הורים, שימו לב: אלו המסרים הסמויים שמסתתרים במסך של ילדכם

הורים, שימו לב: אלו המסרים הסמויים שמסתתרים במסך של ילדכם

מאחורי לא מעט סרטים, משחקים וסדרות שכמעט כל ילד בישראל נחשף אליהם- נמצאים תכנים של אלימות ומיניות. אז מה הפתרון? המנחה מוריה שמעון בטור שכל הורה צריך לקרוא

author-image
אהבה? המסרים המעוותים שמסתתרים במסך של ילדכם
  (צילום: מתוך יוטיוב/ AnimationIL)

לאחר הטור של הרב אבירם חריב בנושא היחשפות ילדים לתוכן פורנוגרפי, הייתי רוצה דווקא לדבר על היחשפות לתכנים מסוג אחר שאומנם אינם פורנוגרפיים, אך שצריך לשים עליהם את הדעת כשמדובר בילדנו.

כפי שציין הרב אבירם בטורו, צפייה בתכנים לא מותאמים יוצרת לימוד והפנמה בתת מודע של דפוסים לא מציאותיים, מוטעים : "קלט- פלט" מה שאני רואה וצופה – זה מה שאני פולט וכך מגיב.

עוד באותו נושא

קייטנה במסך: איך תתמודדו עם הסכנה הנפוצה בחופש?

במחקר שנעשה מצאו וגילו שלאחר עשר דקות צפייה במסך, החלק שאחראי על סינון במוח כבה. וכל מה שהמוח סופג- נכנס ישירות למודע ואף לתת מודע. "מאיפה למדת את השיר הזה?", "מי לימד אותך את הקללה/ המושג הזה"? "מעולם לא התפרצת כך על אחיך", "למה הילד התחיל לפחד ללכת לישון בלילה"? וכו'. הילדים שלנו חשופים למידע, תמונות, הלך רוח, מושגים והתנהגויות שונות שלא בהכרח היינו רוצים שיכירו או יחוו ולא תמיד אנחנו יודעים לשים את האצבע מהיכן למדו זאת.

תכנים בסרטים ובמשחקים גם יכולים להזיק נפשית לילדים- כשמדובר בקטעי אלימות, אימה ופורנוגרפיה.

סרטי ילדים- לא תמימים כמו שחשבתם

בכל סדנת הורים מחדש כשאני מביאה את הקטע מתוך הסרט המצויר הנוסטלגי, התמים ועטור הפרסים "אלאדין"– הורים בהלם. למרות שצפו בו בעצמם כמה וכמה פעמים כשהיו ילדים.
קטע זה נלקח מסוף הסרט, כשהנסיכה יסמין מנסה להציל את אהוב ליבה אלאדין.

לאחר צפייה חוזרת- על כמה מסרים שגויים הנכם יכולים לשים את האצבע? על אלו מהמסרים הייתם מעדיפים שילדכם לא ייחשפו?

ברצונה להציל אלאדין יסמין משתמשת בגופה, הנשי והמושך על מנת לפתות את האויב הרע והאכזר שממנו היא כל כך נגעלת. קראתם נכון: סצנת פיתוי. נקודה.

**אזהרת צניעות: הקטע הנ"ל מכיל קטעים מיניים בלבוש חושפני**

דוגמא נוספת מתוכנית טלוויזיה, למשל: הדמות החיננית של "תותית". מי שצפה בתוכנית עם ילדיו בטח שם לב לשינוי החיצוני המשמעותי שנעשה לתותית שאנו מכירים.

מדמות מתולתלת פשוטה וילדותית- הפכה תותית לדמות בעלת שיער חלק (כל הדמויות ללא יוצא מן הכלל!) צבעוני, נשית, אף קטן, עיניים גדולות מלוכסנות, מאופרת קלות, לבושה טיפ טופ, מדברת בקול מתחנחן ( יש אומרים מעצבן) ובסלנג "מתוחכם". להיות ילדה- אישה, מגיל 4.

המהפך של תותית (צילום: מתוך יוטיוב)

במשחקי מחשב/ בפלאפון אנו יכולים למצוא דוגמאות נוספות רבות:
משחק הנראה תמים- יצור חביב וקטן בפלאפון שכל מטרת המשחק הוא להתעלל באותו יצור עד מוות. להכאיב לו בצורות סדיסטיות. רק תבחר איך: תליה, סכינים, משיכת איברי גוף וכו'. התעללות ואלימות בחסות משחק פלאפון תמים.

תתפלאו, יש סיכוי גדול שמשחק זה נמצא אצל ילדכם בטלפון- או אפילו הורידו אליכם. הוא מאוד פופולרי. והכי חשוב: חינמי. המסר החבוי אם תרצו או לא תרתו: מותר, אפשר וכדאי להתעלל בחסר ישע.

שלא לדבר על המשחק הממכר "פורטנייט" המוכר בהרבה בתים שבו ישנו את הריקוד הנודע שרוקדים מעל גופות האויבים ואף בו ישנם תכנים מיניים רבים.

כשהורים הם הגורם לבעיה

טור זה נכתב במחשבתי כבר מעל לשנתיים. מקרים רבים אליהם נחשפתי, כתבו טור זה בעיניי רוחי.
זה התחיל באמא, מורה במקצועה שרכשה לבנותיה (אם הייתי צריכה לנחש בנות 12,14) כרטיס כניסה לסרט המוגבל מגיל 16 ומעלה (ולדעתי האישית צריך להיות מוגבל ל18+) המתאר קשר מיני, מזוכיסטי בין גבר לאישה. ללא שום צנזורה. פשוט פורנוגרפיה בחסות הקולנוע. אגב אותה אם- לא נכנסה עם בנותיה לסרט, רק קנתה להם כרטיס. שיהינו…

המשיך בישיבה בסרט קולנוע גיבורי על ובסרט רציחות, מלחמה, כלי נשק, דם משפריץ ומלפני יושבת אם עם ילדיה. ואחת מהם (בת 8 הייתי אומרת) מכסה את עיניה באימה. הגוף שלה מדבר- היא לא רוצה לראות את זה. לא מותאם לנפש הילדה. אני לא יכולתי לצפות בהמשך הסרט, ליבי ומחשבתי היו איתה ולא עם המתרחש בסרט. תשאלו אותי איך הוא נגמר? אינני יודעת.

וטרי טרי השבוע… ילדה בת חמש עם אימה בסרט "מלך האריות" החדש. יוצאת בוכה מהאולם כי פחדה פחד מוות מהצבועים המאיימים, האם פחד זה ילווה אותה גם כשהגיע הזמן לישון? לא יודעת אם הייתי רוצה לקחת את הסיכון. דוגמאות כאלה ואחרות יש לי בשפע ואני מניחה שגם לכם.

מה עושים? 

אז אנא הורים יקרים- מה ביכולתכם לעשות?

1. סננו- קודם כל, כפי שרבים לפניי כבר אמרו- התקנת סינון בפלאפונים ובמחשבים! ישנן סוגי רמות שונים. הפעילו את המתאימה לכם. חסכו מילדכם חשיפה מיותרת לפורנוגרפיה, תכנים מיניים אלימים ומפחידים.

2. גלו אחריות- שנית, לפני צפייה בסרט, הורדת משחק- בדקו! גלו אחריות הורית לנפש ילדכם – "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"! לילדים קטנים: בהחלט ניתן לשלוט ולהחליט עבורם מה להוריד מה לא. במה לצפות ובמה לא. אפשר ורצוי מאוד להסביר למה לא ("אני חושבת שהמשחק הזה אלים ומלמד כיצד להתאכזר לאחרים")

3. דברו איתם- בילדים יותר גדולים: גלו מעורבות! צפו ביחד איתם. שאלו שאלות, כנסו לחדרם ובדקו באיזה משחק הם משחקים. והכי חשוב: פתחו בשיח על הדברים, דונו איתם. הראו להם את נקודת מבטכם ולימדו אותם לצפות ולשחק בצורה ביקורתית, לפתח מודעות.

המשך חופשה נעימה ובטוחה!

