הטענות של קורח הן טענות האופוזיציה של ימינו

למתנות היום הולך ונהיה הקשר שלילי בעייתי. כאשר לומדים את המדרשים לפרשת קורח, נראה שאי אפשר כמעט להתחמק מאסוציאציות אקטואליות, גם אם אלו קצת מרדדות, במבט ראשון, את עומק לימוד התורה. הטענות שמעלה קורח נשמעות לנו קצת מוכרות, מקולות אופוזיציה בני זמננו.

הטענות של קורח הן טענות האופוזיציה של ימינו
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

למתנות היום הולך ונהיה הקשר שלילי בעייתי. כאשר לומדים את המדרשים לפרשת קורח, נראה שאי אפשר כמעט להתחמק מאסוציאציות אקטואליות, גם אם אלו קצת מרדדות, במבט ראשון, את עומק לימוד התורה. הטענות שמעלה קורח נשמעות לנו קצת מוכרות, מקולות אופוזיציה בני זמננו.

משפחה שמשתלטת על ההנהגה ('משה מלך, ואהרן אחיו כהן גדול, ובני אהרן סגני כהונה' בלשון המדרש); טוענת שהיא מעולם לא לקחה שום דבר לעצמה ('היה דרכי ליטול מהם חמור, שבשביל צרכיהם ירדתי, ואף על פי כן לא נטלתי', בלשון המדרש); מנהיג שטוען שכל ערעור עליו הוא פייק ניוז ('ומלבך אתה בודאם'), ולהפך, הוא זה שמתאמץ כל הזמן עבורם ('ואני, הולך וסובב מעיר לעיר וממקום', בלשון המדרש), אופוזיציה שטוענת שהיא לא רצה להחליף את ההנהגה הקיימת, רק להחזיר את השלטון לעם ('אני מבקש שתהא הגדולה חוזרת על כולנו', בלשון המדרש). הדברים מדרדרים אפילו ללכלוכים שיורדים עד לחיים הפרטיים של מי שמשתתף במשחד הפוליטי ('שחשדוהו באשת איש', בלשון המדרש).

כיצד ניתן לזהות טיעוני שקר

כל הציטוטים הללו לקוחים ממדרש תנחומא על פרשת השבוע. מי שרוצה שיעור ברטוריקה פוליטית שנראה שחוזרת על עצמה שוב ושוב – ימצא את כל מה שמוכר לו במדרשים על העימות הפוליטי בין קרח ועדתו למשה ואהרן. קרח, כידוע, ניהל מחלוקת שלא לשמה. האמנם תמיד טיעונים מעין אלו טיעוני שקר הם, כיצד אפשר לזהות את אותם רגעים בהם יש מקום לא רק להוריד לשאול את הטוענים ואת טיעוניהם אלא גם להעלותם – שכן יש גם עמדה במדרש שרואה בשברי חנה 'מוריד שאול ויעל' – על כך שיש דורות שבהם קורח, או הטיעונים של קורח דרושים ונחוצים, כמו דורו של שמואל שבו אכן בני עלי לא עמדו בסטנדרט הראוי.

השאלה האם החברה הישראלית יכולה להיעזר במדרשים לא רק כדי לתלות בהם עמדה פוליטית זו או אחרת, אלא כדי לחשוב באופן מעמיק על עצמה שאלה גדולה היא. כדי לאפשר אותה המדרשים, והתרבות היהודית בכללה, צריכים להיות זמינים ומונגשים.

תצלום מתוך פרוייקט תיקון סופרים – דוגמא לקריאה ממוחשבת אוטומטית של כתב יד של מדרש תנחומא

