פרשת הרב טל: כשצניעות וטהרה מגיעות ממקום של אובססיה

כך נרשם לפני מספר שנים במוקד התלונות של תנועת נאמני תורה ועבודה, העוסק בסינונים לא חוקיים שנעשים בבתי ספר לקראת כיתה א':

משפחה מסוימת הייתה נעולה לשלוח את הילד לבית הספר התורני. כשהגיעו לראיון אצל הרב, אם המשפחה הרגישה כאילו בוחנים אותה פיזית, על כך שכיסוי שערה אינו מלא ויש שערות היוצאות מחוץ לכובע ועוד. בסוף הריאיון, החליטו ההורים לעבור לממ"ד הרגיל.

מאותה עיר הגיעו תלונות דומות נוספות, ומלבד הטענה כנגד ראיון הקבלה האסור בחוק, הרבה לא ניתן היה לעשות. ההורים פחדו לדבר, מפאת כבודו ומקומו של אותו רב.

זמן מה לאחר מכן, פנו אלינו שוב בתלונה שהרב המדובר מפצל כעת את הקהילה ופותח מוסד חינוכי "טהור" עוד יותר. אנחנו פנינו לראשי מערכת החינוך בדרישה שלא לתת רישיון למוסד שהוא רוצה להקים, כוך נכתב "…לאור ניסיון קודם עם התנהלות אליטיסטית שהרב היה פעיל בה בעבר, הרי שאישור המוסד יעמיק עוד יותר פערים חברתיים ויגרום לקריסה חברתית של בתי הספר הנושאים באחריות החברתית".

שלחנו מכתבים, דיברנו עם ראשי המערכת, אך דבר לא הועיל. לאותו הרב היה כוח רב ולא לחינם אנשים מתוך המערכת פנו אלינו וביקשו חיסיון. רב. מקובל. הרבה כריזמה. בעל עודף כוח בקהילה. מטיף לחינוך "בטהרה" ונשים מתלוננות על סגנון ראיונות הקבלה שהוא עורך.

עזרא שיינברג גם "חינך לקדושה"

שנים מועטות לאחר מכן, פורסם בתקשורת על רב מצפת שחשוד במעשים לא ראויים עם נשים. לא היה לי שמץ של מושג לגבי אותם מקרים מדוברים, אך כששמענו על המקרה, הנחנו מיד שזה הוא. כן, הרב עזרא שיינברג הוא אותו רב ששמו עלה אצלנו מספר פעמים במוקד, כאדם כוחני שמוביל ביד רמה את "החינוך לקדושה". הוא זה שכשל, והדברים ידועים.

במקום אחר לגמרי, קיבלנו כמה תלונות מהורים על מוסד תורני שמאמץ קו של היפרדות והיבדלות, אשר פוגעת בממ"דים שסביבו. מבחני קבלה, תקנוני צניעות מחמירים לילדות קטנות וכו', והכל מהול בכריזמה יתרה וגינוני טהרה. שנתיים לאחר מכן, התברר שמנהל המוסד שהוביל באובססיה את המהלכים ה"רוחניים", היה זה שנתפס בקלקלת צניעות חמורה והועף מתפקידו.

אפשר כבר לנחש שאני יכול לצטט כמה פניות ברוח דומה, שהגיעו אלינו מאזור יד בנימין, מקום שהצליח לככב פעמים רבות ברישומי המוקד שלנו. זה לא נרשם בתמלול המקרים, אך אני זוכר בצורה ברורה, שבכמה מהפניות, השיחה החלה עם משפט בסגנון "נמצא פה הרב טל, שמוביל קו בדלני מאוד".

הרב הכריזמטי הסיט את דחפיו למלחמה בחינוך המעורב

וכעת חובה לציין: אינני מסכים עם היפרדות חינוכית בבתי הספר בגילאים צעירים ועם כללי צניעות מחמירים. ואולם, הם לגיטימיים ומי שמקדמם הם אנשים טובים וברי פלוגתא ישרים ומוסריים. יכול אדם לפעול למען הפרדה ויכול אדם לפעול למען חינוך מעורב – ושניהם ראויים ויקרים. אינני בא ח"ו להטיל דופי כלשהו במי שפועל להפרדה מגדרית.

ואולם, כשנתקלים לא רק במדיניות ובפעילות למען הפרדה, אלא באובססיה בלתי סבירה לצניעות, בהקפדה בלתי סבירה ואף לא הגיונית על צניעותן של ילדות, בשיפוט לא סביר של אימהות שבאות לרשום את ילדיהן לבית ספר, ובדרישה ל"טהרה" כלפי אנשים יראי שמיים – במקרה שכזה, כדאי לבדוק פעם נוספת מה באמת קורה פה.

כל אדם יכול להיכשל, ואין חברה או קהילה שאין בה אנשים שנכשלים. הפרדה או עירוב, מעורבות או היבדלות מגיעים ממקום ערכי עמוק ולכל צד יש את הנימוקים הרעיוניים והראויים שלו. ואולם, כשמישהו פועל באופן כוחני וכפייתי להפרדה ולטהרה חברתית – ראוי כי נבדוק מהיכן זה מגיע. שמא ההדגשה היתרה של הצניעות מגיעה דווקא מהמקום החולה, וזה כמובן נכון גם במקרה ההפוך.

הדבר העצוב הוא, שמבדיקה ומעקב אחר כמה וכמה מקומות, ההפרדה היתרה בוצעה לעיתים בגלל אדם כריזמטי שאת דחפיו הסיט לעבר "מלחמת קודש" בחינוך המעורב, זה שאינו "בטהרה". הציבור לא הצליח לעמוד מולו ואימץ את עמדותיו הנוקשות, שנבנו לפי מידות של אדם שיצרו גדול יותר, ולא לפי מידותיהם של אנשים רגילים.

אנשים שלא הצליחו לשלוט על יצרם, לא רק עיצבו בעבורנו חלק מחוקי העולם המתירני. לעיתים הם גם אלו שעיצבו החמרות מוגזמות ומזיקות בדיני הצניעות. ושוב אדגיש שזה רק לעיתים ואיני רוצה ח"ו להכליל.

אין צורך לחשוד בכוונותיו של כל אדם אשר מדבר בלהט מוגזם על טהרה, צניעות ופרישות. ככל הנראה הדברים מגיעים ממקום אמיתי. אך לעיתים הדברים מגיעים ממקום אחר. פיקחו עיניים.

==

שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה