עלייה להר הבית: נישואי בוסר שיסתיימו בגירושים מהירים

אם חפצים אנחנו באמת ובתמים לעלות להר ה' וגם לקום ולהתקיים במקום קודשו, ולא רק בקיום מסיבת נישואין בוסריים שיסתיימו בגירושים מהירים, עלינו קודם כל להפיץ את תורת אמת זו בכלל האומה, בכדי להביאה לידי בשלות מינימאלית להיותה ראויה לבניין עדי עד

עלייה להר הבית: נישואי בוסר שיסתיימו בגירושים מהירים
  (צילום: סלימאן חאדר/פלאש90)

מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קודשו? סוגיה בוערת זו מבלבלת לא מעט יהודים טובים ויראי ה'. אלו קוראים בלהבת קודש לעלות אל ההר כדי לחזק את אחיזתנו בו ובכך לזרז את בניין אריאל, ואלו זועקים מתוך חרדת קודש מפגימה בקודש, פן יהרסו לעלות אל ההר ונפל ממנו רב…

המצדדים בעד העלייה, מצטטים מקורות הלכתיים המתירים זאת, וגם מעוררים רגשות לאומיים בריאים שמקורם גם בקודש. והם זועקים בהתמרמרות: "איך אפשר לראות ששועלים מהלכים בו ולשתוק, וזאת כשאנו ריבוניים על ארצנו? איך אנחנו מרשים לעצמנו להפקיר את המקום המקודש ביותר לעם ישראל בידי ישמעאלים?

עוד באותו נושא

שיא חדש: 1,729 עולים להר הבית בתשעה באב


9

במקום מקורות הלכתיים – מקורות אמוניים

המצדדים נגד העלייה לא מרבים לצטט מקורת הלכתיים, אלא שוטחים בעיקר טעונים אמוניים, מטה-פיזיים ומטה-היסטוריים:

הר הבית אינו כמו כל ארץ ישראל, שיש לפעול בדרך הטבע לכובשה, אלא הוא מהווה מעין שגרירות של עולם שמימי בתחתיות ארץ, והעובדה היא שעשרה ניסים התרחשו בו באופן תמידי. כך שזכייתנו בו תהיה אך ורק בדבקותנו בחוקי שמים.

כשהאומה תטהר, תתקדש, ותתרומם בשאיפותיה האציליות, אזי מסובב הסיבות יגרום שנמצא את עצמנו בסיטואציה שתביא אותנו לבניין המקדש. אבל וכל ניסיון לזכות בו בדרך הטבע, לא רק שאינה מועילה, אלא היא גם מזיקה, ככל ניסיון להשתייך למעמד מסוים בטרם עת. למשל, התשוקה להתחתן היא נעלה ורצויה ומתאימה לבוגר, ולכן גם נדרש ממנו להוציאה לפועל בטהרה.

אבל בגיל הילדות, היא בוסרית והרסנית ויש לפעול בכל תוקף לבל תצא את הפועל כלל, כי היא גם לא תקום ותתקיים במקום קודשו. ומשכך, מי שינסה להוכיח בעזרת נימוקים הלכתיים שאין בעיה להתחתן בגיל הילדות, לא יוכל לכוון שום דבר לאמיתתה של תורת אמת, שכן הכלים ההלכתיים, כלל לא רלוונטיים לסוגיה זו…. והא הדין בדיוק לגבי עליה להר הבית.

שמא יטענו המצדדים בעד העלייה: "ומי אמר שאיננו בשלים לכך?"

האם עם ישראל נמצא במצב לבית מקדש?

לפני שנעריך את מצב טהרתו וקדושתו של הציבור בישראל, הבא ונבדוק מה מצבו ביחס לאחד היעודים האלמנטריים של בית המקדש. נאמר לגביו: "כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים". האם רוב רבני ישראל וכל שכן כלל הישראלים נמצאים כבר במצב הזה של אהבת כל העמים וכל בני האדם עד כדי שאיפה לצרפם לעבודת ה' במקדשנו בבירת מדינת ישראל?

האם ברור לכל שאהבת ישראל מחייבת אהבת כל האדם, וכשהיא מטביעה שנאה לאיזה חלק מן האדם הוא סימן שלא נטהרה עדיין הנשמה מזוהמתה?

הרי אהבת הבריות צריכה להיות חיה בלב ובנשמה, אהבת כל האדם ביחוד, ואהבת כל העמים כולם, חפץ עילוים ותקומתם הרוחנית והחומרית.. . ועלינו לדעת ש אי-אפשר כלל לבא לידי רום-הרוח של "הודו לד' קראו בשמו הודיעו בעמים עלילותיו בלא אהבה פנימית, מעמקי לב ונפש, להיטיב לעמים כולם, לשפר את קנייניהם, לאשר את חייהם. ורק תכונה זו היא שמסגלת את רוחא דמלכא משיחא לחול על ישראל.

וכי נקודת חיים, אור וקודש, תמיד לא זזה מהצלם האלהי שנחנן בו האדם בכללו, וחוננו בו כל עם ולשון, כל אחד לפי ערכו, וגרעין קודש זה ירומם את הכל. ומתוך נקודת-חיים זו אנו חפצים את העילוי הגמור שיחול בעולם, והשלמת היצור כולו, והאדם וכל אגפיו בתחילה. ושזאת הנשמה הפנימית המונחת בעומק הדעת של כנסת ישראל, שברוח ד' עלינו הננו הולכים ומעוררים אותה לחיים מעשיים ורוחניים.

וכן עלינו לדעת שאהבת הבריות צריכה טיפול מרובה, להרחיבה ברוחב הראוי לה, נגד השטחיות הנראה בסקירה הראשונה ע"י שימוש שאינו כל צרכו, מצד התורה ומצד המוסר המנהגי, כאילו יש נגודים ולפחות שויון-נפש לאהבה זו, שהיא צריכה להתמלא תמיד בכל חדרי הנפש. ושאהבה צריכה להתפשט על כל האדם כולו, למרות כל שינויי דעות דתות ואמונות, ולמרות כל החילוקים של הגזעים והאקלימים, ושנכון הדבר לרדת לסוף דעתם של העמים והקיבוצים השונים, כמה שאפשר ללמוד את אופיים ואת תכונותיהם, למען דעת איך לבסס את האהבה האנושית על יסודות המתקרבים למעשה.

כי רק על נפש עשירה באהבת הבריות ואהבת אדם תוכל אהבת האומה להתנשא בגאון אצילותה וגדולתה הרוחנית והמעשית. וצרות-העין הגורמת לראות בכל מה שחוץ לגבול ישראל, רק כיעור וטומאה, היא מהמחשכים הנוראים שגורמים הריסה כללית לכל בניין הטוב הרוחני, שכל נפש עדינה מצפה לאורו.

נישואין בוסריים שיסתיימו בגירושים מהירים

לענ"ד, נראה לי שעוד ארוכה הדרך לפנינו עד שרוב תלמידי החכמים שבדור יתרוממו למדרגה הזו וכל שכן שכלל האומה תגיע לכך…

אז אם חפצים אנחנו באמת ובתמים לעלות להר ה' וגם לקום ולהתקיים במקום קודשו, ולא רק בקיום מסיבת נישואין בוסריים שיסתיימו בגירושים מהירים, עלינו קודם כל להפיץ את תורת אמת זו בכלל האומה, בכדי להביאה לידי בשלות מינימאלית להיותה ראויה לבניין עדי עד.

==

הרב יוסף בן שושן בוגר ישיבת "מרכז הרב" ויו"ר תנועת "עוז לישראל".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
46 תגובות - 33 דיונים מיין לפי
1
כיפה סרוגה מטמאים את עם ישראל בשחיתות ושפלות
מתנחל אבל ישר. | 19-08-2019 11:16
שוחד מרמה והפרת אמונים בחסות מתנחלים על בני ישראל עם קרובו.
וואיי, גם קורח ודתן ואבירם טענו כך!
יוסי | 19-08-2019 13:00
אתה בחברה טובה. כאילו צדיק אבל מטרתך ברורה. השחיתות ממש מעניינת אותך כקליפת השום.
גידופים ....
רחמים | 19-08-2019 12:13
חוץ מלגדף לא אמרת כלום !
2
זה לא מחייב
מלי | 19-08-2019 11:23
כיום הרבה מהעולים להר זה כדי למנוע חילול ה' (יש מצווה כזאת) ולנסות להחזיר את הר הבית לעם ישראל בשניה שהמחבלים יעזבו את ההר אז אולי יהיה ניתן להתווכח האם לבנות או לא אבל כרגע יש חילול ה מטורף באחריות מדינת ישראל וזה ממש מלחמה ולכן חייבים לעלות כדי ללחם להחזרת ההר לידנו. עובדתית כל עולה שמגיע משפיע.
3
ישר כח על הסדר הענייני בנושא
גדליה | 19-08-2019 11:27
ישר כח על הסדר הענייני בנושא
4
ככה גם אמרו על יהודים שעלו לארץ ישראל
יפה | 19-08-2019 12:11
יש 200 מצוות מהתורה שצריך לקיים הקשורים למקדש.ועולים להר כדי לקיים לפחות את מצוות מורא מקדש ודרישת המקדש. בניית המקדש לא תלויה במצב העם כמו ששמירת שבת לא תלויה במצב העם. הכל מצוות שחובה לקיים
חוסר הבנה
א | 20-08-2019 10:29
זה מה שאתה חושב אבל הרב מנסה להסביר שיש הבדל מהותי ביחס למקום המקדש כדבר שתלוי בתיקון של כלל האומה ומדרגתה לבין מצוות כיבוש הארץ שלא תלויה בדבר הזה
5
אללה נוצרים
נועם | 19-08-2019 12:20
נועם שמואלי לענייני נוצרים
6
הותיקן
נועם | 19-08-2019 12:20
הותיקן מכה ירושלים חורפיש מוחמד הנביא ישו מואפק טריף הרבי מלובביץ'
7
סטטיק
נועם | 19-08-2019 12:24
סטטיק ובן אל תבורי נאנסי עג'רם מוחמד עסאף שרח,
אם תשתמש במילות קישור נוכל להבין אותך
אוצר מילים | 25-08-2019 1:29
תחביר
8
למה לומר לשון הרע?
יהודה | 19-08-2019 14:00
אתה עז פנים
9
קול דודי דופק ויש מי שממאן לפתוח
מצפה לישועה | 19-08-2019 14:55
אנחנו מצפים לישועה וכשמגיע ההזדמנות איננו אומרים לה' לא הגיע העת. היו שטענו גם על העליה לארץ ישראל שלא הגיע הזמן וזה בוסרי וזה לא ילך ועוד ועוד. השוואות ודרשות אפשר לעשות הרבה אבל מנין לכבוד הרב שיש לדמות לנישואין של אדם פרטי??? גאולה יש לדמות לגאולה - עלינו ללמוד מההדרכה הנבואית בבית שני - העם הזה אמרו לא עת בית ה' להבנות. וכמו שהסביר הכוזרי הסיבה לכשלון הגאולה בבית שני היא בדיוק הטענות הכתובות כאן במאמר.
10
שאלה: האין הרב חוזר על טיעוני המרגלים?
שוחר ציון | 19-08-2019 15:36
