמלי או לא נורמלי להפיץ דברי בלע כנגד "תרבות" ממנה אתה עצמך מושפע באפן כה משמעותי, ולטפול כישלונך בהשפעה על הציבור על קונספירציות מדומות מבחוץ. הרוצה להיות נאמן למקורות היהודיים ולבדל עצמו מאלו הזרים ימנע קודם כל מהביטויים "נורמלי", "לא נורמלי", "חולני", "בריא" ביחס לשאלות ערכיות ופוליטיות.
ובקיצור: להיות נורמלי, זה להיות בצד הנכון והבורגני של התרבות הצרפתית של שלהי המאה התשע עשרה. זו הייתה תרבות רוויה באנטישמיות. אז כדאי להיזהר.
ובאמת, יהודים רבים סברו כי להיות יהודי זה לחרוג מן הנורמליות אל עבר ייעוד ערכי שהינו מעבר לחלוקתם של בני אדם ואורחות חיים לנורמלים ולבלתי נורמלים.
הכותב: פרופ' יחיאל מיכל בר אילן, רופא ופרופ' לאתיקה רפואית בבי"ס לרפואה של אוניברסיטת תל אביב, מחבר הספר "אתיקה רפואית ביהדות" (מגנס תשע"ט)
מה דעתך בנושא?
35 תגובות
6 דיונים
מאמר הזוי
ולהגיד שאי אפשר לומר שרצח זה לא נורמלי אלא שהתורה אסרה עלינו. ולכתוב פתגם חדש: "אל יאמר אדם אי אפשי בניפוץ גולגלות של תינוקות, אלא אפשי ואפשי אך מה...
ולהגיד שאי אפשר לומר שרצח זה לא נורמלי אלא שהתורה אסרה עלינו. ולכתוב פתגם חדש: "אל יאמר אדם אי אפשי בניפוץ גולגלות של תינוקות, אלא אפשי ואפשי אך מה אעשה והתורה אסרה עלי..." קיצר מאמר הזוי. ברור שזה לא נורמלי לנפץ תינוקות, וברור שזה לא נורמלי לגלות עריות.
המשך 12:57 13.09.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בתורה יש נורמליות
התורה כותבת על חטאים בתחום המיני "תועבה היא... זימה היא... אל תטמאו בכל אלה כי בכל אלה נטמאו הגויים אשר אני משלח מפניכם, ותטמא הארץ ואפקוד עוונה עליה ותקיא הארץ...
התורה כותבת על חטאים בתחום המיני "תועבה היא... זימה היא... אל תטמאו בכל אלה כי בכל אלה נטמאו הגויים אשר אני משלח מפניכם, ותטמא הארץ ואפקוד עוונה עליה ותקיא הארץ את יושביה, ולא תקיא את הארץ בטמאכם אותה כי את כל התועבות האלה עשו יושבי הארץ לפניכם ואקוץ בם, ולא תעשו מכל התועבות האלה" התורה מתייחסת לעברות אלה בשאט מפש ובגועל ובדחייה טבעית מפני מעשים אלה כרעים מצד הנורמליות הטבעית, כמו שהיא אומרת על רמאות שזה תועבה כי זה נגד הנורמליות "כי תועבת ה' כל עושה אלה כל עושה עוול" ולא כמו שהיא אומרת על מי שנכנס למקדש בהיותו טמא (שזה לא קשור לנורמליות טבעית) "את מקדש ה' טימא" אך לא כותהת על זה תועבה. (ומה שכתוב על אכילת חזיר "תועבה" אמנם זה לא קשור לנורמליות טבעית אך אכן יש דחייה תרבותית מושרשת בנפש בעם ישראל לא לאכול חזיר הרבה יותר מאשר לא לאכול בשר בחלב.
המשך 22:31 12.09.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבל
מאז ומעולם היו ערכי יסוד באנושות שברורים מאליהם. למשל מאז ומתמיד היה ברור שאסור לרצוח (השאלה את מי) ושאסור להעליב את האל. כלומר הדיבור על נורמליות הוא הטבעי באנושות. דווקא אירופה...
