פרשת הרב טל: כשצניעות וטהרה מגיעות ממקום של אובססיה

אנשים שלא הצליחו לשלוט על יצרם לא רק עיצבו בעבורנו חלק מחוקי העולם המתירני. לעיתים הם אלה שגם עיצבו החמרות מוגזמות ומזיקות בדיני הצניעות. עוד זוית על פרשת הרב טל

פרשת הרב טל: כשצניעות וטהרה מגיעות ממקום של אובססיה

כך נרשם לפני מספר שנים במוקד התלונות של תנועת נאמני תורה ועבודה, העוסק בסינונים לא חוקיים שנעשים בבתי ספר לקראת כיתה א':

משפחה מסוימת הייתה נעולה לשלוח את הילד לבית הספר התורני. כשהגיעו לראיון אצל הרב, אם המשפחה הרגישה כאילו בוחנים אותה פיזית, על כך שכיסוי שערה אינו מלא ויש שערות היוצאות מחוץ לכובע ועוד. בסוף הריאיון, החליטו ההורים לעבור לממ"ד הרגיל.

מאותה עיר הגיעו תלונות דומות נוספות, ומלבד הטענה כנגד ראיון הקבלה האסור בחוק, הרבה לא ניתן היה לעשות. ההורים פחדו לדבר, מפאת כבודו ומקומו של אותו רב.

זמן מה לאחר מכן, פנו אלינו שוב בתלונה שהרב המדובר מפצל כעת את הקהילה ופותח מוסד חינוכי "טהור" עוד יותר. אנחנו פנינו לראשי מערכת החינוך בדרישה שלא לתת רישיון למוסד שהוא רוצה להקים, כוך נכתב "…לאור ניסיון קודם עם התנהלות אליטיסטית שהרב היה פעיל בה בעבר, הרי שאישור המוסד יעמיק עוד יותר פערים חברתיים ויגרום לקריסה חברתית של בתי הספר הנושאים באחריות החברתית".

שלחנו מכתבים, דיברנו עם ראשי המערכת, אך דבר לא הועיל. לאותו הרב היה כוח רב ולא לחינם אנשים מתוך המערכת פנו אלינו וביקשו חיסיון. רב. מקובל. הרבה כריזמה. בעל עודף כוח בקהילה. מטיף לחינוך "בטהרה" ונשים מתלוננות על סגנון ראיונות הקבלה שהוא עורך.

עזרא שיינברג גם "חינך לקדושה"

שנים מועטות לאחר מכן, פורסם בתקשורת על רב מצפת שחשוד במעשים לא ראויים עם נשים. לא היה לי שמץ של מושג לגבי אותם מקרים מדוברים, אך כששמענו על המקרה, הנחנו מיד שזה הוא. כן, הרב עזרא שיינברג הוא אותו רב ששמו עלה אצלנו מספר פעמים במוקד, כאדם כוחני שמוביל ביד רמה את "החינוך לקדושה". הוא זה שכשל, והדברים ידועים.

במקום אחר לגמרי, קיבלנו כמה תלונות מהורים על מוסד תורני שמאמץ קו של היפרדות והיבדלות, אשר פוגעת בממ"דים שסביבו. מבחני קבלה, תקנוני צניעות מחמירים לילדות קטנות וכו', והכל מהול בכריזמה יתרה וגינוני טהרה. שנתיים לאחר מכן, התברר שמנהל המוסד שהוביל באובססיה את המהלכים ה"רוחניים", היה זה שנתפס בקלקלת צניעות חמורה והועף מתפקידו.

אפשר כבר לנחש שאני יכול לצטט כמה פניות ברוח דומה, שהגיעו אלינו מאזור יד בנימין, מקום שהצליח לככב פעמים רבות ברישומי המוקד שלנו. זה לא נרשם בתמלול המקרים, אך אני זוכר בצורה ברורה, שבכמה מהפניות, השיחה החלה עם משפט בסגנון "נמצא פה הרב טל, שמוביל קו בדלני מאוד".

