אברי גלעד: איך זה שרק דתיים עוסקים בתשעה באב? - סרוגים

אברי גלעד: איך זה שרק דתיים עוסקים בתשעה באב?

איש התקשורת אברי גלעד תוהה מתי תשעה באב הפך ליום שרק דתיים מייחסים לו משמעות: "האם חילוניות מכתיבה גם שכחה מוקדמת? ואם כך, במה מלאה עגלתנו, ושמא היא באמת ריקה, כפי שטוענים עלינו הדוסים?"

אברי גלעד: איך זה שרק דתיים עוסקים בתשעה באב?
  (צילום: Oren Nahshon\ Flash 90)

איש התקשורת אברי גלעד תוהה מתי תשעה באב הפך ליום שרק דתיים מייחסים לו משמעות ותוהה מה היה קורה אם בעוד כמה דורות יתעלמו מיום הזכרון לחללי צה"ל.

בטורו השבועי שפורסם בסוף השבוע בעיתון 'ישראל היום', כתב גלעד: "מה הייתם מרגישים אילו ידעתם שבעוד כמה דורות נכדי- נכדיכם היו מתעלמים בהתרסה מיום הזיכרון לחללי צה"ל? הרי אז כבר יהיה שלום, ואף אחד לא יידע מה זה חלל מלחמה. הצפירה תבאס אותם, הם יתייחסו בזלזול למי ששומר על זכר היום הזה ויקראו לו דוס. הם ייאבקו על זכותם לפתוח בתי תענוגות בערב יום הזיכרון, וייצאו לבלות, אפילו במפגיע".

לדביר גלעד כך בדיוק החילוניים מתנהגים בנוגע לתשעה באב: "בתשעה באב זה מה שאנחנו, רוב החילונים, עושים לזכר נטבחי יהודה על ידי הרומאים בשנת 70 לספירה. מאות אלפים נרצחו בארץ, רובם על ידי הרומאים, ומיעוטם על ידי יהודים במהלך מלחמת האזרחים הנוראית שהשתוללה בתוך חומות ירושלים בין ארבעה זרמי יהדות. נלחמו פנימה והחוצה בו בזמן, ובסוף כמעט כולם נשחטו, ואלה שלא, הובאו לרומא להיות עבדים ושפחות. משם התפזרו לכל העולם".

גלעד תוהה: "זו הייתה הנקודה שבה נופצנו, כעם. אז איך זה שרק דתיים עוסקים בזה? מה, יש להם זיכרון יותר ארוך? האם חילוניות מכתיבה גם שכחה מוקדמת? ואם כך, במה מלאה עגלתנו, ושמא היא באמת ריקה, כפי שטוענים עלינו הדוסים? ומה עם השואה? מתי נשכח אותה?".

בהמשך הוא כתב: "אני לא מת על ימי צום, וגם אי הקפדה על היגיינה אישית ליממה שלמה לא עושה לי את זה. אבל זה שאני לא מתחבר למנהגי האבלות היהודיים לא אומר שאני צריך להתנתק מהשורש שלי, מהסיפור שלי, מההיסטוריה שלי. זה גם לא אומר שאני חייב ללכת למסעדה דווקא בערב הזה. אם בשנת 70 אנשים חיטטו בגללֵי בקר כדי למצוא בהם שאריות שניתן לאכול, אני יכול להישאר בבית ערב אחד, לאכול בצנעה ולחשוב על אבותיי ואימותיי, שנולדו בזמן גרוע במיוחד להיות יהודים".

"הכאב הזה, שנגרם בשנת 70 לרבים כל כך מבני עמנו, זרם וזורם בכלי הדם שלנו באלף ורסיות שונות, שמקורן אחד: חורבן הבית, חורבן הארץ, חורבן העם. זה לא קרה לאצטקים, לשוּמרים, למאורים. זה קרה לנו, פה. מי שמתעלם מהיום הזה, ואפילו במחשבה, מפסיד תחושת שייכות עמוקה, שנותנת זהות אמיתית בעידן של פוליטיקה של זהויות מומצאות".

בסוף דבריו כתב גלעד: "ניסיתי את שתי האפשרויות. רוב חיי ניסיתי איך זה להרגיש לא שייך. בשנים האחרונות אני מנסה להרגיש שייך. בשבילי, להיות שייך עובד יותר טוב. שייך לעם ישראל, על ההיסטוריה שלו, על הכאב שלו, על ההווה שלו, על העתיד שלו כאן, שנעוץ בשנה ההיא, לפני 1,949 שנים, שנת 70 לספירתם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
95 תגובות - 72 דיונים מיין לפי
1
תשעה באב
ציפי | 11-08-2019 11:55
מצויין שלחתי לחברה חילונית שזה מה שהיא טוענת, תשעה באב שייך לדתיים בלבד. עכשיו יד לי מה לשלוח לה.