מאז ומעולם היו ערכי יסוד באנושות שברורים מאליהם. למשל מאז ומתמיד היה ברור שאסור לרצוח (השאלה את מי) ושאסור להעליב את האל. כלומר הדיבור על נורמליות הוא הטבעי באנושות. דווקא אירופה ההומניסטית במאות 17 -19 ביטלה את מושג הנורמליות ואמרה שכל אדם רשאי לעשות כל דבר כל עוד הוא לא פוגע באחר, כלומר אין ערך נורמלי אלא הערך היחיד הוא לא לפגוע באחר, וזה שורש התפיסה המערבית כיום. וכן קאנט ובנת'ם ניסו להסביר שכלית את המוסר שהיה ברור כבר אלפי שנים אינטיאוטבית. לומר שתרבות המאה ה-19 השפיעה באופן תת מודע על רבני נעם או הרב קוק זה מגוחך. הרב קוק מדבר בשם החיוניות והיופי והטוב שיש בחיים עצמם ובנפש האדם הישרה גם עוד לפני שהתורה נתנה, מזכיר יותר את תפיסת התנך הרואה את החיים הגשמיים כנורמלים ולא עוינת אותם כמו בגלות. כיום התרבות המערבית משדרת הפוך מנורמליות. דווקא כבוד הפרופסור נראה שמושפע באופן מודע או תת מודע מהרציונליזם הימי בינימי או מנסיונות הסברי האתיקה של העת החדשה שטוענים שכל דבר שלא ניתן להגדירו בהגדרות לוגיות (למשל כמו מוסר טבעי) לא קיים במציאות. ברור שלא נמצא את המילה נורמלי בדברי חז"ל או התורה, כי המושגים היו שונים וצורת החשיבה היתה שונה, אלא במקום נורמלי נמצא את "הישר והטוב" וכו'.
המשך 22:18 12.09.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ממש לא לעניין
וכי יעקב רצה מראש להתחתן עם שתי נשים? הוא רצה להתחתן רק עם רחל, אך לבן סידר אותו ולא היתה לו ברירה. מה לעשות, בחיים יש סיבוכים ויעקב צריך להתמודד...
וכי יעקב רצה מראש להתחתן עם שתי נשים? הוא רצה להתחתן רק עם רחל, אך לבן סידר אותו ולא היתה לו ברירה. מה לעשות, בחיים יש סיבוכים ויעקב צריך להתמודד איתם , להיות נורמלי בתוך עולם לא נורמלי. או כמו שאמר הרב נריה "להיות פשוט בעולם פשוט, זה פשוט. אבל להיות פשוט בעולם לא פשוט, זה בכלל לא פשוט".
המשך 21:47 12.09.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הוא טועה
התורה לא אומרת לא להיות נורמלי. יש דרגה ראשונה של להתנהג כמו בן אדם ולהיות נורמלי ואלו המצוות המוסריות. יש דרגה שנייה של מצוות מיוחדות לעם...
התורה לא אומרת לא להיות נורמלי. יש דרגה ראשונה של להתנהג כמו בן אדם ולהיות נורמלי ואלו המצוות המוסריות. יש דרגה שנייה של מצוות מיוחדות לעם ישראל והן דרגת התורה. הדרגה הראשונה באה על גבי הדרגה הראשונה של הנורמליות האנושית ולא במקומה. העניין של המוסר הטבעי לא חודש על ידי הרב קוק, גם חז"ל מדברים על דרך ארץ שקדמה לתורה. ודור המבול וכל אומות העולם שננזפות על ידי הנביאים על חטאיהם הרעים נידון כי עבר על המוסר הטבעי, כי בטוח לא היה להם מושג מה זה בכלל שבע מצוות בני נח. וכן יוסף אומר לאשת פוטיפר על ניאוף "ואיך אעשה את הרעה הגדולה הזאת וחטאתי לאלוקים" כלומר זה דבר ברור שזה חטא ובטוח אשת פוטיפר לא ידעה על שבע מצוות בני נח. והאיסור על משכב זכור (וכן כל חטאי העריות חוץ מאיסור נדה) שייכות למצוות המוסר הטבעי, ועקב כך מחייבות את כל האנושות ולא רק את עם ישראל.
המשך 19:02 12.09.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שטויות
ואם התורה לא היתה אוסרת לרצוח ולאנוס וגם השכל לא היה מוצא פגם חברתי בלרצוח אז היה מותר?
18:56 12.09.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא נכון
כתב שצריך להזהר מכל מיני אנשים חכמים שאומרים דברים לא נכונים במעטה של נימוקים שכליים מצויינים. אך אם מסתכלים לעומק דבריהם (ונדרשת חכמה גדולה לראות זאת, ומכאן הסכנה),...
כתב שצריך להזהר מכל מיני אנשים חכמים שאומרים דברים לא נכונים במעטה של נימוקים שכליים מצויינים. אך אם מסתכלים לעומק דבריהם (ונדרשת חכמה גדולה לראות זאת, ומכאן הסכנה), רואים שדבריהם לא נכונים. זה כמו לדוגמא אדם ציני ומחושב כל ימי חייו נשקלע לסיטואציה שאנשים רואים מישהו שנותן צדקה ומתפעלים איזה צדיק הוא, ואילו הציני כבר מוצא נימוק שכלי מצויין למה לא להתפעל - "הוא עושה את זה בשביל הסיפוק העצמי".
המשך 18:45 12.09.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מעניין
אם הפרופסור הזה כותב מתוך יראת שמים אז ייתכן לעניות דעתי שאולי הוא מסכן. כי הוא דוחק את רגש הנורמליות הבריא שבנפש. אך לפחות יש לו שלד מוסרי שמתבסס על התורה ונמנע מלעשות חטאים מוסריים וייתכן שהוא קורה לרגש הנורמליות פשוט בשם אחר. אך אם הוא כותב מתוך זלזול בתורה ועיוות התורה לרוחות הנושבות כיום, אז חוץ מזה שהוא מסכן, הוא גם הזוי וליבי ליבי עליו.
22:01 12.09.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מעניין
בעבר כבר כתב פרופסור דתי אחר באתר זה דברים דומים לגבי הנורמליות. וזה תמוה איך תמיד אלו הפרופסורים שכותבים כך. אך זה זה די ברור - מבלי לפגוע בכבוד...
בעבר כבר כתב פרופסור דתי אחר באתר זה דברים דומים לגבי הנורמליות. וזה תמוה איך תמיד אלו הפרופסורים שכותבים כך. אך זה זה די ברור - מבלי לפגוע בכבוד הפרופסור ובלי לזלוג לפסים אישיים, ומבלי לגרוע מחשיבות החכמה והמחקר שחשובים אך צריך לזהר לאן הם יגלשו. הפרופסורים מתמחים בחכמה ובשכל, אך כדי לראות נכוחה את העולם והחיים צריך לפני השכל ישרות נפשית פשוטה שדווקא פלפול שכלי עלול (לפעמים) לעמעם אותה, גם פרופסור צדיק ומוסרי יכול להתבלבל לפעמים מרוב נימוקים שכליים שהנחות הבסיס שביסודן לא מוכחות. בקיצור - כל מי שיש בנפשו ישרות פשוטה יודע שמשכב זכר ושאר עריות זה תועבה, גם התורה כתבה על זה "תועבה". וזה שהיה מקובל ביוון העתיקה זה כי הם היו תרבות שעוותה מראש את ישרות הנפש, גם היה מקובל לצלוב עבדים אז מה.
המשך 18:39 12.09.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דרך ארץ קדמה לתורה
נשיאת שתי נשים היא דבר שבדיעבד עקב הבעיות הכלכליות והחברתיות שאפיינו את התקופה הקדומה הרי אדם וחווה היו זוג מונוגמי וכתוב "ודבק באשתו" ולא בנשותיו. וכן חז"ל אומרים שהפעם הראשונה...
נשיאת שתי נשים היא דבר שבדיעבד עקב הבעיות הכלכליות והחברתיות שאפיינו את התקופה הקדומה הרי אדם וחווה היו זוג מונוגמי וכתוב "ודבק באשתו" ולא בנשותיו. וכן חז"ל אומרים שהפעם הראשונה שנשאו שתי נשים היה בדורו של למך הרשעים שנשאו אשה לשם תשמיש ואשה לשם הולדת ילדים. ברוך ה' שכיום אנו במצב כלכלי וחברתי אחר שכיום יש רק מנוגמיה, אין זו סיבה לפלפל כל מיני פלפולי סרק שיצאו נגד המוסר הטבעי ויצדיקו את הלהטביזם. גם בתורה כתוב שהיא בעלת "חוקים ומשפטים צדיקים" כלומר תואמים למוסר הטבעי. גם אצל חז"ל יש דרך ארץ שקדמה לתורה, או במילים אחרות = נורמליות. ויש את "זכר ונקבה בראם" ו"על כן יעזוב איש את בית אביו ואמו ודבק באשתו". יש דברים פשוטים שלא צריך להסביר אותם בעבור המוסר הטבעי. אך מה שבטוח שהלהטביזם והרס חיי המשפחה נוגד את המוסר הטבעי.
המשך 18:27 12.09.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
דברים מחכימים ומעורררי מחשבה של אינטלקטואל הבקיא בחומר.תבורך!
20:58 11.09.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר