"נקיות כפיים של המנהיגות השלטונית היא תנאי בל יעבור, שלא ניתן להתפשר עליו. זו צריכה להיות קביעה חד משמעית, ומבחנה של חברה הוא בכך שאין היא עושה הנחות לשחיתות.
התורה מבטאת עיקרון זה במצוות מיוחדות המוטלות על המלך, שנועדו "לבלתי רום לבבו מאחיו, ולבלתי סור מן המצווה ימין ושמאל".
מנהיגות מושחתת, מוכשרת ככל שתהיה, היא גם פגיעה מעשית במדינה, שכן שיקוליה אינם לטובת המדינה אלא לטובת החור האפל שמבטא המנהיג, אולם עוד יותר היא נזק נורא ליושרה ולמוסר. מנהיגות מושחתת היא מגיפה מדבקת, המעניקה הכשר לכל הרמות לומר לעצמם "אם בארזים נפלה שלהבת מה יגידו אזובי הקיר", והיא המדרון התלול בו מחליקה החברה אל התהומות השחורים.
זו הסיבה שהמאבק בשחיתות המנהיגות תפש חלק גדול מדברי הנביאים בביקורתם על מנהיגי ישראל, וההיקף הגדול של דבריהם מהווה את המקור התורני העיקרי לשלילה מוחלטת של עמידת מנהיג מושחת בראש רשימה. אם רצונה של החברה הישראלית לשמור על דמותה המוסרית – אין היא יכולה לאפשר לאדם מושחת להיות חלק מהשלטון, ללא קשר להגדרות המשפטיות של "קלון", שהם בדיחה בפני עצמה.
סכנה אורבת גם לנאבקים בשחיתות השלטונית. המאבק בשחיתות המנהיגותית חייב להישמר מפני שתי סכנות. ראשונה בהן היא המניפולציה. במקום בו מזהים שלילה מוחלטת של שחיתות כאשר מדובר במפלגה היריבה, אולם התעלמות מהכתמים המכתימים את אלה שאתה תומך בהם – מתברר כי אין מדובר במאבק בשחיתות, אלא במניפולציה על המוסר.
יבדוק כל אחד את עצמו האם יש לו אומץ ציבורי להילחם נגד השחיתות במחנהו קודם שהוא יוצא למאבק בצד השני. הסכנה השנייה היא לינץ' ציבורי בכיכר העיר, והענקת כוח מופרז לאלה המופקדים על המאבק בשחיתות. צריך לנווט בעדינות בין המאבק ובין חזקת החפות, ולא להזדרז להגדיר אדם כמושחת. אולם משעה שהוא השחית את דרכו – אי אפשר להתפשר על כך.
האם מי שסרח הורשע ונענש יכול לשוב לתפקיד ציבורי ? בשל העובדה שישנם נימוקי כבדי משקל לתשובה שלילית לשאלה זו, באותה מידה שיש נימוקים כבדי משקל לתשובה חיובית לשאלה זו – כגון: עיקרון התשובה והתיקון, החשיבות של מתן אפשרות לטעות, ועוד – התשובה לשאלה זו מורכבת ברמה העקרונית, אולם פשוטה מאוד ברמה המעשית. הדבר תלוי בדבר אחד בלבד, והוא ההתייצבות הציבורית של אותו אדם, הודאתו בחטאו פשעו ותיקונו, שרטוט הדרך החדשה שלו, ובקשה מחודשת של אמון הציבור.
כל עוד הוא מכחיש את חטאו, או לחילופין מזלזל בו, נלחם נגד שופטיו ותובעיו, מתעלם מהכתם שבו הוכתם – הנכונות להשבתו לתפקידו היא חלק מההידרדרות המוסרית של החברה. לעומת זאת, אם הוא מתייצב ומודה, מבהיר ומסביר, ובעיקר – מעצב את דרכו הציבורית החדשה הבונה גדרות ומחסומים גדולים יותר בפני שחיתות עתידית אפשרית, שערי הבחירה מחדש לא ננעלו, וזו כבר החלטה של ציבור בוחריו האם לתת בו אמון.
לעת עתה, נראה כי אף לא אחד מהמורשעים והמושחתים עומדים בקריטריון כה פשוט, ועל כן אנו חייבים לנעול בפניהם את שערי המנהיגות, למען הצדק, היושר והמוסר.
