הרב אמנון בזק, מרבני 'הר עציון' מגיב לתשובה של הרב שלמה אבינר לפיה בתי כנסת בהם נשים דורשות ומעבירות שיעורים אינם אורתודוקסים.

בגליון האחרון של העלון 'עולם קטן', נשאל הרב אבינר האם מותר להתפלל בבית כנסת אורתודוקסי שנשים דורשות בו לפני קהל ואף מתקיימת בו שירה מעורבת. הרב אבינר השיב כי בית כנסת שנשים דורשות בו אינו נקרא בית כנסת אורתודוקסי מכיוון שזה נגד פסיקת השולחן ערוך.

בעמוד הפייסבוק שלו הגיב הרב בזק לדבריו של הרב אבינר כי אין בשולחן ערוך איסור לשמוע שיעור תורה מנשים.

"האם בתי הכנסת באלון שבות אינם אורתודוקסים ואינם מחויבים ל'שלחן ערוך', בגלל שנשים מלמדות בהם שיעורים או משתתפות עם הציבור בשירה בזמן התפילה?", תהה הרב בזק.

לדבריו: "אם נתמקד בנקודה הראשונה, הרי שאין ב'שלחן ערוך' שום איסור לשמוע שיעורי תורה מנשים. כל שהשלחן ערוך אוסר על גברים הוא התבוננות יצרית בנשים – "להביט ביופיה… ונתכוין ליהנות ממנה", ולא שמיעת שיעורי תורה. על דעתו של מו"ר הרב ליכטנשטיין זצ"ל נשים לימדו שיעורי תורה בישיבת הר עציון ובבית הכנסת באלון שבות, מתוך הבנה שזכינו בדורנו שישנן נשים רבות שאפשר לקבל מפיהן הרבה תורה. בדורות עברו, שבהן נשים לא היו פעילות, ייתכן שהיה חוסר צניעות מצד אישה שבלטה באופן חריג; אולם במציאות של ימינו, יש דווקא מידה מסוימת של חוסר צניעות בהתייחסות למעורבות של נשים בדברי תורה כאל אירוע לא צנוע".

הרב בזק הוסיף וכתב כי "בעיקר מצערת התפיסה המנכסת לעצמה בעלות על מושגי האורתודוקסיה ועולם ההלכה בכלל, תוך זלזול בציבור הרחב. פוק חזי מאי עמא דבר: בדורנו אלפים ורבבות באים ללמוד תורה מנשים – בין אם זה בימי העיון בתנ"ך השנתיים ההולכים וקרבים באלון שבות שבהם יש שיעורים רבים על ידי נשים, בין אם מדובר בשיעוריה הפופולריים של סיון רהב-מאיר ובין בהקשרים אחרים".

בסוף דבריו כתב הרב בזק: "כשנתקלים בסגנון כזה קשה שלא להיזכר בהקדמת הנצי"ב לספר בראשית, על מצב החכמים בסוף תקופת בית שני: 'שהיו צדיקים וחסידים ועמלי תורה, אך לא היו ישרים בהליכות עולמים. על כן, מפני שנאת חנם שבלבם זה אל זה, חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס. ובאו על ידי זה לידי שפיכות דמים בדרך הפלגה, ולכל הרעות שבעולם, עד שחרב הבית'. שנזכה לקיים מחלוקות בדרכי עבודת ה' בכבוד ובענווה".