2
אברי המלך
פנחס | 11-08-2019 11:56
אני יכול בדיעבד לכבד את דעותיו שהיו בעבר. הוא אמיתי .
כל מי שאינו מזרע יהודי כשר אינו מתאבל בט' באב
אנטי אהוד ברק | 11-08-2019 23:48
זה היה תמיד סימן לחכמי ישראל, כל מי שלא התאבל על חורבן בתי המקדש, בדקו אחריו ומצאו פסול במשפחה
אברי גלעד
חדד פנחס | 11-08-2019 14:39
מסכים איתך. כל הכבוד גלעד לאברי יישר כוח אברי תמשיך להביע את דעותך הנאורות חזק ואמץ
3
היה צריך לאחד את תשעה באב עם יום השואה
המוציא לאור | 11-08-2019 11:56
וכך ביום אחד זוכרים את כל האסונות של עם ישראל ... היום אלא הולכים למסעדות והאחרים לא עומדים ביום ביום השואה
גם ברל כצנלסון חשב ככה
צודק | 12-08-2019 1:46
וגם הרבנות הראשית שתיקנה את יום הקדיש הכללי בעשרה בטבת
4
שטויות
רני | 11-08-2019 12:09
מה עובר עלייך אברי?
מה עובר עליך ???!!
דנה | 11-08-2019 15:28
מה עובר על עם ישראל ??? עצוב !!!! זה לא שטיות זאת האמת ואתם טומנים את ראשכם בחול
5
איך זה ?
נעם | 11-08-2019 12:16
לאברי החילונים לא שמים על הרבנים ולכן הם לא מושפעים או מתיחסים הדתיים לעומת זאת מוכנים לשתות אפילו מי רגלים של הרבנים ולכן יעשו כל מה שהרבנים יחליטו אפילו יאמרו לאכול חזיר זו הסיבה
הרבנים, סה"כ שליחים
איש יהודי שמבין לפחו | 11-08-2019 14:38
סהכ שליחים, ועובדה שהלוויה הכי גדולה בהיסטוריה היתה של הרב עובדיה יוסף. ומה כל אנשי הפוליטיקה שאין מניין באזכרות שלהם הטמת יוצאת לאור
6
כל הכבוד לאברי גלעד
יהודי | 11-08-2019 12:21
אנחנו כולם אותו עם וביום ט' באב כולנו צריכים לעשות חשבון נפש האם כיבדנו את האחר? את ההוא שלא בחר כמוני? בין אם הוא חרדי ובין אם הוא חילוני כי כולנו עם אחד הכוח שלנו הוא באחדות
7
יהדות ושימורה, שייכות ורגש
אורי | 11-08-2019 12:28
אברי היקר... יפה שהסקת שעובד בשבילך להרגיש שייך. להרגיש שייך אברי? זה אנוכי לחלוטין. כי הלוויה שלך הוא רגשי אישי ולא משרת באמת את המטרה. (הרי יכולת להרגיש בדיוק הפוך). בכדי להיות יהודי במשמעות האמיתית והניצחית יש להיות קשור לגורלו של העם היהודי כעם ובאחדות. לכן יש משמעות להישמע למתכונת האבל שתיקנו חכמים ולכן יש הלכה מונהגים אבלות לה יש לתת את הקרדיט על שימור היהדות ולא לאותם אלה שמרגישים לעשות כך או אחרת.
8
הלוואי על כולם לחשוב כך,פשוט ונכון!!
עופר | 11-08-2019 12:29
אהבתי
9
אברי הטמבל. פאשיסטים של אז והיום
דודו | 11-08-2019 12:37
מי שהנהיג את המרד המטורף היו הבן גבירים של אז. אילו היה קיים היום בית מקדש הוא היה מנוהל על ידי מטורפים כהניסטים בשילוב עם חשוכים אנאלפבתים חרדים עכשיו ברור לך למה אני לא מתאבלים ?
לך אברי טוען שהעגלה ריקה
לדודו | 11-08-2019 22:12
כלום אתה עלוב חסר חוליות.למה אתה חיי מה יש לך בחיים
דודו,נחיה ונראה....
דנה | 11-08-2019 15:29
כל כך עצוב לי על אנשים בורים כמוך...
עוד מתייפיף שמאלני נמוך
יהודי | 11-08-2019 14:41
מה אתה מבין מהחיים שלך ימסכן, עלוב, בושה לאנושות, זה מה שההואים השמאלנים שלך חנכו אותך אתה לא בעל דיעה עצמית!!!!. יש לי ראיה בשבילך החילונות קיימת רק מתקופת הקמת המדינה בניגוד לדת שקיימת מבריאת העולם
אההה ברור
יריב | 11-08-2019 13:57
אם ככה אבין שאתה צם בכיפור ושומר על עוד מצוות . כי שם, בן גביר לא אשם?