האם לחינם החזירהו ה׳ לארצו? האם לחינם החזירנו ה׳ להר זה קנתה ימינו? האם אנחנו מבינים את כוונות הבורא יתברך יותר טוב ממנו? האם דחיית טיעונים הלכתיים לטובת טיעונים השקפתיים אינה רפורמה?
11
זהירות רפורמה!
ארז | 19-08-2019 15:39
העדפת טיעונים השקפתיים על פני טיעונים הלכתיים היא רפורמה לשמה.
בית מקדש הוא מקום של קשר גלוי עם הקב"ה
תשובה | 25-08-2019 1:18
אם נעבוד כולנו על קשר פנימי עם הקבה בחינת מקדש, נזכה לבית המקדש. כל השאר זה יזמות בניה של עסקנים. אי אפשר לעבוד על הקבה
12
מד
מד | 19-08-2019 15:49
מי החליט שהמתנגדים אינם מצטטים מקורות הלכתיים? ע' משפט כהן סימן צו. ועוד הרבנות הראשית לדורותיה אסרה.
13
2000 שנה זה בוסר ? די לשבור ת'לב של הכלה
בוסר ? | 19-08-2019 18:09
מי שקורא את הנימוקים, חלילה, בקל , יגיע למסקנות משובשות, בעניין תפילין בעניין ציצית וכל דבר שבקדושה. האם אני ראוי , האם אני כבר בשל, וכו וכו' יש מצוות עם התנייה, כמו אכילת תרומה כמו שיעור ברהמז, אבל להוסיף התניות חדשות משלנו, אין לזה סוף ואין לזה שיעור, ואפשר בקלות להתנער עי כך מכל המצוות. כי זאת התורה לא תיהיה מוחלפת ולא תהא וכו' אמן
14
כבוד הרב קצת התבלבל, חבל
התבלבלת, כבודו | 19-08-2019 19:11
המצדדים נגד העלייה לא מרבים לצטט מקורת הלכתיים, אלא שוטחים בעיקר טעונים אמוניים, מטה-פיזיים ומטה-היסטוריים. אתה בטוח??? המעודדים עליה להר נוהגים כך. המתנגדים מצטטים רק את ההלכה, שבפירוש אוסרת (ואוסרת כמובן גם כניסת שועלים למקום הקודש, ודינם ידוע). בקיצור, ועם כל הכבוד, הנחת היסוד שלך שגויה מעיקרה.
צודק, חוברות צבע עם תמונות של רבנים ופשקווילי
יואליש | 20-08-2019 12:54
הם טיעונים ניצחים, שאין בכלל מה לענות עליהם.. ברור שכך נהגו כל מורי ההוראה מימות רבנו הקדוש, לשרבב תמונות וסיסמאות ולטעון שאין מה להשיבם… מאחל לך להתחיל ללמוד בעיון. (ולא, לסכם שיעור של רבך בגמרא עיון, מבלי שלך בעצמך אין מקוריות וחידוש בסוגיא, אין זה נקרא עיון אלא העתק-הדבק).
אתה רציני?
שריה | 19-08-2019 21:06
מהם המקורות האלו שמרבים לצטט לגבי האיסור הנורא לעלות לבית ה'. חוץ מהאיסור של הרבנות וכו...מה הטיעונים ההלכתיים??
15
יאללה כל ה"רבנים" האלה שמבלבלים את השכל
יוסף | 19-08-2019 23:18
תחקרו קצת את הנושא ואל תלכו כמו עיוורים
16
מאמר נוצרי
חגי | 20-08-2019 8:56
מאמר נוצרי
17
עצוב לקורא רב בישראל שלא דובר אמת...
אייל להב | 20-08-2019 11:19
לא רק שלא דובר אמת.... האמת הפוכה בדיוק מכל מה שכתבת כאן לאלה המצדדים רחמנן ליצלן לעליית יהודים להר הבית אין אפילו מקור הלכתי אחד של ממש מהדורות האחרונים. כל גדולי ההלכה כל פוסקי ההלכה הגדולים של העולם היהודי מספרדים ועד אשכנזים מחסידים ועד ליטאים כולם ללא יוצא מהכלל לרבות הרבנים הראשיים מטעם המדינה ! אסרו באיסור חמור על עליית יהודים להר הבית. מדובר באיסור הלכתי מפורש. באיסור כרת. אוי לכם שיש רבנים ליצנים מסוגכם שמשקרים לעצמם ולצאן מרעיתם וגורמים לאיסורי כרת לכל הסביבה שלהם. אתה פשוט שקרן מועד !
