מדינת הלכה? האמת שאין מפלגה שרוצה כפיה דתית - סרוגים

מדינת הלכה? האמת שאין מפלגה שרוצה כפיה דתית

אין מפלגה שרוצה כפיה דתית. אין מפלגה שרוצה לפגוע בבחירה החופשית של האזרחים בביתם. יש לחלק בין המדינה לבין האדם הפרטי, בין המרחב הציבורי למרחב הפרטי

מדינת הלכה? האמת שאין מפלגה שרוצה כפיה דתית
  Photo by Tomer Neuberg/Flash90

השנה היא שנת תש"ט, הרבנות הראשית לישראל הכריזה עצרת גדולה למחות נגד פרצות חילול השבת שחלו בתחילת קום המדינה. הרב עוזיאל הוזמן לשאת דברים ולעורר את הציבור, וכדרכו בקודש נשא דברים מלהיבים ומעוררים את הנפש.

ביציאתו מהעצרת הוזמנה לו מונית להסיעו לביתו. באותה עת בגלל מחסור בדלק היתה כל מכונית חייבת לשבות יום אחד בשבוע, והיתה חובה לציין על שמשת המכונית מה הוא יום זה. המונית, שהיתה צריכה להסיעו לביתו, נשאה אות שציינה את יום השבתת המכונית, והיא לא היתה האות ש' [שמציינת את השבת]. המלווים של הרב עוזיאל ייעצו לרב שלא יסע במכונית זו. ואילו הרב לא שמע לדברים ונכנס לאותה מונית והסביר לאלו הסובבים אותו: "אני לא מחרים אף אדם מישראל אישית, אף אם הוא איננו שומר שבת".

עוד באותו נושא

ביהמ"ש הקדים את הדיון על ההפרדה בעפולה למחר

מעשה זה יש בו לימוד חשוב על היחס הנכון שלנו כלפי מחללי שבת בארצנו. מדינת ישראל אינה מדינה ככל העמים. בקום המדינה הוכרז שקמה מדינה יהודית. מדינה יהודית חייבת בצביון יהודי, לפחות במרחב הציבורי. לא יכול להיות שהמדינה תאשר תחבורה ציבורית. איש בביתו ינהג כמו שירצה, ואנחנו אוהבים כל אחד מישראל גם אלו שמחללים שבת. ואין אדם דתי שיבוא לפגוע במחללי שבת בביתם.

בבחירות הקרובות עולות בקרב מספר חברי כנסת אמירות נגד "מדינת הלכה", נגד "כפיה דתית" ועוד. אולם, האמת היא שאין מפלגה שרוצה כפיה דתית. אין מפלגה שרוצה לפגוע בבחירה החופשית של האזרחים בביתם. יש לחלק בין המדינה לבין האדם הפרטי, בין המרחב הציבורי למרחב הפרטי. מעניין שאביגדור ליברמן אמר: "אני בעד חיזוק היהדות וחיזוק המסורת. אני מתנגד באופן מוחלט להפרדת הדת מהמדינה כי אנחנו העם היחיד שיש אצלו זיהוי מוחלט בן דת ללאום. לדעתי, כל מי שתומך בהפרדה מחרחר שנאת חינם ומלחמת אחים…".

המדינה אינה שייכת רק לאלו שאינם שומרים תורה ומצוות, היא שייכת לעם ישראל. לא רק ליהודים שדרים בארץ ישראל, ואפילו לא לכל היהודים שבעולם, היא שייכת לעם ישראל בכל הדורות. דורות על גבי דורות מסרו יהודים את נפשם על יהדותם, על שמירת השבת. וכאן קמים אנשים המוכנים בהינף יד לבטל את כל מסירות הנפש של עם ישראל. וכי באנו לארץ ישראל להקים מדינה ככל העמים? לשם כך אפשר לגור בחוץ לארץ, ולהתנהג שם כאוות נפשנו. ארץ ישראל היא מדינה ששייכת לעם ישראל, ליהודים ולשם כך היא צריכה לבטא את יהדותה.

