אזכרה

ש: אם שכחו לעשות אזכרה לנפטר, אפשר ביום אחר?

ת: כן.

לעילוי נשמת

ש: האם דברים שעושים לעילוי נשמת שייכים כל הזמן או רק בזמנים מיוחדים?

ת: כל הזמן. כל מצוה שאתה עושה למטרה זו, ולא היית עושה לולא זאת, מביאה עילוי נשמה.

קדיש על סבא

ש: האם עליי לומר קדיש על סבא אם אני היחיד שיכול לעשות זאת?

ת: לא חייב, אך זה טוב. אבל צריך אישור הורים.

צילום נשים

ש: האם כצלם בחתונות מותר לי לצלם נשים רוקדות וחלקן לא צנועות?

ת: אסור. כי אסור להסתכל על נשים, בין צנועות בין לא צנועות, בין סרט, בין תמונות. צריך צלמת.

שידוך

ש: האם אני יכול להפגש עם בחורה מבוגרת ממני?

ת: כן. בכמה שנים.

דגל המדינה

ש: האם יש לדגל מדינת ישראל קדושה וחייבים לנשקו אם נפל, ולגנוז דגלים שנתבלו?

ת: לא. אין להם קדושה. כמובן יש לכבדם (ע' נפש הרב צט-ק. שו"ת אגרות משה או"ח א מו. שמענו מהרב אהרן רקפת שהגר"מ פיינשטיין אמר פעם שהוא לא מתחרט על כל התשובות שכתב, מלבד מה שהשתמש בתשובה זו בביטוי "רשעים" על אלה שעשו את דגל המדינה – רשם מ"צ).

פיזיותרפיה בשבת

ש: מותר לעשות תרגילי פיזיותרפיה בשבת, בלי מיכשור?

ת: לא, כדין טיפול רפואי, אלא אם כן כואב.

בטחון בד'

ש: האם אפשר לומר בבטחון מוחלט שיהיה לי טוב?

ת: לא. כי ד' לא הבטיח לך. ספר אמונה ובטחון לחזון איש. אלא שכל מה שד' עושה, זה על פי השגחה פרטית.

ספרים חיצוניים

ש: האם מותר לקרוא את הספרים החיצוניים כגון בן סירא?

ת: יש בהם שלשה סוגים מעורבבים: דברים ישרים, דברים בטלים, דברי כפירה ועבודה זרה.

ממלכתיות

ש: כשהיו לעם ישראל מלכים לא יראי שמים, יש שהוזכרו לדראון עולם, "ויעש הרע בעיני ד'", ובכל זאת הכרנו במלכות. ולמה לא כן בימינו?

ת: כך בימינו. אנו מכירים במדינה ואיננו מתעלמים מהחסרונות.

מנגל

ש: כיצד מכשירים רשת של מנגל שצלו עליה בשר טרף?

ת: ליבון חמור. אדום.

בישול אשתי

ש: התחתנו לפני חודש, אך איני אוהב את האוכל של אשתי. להעיר לה?

ת: לומר לה בעדינות איזה אוכל אתה אוהב.

מפץ גדול

ש: האם לפי אמונתך היה מפץ גדול? אבולוציה?

ת: אין זה ענין של אמונה אלא של מדע (אגרות הראיה א צא).

השגחה פרטית

ש: האם כל דבר שקורה לי הוא בעל משמעות?

ת: ודאי. אך אינינו יודעים מהי.

תפילת המפיל

ש: האם אחרי תפילת המפיל מותר ללמוד תורה?

ת: ודאי. אין זה כברכת המצוות או הנהנין שאסור שיהיה הפסק, אלא ברכת השבח כללית על חסד השינה. וכן מותר לדבר בשעת צורך (מ"ב רלט ד – רשם מ"צ).

פגיעה מרבו

ש: הרב שלי פגע בי, מתוך חוסר רגישות. האם להעיר לו?

ת: כן. אפשר. אך בעדינות ובענווה וביחידות. יש מצות תוכחה של תלמיד לרבו.

שילוח הקן

ש: יש בחלון של דירתנו קן יונה עם ביצים, ואני רוצה שתפסיק לבוא. האם מותר לפרק את הקן? ומה עם מצות שילוח הקן?

ת: מותר. וזה לא קשור למצוה.

שמו של אדם

ש: האם מי ששינה את שמו שינה את זיווגו?

ת: לא.

זבד הבת

ש: אשה שלא עשו לה זבד הבת בקטנותה, האם חייבים לעשות כשהגדילה? ומה זה זבד הבת?

ת: לא חייבים. זו תפלה של הודאה לד'.

מחבלים

ש: האם ראוי שיהיה גזר דין מות למחבלים?

ת: כן. כדי שהוא לא ירצח יותר וכן כדי שאחרים יראו וייראו ולא ירצחו (שו"ת אגרות משה חו"מ ב סח – רשם מ"צ).

סמים

ש: איפה כתוב שאסור לקחת סמים?

ת: פסחים קיג א. שו"ת אגרות משה יו"ד ג לה. נשמת אברהם חו"מ קנה סק"ב בשם הגרש"ז אוירבך. אבל אין צורך במקור, הרי זה מסוכן. הלכות דעות לרמב"ם פרק ד.