===============================

הכותבת מוריה שמעון, היא אשת חינוך מחנכת למיניות בריאה מדריכת כלות וחיי אישות בוגרת מרכז יה"ל

לתגובות והערות mori444261@gmail.com

*המאמרים הנ"ל לא מחליפים ייעוץ, על מנת להרחיב את הידע ולקבל כלים מעשיים יש ללכת לסדנאות/ ייעוץ אצל מנחי מיניות בריאה*

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
24 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
נושא חשוב מאוד! והבקרה אצל ההורים ואנשי חינוך
איש חינוך | 14-08-2019 18:01
ההגדרה הרחבה ביותר מיהו האני מדברת על אוסף החוויות שהבנאדם עובר מאז ינקותו. ילדים החל מגיל אפס מגבשים את אישיותם מחוויות חייהם ובימינו שתי חוויות משפיעות ועלולות גם לפגוע בגיבוש בריא של האישיות: המדיה האלקטרונית הפכה עם השנים לחוויה מציאותית משמעותית ביותר והמחסור בתשומת לב וזמן איכות עם הילדים, בגלל עומס החיים וכצפוי גם בגלל תעדוף המדיה על פני דו-שיח ומשחק.
2
הסרט המדובר
מורה | 14-08-2019 18:27
הסרט בו מתואר הסיפור של מערכת יחסים מזוכיסטית ומתעללת, הוא עיבוד של ספר נוער. אחרי ש.., ספר שנמכר כספר נוער, עם סיפור אהבה רומנטי ובאמת מתואר בו קשר מתעלל ומזוכיסטי. הספר ביטרבלו, שניתן למצוא בכל ספריה (גם דתית) באיזור של ספרי ילדים ונוער- מתוארים בו יחסים פדופילים וסדיסטיים. היזהרו..
3
כבר הגעתי למסקנה הזו לפני 23 שנה (בגיל 21 ) ו
שלומציון | 14-08-2019 21:11
ולכן נכנסתי לעולם החרדי . כבר אז ראיתי את העידוד של תכונות הנפש השליליות שמופצות אפילו בסרט המצוייר הידוע אז -בן וג'רי ועוד .
4
בתור מטפלת בגן פרטי
אמא ל2 | 14-08-2019 21:38
אני רואה כבר בגילאי שנתיים, איך הסרטים האלה, ושל גיבורי העל למינהם, משפיעים על הנפש של הילדים... וזה הולך ומחמיר ככל שהם גדלים... מפחיד כמה סרט שנראה תמים לכאורה, יכול אפילו בסצנה אחת, להכניס תוכן לא טוב לילד.. וזה עלול להשפיע גם לטווח הרחוק...
5
כתבה מתחסדת
אורן | 14-08-2019 23:45
כשלילדים חוסמים משהו הם תמיד ימצאו אותו במקום שאליו ההורים לא יגיעו ואז אין מי שיעזור לילדים המסכנים שלכם להבין שאלאדין זו אגדה ופורטנייט זה בסך הכל משחק
נכון אבל
מלכה | 16-08-2019 14:10
זה בכלל לא העניין. לא מדובר על מה הילד יעשה אם לא יהיה בבית. מדובר בסופו של דבר על לפתח מודעות. גם להורים וגם לילדים. לקטנים אפשר בהחלט לאסור. לגדולים יותר כתוב לשוחח איתם ולהסביר. ללמד אותם מה זה צפייה ביקורתית. גם מה שאני רואה לקחת בערבון מוגבל וכו'. מה הבעיה בזה?
6
אבל לא מהסיבה שאתם חושבים
שיתפתי עם כל החברים | 15-08-2019 1:58
זאת כתבה שמעוותת את המציאות, אתם פשוט משקרים בפנים של אנשים שלא מכירים את הסרטים והמשחקים שאתם מדברים עליהם חבל מאוד אני רק אגיד שאין בפורטנייט גופות מתות ואין שום מיניות כנל באלאדין אבל אני לא אעבור על כל הכתבה, לא משנה כמה תנסו לזה להראות כאילו יש, יש רק דוגמא טובה אחת בכל הכתבה הזאת, חוץ מזה אני חייב לבקש:בבקשה אם זה כלכך חשוב לכם אשמח אם תדברו על תכנים אלימים/מיניים באמת שהילדים נחשפים אליהם אבל אל ואני מבקש אל תשקרו ותוסיפו את האימה/מיניות/אלימות שלכם על דברים שאין.ף את זה בהם כי התוצאה היא כתבה מגוחכת שיתפתי עם כל החברים אבל רק בגלל שזה מצחיק לא שזה משנה לכם יותר צפיות יותר כסף
