למה החרדים לא צעקו בגוש קטיף? יותר מדי כתום בלי שום ירוק - סרוגים

למה החרדים לא צעקו בגוש קטיף? יותר מדי כתום בלי שום ירוק

אהרון דב הלפרין, עיתונאי חב"דניק ידוע, שואל מדוע לא נשמעה זעקת החרדים בפינוי הקברים בגוש קטיף: "האם בגלל שמחאה גדולה בפינוי הקברים מגוש-קטיף, היתה עלולה, ח"ו, להתפרש כמין הזדהות עם ה'כתומים'?" או שמא לא הייתה צומחת התועלת כמו במאבק באשקלון - הזרמה אדירה של ירוקים?

אהרן דב הלפרין
למה החרדים לא צעקו בגוש קטיף? יותר מדי כתום בלי שום ירוק
  חרדים באשקלון. (פלאש 90)

נדודי שינה
מאז החלה הסערה בציבור החרדי נגד העברת בית-העלמין באשקלון, לא הצלחתי להירדם בלילות, ולא בשל המעשה הנורא של פינוי הקברים. נהפוך הוא: הציקה לי דווקא העובדה שאינני מצליח להתרגש ואפילו לא לכעוס על הפשע החמור של ביזוי המתים

בימים הראשונים של השבוע, מאז החלה הסערה בציבור החרדי נגד העברת בית-העלמין באשקלון, לא הצלחתי להירדם בלילות, ולא בשל המעשה הנורא של פינוי הקברים. נהפוך הוא: הציקה לי דווקא העובדה שאינני מצליח להתרגש ולסעור ואפילו לא לכעוס על הפשע החמור של ביזוי המתים. חוסר הרגישות, שלא מצאתי שום הסבר הגיוני מהיכן נובע, הוא זה שגרם לי נדודי שינה. שוויון הנפש המוזר שנחת עלי, שלא כהרגלי, הוא שהדיר שינה מעיני ותנומה מעפעפי.

בשלב מסוים התופעה הלכה והחריפה – התחלתי להתרגז ולכעוס ואפילו להתעצבן, אך לא על מעבירי הקברים, אלא דווקא על המוחים נגדם. שמעתי וקראתי את דבריהם חוצבי הלהבות של הפוליטיקאים החרדים והעיתונות החרדית, ועם כל מילה נוספת של מחאה הלך כעסי וגבר. במקום רגשות זעם נגד מחללי קודשי ישראל, הציפו אותי, למרבה התדהמה, רגשות בוז וסלידה מכל המוחים למיניהם.

מה עובר עלי? – שאלתי עצמי שוב ושוב. במה חטאתי שבמקום רוח טהרה של קנאות לדבר ה' צבאות, החלה לנשב בקרבי דווקא רוח הפוכה? מדוע כשאני קורא ושומע דברים כה כואבים ומרטיטי-נפש נגד מחללי הקברים, לא רק שאינני מזדהה עם הכאב, כהרגלי, אלא עוד מוצא עצמי, בחוסר היגיון מוחלט, דווקא בצד השני של המתרס?

נפילת האסימון
האסימון נפל רק כעבור כמה ימים, בעיצומה של אמירת תיקון-ליל-שבועות. כשהגעתי לפרשת פינחס, הפרשה העוסקת גם בחלוקת הארץ לשבטים, צצו לפתע מול עיניי דברי חז"ל על "העושים מעשי זמרי ומבקשים שכר כפינחס". פתאום נזכרתי כי כל המוחים הגדולים של היום, על ראשיהם שבטיהם ועיתונאיהם, מילאו פיהם מים כשפינו באכזריות לא רק את המוני היהודים מגוש קטיף, אלא גם את עשרות קבריהם.

איך יתכן, הרהרתי, שבשעה שגירשו ופינו והעבירו עשרות קברים של יהודים, איש מהצדיקים לא מחה ולא זעק ולא התריע ואפילו ציוץ לא השמיע – ואילו עתה, בשעה שמפנים עצמות שעל-פי כל הסימנים הם של גויים – דווקא כאן מתעוררים לפתע בנאומים ומאמרים והפגנות נגד 'ביזוי המתים'.

האם משום ששם היה מדובר לא ב'אונזערע'? האם בגלל שמחאה גדולה אז, בפינוי הקברים מגוש-קטיף, היתה עלולה, חלילה וחס, להתפרש כמין הזדהות עם ה'כתומים'? האם בשל העובדה ששם מטעמי 'פיקוח-נפש' היה צורך בכל הפינוי כדי לתת צ'אנס לשלום… ואילו כאן מדובר 'בסך-הכל' בבניית חדר מיון שמי בכלל צריך אותו? ואולי מהסיבה היותר קריטית שממאבק נגד פינוי קברי היהודים מגוש-קטיף לא היתה צומחת שום תועלת, לעומת המאבק המתוקשר נגד פינוי העצמות מאשקלון שיביא להזרמה אדירה של ירוקים.

כך או כך – אין חלקי עימהם. "אל תתיראו לא מן הפרושים ולא מן הצדוקים" – אמרו לנו חז"ל – אלא מאלו "העושים מעשי זמרי ומבקשים שכר כפינחס".

מאותה סיבה, אגב, אינני מצליח להתרגש כלל מכל מאמרי הזעקה והמחאה בעיתונות החרדית, ובמיוחד בשבועונים המיועדים למשפחות ולקהילות, נגד ההקפאות ברמת-שלמה, בביתר, בקרית-ספר, ובכל האזורים החרדיים למיניהם. לא משום שאינני סבור כי ההקפאה בירושלים ובמקומות אחרים היא אסון נורא שאין להשלים אתו, אלא משום שאינני יכול לחוש שום הזדהות ואמפטיה עם אלו שמילאו פיהם מים כשגירשו מביתם באכזריות אלפי משפחות 'סרוגות', ואילו היום מיללים בצביעות נגד 'המדיניות השמאלנית' של ההקפאה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
LIVE

עכשיו בשידור חי i24: נתניהו בוושינגטון; עסקת חטופים על הפרק

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
אמרת ביושר וללא מורא את רחשי ליבם של רבים
צדיק | 24-05-2010 14:30
2
דברים נכונים ואמיתיים. כל הכבוד.
| 24-05-2010 17:06
3
חזק וברוך לרב!
מתנחל שלא מתנצל | 24-05-2010 17:09
להדפיס בענק ולתלות במקום הפשקווילים המחוצפים שתלויים ברחובות ירושלים עיה"ק. אכן זכינו לראות מול עינינו פירוש פשט בסוגיה מסכת גיטין: משיב חכמים אחור ודעתם יסכל. ליצמן השקרן כבר אמרנו?...
4
רק דבר אחד
י"ל פרץ | 24-05-2010 21:21
אם אנו לא מזדהים עם מאבקים צודקים של מישהו אחר (בלי קשר לשאלה ברזילי או הקפאה מה צודק ומה לא), במה אנו טובים מהם? אנו נושאים את הדגל של הכלל, ולא אמורים להיות סקטוריאליים, או כך חונכתי. אם זה צודק, נזדהה עמם, ואם לא, אז לא
5
דברים שטותיים ולא נכונים
חרדי לאומי | 26-05-2010 22:00
6
יש כאן חוסר הבנה בסיסי
מתנחל | 26-05-2010 22:13
הסיבה שבגרוש לא הפגינו ומחו היתה מכיון שאם לא היו מזיזים את הקברים הם היו מתחללים ומתבזים עוד יותר ע"י הערבים ימ"ש שחללו את בתי הכנסת בגוש
7
6, אתה או נאיבי, או עושה את עצמך
| 28-05-2010 11:41
להיפך, הביזיון הכי גדול היה עקירת והזזת הקברים
8
ל7
מתנחל | 28-05-2010 12:41
עם הקברים היו נשארים בגוש אני לא רוצה לחשוב על התמונות שהיינו רואים משם בטח היו מוצאים את הגופות מרטשים שורפים אותם כך הם אמנם התבזו אך הובאו לקבר ישראל
9
ל-8: זו לא היתה כוונתם של המגזר החרדי
| 28-05-2010 15:43
הם פשוט לא רצו להזדהות עם הדתיים לאומיים, שנואי נפשם, אפילו יותר מהחילונים
10
יפה מאוד ישר כוח! דברים נכונים ואמיתיים....
טלי | 30-05-2010 10:49
11
כתבה מלאה שנאה ובורות משוועת...כנסו
אבי | 30-05-2010 20:55
מגוש קטיף היה חובה להוציא את המתים כדי שהחמס לא יוציאם ויתעלל בגופות כמו שעשו לחיילי צהל שנהרגו בפעולה בעזה והצתלמו איך הם אוכלים בשר חיילים " ז ו ו ע ה " ! לזה ציפית ? מוח מעוות !
12
-11 הוא התכוון שהיו נלחמים על זה שנשאר בגוש קטיף.
| 01-06-2010 17:06
ואז לא היה צריך להוציא את הקבריםםםםםם וכשהחרדים רוצים משהו הם משגיים .
13
למה שהחרדים יפגינו לטובתנו אם אנחנו לא לטובתם
דתי | 06-06-2010 20:13
אילו היינו יוצאים איתם להפגנות שבעצפ כל דבר אצלהם קשור להלכה ואנ בתור אנשים דתיים מחובתנו להשתתף איתם בהפגנות ואם אנו לא משתתפים איתם בהפגנות שכולם לצורך שם שמיים אל תתפלאו למה אחרי זה קוראים לנו חפיפניקים