וכדי להחזיר את נכסי התרבות הללו אל מרחב השיח הציבורי הוקם פרויקט תיקון סופרים, פרויקט דיגיטלי להנגשה ממוחשבת של כתבי היד של המדרשים. אלגוריתם ממוחשב למד לקרוא כתבי יד מימי הביניים, והוא עושה זאת לא רע, ומדי שבוע בשבוע אנחנו מזמינים את הציבור כולו להיכנס לקריאה הממוחשבת של המדרש על פרשת השבוע ולתקן את הטעויות שלו, ללמד את המחשב לקרוא יותר טוב, ולהפוך את הטקסטים לזמינים לכל הציבור. היכנסו ל https://tikkoun-sofrim.haifa.ac.il   והתחילו לתקן.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
ניתן
התמים | 28-06-2019 12:04
להשוות בין משה רבנו, אהרון ומרים לביבי שרלה ויאיר ?????? עד היכן נגיע כדי לטהר את השרץ....!
2
ערכי הציונות הדתית 2019=מוסר הנביאים לפח
צוללת | 28-06-2019 13:07
איך נראית קהילה בהישרדות מוסרית ?? נסתכל במראה..
3
לפיד
גבריאל | 28-06-2019 13:14
קרח - שם קוד ל קהילה. רבנית חרדית -זו היתה אופוזיציה למשה .כבוד האדמור לפיד אתה אולי קורח אבל ביבי לא משה . אין לך מה לפחד לא מביבי ובטח לא מהחרדים
4
למגיב משה לביא
התמים | 28-06-2019 17:45
שגם כתב את המובא לעיל. אני לא רוצה לקרוא בין השורות . אולי אמצא שם רמז כזה או אחר ואולי לא. אני קורא את השורות עצמן. והשורות , על פניהן , מקטינות ומורידות את טענות האופוזיציה של ימינו לדרגת טענות פסולות וקטנוניות. לטעמי, זה ממש לא המצב. להבדיל ממשה ומשפחתו - ביבי ומשפחתו הם משפחה מושחתת שדבר אין לה עם נבואה ועם שיג ושיח עם בורא עולם. הרעיון שביבי כמוהו כמשה והאופוזיציה כמוה כקורח, הוא רעיון לא רק מופרך מיסודו אלא גם מעוות ופוגע במשה רבנו לא כאדם בלבד אלא כמושג. אולי היו לקורח גם טענות טובות ואולי בנסיבות מסויימות טענותיו ראויות להישמע. אבל, לעת הזו - כשויכוח ציבורי מתנהל בסיסמאות - הדברים שכתבת נתפסים בציבור כפשוטם : טענות האופוזיציה לאו טענות הן, וביבי הוא איש מורם מעם שהמנהיגות יאה לו והוא יאה לה. איני יודע אם לכך התכוון המשורר - אבל כך משתמע מהדברים. אני לא יכול לקבל השוואה כזו ובעיני זו טענה בלתי מתקבלת על הדעת. ביבי ומשה - שני הפכים.
5
אין מדייה לאומית
אני | 29-06-2019 22:05
קורח זה האליטות שלנו מרדו באלוהים ובעם .לא קל ליכתוב. העם הלך לאיבוד. אין לנו יחוד ביכלל. מה במה אנחנו העם הניבחר. כל העולם נשא עיניו לתנך ראה בו רשימות על האדם עליו מהנצח. אבל היום כאילו מה שולט. החומרנות המטריאליזם. נורא רוצה מדייה לאומית אידיאליסטית לוחמנית. ראיתי איך ליפני עשרות שנים הביאו עלינו את אהרון ברק. תפסו את הפינה הכי קיצונית הכי מהפכנית הכי רדיקלית וכמו דבורים עמליונות בכוורת של דבורים המליכו אותו כמלך. ישראל היא למעשה אפליקציה שלו בכל תחומי החיים. וכמובן של שימחתו האדירה הגמרא שיישרה קוו איתו ואינה מחדשת לא מאמינה ביצירתיות בהיתחדשות. רוצים לתקוע אותנו ביעקב בגלות כולם. כמה לא הבינו את התנך. הוא הרי לא יעקב אלא ישראל. אוי לנו אם יעקב היה נישאר עם השם הזה.
6
רעיון מופרך ומטריד מאדגם כדיון נטראלי לכאורה
משה אהרון עו"ד | 30-06-2019 0:21
קורח חילל את מעמד סיני .... (משה אהרון עוד) בסד. לא תַעֲשׂוּן, אִתִּי: אֱלֹהֵי כֶסֶף וֵאלוהי זהב לא תעשו לכם . וְלֹא-תַעֲלֶה בְמַעֲלֹת, עַל-מִזְבְּחִי: אֲשֶׁר לֹא-תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ, עָלָיו. בכל אלה נכשל קורח מראשית ועד אחרית הכיסופים שלו לשררה ביקש לקיימם כביכול ביחד עם ה' [אלוהי כסף]. ואזי עבר לדרגה הנואלת הבאה עשה לו רצונו זה- הב [אלוהי זהב]. כלומר דרישתויו האישיות הפכו למהות אלוהית בפני עצמה כבר במנותק אפילו מהאלוהות ואזיי ביקש לעלות במעלות על מזבח ה ...... ' עד כי ערוותו נתגלתה עליו. זה לא אופזיציה בשום ווריציה זה דקווא הצד השני
7
הטיפות בכתבה
שירה | 30-06-2019 1:39
לדמות את משה איש אמת נביא השם למי בדיוק? לביבי?! יותר מידי רדוד!!!
8
דמגוגיה בגרוש
טל | 30-06-2019 6:19
שלטון הימין דואג רק למגזרים שלו וכך גם הציונות הדתית והחרדים את ערכי הדת ההומנים דאגה לגר לאלמנה וליתום שכחו שם מזמן
9
גם את זכר השואה כבר ספסרו...
משה אהרון עו"ד | 30-06-2019 6:52
בסד. ברצון המגלומני להראות כי מדיניות החוץ של השליט חובקת עולם וכה מוצלחת התיידד והתחבר זה עם מנהיגים ימנים אנטישמיים. בכדי לקנות את מנהיג פולין ולצרפו לחברתו חתם על מסמך חרפתי כי פולין כאומה נקייה למעשה מהשואה . אתמול שמעתי תגובתו של פר' יהודה באוור והזדעדעתי , הכל מכיר והכל עובר לסוחר. כי המהות היא סחורה ונהנתנות אישית
10
משה לא ביקש כלל הטבות על עמו שהוליך במדבר
מוכיח בשער | 30-06-2019 7:54
אל הארץ המובטחת. אפילו חמור להולכה לא היה, וצעד כמו כולם. הסיקו מכך לימינו... הטבה שהייתה לכוהנים משבט לוי, וזכו לכך ביושר היא המנחות שקיבלו מיתרת השבטים שנאלצו לחתת אצבעותיהם בעבודה חקלאית קשה. כל העת מנסים להשוות בין תקופת התנך לימינו, אך אפילו החקלאות גוססת בחסות השלטון