לא רק להעניש אלא לחנך לחיי קדושה ואחריות

התורה עוסקת כאן לא רק באדם השוגג, אלא בתרבות שלמה המזלזלת בחיי בחיי אדם. אדם כזה יתכן ויהרוג פעם, או אפילו פעמיים. כי כל התנהגותו היא הפקרות

לא רק להעניש אלא לחנך לחיי קדושה ואחריות
  (צילום: שאטרסטוק)

פרשתנו מסכמת וחותמת למעשה את חומש "המסעות" – חומש במדבר. אחת הסוגיות המרתקות שעולה וצפה מפרשתנו היא סוגיית ערי המקלט. עיר מקלט היא עיר שאותה מצווה התורה להפריש כמקום מסתור לרוצח בשגגה. השהייה בעיר נועדה לשתי מטרות: הצלת ההורג מפני נקמתו של גואל הדם, ועונש על כך שהרג אדם כתוצאה מחוסר זהירות.

אחד המוטיבים החוזרים המופיעים פעמים רבות, הוא ההדגשה שהרוצח הגולה לעיר מקלט עשה את המעשה בחוסר כוונה – "בשגגה". במהלך הקריאה ניתן לזהות שלל ביטויים המוכיחים זאת:  "בְּפֶתַע", "בְּלֹא אֵיבָה", "בְּלֹא צְדִיָּה", "בְּלֹא רְאוֹת", "וְהוּא לֹא אוֹיֵב לוֹ", "לֹא מְבַקֵּשׁ רָעָתוֹ", "בִּבְלִי דַעַת", "וְהוּא לֹא שֹׂנֵא לוֹ מִתְּמֹל שִׁלְשֹׁם" (שני הביטויים האחרונים לקוחים מפרשת ואתחנן).

למרות העובדה שהרוצח הרג בשגגה ההתייחסות אליו אינה וותרנית כלל וכלל. חז"ל מביאים משל הממחיש עיקרון זה היטב:

"מעשה בשני בני אדם אחד הרג שוגג ואחד הרג במזיד ולא היו עדים בדבר שיעידו, (ולכן) זה לא נהרג וזה לא גלה, והקב"ה מזמנן לפונדק אחד, זה שהרג מזיד יושב תחת הסולם וזה שהרג בשוגג עולה בסולם ונופל על זה שהרג במזיד והורגו ועדים מעידים עליו ומחייבים אותו לגלות נמצא זה שהרג בשוגג – גולה, וזה שהרג במזיד – נהרג".

מדברים אלה אנו למדים דבר מרתק: בעוד הרוצח במזיד רצח רק פעם אחת, זה שהרג בשוגג, הרג פעמיים. כבר כאן ניתן לזהות אצל האדם השוגג, על אף שרצח בלא שגגה, מגמתיות של "שגגות".

עניין נוסף הדורש עיון הוא אופן חלוקת ערי המקלט בין עבר הירדן המזרחי למערבית. בעבר הירדן המערבי נמצאים תשעה וחצי שבטים, ובעבורם נבנים שלושה ערי מקלט. באופן לא פרופורציונאלי, לשניים וחצי השבטים האחרים הנמצאים בעבר הירדן המזרחי נבנית אותה כמות של ערי מקלט. את הפער הזה מסבירה הגמרא: "אמר אביי, בגלעד, שכיחי (=מצויים) רוצחים". אולם מה הקשר בין העובדה שמצויים בגלעד הרבה רוצחים, לבין זה שיש שם הרבה ערי מקלט, הרי ערי מקלט רלוונטיים רק לרוצחים בשגגה ולא מזידים.

נראה שהמהר"ל מפראג חורז באופן מופלא את העיקרון של סוגיה זו:

"ונראה לי כי כל שוגג היה לו להיות נזהר שלא יהרוג ולכך חייב גלות דאם לא כן למה יגלה דמה עשה, אלא שהיה לו להיות נזהר שלא יהיה חברו נהרג על ידו, ובגלעד נפישי רוצחים אותם שהם מזידים וממילא לא תמצא אף אחד מהם, אף הטובים שבהם, שיהיה נזהר שלא יהרוג חבירו בשוגג" (גור אריה במדבר לה, יד).

המהר"ל פותח בפנינו צוהר להבנת נפשו של ה"שוגג". אין זה אדם ש"נכנסה אבן לחיקו ונפלה" שלא יכול היה להעלות על דעתו את הדבר, ומצד שני אין זה אדם שיצא בכוונה תחילה להרוג. האדם המדובר כאן הוא אדם שהחיים אינם הערך העליון מבחינתו. התורה עוסקת כאן לא רק באדם השוגג, אלא בתרבות שלמה המזלזלת בחיי אדם. אדם כזה יתכן ויהרוג פעם, או אפילו פעמיים. כי כל התנהגותו היא הפקרות. כאן נכנס תפקידו של הכהן הגדול – לחנך לחיי קדושה ואחריות על המעשים. במידה וזה לא הצליח, נשלח ה'רוצח' אל עיר המקלט, על מנת להתחנך. ולכן עיר שרובה רוצחים אינה קולטת! שכן שם אי אפשר יהיה להתחנך.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
סרוגים, חסרים תמונות?
אביגדור | 02-08-2019 10:48
לא מתאים, הפעם אתם ממש, אבל ממש, זייפתם. תקנו.
2
חזק וברוך!
אורי אמיר | 02-08-2019 12:16
רעיון מעניין ביותר
3
נקודה מעניינת לחשיבנ
ד"ר פרוכטר | 02-08-2019 13:30
יישר כוחך
4
יישר כוחך מעניין מאוד
מיכל | 02-08-2019 13:36
כל הכבוד
5
מרתק ומרנין
סא"ל דוד | 02-08-2019 14:06
מרתק ומרנין צורות חשיבה מסוג זה. מעניין כל פעם מחדש. שבת שלום גיא היקר.
6
מאמרו של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 02-08-2019 14:28
גיא חידד את הנושא החשוב רוצח בשגגה בצורה מרתקת ועל כך יישר כח.
7
פרשת השבוע ע"י גיא אמיר
רונית שוהם | 02-08-2019 17:00
תודה גיא שאתה מזכה אותנו בדברי חוכמה, המשך ויאירו דבריך את עיננו. נהנתי לקרוא את פרשנותך.
8
גיא שלום אמיר
דמטרי מיכאל | 03-08-2019 20:27
שאלה לכותב המאמר קין רצח את הבל במזיד .או בלי צדיה .ואם אין לך תשובה מוטב שלא שלא תמכור לנו סחורה פגומה .מבית מדרשה של היהדות צר לי לומר הקלוקלת. אדם שלא יודע להבחין בין הרג לרצח מוטב שלא יבלבל את המוח
תגובה מיותרת
עו"ד חנן כהן | 03-08-2019 21:45
ראשית, אמירות חריפות כמו שכתבת אינן מעידות על חכמה רבה, עדיף לחסוך זאת מאיתנו.. שנית לעצם הטענה, בבתי המשפט המתנהלים כיום יש הבדל בין הרשעה ברצח להרשעה בהריגה. לפי התורה אין הבדל בין המושגים, אלא השאלה מה הייתה כוונת האדם שנטל נפש. קין רצח במזיד, אך המושג רוצח מוסב גם על הרג בשגגה, כפי שכתוב במפורש בתורה: רֹצֵחַ מַכֵּה-נֶפֶשׁ בִּשְׁגָגָה. להבא מציע שתבדוק שוב את טענותיך טרם אתה שולל באופן כזה דברי אחרים.
9
תגובהלעו״ד חנן כהן
יהודי | 03-08-2019 22:19
התורה עוסקת בשכל אלוהי וכבודו עדין כנראה לא קלט הרבנים והכותבים למינהם לא ירדו לסוף דעתה של תורה .ולכן הם כותבים דברים שהם סכל רבני .ויש כאלה למכביר
10
