ספר במדבר הולך ומתקדם, ועמו מתגברים הסיבוכים שבנפש הישראלית. כהמשך לפרשה הקודמת בה חטא רובו של עם ישראל בבכיית חינם על ארץ חמדה, פותחת הפרשה בתיאור המחלוקת בין עדת קורח לבין ההנהגה הבלתי מעורערת, לפחות עד אותה שעה, של משה ואהרון.

נראה כי לב ליבה של טענת קורח מצויה בפנייה המתריסה כלפי משה ואהרון: "כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'". יש לעמוד על כך שקורח אינו אדם רגיל, הייחוס והמעמד שלו אינם נופלים מאלה של משה ואהרון. ה'אור החיים' הקדוש מדייק זאת מהאופן בו בוחרת התורה לתאר את מוצאו: "בן יצהר – שהוא גדול מב' אחים הבאים אחריו. בן קהת – הוא המעולה שבבני לוי שהיו נושאים קדש הקדשים. "בן לוי" – שהוא שבט מעולה מכל ישראל".

אין ספק שהרקע המשפחתי אשר סבב את קורח נראה משובח מהרגיל. קורח גדל למשפחת אצולה רוחנית, אנשי קודש המשרתים בצל השכינה כאשר המשכן הוא ביתם ומעונם. ובכל זאת, מוצא קורח לנכון להתרעם על מעמדם של משה ואהרון, על התפקיד אותו הם "תפסו" לעצמם, בשעה שעדת ישראל כולה קדושה ואין סיבה אמיתית, לדידו, למעמדם הבכיר.

בעוד מפשט הפסוקים מתברר ייחוסו המעולה של קורח, השל"ה הקדוש, בפירושו על התורה, מזהה אילן יוחסין מורכב פי כמה הטמון בשורשים הקדומים של קורח, ולעומתו – של משה רבינו:

"וכבר נודע מה שאמרו המקובלים (ספר לקוטי תורה, פרשת קרח), כי קרח הוא גלגול קין…ומשה הוא גלגול של הבל" (תורה אור, אות טו).

מדברי המקובלים עולה שקורח ממשיך את מגמתו של קין, בעוד משה ממשיך את מגמתו של הבל. יש להבין, מה ראו המקובלים להקביל דווקא בין דמויות אלה?

כזכור, בספר בראשית מסופר על צמד האחים הראשון ביקום: קין והבל. שני האחים מקריבים קורבן לה', כל אחד מהעולם בו הוא עסוק. קין, האח הבכור, מביא קורבן לה': "מפרי האדמה", רש"י מפרש: "מן הגרוע". הבל, לעומתו, מביא קורבן מן המובחרים, "מבכורות צאנו ומחלביהן". בעוד קורבנו של הבל מתקבל ברצון, קורבנו של קין נדחה. עובדה זו מובילה את קין לרצוח את הבל אחיו.

המחלוקת העקרונית בין קין להבל אינה יושבת על יסודות יצריים או משחקי כבוד, מדובר במחלוקת על זהויות ובניין אישיות. בעוד הבל רואה בעולם הזה סולם בעל מדרגות רבות אותן צריך לעבור על מנת להתקדם ולהתקדש ולכן הוא משקיע בקורבנו, קין מזלזל בקורבן ובכך יוצר שוויון בלתי מתפשר בין כל המעמדות באנושות. ביסוד התפיסה של קין מונח ניסיון לבטל את משמעות עמל האדם, לשיטתו לא העמל קובע את מדרגת האדם.

כהשלמה לדברי המקובלים, כותב הרב קוק זצ"ל: "הקינות (מלשון קין) עשתה באדם את מעשה המפעל הקרחי בישראל" (ישראל ותחיתו, טו). הקו אותו החל קין לצייר המשיך קורח בדיוק רב. הטענה ש"כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'" לועגת לעבודת המידות ולמדרגות הקדושה של משה ואהרון.

יש בקריאה זו ניסיון לרוקן את ההנהגה מתוכן ולמלא אותה באנשים רודפי כבוד ושררה. משה, לעומת קורח, ממשיך את הציור שהחל הבל לצייר, ציור הרמוני ואסתטי השואף להעלות את חייו כאש תמיד, אש של תיקון, אש של ענווה ואש של עבודה פנימית מתמדת.

=======

בימים אלה יצא ספרי על חומש ויקרא, הספר השלישי בסדר הספרים "רוחי אשר עליך". קדמו לו החיבורים על חומש בראשית ושמות