רבים אולי אינם יודעים ואולי שכחו, אבל ממשלת רבין נפלה בגלל חילול שבת. ב14 בדצמבר, בשנת 1976 (למנינם) נערכה בכנסת הצבעה על הצעת אי אמון שהגיש הרב קלמן כהנא מסיעת פועלי אגודת ישראל בשל חילול השבת שנגרם כאשר חלק משרי הממשלה לא הספיקו לחזור לביתם לפני כניסת השבת מטקס קבלת מטוסי ה־F-15  הראשונים של חיל האוויר. הרב קלמן כהנא אמר: "לא ייתכן לתת אמון בממשלה שכדי להציל את יוקרתה מקיימת מפגן ראווה בשבת". שניים משלושת שרי סיעת המפד"ל נמנעו בהצבעה. רבין, בהתייעצות עם שר המשפטים חיים צדוק, החליט לראות את הצבעתם זו כהתפטרות. כתוצאה מכך המפלגות ששריהן פוטרו הצטרפו למפלגות האופוזיציה שהביעו אי אמון בממשלה, לכן נאלץ ראש הממשלה, רבין, להודיע על כך בכנסת ב20 בדצמבר. באותו לילה כינס ישיבת ממשלה מיוחדת בה הודיע על כוונתו להתפטר, ונסע לבית הנשיא להגיש את התפטרותו.

השבת היתה חשובה להרבה מעם ישראל, והדבר היה מובן מאליו שמדינת ישראל לא יכולה לחלל שבת כמדינה. וכבר אמר אחד העם: "יותר משישראל שמרו את השבת, שמרה השבת אותם". נתנהג בדרכו של הרב עוזיאל נדגיש את השבת במרחב הציבורי, ובמרחב הפרטי לא נכפה את דעתינו ולא נפגע בשום אדם.

 

הרב אורי בצלאל פישר מרבני 'דרך אמונה', ר"מ בכרם ביבנה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
חשבון נפש
אני | 13-08-2019 15:59
מדינת ישראל נישלטת על ידי שני מודלים קיצונים נורא אנטי לאומיים זה כבר מ48. ההמון נימצא ביניהם. זו של אהרון ברק שירש ממפאי וזו של הרב שך שהוליד נוספים. גם ביבי והליכוד הוא תוצר של שניהם. האם לא היגיע הזמן להיתחדש. צריך לשאול את כל השאלות בעולם לחקור לידורש ולהבין מה אנחנו עושים פה . חשבון נפש לאומי בכל התחומים. אני רואה בהצלה את עולם הנבואה. אני רואה בו היתחדשות ענקית אישית לאומית והכי עיברייה בעולם. מימיילא לאן שאתה פונה הרוס חרב. התחושה היום שאין לגיטימציה וזה נורא. לשום דבר. אולי לטובה . רוצה להחזיר אותנו למהות. חשוב סיעור מוחין כאילו. לא להמשיך ולשחזר.
מדינת ישראל צריכה להיות מושתת 70 אחוז על הלכה
אנטי אהוד ברק | 15-08-2019 9:27
אם לא. המדינה תלך פייפן
2
ונשאלת השאלה
... | 13-08-2019 16:59
אם אדם פרטי נכנס לרכבו הפרטי ונוסע איתו בשבת, האם זה המרחב הציבורי או לא? ואם אותו אדם מחליט להסיע ברכבו הפרטי עוד שני אנשים ולקחת מהם כסף, זה פרטי? אני חושב שכן. כי המרחב הפרטי בעניין הזה זה כל מה שלא שייך למדינה.
3
סיפורי סבתא של שונאי ישראל
עמית | 13-08-2019 18:47
אין שום כפיה דתית רק חילונית
4
נכון מאוד!
דוד | 13-08-2019 20:48
וכדי שהמדינה תשאר יהודית צריך את נעם בכנסת
5
שבת במרחב הציבורי!
שאול הרשקופ | 13-08-2019 20:49
להצביע רק למי שרוצה לשמור על השבת במרחב הציבורי! (רמז- מפלגת נעם)
6
מסכים איתך על כל מילה
מור אביבי | 13-08-2019 20:51
הרב סוף סוף עושה סדר בראש ומסביר לציבור שאף אחד לא בא להרוג אותם ןולהכנס להם לבית אלא אנחנו באים ברמה הציבורית המדינית על הערכים שאליהם כספנו אלפי שנים
7
מפלגת נעם
שמואל היימן | 13-08-2019 20:53
המאמר צודק ביותר, אין לשום מפלגה, שוב לשום מפלגה רצון לכפות על איש לעשות דבר או חצי דבר. אבל צריך לזכור שיש גורמים שמנסים לחלן את ילדינו. להרוס את התודעה היהודית במדינה. וגם השבת נרמסת במרחב הציבורי ועל זכויותינו צריך להילחם. לכן צריך להציבע נעם.
8
כל כל חסר הגיון שיהודי
משיח | 14-08-2019 9:08
יכול להיות יותר חופשי בצרפת מאשר בישראל. יש כן כפייה דתית ויש גם הדתה בחינוך הממלכתי.
9
נהריה
נועם | 14-08-2019 17:08
נהריה = ירושלים