יש הבדל
אברהם | 25-08-2019 13:52
בין טיעונים הלכתיים לבין לומר כל גדולי הדור אסרו. נכון שזו טענה כבדת משקל, אבל זו לא טענה הלכתית. כי הלכה מבררים בדרך של לימוד הגמרא והפוסקים, ולא בשמים היא. ואם יבוא אדם גדול ככל שיהיה ויאמר אסור, בלא טעם ונימוק והסברה, אזי זה לא נקרא הלכה. תמיד הפוסקים הגדולים כתבו שותים והסבירו את הפסיקה וגיבו אותה במקורות, ובכך אפשרו את הדיון. צודק כותב המאמר שברמה ההלכתית נטו יש מקומות בהר הבית שמותר לעלות לשם עם טהרה במקוה למרות שאנו טמאי מתים. מעבר לזה, הטיעונים בעד צונגד הם אכן מטא הלכתיים. אני לרגע לא חושב שאינם חשובים, אבל שם כבר הויכוח הוא שונה.
18
יוסף היקר - רב אתה לא. ליצן כנראה שכן.
אאא | 20-08-2019 11:21
בעיקר שקרן מועד אין לך אפילו מקור הלכתי אחד לרפואה בדור הזה שיפסוק לך שהלכתית מותר ליהודים לעלות להר הבית. הרי מדובר באיסור כרת !!! כל גדולי ההלכה כל גדולי הפוסקים ספרדים ואשכנזים חסידים וליטאים אסרו זאת במפורש. לרבות הרבנים הראשיים לישראל אתה שקרן מועד !!!
לא קשור לנעם. ואין קשר לפוליטיקה
זאת האמת | 21-08-2019 9:10
הלכתית - נאסר על יהודים לעלות להר הבית בדורות האלה על ידי כל פוסקי הדור הגדולים. מכל הסקטורים באוכלוסיה. כולל הרבנים הראשיים. נקודה. אלה עובדות. לא כל דבר פוליטיקה רב ליצן כמו זה שכתב כאן פשוט משקר לא רק לאחרים אלא בעיקר לעצמו כשהוא אומר שרוב המקורות ההלכתיים מתירים זאת. אין בדור שלנו אפילו אחד גדול דור שמתיר ! פשוט אדם עם כיפה וזקן שלא מפסיק לשקר לאחרים ולעצמו....
ושוב טוקבקיסט מטעם "נעם" צופס טרמפ על הדרך
יהודה | 20-08-2019 12:51
גם לחרטט עוד סוגיא שמבין הוא בה בשקל תשעים…
19
אז עד שכבוד רבנינו יתעלו למדרגה הרוחנית
ארנון | 20-08-2019 12:23
הבלתי אפשרית הזו שאתה תובע, ימשיכו מוסלמים לחלל ולבזות את קודשינו ואנחנו אפילו לא נהיה שם כדי למחות על כך, כי אנחנו כמובן לא ראויים. הגיוני לגמרי
20
וכשבנו את המקדש השני???????
אורי | 20-08-2019 13:24
עם ישראל היה במצב גרוע מהיום מי נתן לך את היכולת להמציא תאוריו ועל פיהם להכריע כאלו הכרעות תגיד את האמת שיש לך הסתייגות מלעלות להר בגלל הקהילה אליה אתה משתייך ואתה מחפש תירוצים
מה הם הבינו? להם לא היה את סטטיק
הודיה | 25-08-2019 1:25
בורכנו
21
יש הבדל גדול אבל
איתן | 20-08-2019 21:13