לדודו
עמי | 11-08-2019 13:19
מי שיוצא טמבל בסיפור זה אתה... אברי כן מבקש לזכור גם את הבריונים שגרמו סופית לחורבן. אבל אם היית לומד היית רואה שיש עוד כמה סיבות שדחפו לחורבן, ושהתוצאה הסופית היא טבח גדול שריפה של בית המקדש כולל האנשים וכן התעללות אונס ורעב עד מוות שעם ישראל עבר באותה תקופה...
10
חורבן הבית
בתיה סגל | 11-08-2019 12:46
ריגשת אותי במילותיך.ואכן החורבן שייך לכולנו, בהחלט במימד הזמן זה קשה להכיל. כך מסעי הצלב.האינקוזיציה והשואה. חייבים לדבר עם כולם.וכל הכבוד שהארת את עינינו.
11
עם ישראל לגילגוליו
דוד | 11-08-2019 12:47
כבוד כבוד
12
אברי גלעד
יהודית | 11-08-2019 12:57
יפה מאוד אברי
13
תיקון קטן
אשריך, אברי | 11-08-2019 13:10
נקודת השבר הגדולה ביותר הייתה עם שבירת מרד בר כוכבא. לאחר חורבן הבית השני נשארו הרבה יהודים בארץ. במרד בר כוכבא נהרגו כחצי מיליון יהודים ורוב מי שנשאר בחיים גורש.
14
אברי גלעד
הילה | 11-08-2019 13:17
כל כך מדוייק!! אשרייך על הכתבה המחברת כל מילה עם משמעות וערך
15
העגלה שלך היא אכן מלאה
ישעיהו | 11-08-2019 13:26
מילאת אותה בכל הלאומנות, האתנוצנטריות, שנאת האחר, השמרנות, הבורות והאמונות התפלות שספגת מהדתיים האורתודוקסיים. שני הבתים, בית ראשון ובית שני חרבו בגלל קנאיים דתיים ומשיחיים שהיו בטוחים שאלוהים תומך בהם ולכן יעזור להם לנצח אוייבים חזקים ברבה במלחמה שלהם לבדלנות דתית ותרבותית מהאימפריות ששלטו בארץ ישראל. הדברים כתובים בבירור בתנך (בית ראשון) ובכתבי יוסף בן מתיתיהו (בבית השני). עכשיו הימין מוליך אותנו באותו כיוון הרסני בניסיון הנואל לספח את שטחי הגדה למדינת ישראל. נקווה שבבחירות הקרובות נצליח לנינצל מהשלטון המושחת והמשיחי שהם כפו עלינו ולהציל את מדינת ישראל מחורבן.
אתה לא נביא בטח לא נחמה
ישעיהו | 11-08-2019 22:18
ראה היום בית המשפט החליט ש הזמר החרדי שמופיע בעפולה לא יהיה הפרדה. 360 הופעות בשנה לחילוניים הופעה לחרדים והדרישה של המפיק המארגן הזמר הפרדה. מי הם האנשים הולכים זה החרדים .תאמין לי לא מפריע להם למי מפריע לומץ נשים חילוניות שונאות ישראל.ביום הזה הלכו לבית משפט...ואתה מספר לי שאז היה ר נאה דתית .לך לישון אולי אתה ישו ולא ישעיהו ו
מדינת ישראל קמה?
יוסי | 11-08-2019 13:43
עם כמה אחוזי היתכנות?נכון שקיצוניות דתית לא בריאה! אך גם קיצוניות חילונית! כמו שאתה מראה לנו פה! דרך הבניים ושביל הזהב, זו הדרך הטובה והנכונה,
16
אני לא דוס,וגר במרכז
יוסי | 11-08-2019 13:40
אבל ילדי ואני מאוד מזדהים עם יום 9 באב , וכל הכבוד שאתה מעלה את זה
לך תקרא את ספרי רבי נחמן
לאיש יהודי | 11-08-2019 22:24
ותבין שלא רקהחרדי יהודי גם זה שרשם שהוא מזדהה גם יהודי.צעד קטן....זוגר מה ההוא אמר על הירח. נחמן טוען כל החיים אדם יעסוד על המידות שלו...מספיק מידה אחת להכניע ויש נחת בשמיים.
אל תזדהה אתה לא תורם לאף אחד
איש יהודי | 11-08-2019 14:36
תצאו מזה שההזדהות שלכם תורמת משהו למשהו אבינו שבשמים רוצה שנשוב בתשובה ההזדהות זה צעד אבל להשאר באיתו מקום ... היהדות לא מסיונרית
17
חזק ואמץ
שלום כלפה | 11-08-2019 13:41
אברי גלעד עובר תהליך מופלא, אוהבים אותך המון, איש יקר
18
אברי גאה שאתה שייך לבני עמי!!!
אחת שמבינה | 11-08-2019 13:52
מסכימה איתך ברוב הדברים. לגבי התענית כן ראוי לצום, בדרכ מי שעצוב לו או בדיכי -לא אוכל..היום זה יום אבל על חורבן בית המקדש , לבורא אין בית ומאז שה'אבא אין לו בית ' הילדים (אנחנו), סובלים!! אם אתה רוצה להיות שייך אז תהיה עד הסוף...התענית מכפרת על עוונות ומבטלת גזרות ובעיקר מביאה איתה תקומה,תקומה לעתיד טוב יותר ולבניית בית המקדש השלישי בדורנו אנו אמן!!!