הרב הכריזמטי הסיט את דחפיו למלחמה בחינוך המעורב

וכעת חובה לציין: אינני מסכים עם היפרדות חינוכית בבתי הספר בגילאים צעירים ועם כללי צניעות מחמירים. ואולם, הם לגיטימיים ומי שמקדמם הם אנשים טובים וברי פלוגתא ישרים ומוסריים. יכול אדם לפעול למען הפרדה ויכול אדם לפעול למען חינוך מעורב – ושניהם ראויים ויקרים. אינני בא ח"ו להטיל דופי כלשהו במי שפועל להפרדה מגדרית.

ואולם, כשנתקלים לא רק במדיניות ובפעילות למען הפרדה, אלא באובססיה בלתי סבירה לצניעות, בהקפדה בלתי סבירה ואף לא הגיונית על צניעותן של ילדות, בשיפוט לא סביר של אימהות שבאות לרשום את ילדיהן לבית ספר, ובדרישה ל"טהרה" כלפי אנשים יראי שמיים – במקרה שכזה, כדאי לבדוק פעם נוספת מה באמת קורה פה.

כל אדם יכול להיכשל, ואין חברה או קהילה שאין בה אנשים שנכשלים. הפרדה או עירוב, מעורבות או היבדלות מגיעים ממקום ערכי עמוק ולכל צד יש את הנימוקים הרעיוניים והראויים שלו. ואולם, כשמישהו פועל באופן כוחני וכפייתי להפרדה ולטהרה חברתית – ראוי כי נבדוק מהיכן זה מגיע. שמא ההדגשה היתרה של הצניעות מגיעה דווקא מהמקום החולה, וזה כמובן נכון גם במקרה ההפוך.

הדבר העצוב הוא, שמבדיקה ומעקב אחר כמה וכמה מקומות, ההפרדה היתרה בוצעה לעיתים בגלל אדם כריזמטי שאת דחפיו הסיט לעבר "מלחמת קודש" בחינוך המעורב, זה שאינו "בטהרה". הציבור לא הצליח לעמוד מולו ואימץ את עמדותיו הנוקשות, שנבנו לפי מידות של אדם שיצרו גדול יותר, ולא לפי מידותיהם של אנשים רגילים.

אנשים שלא הצליחו לשלוט על יצרם, לא רק עיצבו בעבורנו חלק מחוקי העולם המתירני. לעיתים הם גם אלו שעיצבו החמרות מוגזמות ומזיקות בדיני הצניעות. ושוב אדגיש שזה רק לעיתים ואיני רוצה ח"ו להכליל.

אין צורך לחשוד בכוונותיו של כל אדם אשר מדבר בלהט מוגזם על טהרה, צניעות ופרישות. ככל הנראה הדברים מגיעים ממקום אמיתי. אך לעיתים הדברים מגיעים ממקום אחר. פיקחו עיניים.

==

שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
61 תגובות - 37 דיונים מיין לפי
1
ועדיין לא בטוח שעדיפה חפיפניקיות במצוות....
עצבנות הלכתית | 06-06-2019 16:15
וחוסר הפרדה בין גברים לנשים ...
לרוב לא מסכימה איתך
והפעם אתה פשוט צודק | 06-06-2019 21:30
ותודה שכתבת דברים שרבים מרגישים ! חשוב מאוד
דווקא כן בטוח
דרול | 06-06-2019 20:54
לגמרי בטוח
וגם חשוב לטשטש פנים של ילדות בפרסומות - רח"ל.
הלכתי ועצבני | 06-06-2019 16:42
גם עיתון בשבע חוטא בזה
2
שוב כתבה מטעם אנשי הרב אליהו
דוד | 06-06-2019 16:16
אם יש חסידים שוטים זה אנשי הרב אליהו, ששוכחים שיש הלכה ויש בית דין, ושהתקשורת אינה בית הדין, וממשיכים שוב ושוב ללכת אחרי רבם התקשורתי בעיניים עצומות. והוא בנתיים גורף נקודות בקרב הדתיים לייטים בריצתו לרב הראשי, אוי לדור ואוי לבושה
נאמני הרב אליהו??
מישהי | 07-06-2019 12:03
הצחקת אותי. אתה לא מכיר את נאמני תורה ועבודה...
הכינויים שהדתיים מאד מכנים זה את זה
הבנת הנקרע | 07-06-2019 0:12
בורות, כפירה, חילול השם, חוצפה ועוד ועוד. במיוחד משעשע איך הם מדברים האחר על הרב של השני. אולי כולם צודקים.
נאמני תורה ועבודה הם בוודאות שליחיו
יוסי | 06-06-2019 16:38
של הרב אליהו כמה בורות.
3
רק ראיתי את הפרצוף של שטח
המיואש | 06-06-2019 16:53
וירדתי מהכתבה קודם כל תפסיק לקבל תרומות מהקרן להשמדת ישראל ותפסיק להילחם בכל דבר תורני אתה מגיע מהמקום הכי פחות טהור להנציח את החפיפניקיות המזרוחניקית אל תטיף על כלום לא צריכים אותך יש לנו מספיק מורי הוראה שיעשו זאת
יש בכתבה הרבה אמת
ירא שמיים | 06-06-2019 18:10
איני חסיד שוטה של אף אחד. אני אוהב את האמת שהיא חותמו של הקבה .וניכרים דברי אמת. יש הרבה אמת בכתבה, וראוי לבחון ולהרהר בדברים. ועוד נקודה חשובה - ראוי שלא לומר סתם ססמאות ,ראוי לכבד כל אדם וודאי שלא להעליב. חשוב לקרוא כל יום בפרקי אבות ובספרות המוסר.
4
דבריך על הרב שיינברג ריקים מתוכן
tgy | 06-06-2019 17:17
ניכר שאתה בור ועם הארץ ואף לא טרחת לברר מה בחינוך של שיינברג היה כל כך מרומם ומבודל. כי לא היה כדבר הזה בכלל והכל היה שם טוב. וזה היה הקושי של תלמידיו לאחר שנתגלה מה שנתגלה. אבל לרצף הרעיונות השטותיים שלך זה נחמד לצרף גם אותו ולהמשיך לדבר לשון הרע על כאלה שבחרו לחנך לא כמוך. תלמד לחלוק בכבוד אולי זה יתן לך יותר רייטינג בעתיד.
כבוד למי?
danny david | 16-07-2019 8:23
לעזרא שיינברג?
ממש נכון, סתם קישקושים על שיינברג
יהודי | 07-06-2019 14:19
אני גם חייתי בקהילה של שיינברג ולא הבנתי מאיפה הוא המציא את זה, שיינברג תמיד הדגיש שאת החומרות האמת כלפי עצמינו אם אנחנו רוצים וגם בעניינים מסוימים ודי הגיוניים, ולא לשגע אחרים
5
גם אולפנות כמו בהר"ן מסננות מאד את מי שמקבלות
למה להפיץ שטויות? | 06-06-2019 18:27
הם לא מקבלים סתם אחת שההורים שלה לא ממשפחת בהרן הנשיאותית. אז למה אתם נזכרים פתאום רק עכשיו לעשות ביקורת ולהמציא עליו? בתי הספר הכי טובים בחול עם פנימיה הם נפרדים. גם בארץ, בתי ספר שבהם אין תלבושת ויש בנים ובנות מעורבים ויושבים בחצאיות מיני- זה מסית מהלימודים
6
כשביקורת מגיעה ממקום של מימון זר
יהודי | 06-06-2019 18:45
שמואל שטח ונאמני הקרן החדשה צריכים לדעת שהציבור לא יהיה מוכן לשמוע מהם בשום נושא (גם אם הדברים כשלעצמם ראויים לדיון) כל עוד הם מחוברים לעטיני המימון של הקרן להשמדת ישראל.
באובססיביות המאוסה של הצניעות
דרול | 06-06-2019 20:52
תמיד מעידה על מיניות מעוותת.
7
אני מסכים איתך באופן כללי
אליעזר | 06-06-2019 21:14
שדרישות מוגזמות צריכות בחינה מעמיקה. אבל אתה טועה אם אתה חושב שהרב טל הוא כריזמטי. לרב טל כושר רטורי חלש. תלמידיו נמשכים אחריו בגלל האמת שניכרת בדבריו.
אמת
מה לעשות | 09-06-2019 22:38
לא מצאתי שום חן ועניין בשיעוריו
תשמע חביבי, אין לרב טל כריזמה בשום מובן
תלמיד לשעבר | 07-06-2019 2:52
אני הייתי תלמיד שם כמעט עשור. זה לא רק הדיבור השקט (אגב, רק בתחילת השיעור הדיבור שקט. תריץ לאמצע ותראה). תקשיב לשיעורים ותשים לב כמה פעמים הוא עוצר באמצע משפט ומנסה לנסח אחרת. בשיעורים כלליים בדרך כלל הדיבור שוטף, כי הכל מוכן כתוב מראש, אבל בשיעור מסילת ישרים ובשיחות יותר חופשיות, הוא לא פעם גם מגמגם. מה שמושך בשיחות שלו הם הכנות, הדיוק, השכל הישר, אהבת התורה, כבוד לתלמידי חכמים, רדיפת אמת ושאר תכונות טובות. זו האישיות שמכפרת על היעדר הכריזמה.
לרב טל יש מידות טובות, זה אולי הכריזמה
מכירה קצת | 06-06-2019 22:28
חייתי לצד הקהילה והרב טל רוב חיי. לקחתי המון מדרך עבודת ה' שלו. הייתי בשיעורים שלו והיה לי נורא קשה בהתחלה להפנים את מה שהוא אומר כי באמת אין לו כריזמה. רק אחרי שראיתי את הפשטות, האמת והמידות הטובות הצלחתי לקחת ממנו משהו. אין לי לגבי כל הסיפור שום דעה, מחכה לבית דין כמו כולם.
כריזמה לא נבחנת רק בקולו
של הרב/המנהיג | 06-06-2019 21:33
זה שלרב טל יש קול שקט זה לא אומר שאין לו כריזמה.
8
הילדות שלך בטח כולן דוסיות
חכם שכמוך | 06-06-2019 21:26
כי אתה כזה חכם...
שטויות
מה זה קשור | 09-06-2019 22:36
מי שילדיו לא נראים דוסים לפחות הוא ולא מתחפש. אחי התגובה שלך מראה על תפיסה זרה
9
לא כל מה ששטח אומר
זה ק"ח, תשמעו אמת | 06-06-2019 21:31
ותסתכלו לה בעיניים..ואחכ תסתכלו על התנהלות בקהילה שלכם ועל רבנים סביבכם. זה חשוב מאוד מאוד. לחנך את הדור הבא לאמונת חכמים יחד עם הפעלת שכל
10
פעם ראשונה שאני מסכים עם שמואל שטח
הראל | 06-06-2019 22:02
אך יש לציין שגם להם יש אובססיה לאורטודוקסים ככה שגם כלפיהם עולה חשד...
האמת אחת
בבקשה | 09-06-2019 22:34
לא היתה רק עצה. היה קשר אישי הוא פרנס אותה ודברים שהצנעה יפה להם
אין דברים בדבריו של שטח
אני | 07-06-2019 9:55
קודם כל לחכות לבית דין. חוצמזה, הנוקטים בגישה מתירנית לא נתפסים על קילקולים בתחום הצניעות, לא משום שהם לא קיימים אלא בגלל שהם לא מעצבנים אף אחד עם האמת שלהם אז לא חשוב לגנות אותם. תבינו, לא היה אפילו נגיעה בין הרב טל לשום אישה, היה רק אי הבנה לגבי עצה שהרב טל נתן לה. בחייאת, הדתיים הליברלים במקרה הטוב שומרים נגיעה, אבל זה לא פרשייה כי לא חשוב להשמיץ אותם.
11
דת
שרה סיתון | 06-06-2019 22:12
עם ישראל חי וקיים לנצח נצחים אמן;
12
הרב טל
יוסף | 06-06-2019 22:17
מדברים כאן על 'פרשת הרב טל', אבל האמת היא שאין פרשה ואין כלום מלבד הוצאת שם רע שקנאי צפתי הוציא עליו
ת"ח
א.י.א | 07-06-2019 8:47
בוא ניזהר בלשוננו בכבוד תח
13
בחיים לא ראיתי הגזמה בצניעות מהרב טל אישית
מכירה קצת | 06-06-2019 22:33
אנשים מדברים בלי להכיר שום דבר מהדבר הגדול הזה שנקרא תורת החיים. יש לרב מוסדות נפרדים כי היה צורך גדול למוסדות יותר תורניים ביד בנימין והסביבה- צורך של כל התושבים ולא רק הקהילה. הייתי במדרשה ואף פעם לא דיברו איתנו על צניעות, חוץ מפעם בודדת שביקשו מתלמידות רק כי לא נעים לשבת מול רב בצורה מאוד לא צנועה. כל הצניעות שמגיעים אליה שם זה רק מתוך עבודת ה' השמחה והאמיתית שיש שם. מחכה לפסיקת הבית דין כמו כולם. פשוט אנשים מדברים סתם מחוסר ידיעה וזה ממש מתסכל.
העניין
שאלה | 09-06-2019 22:33
הכוונה היא הצניעות המתבדלת בהתנהגות אולי .. אוירה חיצונית לא ברורה
זה גם החוויה שלי
בוגר הישיבה | 07-06-2019 9:59
משנים יפות בישיבה
14
אתה רפורמי? הצניעות היא מסורת של דורות
דניאל | 06-06-2019 23:33
.
15
אין שום קיצוניות בישיבה הזו
דניאל | 07-06-2019 2:56
להיפך, יש הרבה פלורליזם כלפי דעות אחרות בתוך היהדות. הרב תמיד אומר שהוא לא מחייב אף אחד לפסוק כמוהו. במקום למרוח את הקוראים בתיאוריות, נסה להביא דוגמאות.
לגמרי
בוגר הישיבה | 07-06-2019 9:57
ממש כך. איכשהו כל הגאונים היום שיודעים להוכיח שאין לחץ על צניעות לא מקפידים על בירור האמת. אז אני בוחר את דרך הצניעות והאמת!
16
אובססיה היא הכתבה המסכנה הזאת
ש.פ | 07-06-2019 2:58
כמה שטויות בכתבה אחת . צניעות יש לה גדרי הלכות ברורות. הרב טל הוא מקל במה שצריך להקל ומלמיר במה שצריך להחמיר. המון לשון הרע וזבל אתם מדברים ומסיפור של אשה גרושה שעוד רבנים אמרו לה להתגרש עשיתם בתקשוקת סערה סביב חשיבתתורת הלים והרב טל וחשוב לציין לא היתה נגיעה מינית רק עצה עלפי רוח הקודש ובזה הרב טל מודה שטעה והתחרט ועשה תשובה ואףהביא פיצויים לאותה אשה אבל מזה נכתבו ערמות של כתבות בתכנים של זבל ובלי חול ואין מה לאכול. בשורות טובות
שקר
שפרה | 09-06-2019 22:31
זה לא נכון... היו עוד דברים ותשובה אמיתית נצרכת בעמדה כמו שלו ובמעשים שהיו
17
כל מילה בסלע
שונית | 07-06-2019 3:03
מרגש אותי לראות סוף סוף מודעות עצמית. יכולת להתבוננות נוקבת בחברה הדתית ותחילתה אולי של עבודה בפנימיות. הניסיון הנואל להשליך החוצה חוסר יכולת להתמודד עם יצר מיני ולגרום לנשים לחוש התנצלות על קיומן, להתבייש בגופן, לבצע הפרדות מרחיקות לכת בקרב ילדות וילדים רכים מזעזע אותי כל פעם מחדש. ההשתוקקות היא בתודעה. שחרר את האחיזה מהאובייקט והתשוקה תשתחרר. לראייה % התקיפות המניות וההטרדות איננו קטן בקרב חברות דתיות שבהן הצניעות מוקפדת. לפעמים להיפך. ואפשר גם לשבת בישיבה ולפנטז על בחורה מרוב, שהפכתן נשים לחייזר ואובייקט אסור. כי מים גנובים ינתקו חבל שאינכם מלמדים את בניכם התמרה של אנרגיה מינית.. ואישה היא יותר מרק יצור מיני ומכשיל. זו הסיבה שלעולם לא אחזור בתשובה.
18
מהי החפצה? ומהי צניעות?
שונית | 07-06-2019 3:10
אבל What you resist - persist וכשמדחיקים את הצל (עע יונג), ומשליכים החוצה את כל הדחפים האפלים שהחברה הדתית יצרה התניה שהם אסורים ו פריצות. מייצרים או ייסורי מצפון ותחושת אשמה מתמדת ושינאה עצמית או שינאת האובייקט (במקרה הזה.. נשים או חוסר יכולת להתמודד עם האנרגיה והתשוקה הזאת. שמובילה בסוף לתקיפות והטרדות מיניות... ואל תטעו. ההתעסקות האובססיבית בגופן של נשים וצניעות הוא הצד השני של אותו מטבע של החברה המערבית שמוכרת את גופן.*שתיהן* היא *החפצה*
19
כל הכבוד
סטרא אחרא | 07-06-2019 7:09
תעלו עוד ועוד כתבות נגד הרב טל ותורת המוות רק ככה היא תיפול !!!
20
10 דיברות. והחרדים לא מקיימים אפילו אחת
משיח | 07-06-2019 7:50
הם עושים ואהבת לריעך כמוך. תשאלו את מוטי אלון ודרוקמן. אלימים בשינאת חינם. הנשים שלהם שיפחות מין. יאללה עלוקות. לכו לעבוד
21
שטויות
משיב | 07-06-2019 8:42
אין קשר בין כשלונם של יחידים לחינוך נפרד בין בנים ובנות. בהרבה מקומות יש חינוך נפרד כהלכה ובה כולם גדלים בקדושה וטהרה.
באמת החינוך הנפרד כל כך מצליח? סע וראה
חיים | 07-06-2019 9:47
סע לישובים מובילי ההפרדה. לא מוצלח ולא נעליים.
22
הרב טל
מוטי שטסל | 07-06-2019 8:49
שכל אחד יתעסק עפ התחום שלו ולא יחפש תיקונים
23
האישה- פאר יצירת האל
טהרנות =כפירה באל | 07-06-2019 9:41
המטיפים נגד האישה כופרים
24
לחיות כבהמה באמת אין מאיפה ליפול. רק בחינוך
רק חושב | 07-06-2019 11:20
רק בחינוך לקדושה יש מאיפה ליפול. כי כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו. לעומת זאת, אם אתה נאמני תורה ועבודה או רגיל לנשים מעורטלות באמת אין לך הרבה לאן ליפול. אז מה זה אומר שעדיף להיות בהמה?
25
מלחמה על בלי גבולות.
יצחק | 07-06-2019 11:38
לדעתי אדם שיודע היכן התיקון שלו ,מנסה לתקן עי תוככות,הבעיה שלו שהמתוקן לא מוכן להפתעות. על פניו ניראה לו כמו שיטוף פעולה. והוא שוב נופל ואז שוב מנסה לתקן.. סוף דבר הכל נשמע..........שיטוף פעולה לא רצוני. היסודות לא הוזהרו.התמימות היא הסיבה...
26
תודה
מיכי | 07-06-2019 14:16
חשוב
27
רבנים
יצחק | 07-06-2019 14:43
אני כחילוני יכול להבין למה צריך רופא, מהנדס חשמל, טכנאי שניים, טייס, כבאי, נהג, שופט בית משפט עליון, נשיא מדינה, מנהל חשבונות, ועוד.... לכולם יש צורך מוכח בקיום עצם החיים, אבל רב? אני לא מבין, למה צריך רב? במה הוא תורם לאנושות? מה התועלת שלו? למה אי אפשר לוותר על אנשים שמתהדרים בתואר רב רק כדי לקבל כבוד והתועלת שלהם היא אפסית?
28
צניעות
קין | 07-06-2019 15:49
לשון הרע קשה לפחות כמו הפרת הצניעות. בלי להכליל. עבודה לא מחייבת נאמנות אלא הסכמות שאותן יש לבצע . תורה כן. לא נראה לי שהיה או יש לאנשי הקיבוץ הדתי מה לחדש בענייני צניעות וגם לא בענייני תיקון עולם.
29
תפסיקו עם השטויות שלכם
אביתר יעקב מיכלשוילי | 07-06-2019 16:34
אתה אפס לעומת גדולי הדור שמחמירים מאוד בצניעות ואין לך סמכות לפתוח את פיך
בבקשה
אח | 09-06-2019 22:26
זה לא יפה לפגוע ככה ביהודי אתה יכול לבנות את מעשיו אבל לא לקלל ולצערי אחי
30
ראייתך היא חד צדדית
אורי | 07-06-2019 17:11
בגדרי צניעות יש אמירה וביטוי יותר עמוקים ולא רק כללים נוקשים כמו שמנסים לצייר מבחוץ. נכון, כאשר זה נעשה רק בצורה החיצונית בלי ההבנה הפנימית זה יוצר מתח ותסכול ובסוף גם יכול לגרור מרידה במוסכמות. אבל כאשר עומדת הכוונה הנכונה מאחורי המעשה אז מתגלה גם המהות, והמהות של הצניעות זה כאשר איש או אשה בוחרים לחיות חיים פנימיים ולהאדיר אותם. כאשר המוח עסוק יותר באיך אני נראה, הוא נותן לזה חשיבות גם כלפי חוץ וגם כלפי פנים. מי שבוחר לחיות על פי הדרכת התורה, מעוניין לתת חשיבות יתירה כפי יכולתו לחיים הפנימיים, לעבודת המידות. אין הכוונה להתעלם מהיצרים הטבעיים, אלא לא לתת להם את ה-חשיבות בכדי שלא יכבו את מה שבפנים
31
חלש מאוד
משה | 10-06-2019 14:43
מתוך היכרות עם הרב טל וקהילתו, לטעון על הרב טל שיש לו אובססיה בלתי סבירה לצניעות, בהקפדה בלתי סבירה ואף לא הגיונית על צניעותן של ילדות וכו' נשמע לי קישקוש מוחלט.
32
להתייחס ברצינות?
אמיר | 10-06-2019 14:47
כשמוצאים אדם שמלכלך על תח בניגוד להלכות לשון הרע, ובניגוד לקריאת רבנים חשובים, והכל מבוסס על - אתם כבר יכולים לנחש - שהוא קיבל כמה תלונות טלפוניות, ממש לא נראה לי שהדברים דורשים התייחסות רצינית.
33
יש פה אובססיה אחרת
מיקי | 10-06-2019 14:48
יש אנשים שיש להם התנגדות אובבססיבית להקפדה על גדרי הצניעות... חבל.
34
מי שבאמת חולה זה מי שקורא
למחלה בריאות | 10-06-2019 15:56
......
35
פה איבדת אותי
מנשה | 11-06-2019 10:43
אין לי בעיה לקרוא דברים גם אם לחלוטין אני לא מסכים אותם, כל עוד הכתיבה עניינית. כשכתבת אפשר כבר לנחש שהגיעו תלונות גם על הרב טל, הכתיבה הפכה מעניינית לפופוליסטית וזולה, ופה איבדת אותי.
36
לפי שם האירגון
מיקי | 11-06-2019 10:51
לפי שם האירגון נאמני תורה ועבודה אתה אמור להיות נאמן לתורה, לא? חבל שאתה לא נאמן להלכות לשון הרע והוצאת שם רע. אה, אולי המצווה ללכלך על רבנים חרדלים דוחה את זה...
37
השמצות ללא סוף. מחפשים ומחפשים..
אודיה | 11-06-2019 16:04
לשון הרע ללא משמעות.