תגובה
אמא | 27-08-2019 17:16
חבל שהכותב הוא אדם קונקרטי שלא מבין שפה רחבה יותר וסימבולית,אילו היית קצת יותר מפותח היית מבין שאלימות ותכנים מיניים מועברים באופנים שונים ולא רק כשרואים אדם מחזיק מקל ומכה את חברו וכו.אילו היית מבין את הדברים האלו היית מבין כמה צדקה כותבת הכתבה.מציעה שקודם תרחיב את האינטלגנציה ואחכ תגיב.
7
שטחי ביותר.
אייל | 15-08-2019 2:48
כל מה שאמרת ידוע שנים רבות, עדיין לא יוצא תוכן ראוי שמספק הן את הילדים והצדקנים בוגרי קורסים אינסטנט. כי אי אפשר לחנך ילדים בטלוויזיה! לצערן הרב של גרושות וחד הוריות שרוצות הכל בלי לעשות כלום. וסליחה שדיסני הראו את הטבע האמיתי של הנשים. כשבחור רואה שאישה מזיזה את הירכיים בצורה מוזרה, שיזהר לכיסו כוסו וכעסו.
8
המשחק ההוא עם גרימת מוות ליצור חסר הישע
נ. | 15-08-2019 3:49
רק מציין , מכיר את המשחק לא הורדתי אותו , רק ראיתי פרסומות שלו שקפצה.. ואני באמת אבל באמת לא מבין את הטמטום והנאציות של מייצר משחק אכזרי זה !!! זה ממש מלמד אותך איך לאבד רגשות להיות אכזרי ואלים ולהתעלל ללא סיבה בחסר ישע ! ממש כך ! מה כיף במשחק כזה לא מצליח להבין?!?!?! זה פשוט הזוי !! משחק ממש מגעיל , לגרום לאיזה יצור למות ביסורים ובאכזריות ובפירוק אבריו, מה נלמד מזה ? הרגל לאכזריות ואלימות.. בקיצור שימו לב , פקחו 7 עיניים היום זה לא פשוט , עם כל הכבוד לטכלונוגייה המטורפת שיש היום , רבים החסרונות .. יש המון בעיות כפי שכבר הוזכר בכתבה .. היו ערניים ותעקבו ! בהצלחה
9
הכל בסדר אם הילדים
שי | 15-08-2019 7:43
כל הזמן איזה משועממת כותבת משהו על ילדים אסור לצפות בסרטים אלימים אסור אלאדין יש תכנים אסורים מספיק אם זה אולי יצא לך ילד הומו או ילד סדיסט זה פשוט ההורים אשמים ולא מה שראו מצוייר בטלויזיה משועממת
איפה ראית אסור?
אני | 16-08-2019 14:04
הכתבה לא כותבת מה מותר או אסור. אין פה עניין כזה בכלל. מה שחשוב זה להיות במודעות ובשיח. חשוב שתהיה בקרה. כשמראים לילד סרט / משחק מחשב לדעת מה הוא רואה שם. לאחר מכן, כל הורה והבחירה שלו אם זה מתאים לערכי הבית שלו. הבעיה הגדולה היא שלהורים כלל אין מודעות למה ילדם צופה.
10
השפעה לנפש של הילדים
רעות | 15-08-2019 7:59
באמת כתבה מעולה!! הורים חייבים לקרוא וליישם המצב של היום נוראי וכל מה שילד רואה זה משפיע עליו מגיל צעיר אני דוגמא לכך (אני עדיין צעירה) ומה שראיתי בחיי השפיעה גם בלי שהילד מתכוון. למשל דברים מפחידים ואלימים ילד יפתח בעיות רגשיות פחדים ודכאונות וההורים לא ידעו מאיפה זה וירוצו לפסיכולוג.... מנעו כבר עכשיו מהילדים האומללים האלו...שימו להם סרטים משמחים ומצחיקים. החיים שלהם יהיו הרבה יותר בריאים!!!
11
אבל למה ללכלך על דיסני כל הזמן?
