זעם בבלגיה: "התירו את השחיטה הכשרה" - סרוגים

זעם בבלגיה: "התירו את השחיטה הכשרה"

לאחר שממשלת בלגיה אסרה על שחיטה כשרה, יו"ר הסוכנות היהודית פנה לראשי המחוזות בדרישה לשנות את החוק: "זוהי פגיעה לא מקובלת בחופש הדת בכלל. זו יכולה להיות תחילתו של גירוש זוחל של יהודים"

author-image
זעם בבלגיה: "התירו את השחיטה הכשרה"
  בית כנסת באנטוורפן שבבלגיה. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

שבוע לאחר שממשלת בלגיה אסרה על שחיטה כשרה, זאת במסגרת חוק המחייב מתן גלי הלם חשמליים לבהמות לפני השחיטה באופן המנוגד להלכה, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג פנה לראש הממשלה של מחוז וולוניה שבבלגיה, ווילי בורסוס, וליו"ר הפרלמנט של המחוז אנדריי אנטואן, בבקשה לבטל את האיסור שהוטל במחוז.

"חוק זה, שנחקק בשנת 2017 והוא בעל השלכות על השחיטה היהודית והמוסלמית, נכנס לתוקפו ב-1 בספטמבר 2019 ומעורר דאגה עמוקה בסוכנות היהודית אשר פועלת לרווחתם הרוחנית והפיזית של הקהילות היהודיות ברחבי העולם" אמר הרצוג. "הסוכנות היהודית רואה באיסור סימן לשחיקה מסוכנת של חופש הדת ליהודים בבלגיה. האיסור על שחיטה כשרה במחוז וולוניה נכנס לתוקפו בימים אלה, אם כי ערעור על תוקפו של החוק נמצא בשלבי בירור בבית המשפט לענייני חוקה של בלגיה, לאחר שחוק דומה התקבל על ידי הפרלמנט האזורי במחוז פלנדריה בבלגיה".

במכתבו הוסיף הרצוג: "אין זה רק עניין של חופש פעולה עבור האיטליזים הכשרים. זוהי פגיעה לא מקובלת בחופש הדת בכלל. זו יכולה להיות תחילתו של גירוש זוחל של יהודים, וכפי שהרב פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה אמר לאחרונה על ההתפתחות החמורה הזו: 'יום עצוב נוסף בשמי אירופה האפלים'. חשבנו שההגבלות על חופש הדת שייכות להיסטוריה של אירופה, בוודאי לא להווה ואף פחות מכך לעתידה". "אני קורא לך לעשות את המקסימום כדי לנסות ולבטל את החקיקה הזו על מנת למצוא את האיזון הנכון בין זכויות בעלי החיים לבין חופש הדת".

עוד באותו נושא

החל ממחר: שחיטה כשרה תיאסר בבלגיה


14

כזכור, החוק של מחוז וולניה נכנס לתוקף בשבוע שעבר, והצטרף לחוק דומה של מחוז פלנדריה שהחל בינואר האחרון. החוק מחייב את השוחטים להמם את בעלי החיים לפני שחיטתם- דבר המנוגד לכללי ההלכה. במסגרת האיסור תיאסר שחיטה גם של עופות על פי ההלכה והמסורה, כשתושבי אנטוורפן היהודים ערכו שחיטה המונית ביום שלפני כניסת החוק לתוקף במחאה.

נושא השחיטה הכשרה באירופה נחשב כנושא טעון במדינות האיחוד האירופי, כשפעילי ארגונים לשמירה על זכויות בעלי חיים נוהגים להעלות אותו בקביעות לסדר היום הציבורי. לטענתם, השחיטה הכשרה היהודית וכן השחיטה המוסלמית גורמות לסבל לבעלי החיים. הקהילה היהודית של בלגיה, כמו גם ארגונים שונים ברחבי העולם, ניסו להיאבק נגד העברת החוק, אך ללא הצלחה.

מרות פגיעת החוק בשחיטה הכשרה, רבני הקהילה היהודית הבהירו כי לא מדובר בחוק שנועד לפגוע ביהודים. "בני הקהילות החרדיות בבלגיה עומדים דרוכים לקראת המצב החדש" טען הרב פנחס גולדן, מראשי קהילת "מחזיקי הדת" באנטוורפן, בראיון לעיתון "המבשר". "עם זאת, ראוי לציין כי לא מדובר כאן לכאורה באנטישמיות. העניין כולו מכוון בעיקר עקב רצון של ארגונים להגביל את תנועת הקהילה המוסלמית ע"י הוצאה של שחיטת ח'לל מהחוק, אך מה שלצערנו קורה זה שהשחיטה היהודית עלולה להינזק גם היא ח"ו".

"למותר לציין כי הקהילות החרדיות בבלגיה ובאנטוורפן עומדות יחד עם הרבנים בעצה אחת בכדי לפעול בכל הערוצים. נמצא דרכים להתמודד עם המצב החדש" הוסיף וציין. "עסקני הקהילות פועלים בעניין כל העת עד שתתקבל ההחלטה הנכונה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
כקרניבור אני בעד
הצופה | 09-09-2019 14:13
אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שלבהמה אין תודעה והיא לא מבינה לקראת מה היא הולכת (שחיטה) , אני חושב שבהחלט האמצעי הזה של הלם חשמלי שמטשטש את החיה לא אמור לסתור את הדת ויכול באמת להוות גורם נוסף במסגרת צער בעלי חיים. אני לא מבין בחוקי השחיטה אולם נראה לי די טיפשי להתנגד לעוד אמצעי שיקל על החיה על משקל להזיק זה לא מזיק אם החיה כשרה
2
צריך לאסור כל שחיטה!
בהחלט | 09-09-2019 19:18
הבעייה ברצח החיות ולא בדרך בה רוצחים.