יש הבדל בין נישואין להר הבית, בנישואי קטן יש דיון הלכתי בתחילת אבן העזר ממתי לקטן מותר והאם, ולמרות שב13 מתחייבים במצוות חכמים אמרו בן 18 לחופה, ודנו למה זה. כך שאין מצוה להתחתן בגיל קטן ומובן הדיון למה לעשות זאת. אבל במקדש אנחנו מצווים ומחוייבים, אפשר לדון אבל לפני כן צריך לברר האם יש לנו פטור מהמצוה הזו ולמה. וכל הטיעונים והפסוקים והפיסקאות מהראיה קוק זצל שהכותב היקר הביא, הם שאיפות שיבואו בעתיד בהדרגה, וכפי שכתוב באגרות ראיה שלעתיד לבוא הוא זמן מספיק גדול כדי שיקיימו בו כל הייעודים
22
עוד מאמר של הבל מהר המור
עולה להר | 20-08-2019 22:04
רב שוטה ומטופש שאומר דברי כפירה. עד מתי שונאי המקדש עד מתי. יש לכם אובססיה שלא מואזנת. אין לכם אהבת ישראל להיפך אתם מואסים באלקי ישראל במקדשו ובמלכות דוד ובאלו שרוצים לבנות המקדש.
עושים עסקים
כרטיס ביקור | 25-08-2019 1:23
הציונות הדתית - רואים טלויזיה ואז הולכים לעיריה לבקש אישור בניה להקים בית מקדש, כדי להקריב שם חטאת. לך תבין
23
חובבנות
צדיק הדור אלעק | 20-08-2019 22:27
כתיבה חסרת בסיס. ריחוף אמוני של נשמט האומה. בגדול- קשקוש
24
2000 חיכינו, זה לא מספיק?
אסף פריד | 21-08-2019 15:25
אם 2000 שנות פרישה לא מספיקות, כנראה שהכללה ממש לא מעוניינת בחתן ר״ל
25
ככה נראית רווקות מאוחרת. לא נישואי בוגר.
אלי | 21-08-2019 17:04
בצד ההפוך של נישואי הבוסר נמצאת תופעה הפוכה הנקראת רווקות מאוחרת. אגב, התופעה הזאת היא הבעייתית והרווחת יותר בדורנו.  חוסר היכולת להחליט ולקפוץ למים, המתנה אין סופית למושלמת שאולי תבוא. כשהייתי בן 18, שלח אותנו ראש הישיבה לפתוח דוכני תפילין בתל אביב. למרות שלא היינו בשלים. חברי מישיבות הקו הסבירו לי אז שצריך קודם כול למלא את הכוס בתורה, וכשהכוס תתמלא היא תתחיל לשפוך.. מאז עברו כמעט 20 שנה. חברי מילאו את הכוס, אך לא יצאו להשקות. כי יש דברים שמשנים רק כשצעירים. את רוב בתי החבד בעולם מקימים צעירים בני פחות מ 25. קוניקים בני 50 עדיין לא הבשילו לכך. עם ישראל בשל למקדש. יש כאלה שאינם בשלים להנהיג אותו.
בעזרת ה' שכל הרווקים יתחתנו במהרה
תפילה | 25-08-2019 1:36
ובשלום בית אמיתי
26
חזק וברוך.
ר. | 21-08-2019 19:06
.
27
אמת לאמיתה
נתן שיקלי | 21-08-2019 22:29
חזק וברוך!
28
כשהרבנים של הציונות הדתית יפסיקו ללכלך
בכר | 25-08-2019 0:56
על רבנים אחרים בפוליטיקה קטנה ומסריחה, העם יחשף יותר לדברי קדושה מלדברי הגות מתועבים
29
העיקר הוא לחזור לאבינו שבשמיים
הפוך | 25-08-2019 1:05
למה הרבנים של הציונות הדתית אוהבים להתעלם מהקבה וללכת רק בדרכי הפוליטיקה?
30
קודש הקודשים - אם נתקדש אנחנו, הקב"ה
כדאי | 25-08-2019 1:12
יוריד לנו מקדש מהשמיים. למי שבאמת רוצה בית מקדש
31
ישר כח לרב
יוסי | 25-08-2019 1:40
ף
32
דברי חכמה
מפרגן | 25-08-2019 1:43
טוב לראות כתבות עם קצת עומק
33
כתבה מעניינת
גדי | 25-08-2019 1:48
חומר למחשבה