לוי | 15-08-2019 15:25
שלא תעזו להגיד דברים רעים על דיסני! הסרטים האלה הם מה שמציל את הדור של היום
12
הורים הפיתרון כאן
לוקחים אחריות | 15-08-2019 15:57
הורים יקרים, מוקד אור שנפתח תחת הארגון שלנו מכווין ומייעץ להורים בנוגע לפתרונות ההגנה ברשת הקיימים ומסייע בהתקנתם על מכשיר הילד. הארגון פועל ללא מטרות רווח - ורק למענכם. נשמח לייעץ לכם על הפתרונות המתאימים והטובים ביותר לילדכם. הגנה הינה צעד בסיסי וראשוני שממנו - חינוך, הדרכה והקשבה - נצרכים לתהליך אמיתי ! המוקד פתוח מ14:00 - 19:00 אפשר דרך טלפון או וואסאפ - 0586737314 לוקחים אחריות - משנים מציאות ברשת moked.org.il
13
פעם
אדם שיודע | 16-08-2019 9:31
חושבים שפעם לא היה אלימות ומיניות בסרטים מצוירים רואים שאתם חושבים שההדרדרות היא רק עכשיו בואו נחשוב שנייה על בטי בופ שהייתה סמל למיניות עוד לפני שהדור הזה היה קיים בכלל תחפשו ביוטיוב קטע שדייזי מתאבדת אחרי פרידה מדונאלד ותחפשו גם את פורקי החזיר מקלל תראו איך פעם היו נראים סרטים מצויירים לפחות היום זה ברמיזה ולא בגלוי כמו פעם אז אנחנו במגמת עלייה
14
הורים טיפשים
אישה | 16-08-2019 11:38
מפקידים את נפשם הרכה של ילדיהם בידי מפלצת תאבת רייטינג וכסף
15
תפתחו עיניים כבר
בדוי | 20-08-2019 15:38
חברה מתי כבר תבינו שהשם הגדול והטוב שברא את כולנו יודע מה טוב לנו ובגלל זה החברה והדתית / חרדית מונעת את הדברים הללו ועוד הרבה דברים אחרים שנתפסים בעיני החילוניים כמחלת נפש אבל עובדה שבחברה הזאת יש פחות אונסים ופחות פשע ופחות חוצפה למורים ואלימות וכו וכו . ( גם שם יש אבל מעט מאוד , כי אין מה לעשות משוגעים יש בכל מקום...לצערנו ..גם עם כיפה וזקן )
16
בחינוך הקלוקל
רק לא ליברמן | 21-08-2019 15:38
זו התוצאה
17
אוי אוי אוי ההורה הצדקן מתחרמן מתותית
חח | 24-08-2019 21:51
כמו הצדקנים שהוציאו את בתי בת ה-9 מאולם הספורט כי זה היה יום סגור לגברים...
אולי כדאי למנוע את מילדים גם התנ"ך
גילו | 25-08-2019 20:54
כי הוא מכיל תכנים מיניים מאוד כגון פיתוי, אונס, גילוי עריות, סקס, בגידות ושלא נדבר על אלימות. גיבוב שטויות שרק יוצר מיניות לא מאוזנת ומנותקת. הורים תזהרו מכתבות טפשיות שכאלו ופשוט תחנכו את ילדכם להיות בני אדם
18
נימאסתם עם כל...
???????????????????????????????????????????????? | 28-06-2022 20:17
נימאסתם עם כל החרא שלכם !!!!!!סרט שמתאים לכם קוראים לו,פרנויה!!!!!!!!!!????????????????????????????????????
19
חחחחחחחחחחחחחחחחחחח שוטים???????????????????????????????????????????????????????? ...
???????????????????????????????????????? | 28-06-2022 20:17
חחחחחחחחחחחחחחחחחחח שוטים????????????????????????????????????????????????????????
20
חחחחחחחחחחחחחשוטים!!!!!!???????????????????????????? ...
חפשו מי ינענע אותכם!!¡???????????????????????????????????????????????? | 28-06-2022 20:19
חחחחחחחחחחחחחשוטים!!!!!!????????????????????????????