==
הרב יובל שרלו הוא ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה. המאמר פורסם באתר הישיבה.
מה דעתך בנושא?
30 תגובות
0 דיונים
תמים תהיה
לרבנים ליטול חלק במסעי הבחירות ולא פסקי הלכה למיניהם המשפיעים על הבחירות אלא רק פסקים של הימנעות מלשון הרע במכתבו זה ניפץ הרב שרלו את פסיקתו הקודמת ובעט בה לכל...
לרבנים ליטול חלק במסעי הבחירות ולא פסקי הלכה למיניהם המשפיעים על הבחירות אלא רק פסקים של הימנעות מלשון הרע במכתבו זה ניפץ הרב שרלו את פסיקתו הקודמת ובעט בה לכל עבר נראה כי אין בכוונת הרב שרלו לא פסקים ולא כוונות טובות אלא רק להפיץ ספינים לכל עבר כאומר אל תשכחו אותי אני קיים
המשך 11:43 22.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס ארליך
הדגשת הספרדיות היא פגם דתי, בדומה לחילול שבת, ולזה כבר הורגלנו בכנסת.
09:08 22.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
היגיון
אסור לדון בבית המשפט, אך מותר ורצוי לקחת אינדיקציה מפסיקותיו. בית המשפט אינו פוסק לפי תחושת בטן. ישנם הליכים מסודירים של ראיות ומשפט שמטרתם להוציא את הצדק לאור. אם בית...
אסור לדון בבית המשפט, אך מותר ורצוי לקחת אינדיקציה מפסיקותיו. בית המשפט אינו פוסק לפי תחושת בטן. ישנם הליכים מסודירים של ראיות ומשפט שמטרתם להוציא את הצדק לאור. אם בית המשפט היה מרשיע מישהו באונס, גם הייתם רצים לצעוק - "הוא זכאי"?
המשך 22:51 21.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קוקו
1.איך הוא פוסל על סמך בג"ץ? 2. האם רצוי שרב בדרגה שלו יביע דעה כשהרב עובדיה מנגד?
21:42 21.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישיבת ירוחם, תלמיד
המאמרים שלו והפסיקות, בלי מילה מהגמרא ומהפוסקים.
18:43 21.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רק לא דרעי
בדיוק כמו שלרב עובדיה מותר לחלוק על אחרים. ואם כבר מישהו צריך לתרץ את עצמו בנושא הזה - זה הרב עובדיה ולא הרב שרלו. אריה דרעי מושחת והוא לא ראוי...
בדיוק כמו שלרב עובדיה מותר לחלוק על אחרים. ואם כבר מישהו צריך לתרץ את עצמו בנושא הזה - זה הרב עובדיה ולא הרב שרלו. אריה דרעי מושחת והוא לא ראוי להנהיג. מה יותר פשוט מזה?
המשך 18:42 21.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
תבדקו קודם את הרבנים שלכם שנתנו יד לפינוי גוש קטיף, אח"כ תדבר על אריה דרעי אם הוא גנב בכלל ואם כן למי????
18:18 21.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טל
ככה מבזים תלמיד חכם כמו הרב יובל שרלו?
18:10 21.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם
פוליטיקאים שניצלו את פעילותם הציבורית כדי לעשות הון, כגון ראשי ממשלות שהרויחו סכומי עתק מהרצאות, שרים שהתמנו למנכלי"ם של חברות חשובות בשל קשריהם, חברי כנסת שהתמנו כדירקטוריונים של חברות למרות...
פוליטיקאים שניצלו את פעילותם הציבורית כדי לעשות הון, כגון ראשי ממשלות שהרויחו סכומי עתק מהרצאות, שרים שהתמנו למנכלי"ם של חברות חשובות בשל קשריהם, חברי כנסת שהתמנו כדירקטוריונים של חברות למרות חוסר כישורים למשרה, וכו'. אם פוליטיקאי צריך לשכה ועוזרים ומזכירה ונהג שישרתו אותו, ואיננו יודע לקנות אוכל במכולת ולהכין לעצמו ארוחת בוקר, האם הוא מוסגל להבין את צרכי עמו כולל צרכי האנשים הפשוטים?
המשך 18:03 21.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שוהם
עוד סיבה למה להצביע לכבוד מרן
17:31 21.10.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר