ד"ש מהמרד הגדול: ערב ט' באב התגלה ראש חץ רומי ביודפת

ערב ט' באב התגלה ביודפת ראש חץ שנורה ממכונת ירי רומית מאלו שהקיפו את העיר, "יש פה עדות חיה וברורה, על תחילתו של המרד הגדול, על הקרב הראשון בגליל שלבסוף הגיעו הרומים לירושלים"

ד"ש מהמרד הגדול: ערב ט' באב נחשף ראש חץ רומי
  קרדיט צילום: אחיה כהן-תבור

ערב תשעה באב התגלה ביודפת ראש חץ שנורה ממכונת ירי רומית (קטפולטה) מאלו שהקיפו את העיר שנורה אל המגינים. כשמחזיקים ביד ראש חץ כזה אי אפשר שלא לחשוב על הקרב ההוא שבסופו נרחב בית המקדש.

בחודש אייר גתתכ״ז (מאי בשנת 67 לספירה), התאסף בעכו חיל רומי שכלל 60 אלף חיילים בפיקודם של אספסיאנוס וטיטוס. נירון,הקיסר ברומא החליט לדכא את מרד היהודים שפרץ שנה קודם. בסוף המסע הזה, שלוש שנים מאוחר יותר נכבשה ונהרסה ירושלים, ואתה בית המקדש בתשעה באב.אבל הכל התחיל ביודפת, העיירה הגלילית הזו בוצרה לקראת המרד בהוראתו של מושל הגליל, יוסף בן מתתיהו והיתה לאתר המבוצר העיקרי בגליל המערבי. לאחר 47 ימי לחימה ומצור כבד נפלה העיר, רבים מתושביה נטבחו ויוסף בן מתתיהו נפל בשבי הרומאים.

עוד באותו נושא

צפו: הקרב האחרון על ירושלים | אל תפספסו


3

השבוע החלה חפירה ארכיאולוגית ביודפת שבסופה יחשפו חלקים נוספים מ״בית הפרסקו״ שנחפר חלקית בעבר, ובית הכנסת מהתקופה הביזנטית. החפירה מנוהלת על ידי פרופ׳ מרדכי אביעם ממכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית במכללה האקדמית כנרת, שחפר את האתר בעבר, יחד עם אוניברסיטת לוזאן בשוויץ, ובחסות רשות העתיקות.

פרופ׳ מרדכי אביעם, יו״ר מכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית, המכללה האקדמית כנרת: "החפירות המחודשות ביודפת, מציגות מחדש את הקרב הכבד שהתנהל בגליל בקיץ של 67 לספירה, על העיירה היהודית המבוצרת יודפת. למצוא ראש חוץ שהוא עדות לקרב הזה, בערב יום הזיכרון לחורבן המקדש, בט' באב, זו בהחלט התרגשות, יש פה עדות חיה וברורה, על תחילתו של המרד הגדול, על הקרב הראשון שהתנהל בגליל בחודש יולי 67 לספירה ובסופה של המלחמה הזו הגיעו גייסות הרומים לירושלים, הרסו את העיר, את בית המקדש ודיכאו את המרד הראשון".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
נסיעות בזמן
נוסעת בזמן | 12-08-2019 11:14
איזה היסטוריה הרואית הייתה לנו. אני פשוט גאה. זוהר יפעה אומץ יושר אמת .אם כי גם יש את הצד האפל כשאנחנו לא במיטבנו. התנך הרבה מדבר עליו חחח. כמה הכי גאה בתנך. הוא בעיני העתיד. אני פשוט מאושרת מימנו. כי אבא שלי נימצא בו. ואותו הכי רוצה מיכל. הוא יפה וקסום משעשע באיזי הוא זועם וכועס. הוא צוחק עלינו מיתעלל ליפעמים כדי שנטיב מסתיר פניו לנו הילדים. פשוט ולעניין. כל קשת הצבעים והאופנים וגם מזכיר מערכת יחסים בין הורים לילדם. איזה יופי. איך זכינו לאינטימיות ותיקשור ניפלא כזה. אנחנו העם היחיד בעולם. עם זה -שברא את העולם כולו. זה מטורף ומטורלל כל כך. כאילו הלו מזה .לחקור ולידרוש כדי להבין כדי לשחזר. לירצות הכי מיכל להיתעגג נואשות שיחזור. אוי אבא מזה עשית לנו. ככה, לנו. כמה חסד. כמה מתוק אתה.