בני עמך בחרו בטרור
דודו | 11-08-2019 14:55
כה אמר הנשיא
19
ריקה לגמרי אין כלום
חיים | 11-08-2019 14:01
כל החילוניות זה המצאות מצוצוצת מאצבה במקרה הטוב
לך תלמד לימודי ליבה אנאלפאבית
דודו | 11-08-2019 18:07
אצבה ? ברצינות? לך תלמד קרוא וכתוב דוס פרימיטיב. לפני שאתה פותח את פה הביוב שלך על החילוניות.
בהמה פרימיטיבית
דודו | 11-08-2019 17:34
החילוניות היא שהביאה לכך שאתה לא חי עד גיל 30 ולא סוקל באבנים מחללי שבת. יא טמבל. אני בטוח שכשתחלה תדחה את פתרונות המדע ובמקום זה תשים יונה ממולאת על הבטן יא חמאר
20
שייכות
שרה | 11-08-2019 14:06
המילים שלך,אברי, מדוייקות. גם אצלי שייכות עובדת יותר טוב.
שייכות
אורלי | 12-08-2019 4:46
תודה אברי, כתבת ברור לעניין ומרגש. הלוואי ומילותיך יהדהדו לעוד רבים אצלנו בעם, שככ זקוק לאחדות ושייכות.
21
אברי מייצג זרם נהדר בישראליות
ת | 11-08-2019 14:11
תאהבו או לא, יש הרבה חילונים שמרגישים חיבור לשורשים ולמסורת היהודית. לא מקפידים על מצוות והלכה, אבל מכבדים מאוד את מי שכן, והיו רוצים לראות יותר יהדות במדינת ישראל, לא בכפייה, ולא באופן טכני, אלה ממקום של אהבה רבה, כבוד והקשבה. אני יודע שיש לא מעט דתיים שמזלזלים בחילונים האלה, וחבל.
22
אברי גלעד
ראובן | 11-08-2019 14:14
יישר כח גדול ! ! !
23
אברי גלעד על חורבן בית המקדש
אהובה | 11-08-2019 14:22
בורא עולם יברך אותך אברי גלעד על המילים היפות שכתבת כולם חייבים לדעת מה קרה בחורבן בית שני מצמרר מה היהודים סבלו
כן. בעיקר בגלל הכהניסטים של אז
דודו | 11-08-2019 17:38
מטורפי כהנא, הפאשיסטים המתנחלים של ימי רומא הם הם האשמים בחורבן והם שיואשמו בחורבן הבא. מטורפי הדת, דעאש והאייתולות היהודיות של אז החליטו למרוד במעצמה עולמית וגם לריב ביניהם ולשרוף מחסני מזון כי הרי האל איתם. ובכן, ראינו... עד החורבן הבא.
24
תשעה באב
עמי | 11-08-2019 14:50
אם תקרא את יוסף בן מתיתיהו תבין שמתוכנו בני בלייעל החרבנו את ארצינו כמעט כמו היום ועז צריך להתאבל
עד היום הזה...מתוכנו מחריבים את ארצנו ויהדותנ
דנה | 11-08-2019 15:35
כואב!!!
25
עובדות
חילונית | 11-08-2019 14:51
1. הגלות לא החלה עם המרד הגדול. הרומאים לא הגלו את היהודים (למעט כמה ממפקדי המרד שנלקחו כדי להיות מוצגים המצעד הניצחון של טיטוס). עובדה ששישים שנה אחר כך היו כאן מספיק יהודים כדי להפיק מרד שבו נהרגו הרבה יותר יהודים. יהודים תמיד חיו גם מחוץ לארץ ישראל ולמעשה התקופה היחידה שלא יכלו לחיות כאן הייתה בימי הממלכה הצלבנית. 2. המרד הגדול היה תוצאה של הזיה משיחית. על פי מגילת המלחמה (ממגילות קומראן) מטרתם של הקנאים הייתה השמדת כל הלא יהודים בעולם +היהודים הפגומים והשגת שלטון עולמי בעזרת יהווה. אני ממש לא מתחברת לזה ולא פלא שזה נגמר רע. 3. לגבי השאלה על היחס לימי זכרון עוד 100-200 שנה - האמת שלא אכפת לי. לכל דור יש את הבעיות, התרבות והדגשים שלו והדורות הבאים אינם חייבים לי דבר.
כמה שטויות באיצטלה של כביכול האמת...
דנה | 11-08-2019 15:33
חחחחח הצחקת,מאיפה הבאת את כל גיבובי השטויות האלה...יש לך הרבה מה ללמוד
26
המעשה הוא העיקר
החרדי מגבעתיים | 11-08-2019 14:52
רגש עד כמה שיהיה חזק ואינו מתורגם למעשה לא יחזיק מעמד זמן רב. כאשר הרגש יורד לידי מעשה הנפש הבהמיתו והגוף משתתפים ומשפיעים על ביטול השכחה רגש ללא מעשה זה כמו להתעמל במחשבה לבד. רק מי שומר על מה שכתוב בהלכה בנוגע לתשעה באב, יזכור באמת את תשעה באב: איסור אכילה ושתיה, איסור רחיצה, איסור יכה, איסור נעילת סנדל ואיסור קריבה אל אשה. כאשר יש את הבסיס הזה אפשר להלביש עליו את הרגש.
27
כתיבה מצויינת על נק' כואבת
הרצלייני | 11-08-2019 15:08
פגעת בול בפוני. יישר כח אברי!
28
האחריות היא שלנו
ברששת בנימין | 11-08-2019 15:16
כשילדיי היו קטנים יותר,שאלתי,מה אומר לכם תשעה באב?הם לא ידעו לענות לי. הבעתי את הפתעתי ואכזבתי בקול ,על זה שלא יודעים היום כלום על מה שקרה אז. ואז בני,שהיום בן 30 אומר לי,אבא למה אתה בא בטענות אלינו?לימדו אותנו בביהס על כך?אתה למדת אותנו על כך? נאלמתי. צודק הילד,מה לנו להלין על חוסר הידיעה של הדור הצעיר אם אנו המבוגרים יותר לא מלמדים אותם ולא משמשים דוגמא להם. בואו ניקח אחריות כדי שמאורעות ותאריכים חשובים לעם היהודי לא ישכחו.
29
אברי גלעד
אסתר ונטורה | 11-08-2019 15:20
הלואי וכל הכתבים והעיתונאים היו כמוך. הדץשם ישמור עליך אמן.
30
אחדות עם ישראל....בעברו
אברי יקר ואמיתי | 11-08-2019 15:24
איך איך אפשר לשכוח מה שהכי קרוב....השואה...וזה בגלל שאני יהודי!!!....השינאה יוקדת בעמים והבעיה שייפה הנפש לא רואים את המציאות ואת ההיסטוריה....למה למה לא ללמוד ולפקוח את העיניים?????איזו מורשת יהודית תשאירו לילדים שלכם ...איזה חוסן שישמור עליהם???? תסתכלו נקי בעם שלכם....עצוב להתכחש ולחיות את היום מבלי לנבור קצת בנס שניקרא עם ישראל ומורשתוכן ירבו שכמותך אברי גלעד
31
אברי היקר
דנה | 11-08-2019 15:37
מאוד מעריכה את הדרך שעשית,גם אני עשיתי את הדרך הזאת...תודה שאתה משמיע את דברייך,דברי אמת.
32
אברי גלעד הוא חלוץ לפני המחנה - בעוד כמה שנים
טל | 11-08-2019 15:42
בעוד כמה שנים, הוא יביט אחורה בסיפוק על תנועת ההמונים שיצר (ביחד עם עוד כמה יהודים יקרים) במחיר אישי וכנגד כל הזרם השוצף-קוצף!
תשעה באב
ירוק בהיר | 11-08-2019 20:19
כל הקשקוקוש של שייכות והתקבצות אברי מצא נושא פופוליסטי ותו לא בית המקדש לדורותיו חרב בשל מפעיליו היהודים שחשבו שיש בידיהם מישהו שיכול לשמור להם על הרכוש. מסתבר שאלוהים לא קיים כדי לשמור עך היהודים כי היהודים בצר להם ובחוסר יכולתם לפתור שאלות המציאו משהו וקראו לו אלוהים וקיוו שהוא ישמור עליהם .עובדה שאלוהים עוזר רק למי שעוזר לעצמו אז בשביל מה יש אותו?
33
מדהים כמה אתה רדוד מר גלעד
יניב | 11-08-2019 16:02
מכל הדימויים האפשריים, בחרת דווקא ביום הזיכרון לחללי צהל? אותו יום שבו דתיים וחרדים רבים בוחרים בהתרסה מכוונת לא לעמוד בצפירת דקת הדומיה.
אברי
יהודי זקן | 11-08-2019 16:56
לא עומדים דקת דומיה.מנהג גוים.אבל אןמרים תהילים ותפילה לשלום החיילים
34
אז תצום טיפש
יואב | 11-08-2019 16:23
וואו אברי החוזר בתשובה אתה דת ופוךחן הדת הם בחירה לא חובה ובוודאי שלא כפייה ולכן איש באמונתו יחיה בזקנתך אתה מוכיח שאיש אוויל הפכת להיות
35
על אלה אני בוכיה, תגובה לאברי גילעד
משה מזור | 11-08-2019 16:24
אברי, ישר כח. אחד כמוך יכול לשכנע את היהודים במדינת תל אביב וסביבותיה יותר ממאה רבים.