תגובה לעו״ד חנן כהן
יהודי | 03-08-2019 22:27
בתורה קין לא רצח הוא הרג ולא במקרה נאמר הרג .ולא נאמר רצח ומה שמפליא שכבודו לא יודע שיש הבדל בין הרג תורני לרצח רמת היהדות רמת גן
תגובה
עו"ד חנן כהן | 03-08-2019 23:42
כותבים כמו קאסוטו ובובר יצרו אבחנה בין המושג רציחה למושג הריגה במקרא, אך פרשני המקרא ממסורת ישראל לא עשו זאת לפחות ממה שעיינתי. לגבי קין והבל, הראשונים עצמם משתמשים בלשון רציחה גם ביחס לקין, משמע שהם לא סוברים שיש הבדל.. כיצד תסביר את העובדה שהתורה משתמשת גם בלשון של הריגה וגם בלשון של רציחה כלפי אדם שהרג בשוגג? ואצטט כאן את דברי הרמבם כחלק מדעות הראשונים בעניין זה: ומה יעשה זה ישב וישמור עצמו מגואל הדם. וכן כל הרצחנים שהרגו בעד אחד או בלא התראה וכיוצא בהן אם הרגן גואל הדם אין להם דמים לא יהיו אלו חמורים מההורג בלא כוונה. שים לב שהרמבם נוקט בלשון כל הרצחנים שהרגו. ובהמשך: הרגן גואל הדם...ההורג בלא כוונה. לפתע הרמבם מכנה את הרצחן הורג. אין זה אלא מפני שהתורה עצמה לא חילקה בין המושגים. אשמח שתראה לי מקור תורני המוכיח אחרת.
11
תגובה לחנן כהן
יהודי | 04-08-2019 0:44
התורה מבחינה בן רצח להרג ועוד איך כתבתי ולא במקרה .התורה היא שכל אלוהי היהדות היא סכל רבני .ואולי הוסיף שכל אווילי . תמיד אמרתי משה מבאר את התורה . אין פרשנים למקרא לא מתכוון להתווכח .פירוש בא מלשון פרש ... ושרף את הפרה על עורה על פירשה .זה הפרוש היחיד שהתורה מכירה .לצערי שוב רבנים משלו בנו פורק אין מידם .אין בהם לצערי לא דעת ולא תבונה . ועל הנביא אומר לא מחשבותי מחשבותיכם חוכמת רבנים ברמת גן .ואיני מתכוון למקום אדון נכבד פרסם טלפון .תופתע כמה איוולת יש ביהדות
12
קין מהתורה לא רוצח -הוא הורג
פדידה מנצור | 04-08-2019 16:05
גיא ידידי התורה מכירה ברצח במזיד ויש רצח בשגגה .לכל אחד דין שונה . אתה בטוח עדיין לא מבין מה ההבדל בין רצח להרג לפי התורה .לכן הקשקשת שאתה מעביר לציבור מן הראוי שלא תאמר
13
בימנו אנו המונים עושים ככל העולה על רוחם על
גזל | 04-08-2019 19:28
ומנת להשיג את.מבוקשם ..רומסים אנשים למטרותיהם...גוזלים אנשים למטרותיהם...עושקים אנשים למטרותיהם.....אין פחד אלוהים לנגד עיניהם .......אין יראת אלוהים מולם לכן עושים ככל העולה על רוחם
14
משוב
אורלי | 09-08-2019 17:50
גיא אתה מפתיע כל הזמן , הדרך בא אתה מתייחס לאדם שהרג בשגגה ומביא פרשנות של חכמים מאפשרת לנו הקוראים לראות זויות שונות לפרשה . תודה רבה
15
משוב לפרשת דברים
אבשלום | 09-08-2019 17:52
תמיד כיף לקרוא דרך אחרת בהסתכלות על הפרשה . ישר כוח