הקנס הגדול בהיסטוריה: פייסבוק תשלם 5 מיליארד דולר על סערת הפרטיות

הקנס הגדול בהיסטוריה: פייסבוק תשלם 5 מיליארד דולר על סערת הפרטיות

נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב הטילה קנס של 5 מיליארד דולר על חברת פייסבוק, על רקע פרשת קיימברידג' אנליטיקה שבה פרטים אישיים של הגולשים הודלפו במרמה. עוד נקבע כי הנהלת הרשת תקים ועדה נפרדת לטיפול בנושאי פרטיות

פגעה בפרטיות: הקנס הגדול בהיסטוריה הוטל על פייסבוק
  (צילום: שאטרסטוק)

מחיר הפרת הפרטיות: רשות הסחר הפדרלית של ארה"ב הודיעה באופן רשמי כי תטיל קנס של חמישה מיליארד דולר על הנהלת חברת פייסבוק- זאת בעקבות פרשת "קיימברידג' אנליטיקה" שבה פרטיהם האישיים של מיליוני גולשים הודלפו במרמה לחברת ניתוח נתונים.

במסגרת הסכם הפשרה שהושג עם הנהלת הרשת החברתית נקבע גם כי פייסבוק תקים ועדת פרטיות עצמאית בדירקטוריון שלה, שתפעל בנפרד ממנכ"ל החברה מארק צוקרברג ותקח ממנו את השליטה על ההחלטות הנוגעות לפרטיות המשתמשים. חברי הועדה ימונו ע"י ועדה עצמאית נוספת, וניתן יהיה לפטר אותם רק באמצעות הצבעה של שני שליש מבעלי זכות ההצבעה בפייסבוק – דבר שימנע מצוקרברג לשלוט בהרכב החברים.

במקביל הוטלו מגבלות נוספות על צוקרברג ובכירים נוספים בהנהלת פייסבוק, שיידרשו לפעול כדי להבטיח שהחברה תעמוד בתנאי ההסכם. מדי 3 חודשים צוקרברג יצטרך לדווח לרשות הסחר על התנהלות הועדה, ובמידה ולא יעשה זאת יוטלו עונשים פליליים ואזרחיים עליו ועל בכירי הרשת.

הקנס הכספי הוא הגדול ביותר שאי פעם הוטל על ידי רשות הסחר האמריקנית, כשהשיא הקודם היה קנס של 22.5 מיליון דולר שהוטל על גוגל בשנת 2012. גובה הקנס נקבע על בסיס הרווח השנתי של פייסבוק, כשחמישה מיליארד דולר מהווים כחמישית מהרווח הממוצע של החברה בשנים האחרונות. בפייסבוק כבר נערכו לקנס גדול, והודיעו באפריל האחרון כי הם שומרים חלק מהרווחים משנים קודמות לטובת תשלום הקנס כדי להימנע מפגיעה כספית גדולה יותר.

כזכור, פרשת "קיימברידג' אנליטיקה נחשפה במרץ 2018, כאשר דווח כי פרטים מחשבונות הפייסבוק של כ-87 מיליון משתמשים הודלפו ושימשו את חברת ניתוח הנתונים ביצירת פרופילים אישיים ובהשפעה על תוצאות הבחירות בארה"ב. הפרשה הובילה לשערורייה גדולה, וכן למחאה נרחבת שבה גולשים רבים סגרו את חשבונות הפייסבוק שלהם מתוך חשש לפגיעה בפרטיות. הסערה גם השפיעה על פייסבוק מבחינה כלכלית, כשמפרסמים רבים בחרו להפסיק לפרסם באתר והובילו לצניחה במניות החברה.

בפייסבוק הודו בעקבות חשיפת הפרשה כי יכלו להתנהל אחרת. "היינו צריכים לפעול יותר לשמירה על פרטיות המידע של הגולשים" הודה ראש מנהל הפרטיות בפייסבוק לאחר פרוץ הסערה הציבורית סביב ההדלפה ההמונית. מייסד פייסבוק מארק צוקרברג לקח אחריות על האירוע בעדות שמסר בפני הקונגרס האמריקני, ובהמשך כתב פוסט בפייסבוק שבו התנצל בפני הציבור.

"יש לנו אחריות להגן על המידע שלכם, ואם אנחנו לא יכולים לעשות זאת- אז לא מגיע לנו לשרת אתכם" כתב. "אני עובד כעת כדי להבין בדיוק מה קרה, ואיך אפשר לוודא שדבר כזה לא ייקרה שוב את האמצעים שימנעו ממקרה כזה לחזור על עצמו נקטנו כבר לפני שנים- אבל גם עשינו הרבה טעויות. יש עוד הרבה מה לעשות, ואנחנו חייבים להשתפר".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
שיקנסו גם את פייסבוק ישראל
פייסבובוק | 24-07-2019 16:44
פייסבוק ישראל חוסמת באופן עקבי בעלי דעות שאינם שמאלנים
כיפה סרוגה מטמאים את עם הקודש בשחיתות ושפלות
מתנחל אבל ישר. | 24-07-2019 17:04
ממליכים שוחד מרמה והפרת אמונים בחסות מתנחלים על בני ישראל עם קרובו.