36
יום תשעה באב/ אברי גלעד
שמחה | 11-08-2019 17:04
בלי שום קשר לדתי או חילוני . מאד מרגש אמיתי ועמוק..
37
עם ישראל
בני | 11-08-2019 17:27
עם ישראל לאן פניך מועדות ?כוחות הפירוד עדיין קיימים.חוסן פנימי ניכר בזה שמרגישים שייכות למה שקורה .כאשר אנחנו מחוברים אף אחד לא יוכל לנו .בואו נתאמץ בתיקון היחסים בינינו.@
38
תשעה באב
יהודה | 11-08-2019 17:29
זה היה נכון אם חזל היו מונים את הטבח בן 5 הסיבות לצום. חמשת הסיבות לי חזל: בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ, וחרב הבית בראשונה ובשנייה, ונלכדה ביתר, ונחרשה העיר.
39
יפה..אף על כך
נורית אל-עופר | 11-08-2019 18:05
שנאמר בר' גלי..וכך אף בשירי ודווקא..בפייסבוק..ואכן יש להמשיך ולהמשיך בהעלאת כל..ההמשכים..
40
תשעה באב
מיכאל | 11-08-2019 18:05
לאברי היקר יודע אתה שהיו בהיסטוריה של עם ישראל צרות יותר גדולות ואין איזכור להם כלל.בדומה לחלוקת העם לישראל ויהודה בשל קנאות דתית וזה לא שייך לחילוניות. הפליאה שלך אינה במקומה למרות החורבן שהיה אז וההתרחקות של החילוניים מתשעה באב נובעת מכך שתשעה באב הוא סמל דתי. עצם העובדה שאתה מדבר על המושג יהודי מציין שמדובר באקט דתי שכן שמו של העם עד לתקופת חזל היה ישראל או עבריים .בשום מקום בתנך לא מצויין יהודי מחבד מגילת אסתר שהיתה בתקופה מאד מאוחרת. השם האתני שלנו הוא ישראל או עבריים והדת היא יהודי ולכן היהודם בחרו לציין את תשעה באב מתוך ציוי של חזל שקבעו את המושג יהודי.לעומת זאת מה שאתה קורא חילוניים לא רוצים את הדת ואילו היה נקבע יום איזכור אבל לא לחרבן בית המקדש אלא לחורבן עם העבריים או עם ישראל אני מניח שהיה יום זיכרון
41
אברי, אשרייך שזכית לקדש שם שמיים
טולי | 11-08-2019 18:17
מי שמתאבל על חורבן ירושלים יזכה לראות בביניינו!! אברי שתזכה לראות בבניין המקדש בקרוב!! לא משנה מה הסטטוס שלנו, בסוף אנחנו עם אחד, לב אחד עם היסטוריה משותפת ואם היינו יודעים לכבד כל אחד באשר הוא, היינו זוכים לאחדות וקירוב אמיתי בעם.. שנזכה!!
42
תותחחחח
היי | 11-08-2019 18:24
אין על אברי מייצג את דרך האמצע אדם גדול
43
ריקה מכל תוכן
א. | 11-08-2019 19:00
ריקה ריקה ריקא מכל תוכן. התוכן זה הבל הבלים...
44
זכרון ומורשת
יוסי כהן | 11-08-2019 19:52
תארו לכם את השיר ממרומי עגלה עמוסה...ולשייך הכל לעבודת הבורא. אברי כל הכבוד לך בוודאי שאלרי המסה הזו יגבר הזרם והעדלה ץתמלא אט אט אבל בלי פוליטיקה. ולא פוליטיקאים ואין זה משנה מאיזה זרם
45
יום הזיכרון ויום השואה
אבי | 11-08-2019 19:53
אברי לא לדאוג. אם ימשיכו כך בעוד 50 שנה רק הדתיים ימשיכו לציין את הימים הללו.
46
התיחסות לאברי גלעד
מיכל | 11-08-2019 21:04
אברי גלעד צודק. רק עם שזוכר ומוקיר את עברו יש לו עתיד. ולו משנה אם הוא דתי או חלוני.
47
אלוף אמיתי
שפרה | 11-08-2019 22:19
גאה שמי שאתה וכם כשלעיתים דעןתינו שונות אשרייך
48
כל הזהויות הימצאו מתי שהו ובו זמנית הכל משתנה
דת€ממדינה | 11-08-2019 22:30
אדם דתי, לאומי, אמור להעדיף יותר לשנן זכרונות, זהויות, והיוצרים, מדענים, אמנים, בונים הלאה... קדימה. מדענים תמיד יזכרו את המדענים הראשונים....
49
תשעה באב אברי אתה צודק אין עליך
דינה | 11-08-2019 23:23
אברי גלעד אתה אדם ישר אין דברים כמוך
50
העמדת פנים
יאיר | 11-08-2019 23:39
אם ט' באב היה על ההרס בהקצנה, על ניכוס האל, על חוסר סובלנות - הרבה חילונים היו מצטרפים. אבל לצערנו אנו מעמידים פנים שלקנאות דתית לא היה קשר לחורבן....
51
כל הכבוד לאברי גלעד
שיר | 11-08-2019 23:43
כל הכבוד לך ...כל מילה נכונה ואמיתית . ...איש חכם
52
ט באב
עדי | 12-08-2019 0:06
לך עם האמת יתותח
53
אברי ותשעה באב
עדי | 12-08-2019 3:04
אברי קיבל תובנות וזכה להבנה קשה לכם להבין אבל הוא זכה אני מתביישת שאנשים יוצאים לבלות בתשעה באב זה מה שנקרא מההתחלה לא לכבד מההתחלה את השונה העיניין הוא שפה הוא לא שונה אתה השונה לפני 40 שנה רובנו צמנו וזה היה נחמד השקט וההבנה שאנחנו צמים בגלל חורבנו של בית המקדששששששששש זה לא סתםםםםםםםםםםםם לכן הערבושים צוחקים עלינו
54
כל מילה בסלע
סמדר | 12-08-2019 6:40
אני ובנותיי לא דתיות, ובהחלט מזדהות עם היום הזה .צמנו אברי כל כך ריגשת . כל מילה שלך נכונה ונוגעת . לצערי הרב , דיבה הסתה ולשון הרע ולהשתלב זה בזו ובזה, זה דבר היום . אנשים התעוררו אפשר גם אחרת .
55
ט" באב
שי | 12-08-2019 6:49
זהו התוצר של היהודים הנאורים שעלו מאירופה לארץ ישראל..שכמו ניסו בכל כוחם להעביר אותם את התימנים ועדות המזרח על דתם שבזה הורידו את פיאותיהם ואת זקניהם ..ושלחו אותם לקיבוצים חילונים..ולעקור כל סממן יהודי.כדי שהעם בציון יהיו ככל הגויים את בסביבותינו..אז מה אתה מצפה מדור ההמשך..תודה לאל שעוד היהודים האמיתיים שומרים על ערכי היהדות..אתה עיתונאי ישר ואמיץ. יש באפשרותך לתקן את כל העוולות הללו ולפרסם בכל כתבי העת צא לדרך אלהים יהי עימך בכל אשר תעשה
56
אברי גלעד,צא ולמד!
עדי | 12-08-2019 7:57
קרא את ספרו של דוד ביאל לא בשמים מסורת המחשבה היהודית החילונית ואז תדע בדיוק היכן נמצאת העגלה המלאה ,שנטלה את המושגים אלוהים,תורה וישראל ויצקה משמעות חדשה לתוכם. תפגוש בעגלה הזאת את שפינוזה,את אלברט איינשטיין ,את ביאליק,את פרויד ,את הרצל,את בן גוריון ועוד מיליוני יהודים טובים,! אז אברי גלעד,אתה הוא זה ששכחת את היהדות ,שהקימה את המדינה,אתה רוצה להוביל אותנו לעגלה הריקה.
57
כל הכבוד! לא חושש לומר את דעותיו בפני חבריו
מילים כדורבנות! | 12-08-2019 8:04
אברי גלעד, אינטלגנט , מוכשר, מצליח ועם זאת עדיין אומר את מה שעל לבו. לא כל אחד בתקשורת השמאלנית היה עושה את זה! יישר כוח! משמש דוגמה לכולםם
58
תשעה באב
גדי | 12-08-2019 8:44
אברי אשריך שאתה מעיר את האנשים שנרדמו ולא מתאבלים על חורבן בית מקדשנו.מי שלא מתאבל על חורבן ירושלים לא יראה בשמחתה.
59
כנראה לא קראת את ספרו של אלוף פיקוד הצפון
יוסי | 12-08-2019 10:42
לשעבר, יוסף בן מתתיהו. שהיה במקום וראה בעיניו את ההרס והחורבן.רוב היהודים שנשחטו בירושלים נהרגו עי הקיצונים היהודים המיעוט שבמיעוט ששלטו הכח הזרוע על העם. קיצוני יהודה והגליל. ולא עי הרומאים. מזכיר משהו? למה שעומד להתרחש כאן!. חצי % מהעם שתומך בסמורציק, בן גביר ועדתם. עברי גלעד. תפתח את העיניים.
60
חלק מכם ישראל
חגית | 12-08-2019 11:13
להיות חלק מעם ישראל זו לא בושה. מי שזוכר את העבר שלו יזכה לראות את גאולתו. חזק וברוך!
61
מענה לאברי לעד
פרופ' פטר בר תחייה | 12-08-2019 12:11
מבקש את כתובתו כדי לשלוח אליו מאמר שכתבתי באותו נושא וזאת כדי לשמוע את תגובתו
62
אברי יקר
שלומית | 12-08-2019 12:56
משום שישנם דברים חשובים יותר מבית מקדש שנהרס לפני אלפי שנים במיוחד שקרה בגלל שנאה, הדת היום מסמלת בעיניי משהו לא אמיתי משהו לא רלוונטי וצורך לא ברור להשתייך לקבוצה שמאמינה במשהו נעלם ושממציאה ומשדרגת חוקים עפ הצורך שלה- ראה ליצמן לכאורה מאמין ישר - איפה הוא היום ומה הדברים שמתגלים עליו, ראה רוהמ שאמור להיות הכי נקי , הוא הכי מלוכלך לכאורה ואוסף סביבו רק מלוכלכים כמוהו - לכאורה, עצם השימוש במילה לכאורה אחרי כל מילה שנייה אומרת הכל, אז אני יהודייה כך נולדתי אבל לפני הכל אני ישראלית ובעיניי הדת רק הורסת!
63
אברי גלעד אתה טועה
קוקו | 12-08-2019 13:16
אני לא דתי. אסור לי לצום בגלל בריאות אבל יש לי ילדים שצמים בתשעה באב, הם לא דתיים. לדעתי תשעה באב חשוב לעם היהודי כמו יום כיפור. ביום כיפור אנו מצים כדי לכפר על עבירות בן אדם למקום. בתשעה באב צמים בגלל חטאים בן אדם למקום, בית ראשון ובן אדם לחברו, בית שני.
64
התשובה לשאלתך פשוטה...
יוסי | 12-08-2019 14:13
כאשר לא מקיימים את ההלכה, כן כן, את כל הדברים הלא נעמים כמו צום ולא להתנזר ממים ליום אחד וכו'... אז בסוף גם שוכחים!! הדעת והאמונה ביהדות קשורים בעבותות לעולם המעשה, למנהגים ולהלכה. נעשה ונשמע!!
65
תפסיק ליילל
אז מה | 12-08-2019 14:27
במקום לבכות על בית שנהרס לפני 2000 שנה צריך לעשות משהו כדי שהבית השלישי לא יהרס ואחד הדברים הכי חשובים זה לשחרר אותנו מהחרדים והדתיים שמנסים לכפות עלינו אורחות חיים של תקופת האבן תתקדמו וצאו מהמערה צאו לעבוד ולפרנס את עצמכם ואת ילדיכם. אחרת אתם חונקים כל סיכוי להמשך חיים. לא נגיע לסוף המלחמות איתכם במצב שבו אתם יונקים את החילונים
66
ענק!!!!
בני | 12-08-2019 16:14
כל מילה - זהב!!!
67
עגלה ריקה
דן | 12-08-2019 18:42
העגלה דל אברי גלעד שהוא אדם נבער לא משכיל לא מלומד שלא יודע הסטוריה לא מבין בשום דבר תרבותי ריקה. שלא ייחס לנו את תוכניותיו ומגבלותיו.
68
תגובה
מלכה | 12-08-2019 20:41
אכן הזוועות של חורבן הבית ורצח עמנו בגלות הוא מצב עגום של עמנו ואנו זורים זאת כדי ששוב לא ניכלם ונתפזר בגויים כל מעשה טוב שאנו עושים אנחנו שמחים ומתחזקים לבל יבואונו צרות כמו בעבר נשתדל להרבות טוב ביננו לפעמים להגיד בקר טוב לשכן הקשיש בבניין מגורים ישמח אטתו ובכך נרבה זכויות ושמחה בליבותנו
69
אברי
גליה | 13-08-2019 9:21
עם שזוכר את עברו עתידו מובטח כך היה וכך יהיה למרות הרצון להיות כמו כולם. אינפלציית הכולם
70
בטח עוד מעט ירצה לרוץ לכנסת
שי | 13-08-2019 10:04
בטח עוד מעט ירצה לרוץ לכנסת
71
אברי גלעד ותשעה באב
צביקה | 13-08-2019 12:21
תשעה באב התקבע בהלכה היהודית,והמסורתית כיום צום על חורבן הבית,ומה הקשר לעגלה הריקה של החילונים,שמלאה בציונות המתחדשת וערכי מוסר, דמוקרטיה ושווין לכול המינים הגזעים וכן לכול הדתות,אבל ברור שגם בחילוניות יש זיקה למסורת ישראל,ולגביי ההשוואה ליום הזכרון חלקים גדולים בציבור הדתי מתעלם מיום זה,וברור שלא שר התקווה,ואף בציבור החרדלי מאמצים שירי הלל לאל במקום התקווה,ומבחינת העגלה חלקו הגדול של העם שגם מתחזקים כאברי גלעד עגלתם מלאה אמונות תפלות בורות גזענות שנאה לדתות אחרות,בדומה לקיצונים שהיו בתקופת חורבן הבית.
72
שאלת תם ! ?
צילה | 13-08-2019 14:23
כי יש אנשים שלא מאמינים באלוהים ולא מאמינים בבית המקדש ולא מאמינים בהעאלת קורבנות זבח להשם ולא מאמינים בתפילה ולא בדת היהודית ולא בשום דת. מה לא ברור??????